اخبار فوری وضعیت آب و هوا قم فردا ۶ اسفند ماه ۱۴۰۳ | پیش بینی هواشناسی قم فردا دوشنبه ۶ اسفند

وضعیت آب و هوا قم فردا ۶ اسفند ماه ۱۴۰۳ و پیش بینی هواشناسی قم فردا دوشنبه ۶ اسفند را در این خبر بخوانید.

اخبار فوری وضعیت آب و هوا قم فردا ۶ اسفند ماه ۱۴۰۳ | پیش بینی هواشناسی قم فردا دوشنبه ۶ اسفند
صفحه اقتصاد -

از روز سه‌شنبه دمای هوا حدود ۱۰ تا ۱۱ درجه کاهش پیدا می‌کند؛ همچنین سرعت وزش باد در ارتفاعات به ۷۵ تا ۸۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

پیش بینی جوی هوای قم فردا

با عبور سامانه بارشی در کشور شاهد ناپایداری‌های جوی به شکل وزش باد شدید، رگبار، کاهش دما و احتمالا در برخی نقاط خیزش گرد و خاک هستیم.

برای روز دوشنبه آسمان نیمه ابری تا ابری خواهد بود و مهم‌ترین پدیده جوی وزش باد شدید و در اواخر وقت بارش پراکنده باران و برف پیش‌ بینی می‌شود.

وضعیت هوای قم فردا

با توجه به کاهش محسوس دما در هفته جاری، افزود: روز سه‌ شنبه آسمان صاف تا قسمتی ابری پیش‌بینی می‌شود و در طول روز وزش باد شدید انتظار می‌رود.  

پیش بینی هوای قم فردا

مهم‌ترین پدیده جوی برای روز چهارشنبه افزایش ابر خواهد بود، و روند کاهش دما و برودت هوا تا روز شنبه هفته آینده ادامه خواهد داشت.

از روز سه‌شنبه دمای هوا حدود ۱۰ تا ۱۱ درجه کاهش پیدا می‌کند، و سرعت وزش باد برای روزهای ابتدایی هفته جاری در شهر قم به ۵۵ تا ۶۰ کیلومتر بر ساعت خواهد رسید و در ارتفاعات سرعت وزش باد به ۷۵ تا ۸۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و خیزش گرد و غبار را برای برخی مناطق به همراه دارد.

عامل اصلی آلودگی هوای قم چیست؟ 

مدیرکل حفاظت محیط زیست قم با بیان اینکه ترافیک و ترددهای بالا، مهم‌ترین چالش زیست‌محیطی استان است، گفت: حجم بالای تردد خودروها در قم و محورهای مواصلاتی آن، به عنوان مهم‌ترین عامل آلودگی هوا در این استان شناخته می‌شود.

ایرنا نوشت، سیده مریم موسوی تأکید کرد که حمل‌ و نقل، بیشترین سهم را در آلایندگی هوای این شهر دارد و پس از آن، فعالیت‌های بخش خانگی و صنعتی در رتبه‌های بعدی قرار می‌گیرند.

وی با اشاره به رشد چشمگیر ترافیک و استفاده از خودروهای تک‌سرنشین در این استان گفت: تردد روزانه هزاران خودرو، به‌ویژه در مسیرهای پرتردد شهری و بین‌شهری، باعث افزایش غلظت آلاینده‌های زیست‌محیطی شده‌است.

وی افزود: قرارگیری قم در محور مواصلاتی ۱۷ استان کشور، حجم بالای عبور و مرور وسایل نقلیه را به این استان تحمیل و حمل‌ و نقل را به یکی از چالش‌های اصلی زیست‌محیطی تبدیل کرده‌ است.

محمدی در ادامه با اشاره به انحراف توسعه استان از اهداف تعیین‌شده در سند آمایش سرزمین، اظهار داشت: بر اساس این سند، قم باید در مسیر گردشگری و صنایع های‌تک گام برمی‌داشت، اما در عمل، توسعه صنعتی و مهاجرت‌های گسترده، فشار زیادی بر منابع طبیعی و محیط زیست این استان وارد کرده‌است.

به گفته وی، یکی از مهم‌ترین پیامدهای این توسعه نامتوازن، تغییر کاربری باغات و مراتع کشاورزی به مناطق مسکونی و تجاری بوده که نه‌تنها اکوسیستم طبیعی استان را تحت تأثیر قرار داده، بلکه به افزایش محسوس دمای هوا در قم نیز منجر شده‌است.

محمدی تصریح کرد: طی دهه‌های اخیر، بخش قابل توجهی از باغات و عرصه‌های کشاورزی قم تغییر کاربری یافته و این روند، یکی از دلایل اصلی تشدید اثرات گرمایی و کاهش کیفیت هوای استان است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست قم با تأکید بر اینکه کاهش استفاده از خودروهای شخصی و توسعه حمل‌ونقل عمومی، یکی از راهکارهای کلیدی برای کنترل آلودگی هوای استان است، خاطرنشان کرد: بدون یک سیاست‌گذاری صحیح برای کاهش خودروهای تک‌سرنشین و تقویت سیستم حمل‌ونقل عمومی، امکان بهبود کیفیت هوای قم وجود نخواهد داشت.

محمدی همچنین بر لزوم فرهنگ‌سازی برای کاهش استفاده از خودروهای شخصی، حفظ و گسترش فضاهای سبز، و نظارت دقیق بر توسعه شهری تأکید کرد و افزود: برای دستیابی به یک شهر پایدار، ضروری است که سیاست‌های زیست‌ محیطی در اولویت برنامه‌ریزی‌ های شهری قرار گیرد.

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه