یادداشت اختصاصی از حمید رضا حاجی اشرفی
چگونه جوانان به کارآفرینی ترغیب می شوند ؟!
مجمع کشورهای جنوب شرق آسیا ( آسه آن ) در سال ۱۹۶۷ با مشارکت ده کشور عضو کامبوج ، برونئی ، اندونزی ، لائوس ، مالزی ، میانمار ، فیلیپین ، سنگاپور ، تایلند ، ویتنام تشکیل گردید .آنها از سال ۲۰۱۵ در یک تصمیم مشترک تبدیل به یک منطقه مهم تبادل نیروهای کار دارای توسعه مهارتهای شغلی شدند .
ناپیوستگی و عدم هم سویی نظام آموزش نظری با تحصیلات ثانویه تکمیلی و گسستگی بین نظام اموزش عالی با آموزش های مورد نیاز مشاغل و بازار کار کشورهای عضو آ سه آن را رنج میداد .
کارشناسان آموزشی در آسه آن پس از تحقیقات مفصل پی بردند که ؛ کشورهای منطقه در عین تلاش برای ارتقا جایگاه علمی و دانشگاهی به منظور بدست آوردن استقلال اقتصادی - سیاسی به موازات باید از نیازهای بازار کار ، محیط کسب و کار ملی و منطقه ای ، اولویت های تحقیقاتی مورد نیاز اکوسیستم کسب و کار منطقه ای و جهانی آشنا باشند .
بهمین منظور کشورهای (آ سه آن ) برای رسیدن به یک نظام اموزش عالی هماهنگ بین ده کشور عضو در چهار محور که شامل : تحرک و پویایی نظام آموزشی ( به روز رسانی سیستم آموزشی همسو با تحولات تکنولوژی ) - نحوه انتخاب و تعامل دانشجو و اساتید - نحوه انتخاب رشته ها و واحدهای درسی - ارزشیابی کیفیت دوره ها و اعتبار سنجی محتوای دروس و برنامه های آموزشی در راستای ارتقا خوشه های پژوهشی با همدیگر همکاری میکنند .
✅ تجربه همکاری کشورهای ( آسه آن) در پیوستگی بین نظام آموزش نظری با آموزش های فنی و حرفه ای با هدف تامین نیاز بازار کار موجب رشد و پیشرفت های اقتصادی آنها گردیده است . بی دلیل نیست که دانشمندان اقتصاد توسعه با توجه به پیشرفت های تحسین برانگیز کشورهای آسه آن با اتکا بر سرمایه های انسانی و نیروی فکری جوانان تحصیل کرده که از چنبره فقر و چالش اختلاف شدید درآمد دهک های مختلف جامعه گذر کرده و توانسته اند رفاه نسبی و نسبتا مناسب را در جوامع خویش پیاده سازی کنند ،در صورتیکه این کشورها فاقد منابع طبیعی و ثروت های معدنی هستند . حتی اندونزی هم بعلت کاهش شدید ذخائر چاههای نفتی از نیمه دوم دهه ۸۰ از جرگه عضو سازمان کشورهای صادر کننده نفت ، اوپک خارج شد ،ثروت تک محصولی نفتی را از دست داد و مجبور شد با اتکا به دانش و مهارتهای کار بسوی توسعه برود . به دلیل اینکه [ سلولهای خاکستری مغز ] دانشمندان ، اساتید دانشگاهها و جوانان کشورهای جنوب شرقی آسیا موجب متحول گشتن وضعیت اقتصادی و صنعتی و پیشرفت های متوازن آنها شده ،شعار جهانی [ سرمایه های انسانی ، اصلی ترین منبع ثروت کشورها ] هستند را مطرح نموده اند .
✅ راهی که کشورهای توسعه یافته و فراصنعتی رفته اند را کشور ما نیز لاجرم باید برود . نظام آموزشی یک کشور وقتی موجب بهره وری ملی میگردد که کلیه نیازهای علمی - تجربی اکوسیستم محیط کسب و کار را تامین کند .کشور عزیز ما نیز لازمست نظام آموزش نظری را به آموزش های فنی و حرفه ای متصل کند . فراتر از آن برای توسعه اقتصادی منطقه و افزایش صادرات غیر نفتی و کاهش اختلافات منطقه ای بطور استراتژیک نه تنها پتانسیل استقرار نظام آموزشی مهارت پرور در داخل را دارد ،بلکه می تواند نقش راهبردی در بین کشورهای همسایه و منطقه غرب آسیا ایفا کند . در ابتدای قرن ۱۵ هجری شمسی ، ایران می تواند با استقرار نظام آموزشی یکپارچه نظری - مهارتی فنی - حرفه ای چالش های گلوگاهی مانع توسعه را که از دوران سلسله صفویه دامنگیر اقتصاد ایران گردیده را برای همیشه حذف کند ...
چهارشنبه : ۱۱ / ۷ / ۱۴۰۳
نظر شما