آخرین خبر از مطالبات گندمکاران امروز چهارشنبه ۱۵ شهریور ۱۴۰۲

ندیدیم پول گندم، شنیدیم از مدیران مسئول! | نارضایتی گندمکاران از وعده بی سرانجام مسئولان

در این خبر به توضیحاتی درباره نارضایتی گندمکاران از وعده بی سرانجام مسئولان و آخرین خبر از مطالبات گندمکاران امروز چهارشنبه 15 شهریور ۱۴۰۲ پرداخته شده است.

ندیدیم پول گندم، شنیدیم از مدیران مسئول! | نارضایتی گندمکاران از وعده بی سرانجام مسئولان
صفحه اقتصاد -

دولت آمارهایی از پرداخت مطالبات کشاورزان ارائه می دهد، اما بنیاد گندم کاران اعلام کرده که حدود ۷۰ هزار میلیارد تومان از مطالبات پرداخت شده و هنوز دولت ۸۰ هزار میلیارد تومان دیگر باید بپردازد.

گندمکاران و دولت بر سر قیمت خرید گندم با هم اختلاف داشته و کشاورزان قیمت ۲۵ الی ۳۰ هزار تومان را پیشنهاد می دادند، اما دولت با استدلالهایی مانند کمبود اعتبار از این نرخ پایین آمده و این موضوع باعث ایجاد نارضایتی در میان کشاورزان شده است.

با توجه به اینکه گندم اساسی ترین و مهم ترین منبع غذایی ما ایرانیان و یکی از پر حاشیه ترین مسائل روز جامعه است اینکه بتوان برای تعیین نرخ گندم یک ساز و کار مشخص سالانه تعیین کرد، بسیار حائز اهمیت بوده و به این کشمکش ها پایان خواهد داد.

تعیین نرخ قیمت گذاری

رئیس بنیاد ملی گندم کاران کشور در مصاحبه ای که با خبرگزاری بازار پیش از تعیین نرخ تضمینی گندم داشت با بیان اینکه نرخ خرید گندم در کشورهای همسایه میان ۲۵ الی ۳۰ هزار تومان است نه تنها من که همه این موضوع را قبول داریم گفت: اما کشاورزان ما با توجه به اینکه گندم ستون اصلی امنیت غذایی کشور است و هزینه تولید طبق بررسی های میدانی حدود ۱۷ هزار تومان است، شرایط دولت را درک و مصالح ملی را به منافع خود ترجیح داده اند.

عطاءالله هاشمی با بیان اینکه طبق آمار و آنالیزی که از ۳۲ استان کشور در مورد هزینه های تولید و قیمت تمام شده هر کیلو گندم دیم و آبی به صورت آنالیز میدانی و عملیاتی و نه دولتی انجام شده، به همراه ۲۰ درصد سود معقول حداقل باید ۱۶ هزار و ۸۰۰ الی ۱۷ هزار تومان از کشاورز خریداری شود تا کشاورز راضی باشد، افزود: اگر کمتر از این مقدار قیمت گذاری انجام شود سود کشاورز به خطر می افتد جیب کشاورز خالی می شود و اعتراضات و نارضایتی ها به وجود می آید.

وی بیان کرد: خرید تضمینی گندم از کشاورزان سراسر کشور آغاز شد و تا کنون بیش از ده میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری شده استان‌ های خوزستان با خرید یک میلیون و ۷۲۰ هزار تُن، کردستان با خرید یک میلیون و ۱۰۹ هزار تُن، فارس با خرید یک میلیون و دو هزار تُن و کرمانشاه با خرید ۸۰۲ هزار تُن گندم، رتبه‌ های اول تا چهارم بیشترین آمار خرید گندم کشور را به دست آورده ‌اند در حالی که حدود ۷۰ هزار میلیارد تومان مطالبات گندم ‌کاران پرداخت شده است و برای تسویه ۱۰ میلیون تن باید ۸۰ هزار میلیارد تومان دیگر به کشاورزان پرداخت کند. گرچه طبق قانون مقرر شده تا پس از ۲۴ ساعت هزینه گندم به حساب کشاورزان واریز شود وعده ای که به طور کامل انجام نشد و دولت را بدهکار کشاورزان کرد.

تاخیر در واریزی ها

پس از خرید گندم توسط دولت مجدد با عطاءالله هاشمی رئیس بنیاد ملی گندم کاران کشور در مورد علل واریز نشدن مطالبات گندمکاران پرسیدیم که وی در پاسخ گفت: خرید گندم آغاز و طبق قانون باید پس از ۲۴ ساعت پول به حساب گندمکاران واریز شود که با تاخیر مواجه شده است.

هاشمی در ادامه با بیان اینکه به طور میانگین ۶۰ درصد از مطالبات کشاورزان پرداخت نشده است گفت: میزان گندم خریداری شده از مرز ده میلیون تن گذشته که نسبت به سال گذشته حدود ۴۳ درصد و نسبت به سال ۱۴۰۰ نیز نزدیک ۱۲۰ درصد افزایش داشته است البته به سازمان برنامه و بودجه، دولت، بانک ها و سایر مراجعی که در این خصوص باید تصمیم بگیرند فشار وارد کرده ایم که امیدوار هستیم به زودی بتوانیم نتیجه ‌ای بگیریم دولت قول داده تا پیش از هفته آینده قسمت بزرگی از مطالبات پرداخت شود اما صحت و سقم این مطلب پس از یک هفته مشخص خواهد شد.

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد