سید هاشم صفی الدین که بود؟ + هاشم صفی الدین پدر همسر دختر شهید سلیمانی کیست؟

حزب الله لبنان با صدور بیانیه ای از شهادت سید هاشم صفی الدین خبر داد و اعلام کرد که ما در سوگ رئیس شورای اجرایی حزب الله رهبر بزرگ و شهید بزرگ راه بیت المقدس نشسته ایم. شهید هاشم صفی الدین با بهترین برادران مجاهد خود در یک حمله تجاوزکارانه جنایتکار صهیونیست ها به سوی پروردگارش سفر کرد.

صفحه اقتصاد -

طبق اعلام برخی منابع لبنانی و عبری، حزب‌الله عصر امروز به پیکر سید هاشم صفی الدین که در بمباران ۳ هفته پیش از سوی رژیم صهیونیستی مفقود شده بود، دسترسی پیدا کرده است.

صفی الدین، از خویشاوندان نصرالله بود و مانند او در لباس روحانیت شیعه بود. او عمامه‌ای مشکی بر سر داشت که نشان دهنده نسب او به پیامبر اسلام بود.

شهید سید صفی الدین پدر شوهر زینب سلیمانی بود. زینب مغنیه، خواهر عماد مغنیه در اوایل تیرماه سال ۱۳۹۹ خورشیدی تصویری در استوری اینستاگرام خود منتشر کرد که طبق آن، زینب مغنیه از ازدواج زینب سلیمانی، دختر قاسم سلیمانی با پسر سید هاشم صفی الدین، خبر می‌داد.

برادر وی با نام عبدالله صفی الدین نیز نماینده حزب الله در ایران است.

تحت تأثیر ولایت فقیه

photo14422575152

هاشم صفی‌الدین در سال ۱۹۶۴ میلادی در روستای قانون النهر در جنوب لبنان به دنیا آمد و به خانواده‌ای با تأثیر اجتماعی برجسته تعلق داشت. در جوانی به تحصیل علوم دینی در شهر قم ایران پرداخت. 

هاشم صفی الدین در دوران تحصیل در شهر قم تحت تأثیر اندیشه سیاسی مرتبط با نظریه «ولایت فقیه» آیت الله خمینی قرار گرفت و یکی از برجسته ترین حامیان آن شد. وی در یکی از نوشته‌های خود به نقش این نظریه در اتحاد نهضت‌های اسلامی و غلبه بر تفرقه‌ها اشاره کرده است.

صفی‌الدین با هدایت عماد مغنیه، فرمانده امنیتی سابق حزب‌الله، به یکی از نزدیکان حسن نصرالله تبدیل شد. او در سال ۱۹۹۴ به بیروت بازگشت تا به عنوان رئیس شورای اجرایی حزب‌الله منصوب شد.

صفی الدین به عنوان رئیس شورای اجرایی بر امور سیاسی حزب الله نظارت داشت. او همچنین یکی از اعضای شورای جهاد بود که عملیات نظامی این گروه را هدایت می کرد.

او در کنار نصرالله و شیخ نعیم قاسم سه نفر اصلی حزب الله لبنان را تشکیل می‌دادند. 

نگاه به آمریکا و اسرائیل

صفی الدین یک شخصیت بحث برانگیز بود که در سال ۲۰۱۷ توسط وزارت خارجه ایالات متحده به عنوان تروریست طبقه‌بندی شد.

صفی الدین در انتقاد از سیاست ایالات متحده صریح بود. وی در سال ۲۰۱۷ در پاسخ به فشارهای آمریکا بر حزب‌الله، اعلام کرد: «این دولت دیوانه و نابسامان ایالات متحده به ریاست ترامپ نمی‌تواند به مقاومت آسیب برساند» و تأکید کرد که چنین اقداماتی تنها عزم حزب‌الله را تقویت می‌کند.

صفی الدین در ماه ژوئن، پس از کشته شدن یکی دیگر از فرماندهان حزب الله، تهدید به تشدید تنش علیه اسرائیل کرد و در مراسم تشییع جنازه آن فرمانده اعلام کرد: «بگذار (دشمن) خود را برای گریه و زاری آماده کند.»

سخنرانی‌های علنی صفی الدین اغلب بیانگر موضع ستیزه‌جویانه حزب الله و همسویی آن با آرمان فلسطینی بود. 

نقش هاشم صفی الدین در حزب الله چه بود؟

سید هاشم صفی الدین که از زمان تأسیس حزب‌الله لبنان در سال ۱۹۸۲ عضو این جنبش بود از سال ۱۹۹۲، ریاست شورای اجرایی آن را به دست گرفت و تا زمان شهادت در حمله به بیروت در این سمت باقی ماند.

وی همچنین یکی از هفت عضو شورای مشورتی تصمیم‌گیرنده حزب‌الله لبنان بود و در شورای اجرایی نیز بر بخش‌های مهمی از فعالیت‌های این جنبش؛ از جمله فعالیت‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و آموزشی حزب‌الله نظارت می‌کرد.

او به دلیل نقش موثر در فعالیت‌های حزب‌الله، در سال ۲۰۱۷ از سوی آمریکا تحریم شد.

حزب‌الله لبنان شامگاه چهارشنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که رئیس شورای اجرایی حزب الله در مسیر قدس به شهادت رسیده است.

متن بیانیه رسمی حزب‌الله درباره شهادت سید هاشم صفی‌الدین

حزب الله در بیانیه‌ای از شهادت سید هاشم صفی الدین رئیس شورای اجرایی این جنبش در حمله تروریستی رژیم صهیونیستی به ضاحیه بیروت خبر داد.

 

حزب الله در بیانیه ای رسمی، شهادت سید هاشم صفی الدین رهبر بزرگ و شهید عظیم در راه قدس، رئیس شورای اجرایی حزب الله را در حمله جنایتکارانه رژیم صهیونیستی اعلام کرد.

در این بیانیه آمده است: شهادت رهبری بزرگ و شهیدی عظیم در راه قدس، رئیس شورای اجرایی حزب الله، جناب علامه سید هاشم صفی الدین رضوان الله تعالی علیه را که همراهی جمعی از بهترین برادران مجاهدش در حمله جنایتکارانه صهیونیستی به لقاء الله پیوست، را به  اطلاع امت شهدا و مجاهدین،  امت مقاومت و پیروزی، می رسانیم.

سید هاشم به برادر والامقام شهیدش، جناب سید حسن نصرالله  دبیرکل حزب الله پیوست، او بهترین برادر یاور برای برادرش بود، او به منزله اباالفضل العباس(ع) برای برادرش،  امام حسین(ع) بود، او برادر و بازو و حامل پرچم و مورد اعتماد او در مصائب و سختی ها بود، او انسانی متقی، صالح، پرچمدار، مدیر و مدبر، رهبر و شهید بود.

جناب سید هاشم صفی الدین، تمام حیاتش را در خدمت حزب  الله و مقاومت اسلامی گذراند و در طول سالهای طولانی از عمره شریفش، با مسئولیت پذیری و اقتدار، شورای اجرایی و نهادهای مختلف و یگانهای فعال در تمام زمینه ها و هر آنچه را با فعالیت مقاومت مرتبط بود، مدیریت کرد تا اینکه خداوند او را به کاروان نورانی شهدای کربلا ملحق کرد.

شهادت ایشان را به حضرت صاحب العصر و الزمان(عج) و حضرت ولی امر مسلمین حفظه الله، حوزه های مبارک علمیه در جهان اسلام و برادران مجاهد در مقاومت اسلامی و خانواده شریف و صبورشان تسلیت می گوییم و از خداوند برایشان صبر جمیل و ثواب دنیا و آخرت مسئلت داریم.

با شهید بزرگمان و برادرانش شهیدش عهد و پیمان می بندیم که راه مقاومت و جهاد را تا تحقق اهدافش در آزادی و پیروزی ادامه دهیم.

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد