یادداشت اختصاصی از مریم فرشاد پژوه
استاندارد و رقابت در بازار جهانی
تقویت رقابت پذیری ،اصلاح الگوی مصرف، ارتقای کیفیت و خرید کالاهای داخلی ، افزایش کمی و کیفی ،تولید مواد اولیه ، کاهش واردات و ورود به بازارهای جهانی استاندارد مهمترین اصل در توسعه اقتصادی است.

در مفهوم استاندارد، سلامت انسان و خدمات آن از جایگاه مشخصی برخوردار است. این علامت نشانی مشخص و شناخته شده برای کیفیت و اطمینان و اعتماد به کالا و خدمات آن است. نشان استاندارد از گذشته تا کنون همیشه معیاری برای انتخاب آگاهانه مصرف کننده است و زبان مشترک همه ساکنان جهان محسوب می شود که معیاری در تعیین کیفیت و مرغوبیت و تضمین کننده کالاها است. در هر صورت استاندارد مساله ای مهم و استراتژیک و ضرورتی انکارناپذیر در زندگی امروز است. علاوه بر ایمنی بهداشت و سلامت ، ارتقای کیفیت ، سبک زندگی ، جهانی شدن ، قدرت رقابت محصولات و خدمات را به دنبال دارد.
سازمان بین المللی استاندارد متولی امر استانداردسازی در جهان محسوب می شود و سازمان های عضو این نهاد موظفند تا مقررات آن را در کشور خود اجرا کنند. ایران نیز با پیشینه طولانی در عضویت سازمان بین المللی استاندارد قرار دارد و در طول مدت عضویت در این نهاد با تدوین و تجدیدنظر در بسیاری از استانداردها از اعضای فعال آن محسوب می شود.
استانداردها همیشه در حال دگرگونی هستند و باید به طور مناسب در تولید به کار گرفته شوند و کیفیت آن به این مفهوم است که همواره رو به بهبود باشد. در واقع استانداردها با پیشرفت دانش و یافته های علمی جدید تغییر و ارتقا می یابند. بنابراین به منظور حفظ سلامت و ایمنی افرادجامعه و ارتقای کیفیت کالاها ، استاندارد باید همیشه در حال تغییر ، تجدیدنظر و بهبود باشد و این یک قانون بین المللی به شمار می رود.
استانداردسازی از مواردی هستند که بر اساس توافق و اجماع و با تایید سازمان به رسمیت شناخته می شود. توافق و نشست تعیین معیارهای پذیرش ،تعریف سیستم های مدیریت ، تضمین کیفیت در نتایج اندازه گیری ، بررسی و تعریف می شود و راهکاری است برای هماهنگی در میان صنایع برای افزایش سود و کاهش هزینه ها.
تقویت رقابت پذیری ،اصلاح الگوی مصرف، ارتقای کیفیت و خرید کالاهای داخلی ، افزایش کمی و کیفی ،تولید مواد اولیه ، کاهش واردات و ورود به بازارهای جهانی استاندارد مهمترین اصل در توسعه اقتصادی است.
استفاده از کالا و کیفیت بالا و به همراه آن رقابت در تولید برای رضایت مشتری رابطه مستقیم با خرید توسط مشتری دارد. دسترسی تولیدکننده به بازار مستلزم رعایت مقررات ایمنی و زیست محیطی است و سطح کیفیت توسط مشتری و تقاضای بازار تعیین می شود در نتیجه استاندارد نیروی محرک رونق اقتصادی و سود بیشتر به تولیدکننده با کیفیت بالا را به دنبال دارد.
از این رو بخشی از هزینه های تولید را به هزینه های تحقیق و توسعه ، کنترل کیفیت و استانداردسازی تخصیص می دهند. استاندارد محصول در تغذیه و بهداشت که با سلامتی مردم در ارتباط است به عنوان اولویت سازمان استاندارد محسوب می شود. تمایل مردم به خرید کالای داخلی افزایش می یابد و ارتقای کیفی کالاهای تولیدی تضمین کننده ایمنی و سلامت جامعه است و بستر اعتمادسازی مردم به محصولات داخلی و ترویج فرهنگ مصرف کالاهای داخلی هموار می شود.
نظر شما