یادداشت اختصاصی از سارا نعیمی

حمایت از فرزند آوری زنان خبرنگار؟؟

جان نباشد جز خبر در آزمون هرکه را افزون خبر جانش فزون

امسال هفدهم مرداد روز خبرنگار را بر اهالی رسانه، خبرنگاران، روزنامه نگاران و اهالی اهل قلم تبریک نگوئیم. نفس کشیدن را برایشان در این اوضاع نابسامان روزگار تنگ تر و بیهوده تر نکنیم . اینبار این صنف را حمایت کنیم و جایگاه و ارزش سختی کار او را بپذیریم شاید مرهمی باشد برای دلهای زخم خورده ، تا بتوانند نوک قلمشان را تیز و برنده تر نمایند و محکم تر از همیشه در راه رسیدن به حق گام بردارند.

حمایت از فرزند آوری زنان خبرنگار؟؟
صفحه اقتصاد -

روز خبرنگار، یادآور ایثارگری و رشادت و از جان گذشتگی خبرنگارانی چون شهید محمود صارمی، شهید محسن خزائی است که تا پای جان برای انجام رسالتی که بر دوش گرفته بودند، ایستادند و صفحات تاریخ را با خون پاکشان رنگین ساختند.

شهید محمود صارمی در هفدهم مرداد سال ۱۳۷۷ در مزار شریف افغانستان به همراه ۸ نفر از کارکنان کنسولگری ایران توسط گروه طالبان به شهادت رسیدند.

نقش خبرنگار انکارناپذیر است به طوری که در دنیای امروز و جامعه مدنی رسانه‌ها یکی از ارکان آگاهی بخشی و نقش‌آفرینی در ساختاردهی و مهندسی فرهنگی، اجتماعی و فرهنگ عمومی در جامعه قلمداد می شود. خبرنگاران دارای جایگاه و رسالت خطیری در جامعه هستند. این قشر همیشه مظلوم، پر از هیاهوهای خفه شده که دلشان از  نامرادی های زمانه و اصناف مختلف در رنج و عذاب است دارای  بی ثباتی و فقدان امنیت شغلی هستند. خبرنگار قشر مظلوم و به جرات می توان گفت ستمدیده ای است که بارها توهین می شنود اما  خم به ابرو نمی آورد  و نیز گاهی مرهمی برای شخص و صنف توهین کننده می شود.

خبرنگاران فریاد پر از سکوت های خفه شده در گلو هستند همیشه دنیای پر استرس و تشویش آینده شغلی را به همراه قلم خود به دوش می کشند و زیستن در چنین شهرآلوده ای دشوار است. بار سنگین بی مهری بعضی از اصناف و اقشار جامعه را نیز همراه با دنیایی سهمگین و رنجور، چون شیشه ای ترک خورده تبدیل به نمایی سبز و درخشان  می کنند. خبرنگاران و روزنامه نگاران  نگران حق و حقوق  سایر اقشار جامعه هستند. 

شغلی پرمشغله به دنبال حق جویی و حق گویی 

روز خبرنگار

روز خبرنگار می تواند فرصت مناسبی باشد تا در حقیقت، دغدغه‌ها و معضلات اهالی رسانه ، مورد بررسی قرار گیرد. خبرنگاری به عنوان یک شغل پرمشغله به دنبال حق جویی و حق گویی است.

 در دنیا و عصر ارتباطات به شغل خبرنگاری به شدت احترام می گذارند و از مشاغل پراهمیت است و به لحاظ سیاسی در حد پست های بالای دولتی محسوب می شود. خبرنگار جامعه را با حقایق و واقعیت های موجود آشنا می کنند.

پنجره ای باز به روی تمامی مسائل دنیا

خبرنگار پنجره ای باز به روی تمامی مسائل دنیا دارد و تمام هم و غم خود را جهت رساندن واقعیت و گرفتن حق دارد. قلم خبرنگار فریاد تمامی سکوت های در گلو خفه شده ای است که که یارای رسیدن به حقایق را ندارند. در دنیای بی کرانه خود برای همه سنگ صبور و حلال مشکلات است با قلم خود بغض هایش را فروکش می کند. همچون آینه ای صاف غزل محبت انسانیت را انعکاس می دهد .

کاش هفدهم مرداد روز خبرنگار بر اهالی رسانه، خبرنگاران، روزنامه نگاران و اهالی اهل قلم تبریک نگوئیم نفس کشیدن را برایشان در این اوضاع نابسامان روزگار تنگ تر و بیهوده تر نکنیم. اینبار این صنف را حمایت کنیم و جایگاه و ارزش سختی کار او را بپذیریم شاید مرهمی باشد برای دلهای زخم خورده، تا بتوانند نوک قلمشان را تیز و برنده تر نمایند و محکم تر از همیشه در راه درسیدن به حق گام بردارند. در صفحه روزگار و عصر ارتباطات بیشتر خطوط زیبا زندگی را از قلم این قشر مظلوم دریابیم. به لحاظ تسهیلات اجتماعی و رفاهی برای این قشر پیش‌بینی های لازم نشده است. خبرنگار، روزنامه نگار هیچگونه آینده روشنی پیش روی خود نمی بیند . خبرنگار؛ حسرت و سکوت های خفه شده در گلو  است .

خبرنگار خانم با داشتن تمام مشکلات عدیده و آینده نامعلوم چگونه می تواند به فرزند آوری که شعار اخیر اکثر رسانه ها هست گام بردارد. با چه تضمین و ضمانتی می تواند این وظایف سنگین مادری را به دوش بکشد و شغل خود را در آینده ای تار و مبهم نبیند آیا برای این قشر خبر نگار چاره ای اندیشیده شده است. آیا یک خبرنگار خانم مرخصی زایمان و فرزند آوری دارد. کاش به جای تبریک های لفظی در کلام و رسانه، جلوی دوربین ها و صفحات خبری آنها را دریابیم. امنیت شغلی مادران خبرنگار در طول دوره بارداری، مرخصی زایمان و در حین شیردهی آیا  تأمین می شود. 

حق عائله مندی زنان شاغل در همه عرصه ها  و صنف های شغلی تعریف، بررسی و پرداخته شده است. افرادی که در مشاغل دولتی و خصوصی کار می کنند و تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی هستند نیز در صورت داشتن فرزند می توانند از حقوق فرزندان و اعضای خانواده بهره مند شوند. جز خبرنگاران خانم شاغل؟؟اینگونه تفاوت آیا این را برذهن مخاطب نمی آورد که خبرنگار خانم نباید هیچ وقت طعم مادر شدن را حس کند؟؟

طبق قانون قرارداد کار در مرخصی زایمان به حالت تعلیق در می‌آید. به این ترتیب وقتی دوره مرخصی به اتمام می‌رسد، سازمان موظف است که فرد را به جایگاه شغلی قبلی برگرداند. آیا خانم خبرنگار چنین حقی دارد.

خبرنگاران فارغ از بحث جنسیتی، آینده ای مبهم و تار با حداقل امکانات را پیش روی خود دارند که نمی دانند سرانجام این راه به کجا و چگونه  ختم خواهد شد . فکر کردن و برنامه‌ریزی کردن واسه آینده کاملا با بی ثباتی شغلی که دارند غیر ممکن است.

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد