یادداشت اختصاصی از مریم فرشاد پژوه

دستاورد اقتصادی انرژی خورشیدی

در عصرحاضر جهان تمرکز خود را به روی جایگزین های سبزتر و پاک تر معطوف کرده است. توسعه انرژی های تجدیدپذیر به دلیل آلایندگی بالای انرژی های فسیلی ضرورتی اجتناب ناپذیر است که به سمت آن رفته است.

دستاورد اقتصادی انرژی خورشیدی
صفحه اقتصاد -

صنعت برق به عنوان صنعت زیربنایی نقش مهمی در توسعه اقتصادی و رفاه اجتماعی دارد. برق به دلیل امکان به کارگیری تکنولوژی های مدرن و نیز ملاحظات زیست محیطی ، در تمامی زمینه های فعالیت می تواند به عنوان انرژی مناسب انتخاب شود. برق یک انرژی پاک است و بهره گیری از آن در مقایسه با سوخت های فسیلی، کمترین میزان آلایندگی زیست محیطی را ایجاد می کند.

با افزایش جمعیت و محدود بودن منابع انرژی، کشورها با بحران انرژی روبرو هستند و بحران جهانی انرژی همچنان سیاستمداران و رهبران جهان را به چالش می کشد تا پس از اتمام سوخت های فسیلی توجه خود را به آینده ای پایدار معطوف کنند. افزایش استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر ثابت کرده که یک راه پایدار و رشد اقتصادی به همراه دارد.انرژی خورشیدی منحصر به فردترین منبع انرژی تجدیدپذیر در جهان است و منبع اصلی تمامی انرژی های موجود در زمین است. استفاده از انرژی خورشیدی یکی از بهترین راه های برق رسانی و تولید انرژی در مقایسه با دیگر مدل های انتقال انرژی به روستاها و نقاط دور افتاده در کشور از نظر هزینه،حمل و نقل،نگهداری و عوامل دیگر مشابه است.

در عصرحاضر جهان تمرکز خود را به روی جایگزین های سبزتر و پاک تر معطوف کرده است. توسعه انرژی های تجدیدپذیر به دلیل آلایندگی بالای انرژی های فسیلی ضرورتی اجتناب ناپذیر است که به سمت آن رفته است. پیشرفت های سریع در فناوری های خورشیدی، همراه با افزایش آگاهی زیست محیطی به عنوان سرعت دهنده برای دگرگونی اقتصادی شناخته شده است. انرژی پاک خورشیدی نه تنها محافظت از محیط زیست را به همراه دارد بلکه دستاوردهای اقتصادی قابل توجهی را نیز در پی خواهد داشت.

از قابل توجه ترین جنبه های انرژی خورشیدی صرفه جویی چشمگیری در درازمدت دارد. سرمایه گذاری اولیه برای راه اندازی زیرساخت ها اغلب با کاهش قابل توجه هزینه های انرژی در طول عمر سیستم جبران می شود. با رشد تاسیسات خورشیدی و تقاضا برای متخصصان ماهر،تکنسین های متخصص در طراحی، نصب و نگهداری سیستم های خورشیدی، سرویس زیرساخت های آن و متخصصان فروش را افزایش داده و ایجاد شغل می کند و نیروی کار ماهر را پرورش می دهد که نوآوری های تکنولوژی را به همراه دارد و فرایند احیای اقتصاد را سرعت می بخشد.

از جذابیت های انرژی خورشیدی صرفه جویی در هزینه های کوتاه مدت و بلندمدت آن است. با ایجاد زیرساخت های انرژی خورشیدی هزینه های جاری،بهره برداری و نگهداری به طور قابل توجهی در مقایسه با منابع انرژی سنتی کمتر است . همین امر منجر به کاهش صورت حساب های آب و برق برای صاحب خانه ها و صرفه جویی در هزینه های عملیاتی برای کسب و کارها می شود و باعث آسودگی نهادها از بار مالی مرتبط با افزایش غیرقابل پیش بینی قیمت انرژی می شود.

ایران با وجود موقعیت جغرافیایی و تابش آفتاب در بیشتر مناطق و در اکثر فصول سال جز بهترین کشورهای دنیا در زمینه پتانسیل انرژی خورشیدی در جهان است.

با این وجود ایران در راه به کارگیری انرژی ها با موانع عمده و اساسی مواجه است.هر کشوری باید راه حل مسئله انرژی را در چهارچوب استراتژی توسعه اقتصادی خود تعیین کند. زیرا انرژی یکی از اجزای اصلی استراتژی توسعه هر کشور است.

 

 

 

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد