یادداشت اختصاصی از حمیدرضا حاجی اشرفی

شرکت های دانش بنیان شتاب دهنده تحولات تمدنی

خردمندان و آگاهان هر حرفه و تخصصی می دانند که ؛ هرگز با تخته های چوبی نمیتوان مسیر حرکت سیل های مهیب را سد کرد ! سیل ها می آیند و همه موانع را از سر راه برمیدارند و با خود به دشت ها و دریاها می برند و می ریزند.

شرکت های دانش بنیان شتاب دهنده تحولات تمدنی
صفحه اقتصاد -

بشر در طی هزاران سال و قرنها زندگی متمدن به فراست دریافته است که در مسیر سیل نیایستد و بلکه راه را برایش هموار کند تا سیل بجای بلا تبدیل به نعمت و برکت گردد .

موج چهارم تمدن بشر با دانش و تکنولوژی موج سوم ، اینبار تکنولوژی هوش مصنوعی و بهره برداری از داده ها و تجزیه و تحلیل آمار و اطلاعات در همه مشاغل را بهمراه اینترنت اشیا، از انحصار مطلق شرکت ها و متخصصین رشته های مختلف خارج می کند و در خانه ها ، مزارع ، کارخانه ها ، فروشگاهها و ... در اختیار تک تک اعضا جهانشهر قرار می دهد! به همین سادگی! 

آینده دیگر در دستان انحصارطلبان بازارهای مختلف نیست ! آینده متعلق به نسل های Z - آلفا و فرزندان آنهاست. در سالهای موج سوم مدل بازاریابی B - B - C چیده می شد . لیکن با گسترش بنگاههای SMEs مدل جدید : B-B و B-C خواهند شد! 

چرا ؟ زیرا بسیاری از اطلاعات تخصصی و تجربیات انباشته در درون سیستم های نرم افزاری ذخیره شده اند و با کمک علم داده ها و دانشمندان آن هر روز اطلاعات بسیط تر و تخصصی تر در اینترنت بارگذاری می شود و با کمک ماشین لرنینگ ( ML ) اطلاعات مورد نیاز تولید کنندگان و مشتریان برای ارزیابی همه جانبه محصولات و تبادل و توزیع آنها ساده تر و روز آمد خواهد شد . البته در کشورهای فراصنعتی تا حد زیاد این رویه مرسوم گردیده . در بازارهای مالی همچون بازار سرمایه - بازار پولی - بازار بیمه نیز این موج مستولی شده و روش های سرمایه گذاری ، وام دهی ، بیمه فروشی همتا به همتا جای خود را به روش های سنتی متمرکز و به اصطلاح تخصصی خواهد داد ! بجای متخصصین پست های مدیریتی و کارشناسی شرکت های مختلف ، از این ببعد ، هوش مصنوعی امورات مشتریان را بدون اینکه برایش مهم باشد که متقاضی خدمات فلان دستگاه دولتی یا فلان سرمایه دار یا فلان دانشجو رشته بانکی یا بیمه و غیره است ، مشاوره لازم را در اختیار همگان قرار خواهند داد . افراد می توانند از طریق شرکت های دیجیتالی بصورت پروژه ای بهم وام دهند و نوع قرارداد و سود مورد توافق را انتخاب کنند و با امضا الکترونیک و تضامین الکترونیک بطور همتا به همتا با یکدیگر مشارکت کنند. همین رویه ها در بازارهای بیمه و سرمایه نیز به تدریج بطور کامل پیاده سازی خواهند شد ... یعنی ؛ خداحافظی با بانک ها ، شرکت های بیمه سنتی !!! در بازارهای بیمه اتکایی که سهام اتکایی در بورس به فروش می رسد همین نوآوری در حال تکمیل شدن است و به تدریج به شرکت های بیمه مستقیم سرایت خواهد نمود .

تکنولوژی نوین علائمی از روزهای عالی که بازارهای مختلف شاهد فروپاشی بزرگ انحصارات دولتی و هلدینگ ها خواهند شد را نوید می دهد .

انواع جدیدی از تبادلات مالی ، تبادلات کالاها و خدمات جایگزین روش های سنتی می شوند. 

بزودی نه تنها دولتمردان بلکه تک تک شهروندان در کشورهای مختلف ، مقدم استارتاپ ها ، فین تک ها ، اینشورتک ها را گرامی خواهند داشت . وقتی همگان متوجه شوند که مدیریت انحصار محصولات تحت تصرف و استیلا کارخانه دارها، عمده فروشان ، انبارداران ( پیاده سازی سیستم انبار داری JIT - just in time مبدع ژاپنی ها) و فروشگاههای بزرگ خارج می شوند و در اختیار بازارهای مجازی قرار خواهند گرفت.

خوشا به سعادت نسل های Z و آلفا که در سالهای زندگی شان ، روزهای باشکوه انحصار شکنی در بازارها و خاتمه بازیهای پنهان کاری و سیاه نمایی در اقتصاد خرد و کلان را خواهند دید . با دوربین از خانه های خود در اقصی نقاط جهان به دیدار کشورها ، مزارع ، کارخانه های مختلف خواهند رفت و با کمک مترجم ماشینی که لحظه به لحظه در کنار و همراه آنهاست با صاحبان مشاغل و دیگر انسانها گفتگو و خرید و فروش محصولات خواهند کرد . شاید دهکده جهانی که مک لوهان نوید ساخته شدن آنرا داده است ، ده سال دیگر مرتبه اتمام ساخت نهایی آنست.

آرزو کنیم ،فرزندانمان با حفظ سنن ، فرهنگ ها و باورهای زیبای تاریخی سرزمینمان ، ایران عزیز این سفر رویایی و بسیار مبارک را شروع کنند و با آن رهسپار شوند.

 

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد