یادداشت اختصاصی از حسن خیرآبادی

برای جوانی جمعیت وقتمان کم است!

نگاهی بر پیشنهاد محسن شعاری مجد ( کارشناس اقتصاد)

تجمیع بودجه های مربوط به طرح جوانی جمعیت ، تسهیلات ازدواج ، تسهیلات فرزندآوری ، نوسازی بافت های فرسوده ، تکمیل ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی و اجرای قانون حجاب و... از ثمرات این طرح خواهد بود.

برای جوانی جمعیت وقتمان کم است!
صفحه اقتصاد -

یکی از مشکلات فعلی بسیاری از جوامع امروزی رشد ضعیف یا منفی نرخ رشد جمعیت و مساله پیری جمعیت است که متاسفانه این موضوع در کشور ما به شکل عجیبی و با شیب تندی اتفاق افتاد و آینده ای سخت را برای جامعه ما ترسیم نموده است.

لذا حکومت را برآن داشت تا قوانینی  در جهت حمایت از افزایش نرخ جمعیت تصویب و اجرا نماید تا اولا جوانان را تشویق به ازدواج و تشکیل خانواده نماید، ثانیا مشوق هایی را برای فرزندآوری در نظر گرفت تا در نهایت منجر به جوانی جمعیت گردد.

با توجه به حساسیت موضوع و ضیق وقت لازم است این قوانین هرچه سریعتر مورد بررسی قرار گیرد تا مشخص شود که آیا با اجرای آن مطلوب نهایی حاصل می گردد؟

 آیا اجرای این قانون برای ازدواج جوانان و فرزندآوری ایجاد انگیزه کافی می نماید؟ 

اجرای آن با موفقیت صورت می پذیرد؟ 

آیا طرح و قانون دیگری هست که مفیدتر عمل کند؟ 

اگر طرح بهتری هست که اجرای آن بیشتر و سریعتر به رشد نرخ و جوانی جمعیت منجر می گردد با پرداختن به آن، زمان را برای این مهم از دست ندهیم. مثلا استاد محسن شعاری مجد (از کارشناسان اقتصادی کشورمان) اکثر قوانین مربوط به ازدواج و جوانی جمعیت را کم اثر و تورم زا می داند و پیشنهادی را در این راستا مطرح می نمایند:

 «متأسفانه عمده این حمایت ها محدود به حمایت های نقدی و تسهیلاتی با بازپرداخت حداکثر ۱۰ ساله شده است. این سیاست ها همواره باعث رشد نقدینگی و در نهایت موجب تورم های سنگین سالانه شده است. لذا بهتر است سیاست های حمایتی غیر تورمی که موجب رشد نقدینگی نمی شوند جایگزین سیاست های فعلی گردند مثلا دولت به جای پرداخت وام به افراد بیاید شهرک هایی ویژه زوج های جوان در محدوده بافت های فرسوده هر شهر بسازد، زوج های جوان بتوانند برای مدت معین (5 سال) از این واحد ها بدون پرداخت هزینه استفاده کنند و با توجه به فرزند آوری زوج ها مدت استفاده قابل تمدید (حداکثر تا ۱۰ سال) باشد.

 در صورت اجرای این طرح:

1- اجرای قانون جوانی جمعیت ( ازدواج و فرزندآوری ) بدون کمترین آثار تورمی پیش می رود.

2- نوسازی بافت های فرسوده آسیب پذیر در مقابل حوادث طبیعی سیل ، زلزله و.. اتفاق می افتد. 

۳ - کاهش تقاضا در بازار اجاره مسکن مطمئنأ موجب کاهش نرخ اجاره بها و درنتیجه انتفاع غیر مستقیم مستاجرانی خواهد شد که به لحاظ تاریخ ازدواج به طور مستقیم نمی توانند از این طرح استفاده نمایند.

۴. رفع مشکل مسکن که متأسفانه تبدیل به یکی از مهمترین دلایل تأخیر ازدواج جوانان شده است.

۵. در شرایط فعلی بسیاری از خانواده های مستضعف به علت عدم برخورداری از رتبه اعتباری مناسب و همچنین نداشتن ضامن معتبر قادر به استفاده از تسهیلات ازدواج و فرزندآوری نمی باشندودر مقابل هستند افراد متمولی که به علت داشتن رتبه اعتباری بالا به سهولت از تسهیلات فوق استفاده می کننددر حالی که در طرح پیشنهادی ، جوانان کم برخوردار بدون نیاز به رتبه اعتباری یا ضامن معتبر می توانند تا ۱۰ سال از مسکن رایگان استفاده نمایند.

در طرف مقابل دهک های مرفه جامعه چندان متمایل به زندگی فرزندانشان در مسکن رایگان نمی باشند. در نتیجه امکان افزایش سنوات برخورداری زوج های دهک پایین جامعه بیشتر فراهم خواهد شد.

۶. درحال حاضر بسیاری از زوجین مجموعا حدود یک میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه با کارمزد ۴٪ ازدواج وفرزندآوری و... استفاده می کنند لکن معمولا این مبالغ رضایت آنها را جلب نمی کند و طرح مذکور بار بزرگتری از دوش آن ها برخواهد داشت.

۷. متأسفانه بسیاری از منابع قانون جوانی جمعیت صرف تجمل‌گرایی ، اسراف و هزینه های غیر ضروری در جشن های ازدواج می شوند که به مطلوب نهایی این هزینه کرد نمی رسد.

۸. افزایش عدالت اجتماعی و کاهش فاصله طبقاتی که منجر به رشد رضایت مندی و امید به آینده در عموم مردم خواهد شد.

۹. از دیگر فواید این طرح آن که می تواند قراردادها به طور سالانه قابل تمدید باشد ( تا سقف ۱۰ سال ) و شرط تمدید قرارداد ها رعایت قوانین و مسائل فرهنگی ، اخلاقی و شرعی باشد.به این ترتیب مثلا قانون حجاب با کمترین حساسیتی اجرایی خواهد شد.

لذا تجمیع بودجه های مربوط به طرح جوانی جمعیت ، تسهیلات ازدواج ، تسهیلات فرزندآوری ، نوسازی بافت های فرسوده ، تکمیل ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی و اجرای قانون حجاب و... از ثمرات این طرح خواهد بود.» 

امید که با هوشیاری و جدیت و خلاقیت نمایندگان مجلس شورای اسلامی در امر قانونگذاری و نظارت بر اجرای آن و اهتمام هرچه بیشتر دولتمردان بر این امر مهم میهن عزیزمان بار دیگر رو به سوی جامعه ای جوان تر و شاداب تر پیش رود.

 والسلام علی من اتبع الهدی

 

 

 

 

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

  • آرش

    عالی بود - استفاده کردیم.

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد