یادداشت اختصاصی از مریم فرشاد پژوه

استخراج اقتصادی طلای کثیف

با درآمد زایی بالای صنعت بازیافت زباله ، بسیاری از کشورها با وارد کردن زباله و بازیافت آن سپس صادرات کالاهای جدید توانسته اند به ارزآوری و اشتغال دست یابند.

استخراج اقتصادی طلای کثیف
صفحه اقتصاد -

از مهمترین دغدغه های بشربازیافت زباله بوده است تولید بی حساب و کتاب محصولات، افزایش زاد و ولد و شهرنشینی در نتیجه تولید انبوه زباله را در پی دارد و این از اساسی ترین مشکلات کشورها بوده است.از روش های کارآمد برای کاهش تولید زباله اول آموزش سپس استفاده از راه حل های پایدار مدیریت پسماند که همان بازیافت است باید به کار برد.

زباله های قابل بازیافت را به عنوان طلای کثیف بیان می کنند. در واقع کثیف بودن صفت و ماهیت این طلا می باشد.این طلا آنقدر عیار آن بالاست که تا پیش از آمدن کامیون های حمل جمع آوری زباله هر روز  افراد در میان مخزن های زباله ها خم شده اند تا سهمی اندک از این طلا نصیب شان بشود.

چرا طلا؟

چون زباله های بازیافتی ارزش روزافزونی در صنعت اقتصادی کشورها دارند. بازیافت به عنوان صنعتی پول ساز یاد می شود که باعث شده کشورهای پیشرفته از نظر اقتصادی از آن بهره بسیار زیادی ببرند.

بازیافت یا بازیابی زباله راهکاری طلایی و درخشان است که با کمک علم و فناوری و ساماندهی و تبدیل مواد مصرف شده به محصولات جدید را طی می کند . به منظور حفظ منابع طبیعی ،کاهش مصرف مواد خام و انرژی ، کاهش آلودگی هوا حاصل از سوختن مواد و  ایجاد اشتغال و درآمدزایی برای افراد از مهمترین نتایج صنعت بازیافت پسماندها می باشد.

با درآمد زایی بالای صنعت بازیافت زباله ، بسیاری از کشورها با وارد کردن زباله و بازیافت آن سپس صادرات کالاهای جدید توانسته اند به ارزآوری و اشتغال دست یابند. تولید کالا از مواد بازیافتی انرژی کمتری نیاز دارد و این باعث کاهش بهای تمام شده کالا و افزایش قدرت رقابت صنایع در بازار می شود. تولید زباله در ایران به طور متوسط بیش از دوبرابر میزان جهانی است. این اختلاف نشان دهنده وضعیت نامساعد مدیریت زباله در کشور است.

در این سال های اخیر  مدیران شهری دغدغه هایشان در این حوزه بیشتر شده است اما نبود بودجه کافی برای اجرای پروژه ها و نیاز به جذب سرمایه گذار خارجی و عدم تمایل سرمایه گذاران به مشارکت به دلیل تحریم ها و مالیات و تغییرات مقررات ارزی ، پولی ، گمرکی و محدودیت زمانی سرمایه گذاری خارجی در ایران و ... چالش هایی است که مدیریت شهری با آن مواجه است.همچنین می توان با استفاده از تجربیات کشورهای دیگر و اصول صحیح مدیریت پسماند ، نهادینه کردن فرهنگ کاهش تولید و تفکیک پسماند و مشارکت حداکثری شهروندان بهره جست.

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد