یادداشت اختصاصی از سارا نعیمی

قهر انتخابتی و نقش مسئولین در تقویت دموکراسی

برای تعیین سرنوشت موفق کشور، لازم است که تمام این عوامل با همکاری و هماهنگی مناسب عمل کنند و بطور همزمان به توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور توجه کنند.

قهر انتخابتی و نقش مسئولین  در تقویت دموکراسی
صفحه اقتصاد -

شرکت در انتخابات به عنوان یک وظیفه شهروندی مهم و ضروری محسوب می‌شود.

تعیین سرنوشت کشور به عوامل مختلفی بستگی دارد از جمله رهبری موثر، سیاست‌های دولت، اقتصاد، امنیت، فرهنگ و جامعه، توسعه و پیشرفت علمی و فناوری، روابط بین‌الملل و سیاست خارجی و دیگر عوامل. همچنین مشارکت مردم و تعهد آن‌ها به توسعه و پیشرفت کشور نیز نقش بسزایی در تعیین سرنوشت کشور دارد. برای تعیین سرنوشت موفق کشور، لازم است که تمام این عوامل با همکاری و هماهنگی مناسب عمل کنند و بطور همزمان به توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور توجه کنند.

کاهش رای مردم ؟

تشویق مردم به شرکت فعال در انتخابات و اطلاع‌رسانی صحیح در مورد اهمیت این فرایند به عهده مسئولین و به واسطه رسانه های فعال می باشد.

علت ریزش مشارکت های مردمی در انتخابات و بی اهمیت جلوه دادن تعیین سرنوشت کشور قهر با خودمان است که سال ها  فریب وعده های سرخرمن کاندیدای مورد اعتماد مان را باور کردیم و در نهایت به پوچی رسیدیم. اما نقش مسئولین در پررنگ تر شدن این بی اعتمادی و نیامدن پای صندوق های رای چقدر است؟

شرکت در انتخابات یکی از حقوق اساسی شهروندان در یک جامعه دموکراتیک است. تقویت دموکراسی برای شرکت در انتخابات می‌تواند افزایش حس مسئولیت و تعلق خاطر افراد به جامعه را تقویت کند.

دموکراسی به معنای حکومت مردمی است که قدرت و اختیارات بر اساس اراده و نظر مردم به نمایندگان انتخاب شده تعلق دارد. دموکراسی یعنی تقویت نظام سیاسی و اجتماعی است که بر اساس اصول مشارکت، شفافیت، عدالت و حقوق انسانی عمل می‌کند.

اگر مسئولین  با افزایش آگاهی و آموزش سیاسی  و ایجاد امنیّت  که زیرساخت همه‌ی ابعاد زندگی یک جامعه است بتوانند مردم را آگاه کنند  و مردم را با عدالت و صداقت و شفاف سازی مواجه کنند در واقع  آنان را تشویق به  مشارکت مردمی کرده اند و دیگر  شاهد ریزش مشارکت های مردمی در انتخابات نخواهیم بود.

مسئولین با  تضمین حقوق مدنی و سیاسی و حس اعتماد  شهروندان، ایجاد  عدالت ،صداقت و رفع مشکلات اقتصادی و معیشتی می‌توانند تعامل و همکاری بین مردم و نهاد دولتی را تقویت کنند ودر نهایت  یک دموکراسی کامل و بدون شبهه ایجاد کنند .

مسئولین باید با تلاش و دادن اطلاعات کامل و صحیح  و شفاف برای به دست آوردن حس اعتماد واقعی و عدم هرگونه سوءاستفاده از قدرت و تبعیض، مردم را تشویق به مشارکت و تعیین سرنوشت خود و جامعه کنند و آنان را از  قهر انتخاباتی بیرون آورند.

البته که مشارکت و آمدنمان پای صندوق های رای  می‌تواند تاثیرگذاری بیشتری در تصمیم‌گیری‌های سیاسی داشته باشد و به تعیین سیاست‌ها و برنامه‌های دولت و مجلس کمک کند.

ما با شرکت و رای دادن  در انتخابات، نقش خود را در تصمیم‌گیری‌های مربوط به مدیریت کشور و جامعه ایفا خواهیم کرد .

ما به عنوان شهروند ایرانی در تعیین سرنوشت کشور و با انتخاب درست نمایندگان  در سرنوشت کشور و تصمیم‌گیری‌های مهم مربوط به اقتصاد، امنیت، اجرای سیاست‌ها و بهبود شرایط زندگی افراد تأثیر مستقیمی  خواهیم داشت.

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد