مهدی کوهی در سمپوزیوم فولاد ۴۰۳ خبر داد:

۲ همت سرمایه گذاری برای پروژه پساب ذوب‌آهن اصفهان با هدف تولید فولاد سبز

مهدی کوهی، مدیرعامل ذوب آهن اصفهان، در آیین رونمایی از پروژه پساب این مجموعه که در سمپوزیوم فولاد ۱۴۰۳ در جزیره کیش برگزار شد، از گام‌های مهم این شرکت در راستای تولید فولاد سبز و اجرای پروژه‌های زیست‌محیطی در حوزه آب، خاک و هوا خبر داد. وی تأکید کرد که کشور و صنایع فولاد راهی جز حرکت به سمت تولید فولاد سبز ندارند.

۲ همت سرمایه گذاری برای پروژه پساب ذوب‌آهن اصفهان با هدف تولید فولاد سبز
صفحه اقتصاد -

مهدی کوهی، مدیرعامل ذوب آهن اصفهان، در تشریح پروژه پساب ذوب آهن اصفهان، به اهمیت تولید فولاد سبز و ضرورت اجرای پروژه‌های زیست‌محیطی در صنایع فولاد کشور اشاره کرد و اظهار داشت: راهی نداریم جز اینکه تولید فولاد سبز را آغاز کنیم. پیش‌تر برای صادرات محصولات به اروپا تنها به نشان CE اروپا و الزامات ایزو ۱۴۰۰۰ نیاز داشتیم، اما امروز مشتریان ما محصولی می‌خواهند که آلایندگی‌های محیطی، نظیر آب، خاک و هوا، نداشته باشد. بنابراین، صنعت فولاد کشور ملزم به آغاز تولید فولاد سبز است.

کوهی در ادامه با اشاره به وعده‌های سال گذشته این شرکت،  گفت: سال گذشته در همین سمپوزیوم به آقای پروفسور نجفی‌زاده و همکاران ارجمند قول دادیم که برای امسال پروژه‌ای را در حوزه زیست‌محیطی به سرانجام برسانیم. با افتخار اعلام می‌کنم که امروز پروژه پساب ذوب آهن اصفهان که با درایت هیئت مدیره و مدیران گذشته طراحی و اجرا شده، به بهره‌برداری رسیده است.

وی با توضیح جزئیات پروژه پساب ذوب آهن اصفهان، اظهار داشت: این پروژه شامل دو بخش بهداشتی و صنعتی است. در بخش بهداشتی، پساب از شهرهای همسایه اصفهان و شهرداری‌های آنها تامین و از طریق خطوط انتقال به تصفیه‌خانه ذوب آهن منتقل می‌شود. سپس، این آب تصفیه‌شده به چرخه یوتیلیتی شرکت بازمی‌گردد.

وی افزود: این پروژه نخستین پروژه‌ای است که به‌طور همزمان پساب بهداشتی و صنعتی را تحت پوشش قرار می‌دهد. تاکنون در کشور پروژه‌های پساب یا بهداشتی بوده‌اند یا صنعتی، اما ما موفق شدیم هر دو را همزمان در این پروژه پیاده‌سازی کنیم.

کوهی تصریح کرد: در حال حاضر این پروژه بیش از ۸۵ درصد پیشرفت داشته است و شرکت دانش‌بنیان مپنا به عنوان پیمانکار پروژه، برای اولین بار در کشور طراحی و اجرای آن را به عهده گرفته است.

مدیرعامل ذوب آهن اصفهان همچنین از همکاری با معاونت علمی ریاست‌جمهوری در اجرای پروژه‌های زیست‌محیطی خبر داد و گفت: در تیرماه سال جاری، توافق‌نامه‌ای با معاونت علمی ریاست‌جمهوری امضا کردیم تا تمام پروژه‌های زیست‌محیطی در حوزه آب، خاک و هوا را با شرکت‌های دانش‌بنیان آغاز کنیم. اولین پروژه در این زمینه توسط جهاد دانشگاهی علم و صنعت اجرا خواهد شد.

وی با اشاره به اهمیت اجرای طرح‌های توسعه‌ای در ذوب آهن اصفهان تأکید کرد: ذوب آهن اصفهان به عنوان مادر فولاد کشور، با بیش از ۵۰ سال سابقه تولید و خدمت، نیاز شدیدی به اجرای طرح‌های توسعه‌ای دارد. هفته گذشته طرح جامع زیست‌محیطی شرکت در استان اصفهان تصویب شد و برای تایید نهایی به قرارگاه مرکزی کشوری ارسال گردید. ما امیدواریم بتوانیم از منابع مالی صندوق ذخیره ارزی و یارانه‌ها برای تأمین مالی این پروژه‌ها استفاده کنیم.

85039aac-9163-4d53-98d3-0e2d4120e3d7

مهدی کوهی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به طرح‌های دیگر ذوب آهن گفت: پروژه امروز که با ظرفیت ۸۵۰ متر مکعب در ساعت به بهره‌برداری رسیده است، تنها یکی از طرح‌های ماست. علاوه بر این، در پروژه دیگری برای انتقال آب از جنوب استان اصفهان نیز مشارکت داریم که ۲۱ درصد سهام آن متعلق به ذوب آهن است. هدف ما کمک به حل بحران خشکسالی و کم‌آبی است و این پروژه به جداسازی آب مورد استفاده صنعت از منابع آب شرب کمک خواهد کرد.

مدیرعامل ذوب آهن اصفهان در پایان این نشست خبری با تأکید بر اهمیت نقش ذوب آهن در توسعه کشور بیان کرد: ذوب آهن اصفهان همواره پیشران توسعه در کشور، چه در توسعه ریل سراسری و چه در متروهای کلان‌شهرها و طرح‌های صنعتی مانند تولید تیرآهن‌های بال‌پهن و صنعت ساختمان سازی بوده است.

وی تاکید کرد: ما به همان اندازه که در این حوزه‌ها پیشرو بوده‌ایم، قصد داریم در حوزه زیست‌محیطی و تولید فولاد سبز نیز پیشتاز باشیم. تا امروز حدود ۲ همت برای این پروژه سرمایه‌گذاری شده است و امیدواریم در روز افتتاح رسمی پروژه، بتوانیم اطلاعات فنی و مالی بیشتری را در حضور مقامات عالیرتبه کشور ارائه دهیم.

1ebea836-59bb-4e3d-aa41-d4add87e5898

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد