چه روش‌هایی برای محاسبه نرخ بازگشت سرمایه در ارزهای دیجیتال وجود دارد؟

در این مقاله، به سوال مهم ROI چیست؟ پاسخ داده و نحوۀ محاسبۀ آن را به شما آموزش دهیم. توصیه می‌کنیم برای تمام سرمایه‌گذاری‌های خود، این نرخ را بررسی کنید تا از میزان سودسازی آن‌ها مطلع شوید.

چه روش‌هایی برای محاسبه نرخ بازگشت سرمایه در ارزهای دیجیتال وجود دارد؟
صفحه اقتصاد -

هر روز بر تعداد علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال افزوده می‌شود. اگر شما نیز جزو این دسته از افراد هستید و قصد دارید برای طولانی مدت در این بازار فعالیت کنید، به شما توصیه می‌کنیم با چگونگی محاسبه نرخ بازگشت سرمایه آشنا شوید. درک این مفهوم به شما کمک می‌کند تا انتظارات معقولی داشته باشید و به این فکر نکنید که یک‌شبه سرمایۀ خود را چندین برابر کنید. در ادامه قصد داریم چگونگی محاسبه ROI را بررسی کنیم. اگر به کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه علاقه‌مند هستید، در ادامه با ما همراه باشید.

ROI چیست؟

ROI درواقع یکی از مفاهیم مهم برای بررسی و سنجش عملکرد شما در سرمایه‌گذاری‌های مختلف است که انجام می‌دهید. در این روش شما میزان سود به‌دست آمده را با هزینۀ اولیه‌ای یک سرمایه‌گذاری مقایسه می‌کنید. به این نکته توجه داشته باشید که هرچه نسبت به‌دست آمده بزرگ‌تر باشد، یعنی انتخاب شما درست‌تر بوده‌است.

از این نسبت می‌توان برای بررسی پرتفوی خود در بازار ارزهای دیجیتال نیز استفاده کنید. اگر عدد به‌دست آمده مثبت بود، یعنی برآیند سرمایه‌گذاری‌ای که انجام داده‌اید مناسب است. اما اگر میزان به‌دست آمده منفی باشد، باید سبد خود را اصلاح کرده و در استراتژی‌های خود تغییراتی ایجاد کنید.

روش محاسبه نرخ بازگشت سرمایه

شاید در نگاه اول، محاسبۀ این نرخ کمی دشوار باشد. اما برخلاف تصور بسیاری از افراد، انجام این کار بسیار راحت است. در این روش شما باید ارزش اولیۀ یک دارایی را بر سود به‌دست آمده تقسیم کنید. با انجام این کار می‌توانید نسبت نرخ بازگشت سرمایه را به‌دست آورید. اگر قصد دارید این میزان را به درصد حساب کنید، کافی است آن را در ۱۰۰ ضرب کنید. برای درک بهتر، مفهوم گفته‌شده را با یک مثال توضیح می‌دهیم: فرض کنید ۱۰ میلیون تومان از دارایی خود را به خرید بیت کوین اختصاص داده‌اید؛ پس از مدتی این میزان به ۱۷ میلیون تومان رسید. در این حالت سرمایۀ شما ۷۰ درصد رشد کرد و نرخ ROI برابر با ۰٫۷ است. (سود به‌دست آمده / ارزش اولیۀ سرمایه = نرخ بازگشت سرمایه)

نرخ بازگشت سرمایه ROI

محدودیت‌های محاسبۀ نرخ ROI

نرخ بازگشت سرمایه یکی از روش‌هایی است که بسیاری از افرادی با استفاده از آن، میزان موفقیتشان در سرمایه‌گذاری را محاسبه می‌کنند، اما محدودیت‌هایی نیز دارد که در این بخش قصد داریم برخی از مهم‌ترین آن‌ها را بررسی کنیم:

عامل زمان

یکی از اصلی‌ترین ایراداتی که بسیار از افراد به این نرخ وارد می‌کنند، وزن ندادن به مدت‌زمانی است که شما برای دست‌یابی به سود صرف کرده‌اید. به‌طور مثال ممکن است دو شخص موفق شده باشند سرمایۀ ۱۰ میلیونی خود را به ۲۰ میلیون تبدیل کرده باشند، اما یکی از آن‌ها این کار را در شش ماه انجام داده و دیگری در یک سال. در نگاه اول میزان رشد سرمایۀ هر دو نفر یکسان است، ولی با بررسی‌های بیشتر متوجه می‌شویم فردی که در مدت کوتاه‌تری موفق به انجام این کار شده، عملکرد بسیار بهتری داشته است.

ارزش سرمایه در گذر زمان

ایراد دیگری که می‌توان به روش نرخ بازگشت سرمایه وارد کرد، بی‌توجهی آن به میزان تورم و رشد ارزش دارایی از این طریق است. به‌طور مثال شما یک ملک را به مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان خریداری کرده‌اید و پس از گذشت یک سال موفق به فروش آن به مبلغ ۲۵۰ میلیون تومان شده‌اید. در حالت عادی میزان دارایی شما ۱۵۰ درصد رشد کرده‌است. اما اگر بخواهید مجدد وجه فروخته‌شده را جایگزین کنید، باید ۲۰۰ میلیون هزینه پراداخت کنید. پس می‌توان گفت سود واقعی‌ای که شما کسب کرده‌اید، ۵۰ درصد است. به همین دلیل بسیاری از متخصصان ترجیح می‌دهند پس از محاسبهٔ نرخ تورم و ارزش روز یک دارایی، سود به‌دست آمده را محاسبه کنند.

ریسک

پارامتر بعدی که بسیاری از افراد نسبت‌به آن بی‌توجه هستند، میزان ریسک سرمایه‌گذاری است. به‌عنوان مثال شما در سال ۲۰۰۸ می‌توانستید با ۱۰ میلیون تومان تعداد زیادی بیت کوین خریداری کنید. در حالی که ممکن بود با همان عدد تنها قادر به خرید یک واحد آپارتمان باشید. در نگاه اول ممکن است به این فکر کنید که خرید BTC کاملاً منطقی بوده، اما به این نکته توجه داشته باشید که ریسک سرمایه‌گذاری در بازار رمز ارزها بسیار بالا است و ممکن بوده توکنی که شما خریداری می‌کنید به‌طور کامل از بین برود.

محاسبۀ ROI استخراج رمزارزها

یکی از روش‌هایی که می‌توان از طریق آن در بازار ارزهای دیجیتال برای خود درآمد غیرفعال ایجاد کنید ماینینگ است. اما قبل از خرید تجهیزات و آغاز فرایند استخراج، به شما توصیه می‌کنیم نرخ بازگشت سرمایه را محاسبه کنید. برای این کار باید پارامترهایی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم را با دقت بررسی کنید:

  • هزینۀ خرید دستگاه؛
  • مبلغ قبض برق پرداختی؛
  • کارمزد استخراج؛
  • هزینۀ تعمیر و نگه‌داری.

به‌طور مثال فرض کنید قصد خرید دستگاه ماینری را دارید که قدرت آن ۱۶ تراهش بر ثانیه است و ۱۰۰ کیلو وات برق (هزینۀ هر وات ۹۰ تومان) مصرف می‌کند. کارمزد استخراج برای این Miner نیز ۳٫۰۴ دلار است. با توجه به مفروضات گفته‌شده، شما باید به‌صورت ماهیانه ۰٫۰۰۳۰۸۹ بیت کوین تولید کنید که چیزی در حدود ۱۵۲ دلار ارزش دارد. سود خالص شما پس از کسر هزینه‌ها، ۱۴۷ دلار خواهد بود. البته باید به این نکته توجه داشته باشید که شما زمانی به سوددهی می‌رسید که هزینۀ خرید دستگاه را نیز از سودهای به‌دست آمده کم کنید، یعنی اگر مبلغ ۵۰۰ دلار برای تجهیزات پرداخت کریده‌اید، بعد از ۳٫۵ ماه می‌توانید اقدام به شناسایی سود کنید.

جمع‌بندی

نرخ بازگشت سرمایه یکی از پارامترهایی است که می‌توان با بررسی آن، میزان سود به‌دست آمده از یک سرمایه‌گذاری را محاسبه کرد. به همین دلیل تصمیم گرفتیم در این مقاله، به سوال مهم ROI چیست؟ پاسخ داده و نحوۀ محاسبۀ آن را به شما آموزش دهیم. توصیه می‌کنیم برای تمام سرمایه‌گذاری‌های خود، این نرخ را بررسی کنید تا از میزان سودسازی آن‌ها مطلع شوید.

 

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد