یادداشت اختصاصی از مریم فرشاد پژوه

اقتصاد صنعت حمل و نقل

حمل و نقل از عوامل اصلی توسعه صنایع پردرآمد در کشورها، نقش مهمی در ایجاد ارزش افزوده و توسعه اقتصادی دارد.این صنعت با ارائه خدمات حمل و نقل بار به صنایع مختلف ، توسعه صنایع پایه و پردرآمد مانند خودروسازی، فولاد، نفت و گاز و ... کمک می کند.

اقتصاد صنعت حمل و نقل
صفحه اقتصاد -

حمل و نقل از صنایع حیاتی و پایه هر کشور است و از نیازهای اولیه انسانی که با توسعه اقتصادی و اجتماعی دامنه گسترده تری پیدا می کند و برهمه بخش های جامعه موثر است و یکی از مهمترین و درعین حال پیچیده ترین مراحل تجارت بین الملل به شمار می رود.

این صنعت به دلیل بخش زیربنایی تاثیر فراوانی بر فرآیند رشد و توسعه اقتصادی کشورها دارد و خود نیز در جریان توسعه دچار تحول می شود. این صنعت را می توان حلقه اتصال بخش های مختلف اقتصادی کشورها در نظر گرفت و در حال حاضر این صنعت نقش برجسته ای در شکل گیری تمدن ها به شمار می آید و به واسطه تجارتی که بین کشورهای گوناگون شکل داده ،تاثیربسیار مهمی در رونق و شکوفایی اقتصادی کشورها در طول زمان داشته است. علاوه بر این صنعت حمل و نقل به طور مستقیم روی اقتصاد هرکشور تاثیر می گذارد و با ایجاد ارتباط میان کشورها،ترانزیت داخلی و حمل بارزمینی، فرصت های جدیدی برای توسعه تجارت و انتقال کالاها ارائه می دهد و به توسعه صادرات و افزایش درآمد ارزی کشورها کمک می کند.این صنعت همچنین به عنوان بزرگترین بخش های اقتصادی باعث ایجاد اشتغال برای بخش بزرگی از جامعه می شود و کاهش نرخ بیکاری را تسهیل می کند.

حمل و نقل از عوامل اصلی توسعه صنایع پردرآمد در کشورها، نقش مهمی در ایجاد ارزش افزوده و توسعه اقتصادی دارد.این صنعت با ارائه خدمات حمل و نقل بار به صنایع مختلف ، توسعه صنایع پایه  و پردرآمد مانند خودروسازی، فولاد، نفت و گاز و ... کمک می کند.

این صنعت به عنوان یکی از ملزومات اساسی توسعه صنعت گردشگری ، دسترسی به جاذبه ها را برای گردشگران امکان پذیر می کند و از عوامل سهیم در توسعه گردشگری بین المللی شناخته شده است. پیشرفت در حمل و نقل تغییراتی را در شیوه زندگی و نحوه سازماندهی جوامع ساخته است به همین دلیل تاثیر زیادی در توسعه تمدن ها داشته است.

فعالیت های حمل و نقل در مفهوم کلان اقتصادی ، فعالیت های حمل و نقل بخشی از کل محصول اقتصادی یک کشور را تشکیل می دهند و در ایجاد و تقویت اقتصادی ملی یا منطقه ای نقش دارد و در مفهوم اقتصاد خرد، حمل و نقل شامل روابط بین شرکت ها و مصرف کنندگان فردی است.

دسترسی منظم به حمل و نقل تاثیر عمده ای بر فعالیت های اقتصادی دارد. بسیاری از صنایع و مشاغل به حمل و نقل کارآمد و سریع نیاز دارد تا بتوانند مواد اولیه و محصولات را تحویل و تهیه کنند و سرمایه گذاری پایداری را حفظ کنند که می تواند درآمد ایجاد کند.

 

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد