یادداشت اختصاصی از حمیدرضا حاجی اشرفی

رویکرد صنعت مالی برای اجرای موفق قانون برنامه هفتم توسعه چیست؟

این روزها پس از سالیان سال کسب تجربه در بازار بیمه و آشنایی دقیق طی سالهای متمادی با بسیاری از مشاغل و اشخاص دارای تخصص های گوناگون در سطوح مختلف فرهنگی ، اجتماعی ، اقتصادی، بیشترین زمان برای گفتگو های حرفه ای در امتداد برنامه های مطالعات ریسک های کارآفرینی اکوسیستم محیط کسب و کار ملی و جوامع محلی را اختصاص به هموطنان از نسل های Y و Z اختصاص داده ام . Y ها در این زمان غالبا در سطوح مدیران و کارشناسان میانی سازمانها حضور دارند و Z ها سکانداران اصلی آینده نزدیک بخش های دولتی ، خصوصی ، تعاون کشور هستند .

رویکرد صنعت مالی برای اجرای موفق قانون برنامه هفتم توسعه چیست؟
صفحه اقتصاد -

گفتگو و دیدار با آنها انگار نسل هم سن و سالهای مرا که تعلق به فرهنگ و زمانه نسل X ها داریم از گذشته گرایی یعنی تعلق به موجهای اول و دوم یا همان عصرهای کشاورزی و صنعتی و نیز از موج سوم یا همان عصر ترانزیستوری جدا میکند و با افکار موج چهارمی ها یا آدمهای امروزی عجین شده با عصر دیجیتال و هوش مصنوعی برای درک دگردیسی های بزرگ در حال اجرا، هزاره سوم میلادی و قرن ۱۵ هجری شمسی همگام می سازد . در بین سخنان این دو نسل ، اعتقاد و ایمان عجیب به آینده درخشان و سخنانی بر پایه دانش و محور خردمندی میشنوم . در ذهن خویش آنها را بارها و بارها تحسین می کنم . برداشت هایم از سخنانشان ، وضوح تغییر پنجره نگاه آنان به زندگی و شغل برعکس نسل خودم که تقدیر گرا هستیم را میبینم ، ایندو نسل به شدت واقعگرا و جدی هستند ،قدر زمان و فرصت ها را میدانند. بدنبال خلاقیت و شتابدهی در نوآوری و روشهای انجام کار به بهینه ترین وجه ممکن هستند...

برنامه پنجساله هفتم توسعه شروع شده.  همه شش کاندیدای دوره چهاردهم ریاست جمهوری منجمله جناب آقای دکتر پزشکیان در سخنان دوره مناظرات و تجمعات انتخاباتی ، مهمترین برنامه اقتصادی اجرایی خویش را پیاده سازی  [ برنامه های بالا دستی ] مصوب اعلام نمودند . اکنون دولت چهاردهم مستقر و الحمدالله دولت با انتخاب عنوان، وفاق ملی، بهره برداری از ظرفیت فکری ، معنوی ، مادی همه گروهها و سلیقه های مختلف را گزینش کرده است. انتخاب قانون برنامه توسعه هفتم بعنوان سند اجرایی بالا دستی بعنوان ماموریت اصلی دولت از این جهت که تنظیم این برنامه حاصل کار مطالعاتی سازمان برنامه و بودجه و مجلس است اقدامی اصولی ست، لیکن مهمتر از آن ،انتخاب راهکارها و چیدمان سازماندهی بهینه اجرا این برنامه در حداکثر ظرفیت ممکن است.!!!

تقسیم وظایف بین دولت و بخش مردمی اقتصاد از همین روزها به دقت لازمست مشخص و اکران رسانه ای شود . در برنامه هفتم به صراحت تاسیس و حمایت از بنگاهای اقتصادی خرد ، کوچک ، متوسط به وزارتخانه های اقتصاد و تعاون واگذار شده و متولی توسعه اکوسیستم محیط کسب و کار در پنجسال آینده ، مشخصا این دو وزارتخانه اقتصادی هستند . طبیعیست از نظر سنی و انگیزشی برای تاسیس و تداوم کار واحدهای کسب و کار در این برهه زمانی فقط [ نسل های Y و Z پتانسیل اجرایی و انگیزه ] دارند .این دو نسل مملو از انرژی و تلاش هستند .این دو نسل اینک در دانشگاهها ، پژوهشکده ها ، کتابخانه ها ، صنایع ، کشاورزی ، خدمات ، بانک ها ، بورس، بیمه ، آموزش و ... اکثریت جمعیت را تشکیل میدهند، این دو نسل دارای سطح تحصیلات مناسب و اهل اندیشه هستند و در صنعت مالی استعدادها و خلاقیت های آنان بی نظیر است . این دو نسل ، بسیاری از قرائت ها و معادلات و مناسبات سنتی بازارهای مالی را در دنیا و ایران دچار تحول بنیادین کرده اند .این دو نسل به حمایت ، همراهی و تشویق جدی دو نسل پیشین برای جرات [ ریسک پذیری ] اقتصادی در بحبوحه [ رکود تورمی ] در گرداب های بازارهای شهر و روستا نیاز دارند . 

آنها به حمایت و پشتیبانی بی وقفه و بدون قید و شرط دولتی ها و پدران و مادران خویش که از نسل های بیبی بومر و X ها هستند برای ورود به فعالیت های اقتصادی تولید محور و توسعه محور احتیاج مبرم دارند .فرقی نمیکند؛ پدر و مادر و پدربزرگ ها و مادربزرگ های Z ها شغلشان رییس جمهور ، وزیر ، وکیل ، معلم ، کارمند ، شغل آزاد ، کارگر ، خانه دار باشند ، آنها به حمایت های معنوی و مادی والدین عاطفی و اجتماعی خویش تحت وفاق ملی برای سازندگی کشور عزیزمان،اکنون احتیاج مبرم دارند .

اقتصاد جهان در حین پیاده سازی تکنولوژی دیجیتالی و استقرار اقتصاد انرژی پاک می باشد. دانش ، استعدادها و انرژی مملو از مثبت گرایی نسل های Y و Z ایران زمین ، با حمایت جامع دولت و هموطنان در همه عرصه ها و اندیشه های دانش بنیان رشته های مختلف شغلی و پشتیبانی صنایع مالی ؛ بانک - بیمه - بورس از طرحهای کسب و کار نوین در بخش های خصوصی و تعاونی، بذرهای توسعه همه جانبه و پایدار را به ثمر می نشاند.

 

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد