یادداشت اختصاصی از سارا نعیمی

قهر انتخابتی و نقش مسئولین در تقویت دموکراسی

برای تعیین سرنوشت موفق کشور، لازم است که تمام این عوامل با همکاری و هماهنگی مناسب عمل کنند و بطور همزمان به توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور توجه کنند.

قهر انتخابتی و نقش مسئولین  در تقویت دموکراسی
صفحه اقتصاد -

شرکت در انتخابات به عنوان یک وظیفه شهروندی مهم و ضروری محسوب می‌شود.

تعیین سرنوشت کشور به عوامل مختلفی بستگی دارد از جمله رهبری موثر، سیاست‌های دولت، اقتصاد، امنیت، فرهنگ و جامعه، توسعه و پیشرفت علمی و فناوری، روابط بین‌الملل و سیاست خارجی و دیگر عوامل. همچنین مشارکت مردم و تعهد آن‌ها به توسعه و پیشرفت کشور نیز نقش بسزایی در تعیین سرنوشت کشور دارد. برای تعیین سرنوشت موفق کشور، لازم است که تمام این عوامل با همکاری و هماهنگی مناسب عمل کنند و بطور همزمان به توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور توجه کنند.

کاهش رای مردم ؟

تشویق مردم به شرکت فعال در انتخابات و اطلاع‌رسانی صحیح در مورد اهمیت این فرایند به عهده مسئولین و به واسطه رسانه های فعال می باشد.

علت ریزش مشارکت های مردمی در انتخابات و بی اهمیت جلوه دادن تعیین سرنوشت کشور قهر با خودمان است که سال ها  فریب وعده های سرخرمن کاندیدای مورد اعتماد مان را باور کردیم و در نهایت به پوچی رسیدیم. اما نقش مسئولین در پررنگ تر شدن این بی اعتمادی و نیامدن پای صندوق های رای چقدر است؟

شرکت در انتخابات یکی از حقوق اساسی شهروندان در یک جامعه دموکراتیک است. تقویت دموکراسی برای شرکت در انتخابات می‌تواند افزایش حس مسئولیت و تعلق خاطر افراد به جامعه را تقویت کند.

دموکراسی به معنای حکومت مردمی است که قدرت و اختیارات بر اساس اراده و نظر مردم به نمایندگان انتخاب شده تعلق دارد. دموکراسی یعنی تقویت نظام سیاسی و اجتماعی است که بر اساس اصول مشارکت، شفافیت، عدالت و حقوق انسانی عمل می‌کند.

اگر مسئولین  با افزایش آگاهی و آموزش سیاسی  و ایجاد امنیّت  که زیرساخت همه‌ی ابعاد زندگی یک جامعه است بتوانند مردم را آگاه کنند  و مردم را با عدالت و صداقت و شفاف سازی مواجه کنند در واقع  آنان را تشویق به  مشارکت مردمی کرده اند و دیگر  شاهد ریزش مشارکت های مردمی در انتخابات نخواهیم بود.

مسئولین با  تضمین حقوق مدنی و سیاسی و حس اعتماد  شهروندان، ایجاد  عدالت ،صداقت و رفع مشکلات اقتصادی و معیشتی می‌توانند تعامل و همکاری بین مردم و نهاد دولتی را تقویت کنند ودر نهایت  یک دموکراسی کامل و بدون شبهه ایجاد کنند .

مسئولین باید با تلاش و دادن اطلاعات کامل و صحیح  و شفاف برای به دست آوردن حس اعتماد واقعی و عدم هرگونه سوءاستفاده از قدرت و تبعیض، مردم را تشویق به مشارکت و تعیین سرنوشت خود و جامعه کنند و آنان را از  قهر انتخاباتی بیرون آورند.

البته که مشارکت و آمدنمان پای صندوق های رای  می‌تواند تاثیرگذاری بیشتری در تصمیم‌گیری‌های سیاسی داشته باشد و به تعیین سیاست‌ها و برنامه‌های دولت و مجلس کمک کند.

ما با شرکت و رای دادن  در انتخابات، نقش خود را در تصمیم‌گیری‌های مربوط به مدیریت کشور و جامعه ایفا خواهیم کرد .

ما به عنوان شهروند ایرانی در تعیین سرنوشت کشور و با انتخاب درست نمایندگان  در سرنوشت کشور و تصمیم‌گیری‌های مهم مربوط به اقتصاد، امنیت، اجرای سیاست‌ها و بهبود شرایط زندگی افراد تأثیر مستقیمی  خواهیم داشت.

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان