سخنان مهم رهبر انقلاب در خطبه های نماز جمعه امروز تهران ۱۳ مهر ۱۴۰۳

سخنان مهم رهبر انقلاب در خطبه های نماز جمعه امروز تهران ۱۳ مهر ۱۴۰۳ را در این گزارش بخوانید.

سخنان مهم رهبر انقلاب در خطبه های نماز جمعه امروز تهران ۱۳ مهر ۱۴۰۳
صفحه اقتصاد -

در ادامه به سخنان مهم رهبر انقلاب در خطبه های نماز جمعه امروز تهران ۱۳ مهر ۱۴۰۳ می پردازیم. 

 نماز جمعه تهران صبح امروز جمعه به امامت رهبرمعظم انقلاب، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با حضور گسترده مردم و مسئولان کشور در مصلی امام خمینی (ره) تهران برگزار شد.

رهبر انقلاب در این خطبه‌ها درخصوص ماجراهای لبنان، وضعیت رژیم صهیونیستی و شهادت سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله سخنرانی خواهند کرد و بخشی از این خطبه‌ها نیز به زبان عربی خطاب به همه‌ی دنیای اسلام به‌ویژه ملّت عزیز لبنان و فلسطین ایراد خواهد شد.

محورهای مهم سخنان رهبر انقلاب :

- در قرآن کریم مسئله مهم پیوستگی مومنین با یکدیگر مطرح شده است که در تعبیرات قرآنی به این پیوند و این پیوستگی گفته می شود ولایت. ولایت مومنین با یکدیگر. این مطلب در چند آیه از قرآن آمده است. در این آیه نتیجه این ولایت و هم‌بستگی را رحمت الهی معرفی می‌کند. یعنی اگر شما مسلمانان با یکدیگر پیوند و ارتباط و همکاری و همدلی داشته باشید، رحمت خداوند شامل حال شما می‌شود.

- عزت الهی یعنی سیطره قدرت پرودگار بر همه عالم وجود و حکمت الهی یعنی استحکام همه قوانین آفرینش. شاید در این آیه توجه به این معنا خواسته‌اند ما را بدهند که اگر مسلمانان با یکدیگر اتحاد داشته باشند، عزت و حکمت الهی پشت سر اینها است و می‌توانند از قدرت بی پایان الهی استفاده کنند و می‌توانند از مقتضای سنت‌های پروردگار و قوانین الهی استفاده کنند.

- این اتحاد یعنی پیوند و همبستگی مسلمانان با یکدیگر که سیاست قرآنی برای مسلمانان است. سیاست قرآن برای مسلمانان این است که ملت‌ها و گروه‌های مسلمان با یکدیگر همبستگی داشته باشد و وعده می‌دهد که اگر ملت‌های مسلمان این هم‌بستگی را با هم داشته باشند موجب این است که عزت خداوند پشت سر شما است و بر همه موانع غلبه پیدا کرده و بر همه دشمنان پیروز می‌شوید و حکمت الهی پشت سر شماست یعنی همه قوانین آفرینش جهت پیشرفت شما به کار گرفته خواهد شد. این منطق و سیاست قرآن است.

- سیاست مستکبران و متجاوزان عالم، «تفرقه بینداز و حکومت کن» است و مبنای کار آن‌ها تفرقه‌‌افکنی است. این سیاست تفرقه‌افکنی را در کشورهای اسلامی با انواع ترفندها اجرا کردند تا امروز هنوز هم دست بردار نیستند و موجب می‌شوند دل‌های ملت اسلامی نسبت به‌هم مکدر شود. اما  امروز ملت‌ها بیدار شدند و من عرض می‌کنم امروز روزی است که امت اسلامی می‌تواند بر  این ترفند دشمنان اسلام و مسلمین فائق بیاید.

- دشمن ملت ایران همان دشمن ملت فلسطین، لبنان، عراق، مصر، سوریه و یمن است. دشمن یکی است و شیوه‌های وی در کشورهای مختلف متفاوت است؛ یک‌جا با جنگ روانی، یک‌جا با فشار اقتصادی، یک‌جا با بمب‌های دو تُنی، یک‌جا با لبخند این سیاست را پیش می‌برند اما اتاق فرمان یک‌جاست و از یک‌جا دستور می‌گیرند و فرمان حمله به جمعیت‌های مسلمان را دریافت می‌کنند.

- اگر این سیاست در یک کشور موفق شد، یعنی موجب سیطره بر یک کشور شد، وقتی خاطرشان از یک کشور آسوده شد سراغ کشور دیگر می‌روند؛ ملت‌ها نباید بگذارند.

- هر ملتی اگر می‌خواهد مبتلای به محاصره فلج‌کننده‌ی دشمن نشود باید از اول چشم را باز کند و بیدار باشد و وقتی دید دشمنان سراغ یک ملت دیگر رفت خود را با آن ملت مظلوم و زیر ستم شریک بداند و به او کمک کند تا دشمن آن‌جا موفق نشود.

- باید کمربند دفاعی، استقلال‌طلبی  و عزت را از افغانستان تا یمن و از ایران تا غزه و لبنان در همه کشورهای اسلامی ببندیم. امروز بیشتر صحبت‌های بنده به برادران لبنانی و فلسطینی معطوف است.

- احکام دفاعی اسلام، تکلیف ما را مشخص کرده است؛ هم در احکام اسلام، هم قانون اساسی و هم قوانین بین‌المللی که ما تأثیری در نوشتن آن نداشتیم، اما در آن آمده است که هر ملتی از خاک، نام و منافع خود در مقابل تعرض دفاع کند.

- مردم فلسطین باید سرنوشت کشور خود را تعیین کنند و هیچ محکمه و سازمان بین‌المللی حق ندارد به ملت فلسطین اعتراض کند که چرا در مقابل رژیم صهیونیستی سینه سپر کرده‌اید. همچنین آن کسانی که در حال کمک به ملت فلسطین و لبنان هستند نباید مورد اعتراض قرار گیرند که چرا حمایت کرده‌اید؛ زیرا این وظیفه آنان است.

- هیچ کس بر اساس هیچ منطقی حق ندارد به حزب الله لبنان اعتراض کند که از قیام ملت فلسطین حمایت کردید. وظیفه آنها است این هم منطق بین المللی و جهانی است و هم منطق قرآنی است. دفاع فلسطینی‌ها مشروع است و حمایت از آنها هم مشروع است.

- طوفان الاقصی که در سال گذشته انجام گرفت یک حرکت درست، منطقی و قانونی بود و حق با فلسطینی‌ها بود.

امام خامنه‌ای: طوفان الاقصی یک حرکت کاملاً درست بود

- دفاع جانانه لبنانی‌ها از مردم فلسطین مشمول همین حق قانونی و معقول و مشروع است. کار درخشان نیروهای مسلح ما نیز برای دفاع از مردم غزه و فلسطین کاملاً قانونی و مشروع بود. کاری که نیروهای مسلح ما کردند کمترین مجازات برای رژیم غاصب صهیونی بود که در برابر جنایت‌های حیرت آور رژیم خون آشام و گرگ صفت و سگ هار آمریکا در منطقه انجام شد.

- جمهوری اسلامی هر وظیفه ای در این زمنیه داشته باشد با قدرت و صلابت انجام خواهد داد. ما در انجام وظیفه نه تعلل می‌کنیم نه شتابزده می‌شویم.

خطبه دوم را رهبر انقلاب خطاب به جهان اسلام -بخصوص مردم فلسطین و لبنان- به زبان عربی خواندند.

- لازم دانستم تکریم از برادرم و عزیزم و مایه‌ی فخرم، چهره‌ی محبوب دنیای اسلام، و زبان گویای ملّتهای منطقه، گوهر درخشان لبنان، جناب سیّدحسن نصراللّه (رضوان اللّه علیه) در نماز جمعه‌ی تهران باشد، و تذکّراتی هم به عرض همه برسانم. مخاطب این خطبه همه‌ی دنیای اسلام است، ولی ملّت عزیز لبنان و فلسطین مخاطب ویژه است.

- ما همه در شهادت سیّد عزیز، مصیبت‌زده و عزاداریم. این، فقدان بزرگی است و جدّاً ما را عزادار کرد. البتّه عزاداری ما به معنی افسردگی و پریشانی و نومیدی نیست؛ از جنس عزاداری برای سیّدالشهدا حسین‌بن‌علی (علیهما السّلام) است؛ زنده‌کننده، و درس‌دهنده، و انگیزه‌بخش، و امیدآفرین است.

- عزاداری ما برای سید حسن نصر الله از جنس عزای سیدالشهدا درس دهنده است.

- سیّدحسن نصراللّه جسمش از میان ما رفته ولی شخصیّت حقیقی او، روح او، راه او، و صدای رسای او همچنان در میان ما هست و خواهد بود. او پرچم بلند مقاومت در برابر اهریمنان ستمگر و غارتگر بود؛ زبان گویا و مدافع شجاع مظلومان بود؛ مایه‌ی دلگرمی و جرئت مبارزان و حق‌طلبان بود. گستره‌ی محبوبیّت و تأثیرگذاری او از لبنان و ایران و کشورهای عربی فراتر رفته بود؛ و اکنون شهادت او این اثرگذاری را افزایش خواهد داد.

- خواسته امروز سیدحسن نصرالله از لبنان و حزب الله ناامید نشدن هست.

- مهم‌ترین پیام گفتاری و عملی او در حیات دنیایی‌اش برای شما ملّت وفادار لبنان این بود که با از دست دادن شخصیّت‌های برجسته‌ای چون امام موسیٰ صدر و سیّدعباس موسوی و دیگران، ناامید و پریشان نشوید؛ در مسیر مبارزه تردید نکنید؛ بر تلاش و توان خود بیفزایید؛ همبستگی خود را دوچندان کنید؛ در برابر دشمن متجاوز و متعرّض با تقویت ایمان و توکّل مقاومت کنید و او را ناکام بگذارید.

- عزیزان من! ملّت باوفای لبنان! جوانان پُرشور حزب‌اللّه و امل! فرزندان من! امروز هم خواسته‌ی سیّد شهید ما از ملّتش، و از جبهه‌ی مقاومت، و از همه‌ی امّت اسلامی همین است.

- دشمن پلید و زبون چون نمی‌تواند به تشکیلات مستحکم حزب‌اللّه یا حماس یا جهاد اسلامی و دیگر سازمانهای مجاهد فی‌سبیل‌اللّه صدمه‌ی جدّی بزند، ترور و تخریب و بمباران و کشتار غیر نظامیان و داغدار کردن غیر مسلّحین را نشانه‌ی پیروزی خود قلمداد می‌کند. نتیجه چیست؟ محصول این رفتار، تراکم خشم و افزایش انگیزه‌ی مردم و سر برآوردن مردان و سرداران و رهبران و از جان‌گذشتگان بیشتر، و تنگ‌تر شدن حلقه‌ی محاصره‌ی گرگ خون‌آشام، و سرانجام، حذف وجود ننگین او از صحنه‌ی وجود است. ان‌شاءالله.

- حزب‌اللّه و رهبر قهرمان و شهید آن، عصاره‌ی فضائل تاریخی و هویّتی لبنانند. ما ایرانی‌ها از زمانی دور با لبنان و امتیازهایش آشناییم؛ کسانی چون شهید محمّد بن مکّی عاملی، و علیّ بن عبدالعال کَرَکی، و شهید زین‌الدّین عاملی، و حسین بن عبدالصّمد عاملی، و پسرش محمّد بهاءالدّین، معروف به شیخ بهائی و غیر آنها از مردان علم  و دین، ایران را در دولتهای سربداران و صفوی در قرنهای هشتم و دهم و یازدهم هجری از برکات دانش سرشار خود بهره‌مند کرده‌اند.

- اداء دِین به لبنان مجروح و خونین، وظیفه‌ی ما و وظیفه‌ی همه‌ی مسلمانها است. حزب‌اللّه و سیّد شهید با دفاع از غزّه و جهاد برای مسجدالاقصیٰ و ضربه به رژیم غاصب و ظالم، در راه خدمتی حیاتی به همه‌ی منطقه و همه‌ی دنیای اسلام گام برداشتند.

- تکیه‌ی آمریکا و همدستانش بر حفظ امنیّت رژیم غاصب، پوششی برای سیاست مهلک تبدیل رژیم به ابزار آنان برای در اختیار گرفتن همه‌ی منابع این منطقه و استفاده از آن در درگیری‌های بزرگ جهانی است. سیاست آنان، تبدیل رژیم به دروازه‌ی صادرات انرژی از منطقه به جهان غرب و واردات کالا و فنّاوری از غرب به منطقه است و این یعنی تضمین موجودیّت رژیم غاصب و وابستگی کلّ منطقه به آن. رفتار سفّاکانه و بی‌محابای رژیم با مبارزان، ناشی از طمع به چنین وضعی است.

- تکیه‌ی آمریکا و همدستانش بر حفظ امنیّت رژیم غاصب، پوششی برای سیاست مهلک تبدیل رژیم به ابزار آنان برای در اختیار گرفتن همه‌ی منابع این منطقه و استفاده از آن در درگیری‌های بزرگ جهانی است. این واقعیّت به ما تفهیم می‌کند که هر ضربه به رژیم از سوی هر کس و هر مجموعه، خدمت به کلّ منطقه و بلکه به کلّ انسانیّت است. یقیناً این رؤیای صهیونی و آمریکایی، خیالی باطل و ناشدنی است. رژیم، همان شجره‌ی خبیثه‌ی کنده‌شده از روى زمین است که به گفته‌ی صدق الهی قرارى ندارد.

- [رژیم صهیونی] صرفاً با تزریق حمایتهای آمریکا خود را بِزحمت بر سر پا نگه داشته است؛ و این هم دیری نخواهد پایید؛ باذن اللّه. دلیل واضح این ادّعا آن است که اکنون یک سال است که دشمن با هزینه‌کرد چندین میلیارد دلار در غزّه و لبنان و با کمک همه‌جانبه‌ی آمریکا و چند دولت غربی دیگر در رویارویی با چند هزار مرد مبارز و مجاهد فی‌سبیل‌اللّه که محصور و ممنوع از هر گونه کمک از خارجند، شکست خورده و تنها هنرشان بمباران خانه‌ها و مدرسه‌ها و بیمارستان‌ها و مراکز جمعیّتی غیر مسلّحین بوده است.

- این رژیم خبیث، بی‌ریشه و مصنوعی و ناپایدار است و صرفاً با تزریق حمایتهای آمریکا خود را بِزحمت بر سر پا نگه داشته است؛ و این هم دیری نخواهد پایید؛ باذن اللّه... امروز بتدریج خود باند جنایتکار صهیونیست هم به این نتیجه رسیده‌اند که بر حماس و حزب‌اللّه هرگز پیروز نخواهند شد.

کار درخشان نیروهای مسلح ما کاملاً قانونی و مشروع بود

کار درخشان نیروهای مسلح ما کاملاً قانونی و مشروع بود

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در خطبه های نماز جمعه بیان کردند: سیاست دشمنان تفرقه بیانداز و حکومت کن است مبنای آنها تفرقه افکنی است؛ این سیاستها را به انواع مختلف در کشورهای مسلمان اجرا کردند.

به گزارش خبرنگار مهر، خطبه‌های حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در نمازجمعه تهران هم‌اکنون آغاز شد.

ایشان در ابتدای این خطبه‌ها بیان کردند: همه برادران و خواهران عزیز و خودم را دعوت می‌کنم به رعایت تقوای الهی؛ مراقب باشیم در گفتار و کردارمان از حدود الهی خارج نشویم.

رهبر انقلاب با بیان اینکه اگر شما مسلمانان با یک دیگر وحدت و همدلی داشته باشید رحمت خداوند شامل حال شما می‌شود، اظهار کردند: در آیه‌ای که قرائت کردم مسئله مهم پیوستگی مؤمنین مطرح شده است. در تعبیرات قرآنی به این پیوستگی گفته می‌شود ولایت. در این آیه نتیجه این ولایت و همبستگی رحمت الهی معرفی می‌شود. یعنی اگر شما مسلمانان با یک دیگر وحدت و همدلی داشته باشید رحمت خداوند شامل حال شما می‌شود. آیه شریفه را با ذکر عزت الهی و حکمت الهی پایان می‌دهد.

ایشان با تاکید بر اینکه اگر مسلمانان با همدیگر اتحاد و اتفاق داشته باشند عزت و حکمت الهی پشت سر آنهاست، تصریح کردند: می‌توانند از مقتضای سنت‌های پروردگار و قوانین الهی استفاده کنند. ولایت یعنی پیوند و همبستگی مسلمانان با یکدیگر و این شد سیاست قرآنی با مسلمانان. قرآن سیاستش با مسلمانان این است که ملت‌های مسلمانان با همدیگر همبستگی داشته باشند.

رهبر انقلاب با تاکید بر اینکه سیاست دشمنان تفرقه بیانداز و حکومت کن است مبنای آنها تفرقه افکنی است، گفتند: این سیاست‌ها را به انواع مختلف در کشورهای مسلمانان اجرا کردند؛ اما امروز ملت‌ها بیدار شدند؛ امروز روزی است که می‌توانند بر این ترفند دشمنان اسلام و مسلمین فائق بیایید. دشمن ایران دشمن ملت عراق و فلسطین و مصر و سوریه و یمن است

رهبر انقلاب با بیان اینکه دشمن در هر جا دارد با یک شیوه مخصوص آن کار می‌کند اما اتاق فرمان یکجاست و از همانجا دستور می‌گیرند، تصریح کردند: دشمن اگر از یک کشور خیالش راحت شود به سراغ کشور بعدی خواهد رفت.

رهبر انقلاب با تاکید بر اینکه مسلمانان امروز دیگر نباید غفلت کنند، اظهار داشتند: باید کمربند دفاع و استقلال را در همه کشورهای اسلامی از افغانستان تا یمن محکم ببندیم.

حضرت آیت الله خامنه ای بیان کردند: ملت فلسطین حق دارد در برابر دشمنی که زندگی او را تباه کرده بایستد.

رهبر انقلاب: ضمن بیان اینکه کار درخشان نیروهای مسلح ما یک کار کاملاً قانونی و مشروع بود، اظهار داشتند: دفاع لبنانی‌ها از مردم غزه هم حرکت مشروع و قانونی است.

ایشان ضمن تاکید بر اینکه ما در انجام وظیفه نه تعلل می‌کنیم نه شتاب‌زده می‌شویم، گفتند: جمهوری اسلامی ایران هر وظیفه‌ای در این زمینه داشته داشته باشد با قدرت و صلابت انجام خواهد داد. آنچه که لازم باشد را انجام می‌دهیم. همانطور که انجام گرفت و در آینده هم لازم شود انجام می‌گیرد.

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد