گفتگوی اختصاصی صفحه اقتصاد با بابک صدرایی کارشناس خودرو
پیش بینی افزایش قیمت خودرو در سال آینده
صدرایی کارشناس خودرو با اشاره به واگذاری سایپا و ایران خودرو به بخش خصوصی گفت: تا زمانی که شرایط محیطی بیرونی ما اصلاح نشود و نتوانیم ارتباط با خودروسازان جهانی داشته باشیم عملاً هیچ اتفاقی در تغییر مالکیت از بخش خصوصی به دولتی یا خصولتی رخ نمی دهد. با دلار ۹۰ هزار تومان ایران خودرو یا سایپا چه محصولی حتی چینی را می تواند بیاورد که بتواند با حفظ همین محدوده قیمت خودروهای زیر یک میلیارد تومان به بازار ایران عرضه کند و خودروی مردمی داشته باشیم.
![پیش بینی افزایش قیمت خودرو در سال آینده](https://cdn.safheeghtesad.ir/thumbnail/CVB5VAAYOPrf/xFhi-ORYyrY4J8wuaJy0GBySxWKkPo7DPsxA4PYFGTYaNU4-iYx7_RnflFx1mrY4VJkBoxm0GgoVFwRfVu18ANn6cZr8orwru0pn2wnkc35x94m7L7tbXoBbthq0_jJyWmNjzKNlN_mxjPII_K_Cspo289He-tiq/%DA%AF%D9%81%D8%AA%DA%AF%D9%88%DB%8C+%D8%A7%D8%AE%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D8%B5%DB%8C+%D8%B5%D9%81%D8%AD%D9%87+%D8%A7%D9%82%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D8%AF+%D8%A8%D8%A7+%D8%A8%D8%A7%D8%A8%DA%A9+%D8%B5%D8%AF%D8%B1%D8%A7%DB%8C%DB%8C+%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%B3+%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88+.jpg)
زهرا ترابی - بابک صدرایی کارشناس خودرو در گفتگو با صفحه اقتصاد، درباره واگذاری سایپا به بخش خصوصی گفت: به نظر من، خصوصی به معنی واقعی کلمه نیست، هیچ بخش خصوصی در شرایط و ساختارهای فعلی اقتصادی و سیاسی ما نمیتواند بیاید و وارد گردونه رقابت و کار شود. بیشتر حالت تغییر مالکین و سرمایهگذاران از یک عده به یک عده دیگری است که آنها هم دقیقا در همین سیستم ارتباطات خودشان را به آن شبکه عظیم رانت و مافیایی که شکل گرفته بوده، دارند و مجبورند داشته باشند غیر از این کاری پیش نخواهد رفت.
وی ادامه داد: تا زمانی که شرایط محیطی بیرونی ما اصلاح نشود و نتوانیم ارتباط با خودروسازان جهانی داشته باشیم عملاً هیچ اتفاقی در تغییر مالکیت از بخش خصوصی به دولتی یا خصولتی رخ نمی دهد. با دلار ۹۰ هزار تومان ایران خودرو یا سایپا چه محصولی حتی چینی را می تواند بیاورد که بتواند با حفظ همین محدوده قیمت خودروهای زیر یک میلیارد تومان به بازار ایران عرضه کند و خودروی مردمی داشته باشیم. حتی خودروهای درجه دو چینی هم در کشور ما امکان این قیمت را ندارند. تا زمانی که محیط شرایط اقتصاد کلان مان درست نشود و ساختارهای اقتصادی و ارتباطی مان شکل نگیرد، و ثبات اقتصادی و قیمت ارز ایجاد نشود عملاً چنین چیزی غیر ممکن است.
صدرایی براین باور است: این موضوع بیشتر در ظاهر است. در باطن ما نیازمند المانهای دیگری هم هستیم که به معنی واقعی بتوانیم آن نشانهها و تغییرات در بخش خصوصی را ببینیم که مستلزم یک سری اتفاقات است وگرنه تغییر جابجایی مدیران یا مالکان در این شرایط فعلی تاثیر آنچنانی نداشته و نخواهد داشت.
او در خصوص اینکه بهترین راهکار از برون رفت بحرانی که سایپا و ایران خودرو دارند چیست پاسخ داد: ریشه مسائل، عوامل بیرونی است اما در شرایط فعلی راهکار این است که این شرکتها باید روی تولید پلتفرمهای مشترک که ساخت داخل بالایی دارد و خودروهای با تکنولوژی روز و پلتفرمهای پلاگین هیبریدی که با شرایط اقلیمی سازگارتر است با توجه به اینکه کمبود برق داریم و در عین حال پاک است و به سمت رفع مساله آلودگی و کاهش مصرف سوخت بروند و بتوانند از عوامل داخلی و در کنارش حداقل از برخی شرکت های چینی که فعال در بازار هستند استفاده کنند تا یک سری خودروهای مدرن تر، به روزتر و متناسب با نیاز روز جامعه را نسبت به محصولات فعلی تولید کنند و در زمینه بهره وری و کنترل قیمت اقدامات موثری انجام بدهند.
او در پاسخ به این سوال، برخی بر این باور بودند اگر ایران خودرو و سایپا به دست بخش خصوصی بیافتد از لحاظ کیفیتی و قیمتی شاهد روزهای خوبی در صنعت خودرو خواهیم بود گفت: چنانچه عوامل قبلی که ذکر کردم اتفاق بیافتد امکان پذیر است ولی در بازه زمانی کوتاه مدت خیر. این امری است که به یک زمان بلند مدت نیاز دارد و باید دولت به جای دخالتهای بی موردش که در این مدت داشته بستر و فضای رقابت را ایجاد کند تا در دل این فضای رقابت و بسترهای آماده نظارتی که بیشتر زمینه ساز زیرساخت ها باشد، رشد و تعالی صورت بگیرد. در غیر این صورت امکان پذیر نخواهد بود.
صدرایی با اشاره به افزایش قیمت ارز و تاثیر این افزایش در بازار خودرو گفت: دور از ذهن نیست بالاخره خودرو هم تابعی از دلار و ارز در کشور است همانطور که در سالهای گذشته ارز رشد داشت قیمت خودرو هم رشد کرد همین را هم در سال آینده می توان تعمیم داد.
این کارشناس خودرو در پایان در خصوص افزایش قیمت خودرو در سال آینده خاطرنشان کرد: بستگی به مدیریت و کنترل دارد که تا چه حد بازار کشش داشته باشد. زمانی مثل الان که بازار اصلا کشش ندارد برای اولین بار قیمت خودرو همگام با قیمت ارز رشد نکرده و زمانی که قیمت دلار در محدوده ۶۰ و ۷۰ هزار تومان بود با الان قیمتش یکسان است. باید دید تا چه حد این فضای رشد وجود دارد نه به اندازه رشد قیمت دلار اما تا حدودی میتواند پلکانی بالا بیاید.
نظر شما