آخرین خبر از افزایش قیمت گندم و پرداخت مطالبات گندمکاران امروز ۱۷ شهریور ۱۴۰۲ | بمب قیمت گندم کی منفجر می شود؟

در این خبر به توضیحاتی درباره آخرین خبر از افزایش قیمت گندم و پرداخت مطالبات گندمکاران امروز 17 شهریور ۱۴۰۲ پرداخته شده است.

آخرین خبر از افزایش قیمت گندم و پرداخت مطالبات گندمکاران امروز 17 شهریور ۱۴۰۲ | بمب قیمت گندم کی منفجر می شود؟
صفحه اقتصاد -

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت: مبالغی که بابت خرید تضمینی گندم پرداخت شده به صورت علی‌الحساب با قیمت 11 هزار و 500 تومان است و مابه التفاوت آن تا 15 هزار تومان به زودی پرداخت می شود.

سعید راد در حاشیه نماشگاه غلات، آرد و نان گفت:‌ مبالغی که بابت خرید تضمینی گندم پرداخت شده به صورت علی‌الحساب با قیمت 11 هزار و 500 تومان است و مابه التفاوت آن به زودی پرداخت می شود، در این زمینه سازمان برنامه و بودجه در حال تدارک تامین بقیه پول‌ها است.

مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران افزود: 80 درصد مطالبات گندمکاران پرداخت شده و برای بقیه مطالبات هم چاره اندیشی شده و هر چه زودتر پرداخت خواهد شد.

پیش از این وزیر جهاد کشاورزی قول داده بود که تا پایان شهریور تمام مطالبات گندمکاران تسویه می شود، با احتساب 10.5 میلیون تن خرید گندم و با کیلویی 15 هزار تومان، دولت باید 157 هزار میلیارد تومان به گندمکاران پرداخت کند.

به گفته مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران تاکنون 10 میلیون و 300 هزار تن گندم از کشاورزان خریداری شده اما خرید ادامه دارد، پیش تر وزارت جهاد پیش بینی کرده بود که تا پایان فصل، خرید تضمینی به 10.5 میلیون تن می رسد.

*نان گران نمی‌شود

معاون وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد که خبری از گرانی نان بخش صنعت و نان سنتی نیست گفت: دولت همچنان به این بخش ها یارانه می‌دهد و تغییری در نرخ گندم آنها ایجاد نشده که نان گران شود.

وی تاکید کرد: که فعلا برنامه ای برای تغییر قیمت گندم صنف و صنعت وجود ندارد و کماکان به نرخ 12 هزار توان به آنها داده می شود و تصمیم گیری ها در ستاد تنظیم بازار انجام می شود.

پانزدهمین نمایشگاه بین المللی صنعت غلات، آرد و نان از 16 تا 19 شهریور به مدت 4 روز در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار می شود.

جریمه دیرکرد پول گندم پرداخت می‌شود؟

به گفته کارشناسان بخش کشاورزی تا قیمت جدید گندم تعیین نشود نرخ سایر اقلام نیز بدون تکلیف باقی خواهند ماند.

به طور میانگین در سنوات گذشته پرداخت مطالبات ۲۸ روز بود اما امسال این تأخیر به چند ماه کشیده است. همچنین بر اساس مصوبه داخلی سال گذشته شورای قیمت گذاری مقرر شد قیمت گندم تحویلی حداکثر باید بعد از ۴۸ ساعت تحویل انجام شود. همچنین در قانون آمده است اگر این تأخیر بیش از یک ماه باشد بر اساس نرخ بانکی، خسارت باید با جریمه دیرکرد پرداخت شود.

علیرضا مهاجر، معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی شنبه ۱۱ شهریور اعلام کرد که کل پول گندم‌کاران تأمین و تا ۱۰ روز آینده پرداخت خواهد شد این در حالی است که رئیس سازمان برنامه و بودجه عنوان کرده بود مطالبات گندم کاران تا پایان شهریور پرداخت می‌شود. این در حالی است که رئیس سازمان برنامه و بودجه این زمان را تا پایان شهریور اعلام کرده است. در این‌باره یکی از کشاورزان نظر داده که «دو ماه است که سایت‌های گوناگون از اعلام قیمت گندم طی امروز، فردا، هفته آینده و… می‌نویسند ولی هنوز هیچ خبری نیست، فکر کنم مثل رتبه بندی معلمان که دو سال است این دولت پز آن را می‌دهد ولی هنوز به سرانجام نرسیده، شود یعنی بدون نتیجه بسته شود». گندم کاری دیگر هم عنوان کرده «از اردیبهشت تا اواسط شهریور مسؤولان زحمتکش وعده هفته آینده را می‌دهند. مهر ماه نزدیک است. گندم را موقع درو ۱۶ هزار تومان نقد ندادم. بعد از گذشت چندین ماه منتظر پرداخت ۱۵ هزار تومان قطره چکانی با خواهش و التماس هستم.»

یکی هم گفته کشاورز به جای اینکه همیشه درباره پول گندم گلایه داشته باشد بهره‌وری را افزایش دهد. حال اگر بپذیریم این استدلال کاملاً درست است هنگامی که پرداخت پول ۱۰ میلیون تن گندم با اما و اگر همراه است این آمار بیشتر شود چالش دولت در پرداخت مبلغ آن بیشتر خواهد بود.

چرا کیفیت نان‌ها پایین است؟

در گزارش دیگری یکی از محققان درباره کیفیت پایین نان‌ها عنوان کرد این موضوع به مساله گندم بر نمی‌گردد عضو هیأت علمی مؤسسه تحقیقات کشاورزی عنوان کرد که ما در آزمایشگاه‌ها طی ۱۰ سال گذشته کل گونه‌های گندم کشور را مورد پایش قرار داده‌ایم. هر سال نیز بیش از دو هزار نان گندم از شهرهای مختلف مورد بررسی و مطالعه قرار می‌گیرد. کیفیت گندم در حدود دو دهه گذشته بهبود پیدا کرده و مشکلی که مصرف کنندگان در بیرون می‌بینند مربوط به این است که متأسفانه آردی که از سوی نانواها تهیه می‌شود آرد نول (سفید) است.

در پاسخ به این مساله، رئیس اسبق اتحادیه نان سنتی اظهار کرد که گندم کشت شده در برخی مناطق کشور دارای مواد پروتئینی ضعیف‌تر بوده و باید با گندم مقوی‌تر مخلوط شده و سپس برای آسیاب به کارخانه‌های آرد ارسال شود. ضرورت دارد گندم‌ها با نوع خارجی یا نوع داخلی غنی‌تر، مخلوط شده تا کیفیت انواع آرد ارتقا پیدا کند.

این فعال بازار نان در ادامه هم افزود، طرحی پیش تر پیشنهاد شده بود مبنی بر تحویل خمیر آماده به نانوایی‌ها، این طرح هنوز آماده اجرا نیست و نیاز به بررسی بیشتر دارد.

رئیس اتاق اصناف کشاورزی ایران با بیان این که نرخ خرید تضمینی گندم برای سال آتی کمتر از ۲۰ هزار تومان نیست گفت: سازمان برنامه بودجه وعده داده است که مطالبات امسال گندمکاران تا پایان شهریور ماه به طور کامل تسویه شود.

پرئیس اتاق اصناف کشاورزی ایران با بیان این که نرخ خرید تضمینی گندم برای سال آتی کمتر از ۲۰ هزار تومان نیست گفت: سازمان برنامه بودجه وعده داده است که مطالبات امسال گندمکاران تا پایان شهریور ماه به طور کامل تسویه شود.

قاسم پیشه‌ور رئیس اتاق اصناف کشاورزی ایران اظهار داشت: جلسات متعددی برای کارشناسی نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی برای سال زراعی آینده در کمیسیون قیمت گذاری محصولات کشاورزی برگزار شده است. قرار بود جلسه شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی دوشنبه این هفته برگزار و قیمت خرید تضمینی گندم تعیین شود، اما این جلسه به هفته آینده موکول شد.

رئیس اتاق اصناف کشاورزی ایران ادامه داد: در حالی هنوز مطالبات گندمکاران برای سال جاری پرداخت نشده است، در آستانه ورود به سال جدید زراعی هستیم و کشاورزان برای انجام کشت و کار خود نیاز به نقدینگی دارند.

پیشه‌ور گفت: سازمان برنامه بودجه وعده داده است که مطالبات گندمکاران تا پایان شهریور ماه به طور کامل تسویه شود.

وی با بیان اینکه نرخ خرید تضمینی گندم برای سال زراعی جاری که در انتهای آن هستیم هنوز به درستی مشخص نیست، تصریح کرد: با توجه به دستور رئیس جمهور به سرپرست وقت جهاد کشاورزی برای بازنگری در قیمت خرید تضمینی گندم، نظر شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی در اردیبهشت ماه سال جاری آن بود که نرخ خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم به صورت پایه ۱۵ هزار تومان و ۲ هزار تومان به عنوان یارانه تحویل در نظر گرفت. مقرر شد، یارانه ۲ هزار تومانی تحویل گندم بر اساس منابع دولت در صورت امکان پرداخت شود.

پیشه‌ور افزود: وزیر جهاد کشاورزی، اما تصمیم شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی درباره قیمت جدید گندم را رسانه‌ای یا ابلاغ نکرد، اما ما بر اساس تصمیمات شورا آن را به کشاورزان اعلام کردیم و کشاورزان نیز بر این اساس گندم خود را به دولت تحویل دادند.

رئیس اتاق اصناف کشاورزی ایران ادامه داد: اعضای شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی شامل وزیر اقتصادی، رئیس سازمان برنامه و بودجه، وزیر جهاد کشاورزی و ۶ نفر از مسئولان تشکل‌های بخش کشاورزی و دو کشاورز خبره است. رای شورای قیمت گذاری ملاک عمل است و بعد از یک هفته وزیر جهاد کشاورزی به عنوان رئیس شورا باید مصوبه شورا را اعلام کند.

وی اظهار داشت: بر اساس بررسی‌های کارشناسی در کمیسیون شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی قیمت خرید تضمینی گندم برای سال زراعی آتی کمتر از هر کیلوگرم ۲۰ هزار تومان نخواهد بود. بر اساس آمار گمرک قیمت گندم وارداتی به کشور ۴۳۷ دلار در هر تن است. 

آخرین خبر خرید تضمینی گندم در چهارمحال و بختیاری

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: تاکنون نزدیک به ۴۸ هزار و ۳۰۰ تُن گندم توسط مراکز و سیلوی استان از کشاورزان خریداری شده است

سیروس بیک‌بکان گفت: تاکنون بیش از ۴۶ هزار تُن گندم توسط مراکز و سیلوی چهارمحال و بختیاری از کشاورزان استان خریداری شده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: همچنین کارخانه آرد کیار به صورت توافقی ۲ هزار و ۲۰۰ تن گندم از کشاورزان خرید کرده است.

وی با اشاره به اینکه نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۱۰ درصد در خرید تضمینی گندم رشد داشته‌ایم، افزود: ۳ هزار تن گندم به عنوان بذر از کشاورزان خریداری شده است تا بوجاری و ضدعفونی شود و سال بعد در اختیارشان قرار گیرد.

بیک‌بکان اضافه کرد: تا کنون خانمیرزا با ۱۰ هزار تُن خرید تضمینی گندم در بین دیگر شهرستان‌های استان پیشتاز است.

photo6599148451

آخرین خبر از خرید تضمینی ‌گندم کشاورزان ‌بوشهری 

مدیر سازمان تعاون روستایی استان بوشهر از خرید ۴۷ هزار تن محصول گندم کشاورزان توسط شبکه تعاون روستایی استان خبر داد و گفت: این میزان خرید محصول گندم نسبت به سال گذشته ۵ برابر افزایش یافته است.

عبدالحسین خلعتی با گرامیداشت هفته تعاون و با بیان اینکه از 13 تا 19 شهریور به‌عنوان هفته تعاون تعیین شده است اظهار داشت: تعاون در بخش‌های تولیدی، اشتغال‌زایی و شکوفایی طرح‌های اقتصادی نقش مهم و تاثیرگذاری دارد که در این راستا طرح‌های تعاونی در روستاها و شهرها گسترش یافته است.

وی تشکیل 101 شرکت تعاون تحت پوشش سازمان تعاون روستایی استان بوشهر را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: در این راستا 32 شرکت تعاون روستایی، 23 تعاون تولیدی، 16 تعاونی کشاورزی و 5 تعاون در حوزه زنان روستایی تحت پوشش سازمان تعاون روستایی استان بوشهر قرار دارند.

مدیر سازمان تعاون روستایی استان بوشهر حمایت ویژه از صنوف کشاورزی را مورد اشاره قرار داد و اضافه کرد: دنبال کردن ساختار جدید در صنوف کشاورزی همگام با برنامه هفتم توسعه مورد توجه ویژه سازمان تعاون روستایی قرار دارد.

خلعتی از توزیع نهاده‌های تولیدی در عرصه محصولات کشاورزی خبر داد و بیان کرد: تأمین و توزیع کود شیمیایی، نهاده‌های دامی، بذر و خرید محصولات کشاورزی به‌صورت توافقی و تضمینی از دیگر برنامه‌های تعاون روستایی است.

وی خرید تضمینی گندم در قالب مباشر توسط شبکه تعاون روستایی استان را مورد اشاره قرار داد و خاطرنشان کرد: در فصل برداشت گندم، تعاون روستایی استان بوشهر 47 هزار تن محصول گندم از کشاورزان استان بوشهر خریداری کرد که نسبت به سال قبل افزایش 5 برابری دارد.

مدیر سازمان تعاون روستایی استان بوشهر از افتتاح طرح‌های هفته دولت در حوزه تعاون روستایی پرداخت و افزود: در هفته دولت 2 طرح بخش تعاون روستایی در شهرستان دشتستان و دیلم با سرمایه‌گذاری 9 میلیارد ریال افتتاح شد.

خلعتی معرفی تعاونی‌های برتر روستایی در عرصه‌های مختلف تولیدی و ترویجی را از برنامه‌های هفته تعاون برای تجلیل از آنان اعلام و بیان کرد: تعاونی‌های روستایی حمایت از بخش‌های مختلف و مهارت‌آموزی در دستور کار قرار که نقش مهمی در اشتغال‌زایی و توسعه مشاغل خانگی دارد.

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

  • پرنیان

    شورایی که پشیزی بقولی صلاح و ریش نداره منحل بشه بهتره بزار بره تو دست همون دولت کشاورز رو بدبخت کنه به ولا محصولی که خریدش دولت باشه کاشتش حماقت محض هست توبه گندم

  • ناشناس

    شورایی که قیمت تعیین می‌کنه ولی بعدش دولت قیمت خودش اعلام می کنه،،،،پشیزی اعتبارنداره،،،فقط برای دروغ وفریب مردمه،،،،تابوده ظلم بوده

  • کشاورز

    نه شما باشین نه گندم بحق علی

  • ناشناس

    ازاین دروغها بود که مردم ازاین مسئولان دلسرد شدند همش مردم رابادروغ وسر مردم کلاه گذاشتن ووعده ووعید دادن ها وسرکارگذاشتن آنها روزگارشان سرمیکنند و مردم دیگر هیچ رمقی ندارند دیگرحتی نمی‌توانند هیچ حرفی هم بزنند نابودد نابودشدیم مافقط حقمون ازخدامیخواهیم دیگر هیچ کارمندمینالد کارگربدتر بازنشسته خیلی وضعش خرابه به کی بگیم کشاورز همینطور خدابدادمابرسه که این ظلم ازسرما بکاهد الهی امین

اخبار ویژه

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد