مدیرعامل ذوب آهن در حاشیه برگزاری نمایشگاه ایران متافو ۲۰۲۴ اعلام کرد:
دستاوردهای دانشبنیانی و فناوریهای نوین زیستمحیطی برای اولین بار در ایران
مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان در حاشیه نمایشگاه ایران متافو ۲۰۲۴ از دستاوردهای دانشبنیان، توسعه فناوریهای زیستمحیطی، تولید ریلهای ملی و نقش بیبدیل این شرکت در صنایع معدنی و راهآهن کشور خبر داد.
به گزارش صفحه اقتصاد، مهدی کوهی، مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان، در نمایشگاه ایران متافو ۲۰۲۴ با خبرنگاران دیدار کرد و به تشریح پروژههای دانشبنیان و توسعهای این شرکت پرداخت. وی در این نشست ضمن اشاره به دستاوردهای جدید، بر اهمیت همکاری با شرکتهای دانشبنیان تأکید کرد و این پروژهها را پاسخی به تحریمها و نیازهای صنعتی کشور دانست.
همکاری نزدیک با دانشبنیانها
کوهی با اشاره به توافقنامهای که در تیرماه ۱۴۰۳ با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به امضا رسیده است، گفت: پروژههای ما در قالب دانشبنیان تعریف میشوند و از مزایای قانون جهش تولید دانشبنیان بهره میبرند.
وی افزود: این پروژهها در سه محور مورد حمایت قرار میگیرند. ابتدا تأیید معاونت علمی برای پروژههای نوآورانه، سپس بیمه پروژهها توسط صندوق حمایت از شرکتهای دانشبنیان و سومین مرحله مربوط به استفاده از تهاتر مبلغ پروژه با بدهیهای مالیاتی است.
مدیرعامل ذوب آهن اصفهان ادامه داد: در این راستا دو مدل همکاری تعریف شده است. در مدل اول، پروژهها را به معاونت علمی معرفی کرده و از آنها میخواهیم که شرکتهای دانشبنیان دارای صلاحیت را برای اجرای این پروژهها معرفی کنند. در مدل دوم، از شرکتهای دانشبنیان دعوت میکنیم تا از مجموعه بازدید کنند و پس از شناخت ظرفیتها، پروژههای پیشنهادی خود را ارائه دهند.
پروژههای زیستمحیطی و کاهش آلایندگی
مهدی کوهی از دو پروژه زیستمحیطی بهعنوان دستاوردهای قابلتوجه نام برد و اظهار داشت: پروژه اول، استفاده از فناوری پاشش سرباره است که برای کاهش مصرف نسوزها و آلایندگیهای زیستمحیطی طراحی شده است.
وی تصریح کرد: این فناوری که پیش از این در اروپا و آمریکا به کار گرفته شده، اکنون به کمک روشهای دانشبنیان در ذوب آهن اصفهان بومیسازی شده است. اجرای این پروژه علاوه بر کاهش آلایندگی، مصرف انرژی و توقفات ناشی از تعویض آجرهای نسوز را نیز به حداقل رسانده است.
مهدی کوهی در ادامه افزود: پروژه دوم که در قالب فناوریهای دانشبنیان اجرایی شده، پروژه تزریق پودر زغال است. این پروژه پیشتر به صورت متافیزیکی اجرا شده بود، اما به دلیل ملاحظات تحریمی و مسائل زیستمحیطی، به بهرهبرداری نرسید. از ابتدای سال جاری، این پروژه را در فرآیند بهرهبرداری خود آغاز کردهایم و نتایج مثبتی را به دنبال داشته است.
وی درباره اهمیت پروژه دوم که تزریق پودر زغال به روش کوره بلند است، توضیح داد: اولین نکته قابل توجه این است که این پروژه برای نخستین بار در ایران در روش کوره بلند اجرایی میشود. دومین دستاورد مهم این پروژه، کاهش قابل توجه آلایندگیها است. همچنین، این پروژه کاهش مصرف کک را به همراه دارد؛ همانطور که میدانید، مصرف کک در گذشته در حد بالایی قرار داشت که به تدریج در حال کاهش است. هدف ما این است که مصرف کک را به ۳۶۰ کیلوگرم در هر تن تولید فولاد کاهش دهیم، و خوشبختانه با اجرای این پروژه، میزان مصرف کک هماکنون به ۴۶۰ کیلوگرم رسیده است.
مدیریت پایدار منابع آب و پساب
کوهی با تأکید بر مسئولیتهای اجتماعی ذوب آهن اصفهان در مدیریت منابع آب، اعلام کرد: تصفیهخانه مرکزی ذوبآهن اصفهان توسط شرکت مهندسی مپنا در کشور اجرا شده است. این پروژه با استانداردهایی که ابتدا جهانی و اروپایی بوده و سپس بومیسازی شدهاند، برای اولین بار در ایران پیادهسازی شده است. توجه ویژهای که باید به این موضوع شود، این است که این پساب، هم بهداشتی و هم صنعتی، در اختیار پروژه قرار گرفته است. پساب بهداشتی مربوط به شهرهای اطراف و پساب صنعتی نیز در واقع به داخل مجتمع ذوبآهن اختصاص دارد. این تصفیهخانه آب را بازیافت کرده و به چرخه باز میگرداند.
وی تاکید کرد: این پروژه علاوه بر مزایای بهداشتی که برای شهرهای اطراف دارد، به کاهش برداشت از آب رودخانه زایندهرود کمک میکند. همچنین، در راستای مسئولیتهای اجتماعی، تولید سبز و رعایت استانداردهای HSC، در حوزههای آب، خاک و هوا، گامهای مؤثرتری در راستای توسعه پایدار برمیداریم.
ریل ملی تولیدی ذوب آهن، افتخار صنعت فولاد کشور
یکی از دستاوردهای مهم ذوبآهن اصفهان، تولید انحصاری ریل در کشور است. مدیرعامل این شرکت با اشاره به این دستاورد، گفت: ذوبآهن اصفهان اولین تولیدکننده ریل انحصاری در کشور است. ریلهای تولیدی ما برای استفاده در صنعت راهآهن سراسری و متروهای
کلانشهرها مورد نیاز است. امروزه، متروی کلانشهرهای مشهد، تهران، تبریز، اصفهان و شیراز در حال توسعه هستند و ریلهای تولیدی ذوبآهن اصفهان که تحت عنوان ریل ملی و افتخار ملی شناخته میشود، در این پروژهها استفاده میشود.
وی افزود: این ریلها همچنین در کریدور شرق کشور که هفته گذشته توسط رئیسجمهور و هیئت محترم دولت در سفر به استان سیستان و بلوچستان مطرح شد، به کار خواهد رفت. کریدور شرق از چابهار شروع میشود و تا مشهد ادامه مییابد، با طول 1600 کیلومتر. طبق قراردادی که با شرکت زیرساخت و راهآهن سراسری داریم، قرار است ریلهای مورد نیاز این کریدور را ذوبآهن اصفهان تولید کند. به علاوه، ریلهایی که قبلاً برای پروژههای راهآهن سراسری در مسیرهای تبریز-میانه، همدان-سنندج، و رشت-انزلی تولید کردهایم، هماکنون در حال بهرهبرداری هستند و واگنها روی این ریلها در حال تردد هستند.
مدیرعامل ذوب آهن اصفهان تصریح کرد: پروژه میانه-اردبیل نیز با پیشرفت بالای 91 درصد در حال تکمیل است و به زودی به بهرهبرداری خواهد رسید. در مجموع، ذوبآهن اصفهان نقش پیشرانی در توسعه راهآهن سراسری و متروی کلانشهرها ایفا کرده و این پروژهها با همکاری و حمایت این مجموعه صنعتی به جلو میرود.
حمایت از معادن با تولید آرکهای فولادی
کوهی در ادامه به تولید آرکهای فولادی برای معادن اشاره کرد و گفت: این محصول که پیشتر بهدلیل تحریمها بهسختی وارد میشد یا با استفاده از چوب تولید میشد، اکنون در ذوب آهن تولید میشود. این فناوری نهتنها از حوادث معدنی جلوگیری میکند، بلکه مانع خروج ارز از کشور میشود.
نوآوری ذوب آهن در تولید تیرآهنهای پیچ و مهرهای
مدیرعامل ذوبآهن اصفهان در ادامه صحبتهای خود در نمایشگاه متافو۲۰۲۴ به یکی دیگر از دستاوردهای مهم اشاره کرد و گفت: یکی از پروژههای جدیدی که در حال حاضر در بازار عرضه میکنیم، تولید تیرآهنهای پیچ و مهرهای یا همان بال پهنها است. این نوع تیرآهنها که به صورت صنعتی تولید میشوند، به طور قابل توجهی به سرعت ساخت و ساز کمک میکنند و ایمنی ساختمانها را افزایش میدهند. تا پیش از این، تیرآهنهای سنتی در بازار موجود بود، اما اکنون تیرآهنهای صنعتی جدید که قادرند در برابر زلزله تا ۱۲ ریشتر مقاوم باشند، در دسترس قرار گرفتهاند.
وی افزود: این تیرآهنها به ویژه برای نقشههایی که نیاز به تحمل بار بیشتری دارند، بسیار مناسب هستند و میتوانند ایمنی بیشتری را برای خانوادهها و ساکنان ساختمانها فراهم کنند. همچنین، این نوع تیرآهنها زمان اجرای پروژهها را به طور چشمگیری کاهش میدهند و باعث تسریع در روند ساخت و ساز خواهند شد.
مهدی کوهی تصریح کرد: امیدواریم که علاوه بر تولید محصولات سنتی، بتوانیم به تدریج تولیدات سنتی را به سایر تولیدکنندگان عزیز کشور واگذار کرده و تمرکز خود را بیشتر بر تولیدات صنعتی بگذاریم. در حال حاضر، تولید ریل برای راهآهن سراسری و متروهای کلانشهرها، تیرآهنهای صنعتی، بال پهنها، آرکهای فولادی، و محصولات گرد آلیاژی برای صنایع مختلف از جمله صنایع مس، آلومینیوم و دیگر مراکز صنعتی در دست اقدام است. این محصولات در زنجیره تولید و بهرهبرداری صنایع معدنی نیز نقش مهمی دارند.
در پایان، مدیرعامل ذوبآهن اصفهان خاطرنشان کرد: ما بسیار خوشحالیم که توانستهایم دو تا سه پروژه زیستمحیطی را که پیشتر به آنها اشاره کردم، به بهرهبرداری برسانیم. امیدواریم در پروژههای آینده نیز با طراحی و آمادهسازی پیشرانهای جدید، به توسعه صنعت فولاد کشور کمک کرده و در زمینههای مختلف از جمله راهآهن سراسری، مترو، صنایع معدنی و ساختمانی نقش مؤثری ایفا کنیم.
نظر شما