گزارش صفحه اقتصاد از بررسی «فوق العاده خاص» برنامه هفتم

از تسری فوق‌ العاده خاص به بازنشستگان و لشکری ها و نیروهای مسلح تا مبلغ فوق العاده خاص برنامه هفتم+ مراحل اجرا

جزئیات طرح فوق العاده خاص برنامه هفتم را در ادامه مطالعه کنید.

از تسری فوق‌ العاده خاص به بازنشستگان و لشکری ها و نیروهای مسلح تا مبلغ فوق العاده خاص برنامه هفتم+ مراحل اجرا
صفحه اقتصاد -

«فوق العاده خاص» برنامه پنج ساله هفتم پیشرفت را در ادامه بررسی خواهیم کرد و از تسری فوق‌ العاده خاص به بازنشستگان و لشکری ها و نیروهای مسلح تا مبلغ فوق العاده خاص برنامه هفتم بهمراه مراحل اجرا شرح خواهیم داد.

«فوق العاده خاص» برنامه پنج ساله هفتم پیشرفت

تسری فوق العاده خاص برنامه پنج ساله هفتم پیشرفت اینگونه رقم خورد که نمایندگان مجلس شورای اسلامی در صحن علنی روز یکشنبه مورخ ۲۱ اردیبهشت‌ ماه ۱۴۰۴ در جریان بررسی گزارش کمیسیون اجتماعی در مورد طرح دو فوریتی اصلاح جزء (3) بند (ب) ماده (106) قانون برنامه پنجساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی با ۱۷۹ رأی موافق، ۵۵ رأی مخالف و ۱ رأی ممتنع با کلیات این طرح موافقت کردند.

بر این اساس، طرح اصلاحیه فوق العاده خاص موضوع جزء ۳ بند (ب) ماده (۱۰۶) قانون برنامه پنج ساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران در خصوص اختصاص فوق العاده خاص به شهرداری‌ها [و سایر دستگاه‌های اجرایی] به شرح زیر به تصویب رسید:

۴ تبصره به جزء ۳ بند (ب) ماده (۱۰۶) قانون برنامه پنج ساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران الحاق و عبارت «به استثنای جزء ۳ بند (ب) و تبصره‌های آن» پس از عبارت «بندهای فوق» در تبصره ذیل بند (ت) ماده مزبور اضافه می‌شود:

تبصره ۱- برخورداری فوق العاده خاص موضوع جزء یاد شده به کلیه دستگاه های اجرایی موضوع ماده (۵)‌ قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب ۸/۷/۱۳۸۶ و همچنین نیروهای مسلح و سایر نهادهای زیرنظر مقام معظم رهبری، مجلس شورای اسلامی، قوه قضاییه، شورای نگهبان، مجلس خبرگان رهبری، مجمع تشخیص مصلحت نظام، شورای عالی امنیت ملی در سقف اعتبارات مصوب بودجه سنواتی هر دستگاه مجاز است.

حداقل حقوق کارکنان دولت در سال ۱۴۰۴ | مجوه محاسبه ضریب حقوق کارمندان دولت در سال ۱۴۰۴

تبصره ۲- حداکثر میزان فوق‌العاده خاص موضوع این جزء برای مشمولان قانون مدیریت خدمات کشوری تا سقف ۲۵۰۰۰ امتیاز و معادل ریالی آن برای سایر مشمولان است. در خصوص کارکنان شهرداری‌ها پرداخت این فوق‌العاده با نظر وزیر کشور و متناسب با درجه شهرداری‌ها امکان‌پذیر است.

تبصره ۳- سازمان اداری و استخدامی کشور مکلف است گزارش اجرای این جزء مشتمل بر فهرست دستگاه‌های بهره‌مند از این فوق‌العاده و میزان تخصیص‌یافته به هریک از آنها را هر شش‌ماه یک‌بار به کمیسیون‌های اجتماعی و برنامه و بودجه و محاسبات و معاونت نظارت مجلس شورای اسلامی ارائه نماید.

تبصره ۴- هر گونه پرداختی به عنوان فوق‌العاده خاص موضوع این جزء صرفاً در محاسبه حقوق بازنشستگی، پاداش پایان خدمت و ذخیره مرخصی استحقاقی در زمان بازنشستگی قابل اعمال است و در سایر مؤلفه‌های حکم کارگزینی از جمله حق شغل، حق شاغل، فوق‌العاده ویژه و فوق‌العاده جذب و نیز اضافه کار تأثیری نخواهد داشت.

 تسری فوق‌ العاده خاص به بازنشستگان و لشکری ها و نیروهای مسلح

قول کمیسیون اجتماعی درمورد محاسبه مابه التفاوت حقوق فوق العاده خاص بازنشستگان از آنجا جدی شد که امیر رهبرفعال صندوق لشکری گفت: درجلسه ای که نمایندگانی از بازنشستگان تامین اجتماعی، کشوری و نیرو‌های مسلح حضورداشتند، سرهنگ چمنی و صلاحی به عنوان نمایندگان بازنشستگان، توضیحات کامل ومهمی درمورد بیمه بازنشستگان و وضعیت معیشتی آنان مطرح کردند.

به روایت شفاف تر ماجرا از این قرار است که این فعال صنفی بازنشستگان صندوق لشکری در رابطه با دیدار کمیسیون اجتماعی مجلس با نمایندگان بازنشستگان سراسر کشور در تبریز اینگونه گفت: در این جلسه که نمایندگانی از بازنشستگان تامین اجتماعی، کشوری و نیروهای مسلح حضور داشتند، مسائلی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. در ابتدای جلسه نمایندگان بازنشستگان، توضیحات کامل و مهمی در مورد بیمه بازنشستگان و نیز وضعیت معیشتی آنان مطرح کردند.

حقوق

وی گفت: در این جلسه در رابطه با مباحثی مانند متناسب‌سازی، تسری فوق‌العاده خاص به بازنشستگان، بیمه تکمیلی و برخی مباحث دیگر صحبت شد. در رابطه با متناسب‌سازی با توجه به اجرای قانون متناسب‌سازی تا پایان سال ۱۴۰۵ پیشنهاد شد که دولت لایحه دائمی شدن قانون متناسب‌سازی را به مجلس ارائه دهد تا خلاء قانونی به وجود نیاید.

رهبر ادامه داد: اجرای ماده ۸۵ قانون مدیریت خدمات کشوری در مورد لحاظ نمودن بیمه تکمیلی نیروهای مسلح و یکی شدن بیمه مکمل و تکمیلی تحت یک عنوان، یکی دیگر از مباحث این نشست بود.

این فعال بازنشسته گفت: اصلاحیه‌ای بر ضوابط اجرایی اعطای مزایای جانبی به کارکنان دستگاه‌های اجرایی به شماره ۶۱۵۹۲/۱۲۹۹۲۳ تاریخ ۱۴۰۲/۷/۲۴ دولت جهت شمول بازنشستگان و برخورداری از این مصوبه، از جمله مباحث دیگری بود که در این نشست مطرح شد.

وی گفت: همچنین تسری فوق‌العاده خاص به بازنشستگان در صورت تصویب و نهایی شدن توسط هیات وزیران نیز از موضوعات مورد بحث در این نشست بود.

رهبر گفت: بابایی کارنامی، رییس کمیسیون اجتماعی مجلس، درباره فوق‌العاده خاص تاکید کرد که ۹۰درصد فوق‌العاده خاص شاغلین به بازنشستگان هم تسری پیدا خواهد کرد.

تصویب دریافت فوق العاده خاص در حقوق لشکری ها و نیروهای مسلح

سید حسن هاشمی، نماینده مجلس گفت: نیروهای مسلح برای دریافت فوق العاده خاص محق ترین هستند.

وی افزود: به موجب این طرح( اصلاح جزء ۳ بند(ب)ماده ۱۰۶ قانون برنامه پنجساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران) همه نهادها و سازمان های موضوع ماده ۵ قانون خدمات کشوری و نیروهای مسلح و شهرداری ها و سایر نهادها از دریافت  فوق العاده خاص به منظور عدالت در پرداخت، افزایش بهره وری و نگهداشت نیروی انسانی در دستگاه های اجرایی بهره‌مند می‌شوند.

بخشی از نظر مرکز پژوهش‌های مجلس در خصوص لزوم تسری فوق‌العاده خاص به کلیه دستگاه‌های اجرایی:

براساس جزء (۳) بند (ب) ماده (۱۰۶) قانون برنامه هفتم پیشرفت، دولت مجاز شده نسبت به وضع فوق‌العاده خاص مشمول کسور برای کارکنان دستگاه های اجرایی اقدام قانونی به عمل آورد. این در حالی است که براساس بند (پ) ماده (۱) قانون مذکور، تعریف دستگاه اجرایی در این قانون شامل عمده دستگاه‌های اجرایی خارج از قوه مجریه نظیر نهادهای عمومی غیردولتی نمی شود. براین اساس گزارش کمیسیون اجتماعی درخصوص طرح حاضر درصدد تسری حکم این جزء به شهرداری ها است.

ساعت کاری چقدر شد؟ | ساعت کاری کارکنان چند ساعت شد؟ | ساعت کاری ۴۰ ساعت در هفته

با توجه به اینکه از منظر اهداف قانون گذار از وضع این فوق‌العاده خاص (عدالت در پرداخت‌ها، نگهداشت و ارتقای بهره‌وری، انگیزه و کیفیت سرمایه انسانی و تقویت امور حاکمیتی) تفاوتی بین دستگاه‌های اجرایی مشمول و غیرمشمول در جزء مذکور وجود ندارد، بنابراین پیشنهاد می شود ضمن پرهیز از بخشی‌نگری دراین خصوص و به منظور جلوگیری از شکل گیری دومینوی مطالبات تسری این فوق‌العاده به سایر دستگاه‌های اجرایی غیرمشمول فوق‌العاده خاص موضوع جزء مذکور، در طرح حاضر دامنه شمول جزء (۳) بند (ب) ماده (۱۰۶) قانون برنامه هفتم پیشرفت به دستگاه های اجرایی موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری گسترش یابد.

همچنین متن حکم جزء مذکور از منظر های مختلفی نظیر تعیین ضوابط و سقف این فوق‌العاده خاص، دامنه تاثیرگذاری آن در سایر اقلام پرداخت و سازوکار گزارش دهی اجرای آن، نیازمند تدقیق و تکمیل است که در گزارش حاضر پیشنهاداتی به منظور رفع نواقص مذکور ارائه شده است. براین اساس پیشنهاد می‌شود به منظور رفع ایرادات فوق‌الذکر و تدقیق و تکمیل جزء مذکور، طرح حاضر مجددا به کمیسیون اجتماعی ارجاع شود.

مبلغ فوق العاده خاص برنامه هفتم

در قانون برنامه هفتم، سقف و کفی برای این فوق العاده پیش‌بینی نشده است و همه چیز به تصمیم شورای حقوق و دستمزد سپرده شده است.

کوچکی‌نژاد، نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو ناظر شورای حقوق و دستمزد در توئیتی، سقف پرداخت این فوق‌العاده را به میزان ۲۵۰۰۰ امتیاز (با احتساب ضریب ریالی مربوط به کارمندان در سال ۱۴۰۴ بیش از ۱۴ میلیون تومان) اعلام کرد.

در این توییت مشخص نشده است که بر اساس دستورالعمل اجرایی فوق العاده خاص، این میزان برای اعضای هیئت علمی که از ضریب ریالی بالاتری به نسبت کارمندان دولت برخوردارند، به همان میزان بالاتر خواهد بود (حدود ۲۶ میلیون تومان) یا خیر.

بنابراین، این فوق‌العاده تحت عنوان “فوق‌العاده خاص برنامه هفتم” و در سقف ۲۵,۰۰۰ امتیاز (معادل بیش از ۱۴ میلیون تومان) در احکام کارگزینی قید خواهد شد.

نکته با اهمیت آنکه این فوق‌العاده مشمول کسور بازنشستگی خواهد بود.

سهم برخورداری دستگاه‌های اجرایی

سه مولفه اصلی تاثیرگذار در پرداخت به شرح زیر است:

    تقویت امور حاکمیتی

    عدالت در پرداخت

    نگهداشت نیروی انسانی

سقف کلی (۲۵۰۰۰ امتیاز) و سقف امتیاز هر یک از مولفه‌های فوق مشخص شده است هر دستگاه با توجه به این مؤلفه‌ها مجوز پرداخت خواهد گرفت.

مراحل اجرایی شدن فوق العاده خاص

مطابق تبصره (۱) ماده (۱۱) ضوابط اجرایی قانون بودجه سال ۱۴۰۴ کل کشور:

طرح هرگونه پیشنهاد جهت تصویب در شورای حقوق و دستمزد، منوط به تأیید بار مالی توسط سازمان [برنامه و بودجه کشور] و اطمینان از تحقق بند (ت) ماده (۱۸) قانون برنامه است.

همچنین، مطابق بند (ت) ماده (۱۸) قانون برنامه هفتم پیشرفت:

صدور و اجرای هرگونه تصویب‌نامه، بخشنامه، دستورالعمل، تغییر تشکیلات، استخدام و بکارگیری نیروی انسانی، طبقه‌بندی مشاغل و همچنین مصوبات هیئت‌های امناء، مجامع و نظایر آن در دستگاه‌های اجرایی و سازمان انرژی اتمی ایران، منوط به رعایت ترتیبات مندرج در ماده (۷۴) قانون مدیریت خدمات کشوری و اخذ مجوز مکتوب از سازمان مبنی بر تأمین اعتبارات مورد نیاز در قانون می‌باشد. مجوز مذکور صرفاً توسط رئیس سازمان صادر می‌شود.

بنابراین، از آنجایی که جلسه مرتبط با تصویب این فوق‌العاده بعد از ابلاغ این ضوابط تشکیل شده است، می‌توان امیدوار بود که دستورالعمل اجرایی فوق العاده خاص با توجه با طی همه موارد قانونی مربوط به‌ویژه تأمین اعتبارات مورد نیاز در قانون و اخذ تأییدیه‌های مربوط از سازمان برنامه و بودجه کشور به‌تصویب رسیده است و مشکلی در اجرا نخواهد داشت.

لذا پس از ابلاغ دستورالعمل اجرایی فوق العاده خاص، دستگاه‌های اجرایی لازم است بر اساس مؤلفه‌های اعلامی، به صورت جداگانه تأییدیه‌های مربوط را حسب مورد از سازمان اداری و استخدامی کشور (جهت تطبیق با مؤلفه‌ها) و سازمان برنامه و بودجه کشور (برای اصلاح موافقت‌نامه‌های هزینه‌ای و جابه‌جایی اعتبارات در سقف اعتبار دستگاه‌ها) اخذ کنند.

یادآور می‌شود، مواردی مثل افزایش سقف فوق‌العاده ویژه بند (۱۰) ماده (۶۸) قانون مدیریت خدمات کشوری برای مشاغل عمومی دستگاه‌های اجرایی که در نیمه‌های سال گذشته به تصویب رسید، به دلیل همین عدم اخذ تأییدیه از سازمان برنامه و بودجه تا کنون اجرایی نشده است.

 

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه

آخرین اخبار