یادداشت اختصاصی از حمیدرضا حاجی اشرفی

آنچه هستیم و آنچه که باید بشویم !

مطالعات تاریخ تحولات فرهنگی ، اجتماعی ، اقتصادی ایران نشان از فراز و فرودهای روند توسعه این سرزمین سرافراز خبر میدهد .مردمانی که بارها و بارها از آزمایشات بزرگ تاریخی - اجتماعی با سربلندی و افتخار بیرون آمده اند .

آنچه هستیم و آنچه که باید بشویم !
صفحه اقتصاد -

اکنون سال 2024 در آزمونی دیگر ناشی از دگردیسی بزرگ تکنولوژی و اقتصاد ناشی از انقلاب دیجیتال و جایگزینی انرژی پا‌ک بجای فسیلی قرار گرفته ایم .اولین بار نفت خاورمیانه در خوزستان و شهرستان مسجد سلیمان در ۱۲۸۶ شمسی کشف شد . در طی صد و هفده سالی که از کشف نفت در ایران و جهان تاکنون گذشته است ،اقتصاد نفتی اصلی ترین نقش در اقتصاد جهان و ایران را داشته .خردمندان ایرانی نقش اقتصاد نفتی در توسعه و عدم توسعه ایران را همچون شمشیری دو لبه تشبیه می کنند .برخی ها ثروت ناشی از فروش نفت خام را عامل فراهم شدن سرمایه های توسعه عمرانی ، آموزشی ، اجتماعی و زیر ساخت های ایران در شش دهه اخیر می دانند . در مقابل اما برخی دیگر ثروت نفت را موجب تک محصولی شدن اقتصاد و منبع ارز آوری و حجیم شدن اقتصاد دولتی و بی نیازی دولت ها به اقتصاد بخش مردمی و نهایتا تضعیف بخش های خصوصی می دانند.

نهضت ملی شدن نفت ایران ، اولین مبارزه حقوقی - پارلمانی مبتکرانه و پیروز اولین کشور خاورمیانه ای که نفت در آن کشف شد و یک کشور جهان سومی برای احقاق حقوق ملی و خارج کردن اختیار اقتصاد کشوری مستقل و دارای تمدن از استیلای بیگانگان بود .آموزش هایی که مدیریت نهضت ملی شدن نفت تحت مدیریت ایرانی ها به جهان سیاست داد منشا ایده تشکیل اوپک در 1959 از سوی [ پرز آلفونسو وزیر نفت ونزوئلا و سپس کوپل فکری او عبدالله الطریقی وزیر نفت عربستان ] با تلاشهای شیخ احمد زکی یمانی وزیر نفت عربستان و وزرای نفت ادوار مختلف ایران موجب تشکیل و تحکیم سازمان اقتصادی کشورهای صادر کننده نفت ، اوپک شد . اقتصاد جهانی از 1970 تا همین امروز در سازمان اوپک بیشترین درگیریهای سیاسی - اقتصادی در سطح دولت ها را تجربه کرده است . اوپک به صحنه دفاع از حقوق و منافع ملی کشورهای جهان سوم با کشورهای توسعه یافته تبدیل شد . نقش بی بدیل ایرانی ها در اوپک همواره شاخص بوده و هست. 

ورود ارزهای اقتصاد نفتی ، همانقدر که کمک کرد ایران از وابستگی به معیشت عصر کشاورزی و روستانشینی به اقتصاد صنعتی و توسعه شهرنشینی و مدرنیته در کمترین زمان ممکن ( ۱۳۳۰- ۱۳۷۰) برسد ، اما بیماری هلندی ناشی از ارزهای نفتی ، باعث تضعیف هر چه بیشتر بخش خصوصی و ناموزونی رشد سایر بخش های غیر نفتی اقتصاد ایران شد! 

مطالعه سرنوشت ایران و درآمدهای نفتی ، از جمله آموزه های مغفول مانده در کشورمان است .از لحاظ اقتصادی بررسی ، ارزیابی و تحلیل نتایج کنش ها و واکنش های سیاست های دولت های عصر اقتصاد نفتی ایران کمک میکند تا  آنچه بودیم و آنچه هستیم را بشناسیم . اکنون در قرن پانزدهم و آغاز هزاره سوم میلادی و در 2025 که شروع اجرا برنامه هفتم توسعه در تابستان ۱۴۰۳ با شروع فعالیت دولت چهاردهم متقارن شد ،قطعا دولتمردان و اقشار تحصیل کرده ایرانی می دانند که بساط اقتصاد فروش نفت خام و فراورده ای نفتی قرار است تا 2040 یعنی ۱۶ سال بعد بهمراه سایر سوخت های فسیلی برای همیشه از سبد مصرف انرژی جهان حذف شود . کشورهای عضو اوپک به سرعت در حال جایگزین کردن تولید و مصرف انرژی پاک هستند . آنها برنامه ریزی های گسترده حفظ محیط زیست ( توسعه جنگل ها ، مزارع مکانیزه ، حفاظت از آب و خاک و ... همت گمارده اند )و تاسیس شهرها و امکانات گردشگری و توسعه مشاغل کوچک و متوسط روی آورده اند .عربستان سعودی ، قطر ، امارات و حتی اندونزی خارج شده از اوپک نیز در حال بازسازی و نوسازی اقتصاد بدون نفت هستند .

آنها دقیقا بدنبال پیاده سازی نتایج انقلاب های صنعتی چهارم و پنجم هستند .اجرا دقیق برنامه آمایش سرزمین و برنامه هفتم توسعه با گسترش تاسیس بنگاههای SMEs تولید انرژی پاک و افزایش تولیدات تامین کننده مصرف داخلی و صادرات غیر نفتی همچون سرمایه گذاری در [ نوسازی صنایع و کشاورزی و دامپروری مدرن - تولیدات غذای حلال -تبدیل به قطب حمل و نقل منطقه - گسترش صنایع دیجیتالی - گسترش گردشگری - تعمیم خدمات مالی نوین فین تک ، اینشورتک ، شورتی باندها و ... ] از طریق توسعه بخش های خصوصی و تعاونی می تواند اقتصاد کشورمان را از آنچه بودیم ، آنچه هستیم ، آنچه در عصر موج چهارم باید بشویم و باشیم انتقال دهد .نیاز امروز اقتصاد ایران سرعت در تصمیم سازی و تصمیم گیری هایهای کلان در بازسازی و نوسازی اکوسیستم محیط کسب و کار ملی و جوامع محلی و گسترش دامنه حضور پرقدرت بخش های خصوصی و مردمی در صحنه فعالیت هاست ... 

 

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد