گزارش اختصاصی صفحه اقتصاد از قیمت طلا و سکه در سال ۱۴۰۳

۳ سناریو محتمل برای قیمت طلا و سکه در سال ۱۴۰۳ | بازار طلا و سکه در سال جدید چگونه خواهد بود؟

طلا و سکه یکی از بازارهای اصلی معاملاتی در ایران است که با تاثیرپذیری از نوسان‌های بازارهای دیگر همواره دارای روند افزایشی یا کاهشی می‌باشد. در روزهای پایانی سال با فرارسیدن نوروز ۱۴۰۳ قیمت طلا و سکه نیز افزایشی شد. آیا در سال جدید قیمت طلا و سکه افزایشی خواهد بود یا حباب قیمتی مربوط به هیجانات بازار در روزهای ابتدایی سال ۱۴۰۳ بوده است.

۳ سناریو محتمل برای قیمت طلا و سکه در سال ۱۴۰۳ | بازار طلا و سکه در سال جدید چگونه خواهد بود؟
صفحه اقتصاد -

در حالی که انس جهانی طلا در بازارهای معاملاتی روزهای پایانی اسفندماه گذشته، روندی کاهش داشته است، در بازارهای داخلی ایران به دلیل ورود به سال جدید، قیمت طلا و سکه با اندکی افزایش مواجه شد. اما این افزایش قیمت ادامه دارد خواهد بود یا به مرور بازار فلز گرانبها روندی عاقلانه را در معاملات در پیش خواهد گرفت؟

رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران معتقد است که افزایش قیمت طلا و سکه در بازار متاثر از نوسان بازار ارز بود و احتمالا قیمت‌های کنونی در بازار اصلاح خواهد شد.

در بازار قیمت طلا جهانی در روز ابتدایی فرودین ۱۴۰۳ روند نزولی را تجربه کرد و هر اونس طلا به ۲,۱۷۲ (دو هزار و یکصد و هفتاد و دو) دلار رسید که نسبت به روز قبل ، کاهش ۱.۳۹ درصدی داشته است.این در حالی است که قیمت طلا و سکه در روزهای اخیر روند افزایشی داشت به طوری که سکه برای اولین بار ارز مرز ۳۸ میلیون تومان عبور کرد.

نادربذرافشان ریییس اتحادیه طلا و جواهر درباره وضعیت بازار طلا و سکه می‌گوید: نوسان بازار ارز علت اصلی افزایش قیمت طلا و سکه بود. در هفته پایانی سال بازار سکه و طلا بر خلاف انس جهانی روند افزایشی قیمت ها را داشت؛ علت آن اصلی بازار ارز بود اما همچنان شرایط رکود در بازار پابرجاست انتظار بود که در روزهای پایانی سال وضعیت بحرانی تقاضا در بازار طلا تغییر کند که این اتفاق رخ نداد.

وی برآورد می‌کند که در ایام تعطیل بازارها و قیمت‌ها ثبات نسبی خواهد داشت. این افزایش قیمت به دور از انتظار بود و ممکن است اصلاحیه قیمت داشته باشیم. به گفته بذرافشان، برای روزهای آینده باید شرایط بازار ارز و قیمت انس جهانی به کدام سمت حرکت می‌کند اما احتمال کاهش اصلاحی برای قمیت‌ها داشته باشیم وجود دارد.

پیش از این تحلیلگران پیش‌بینی کرده بودند که قیمت طلا در سه ماهه دوم سال جاری میلادی به بیش از ۲۳۰۰ دلار برسد. برآوردی که اکنون پس از گذشت سه روز سال جدید به آن می‌رسیم که بازارهای جهانی نیز رشد عجیبی را در سوم فروردین ۱۴۰۳ تجربه کرد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت طلا در بازار جهانی در طول یک هفته گذشته در حدود ۴۹ دلار و به عبارتی ۲ درصد گران شده است. این تغییر قیمت در طول یک ماه گذشته ۱۸۲دلار بوده است. 

طلا در بازار جهانی در روز سوم فروردین ‍۱۴۰۳ به قیمت ۲ هزار و ۲۰۷ دلار رسید. این رقم، افزایش ۴۸ دلاری قیمت طلا در معاملات اخیر را نشان می‌دهد. بر همین اساس، اونس طلا در بازار جهانی با رشد عجیب ۲.۲ درصدی، وارد کانال جدید ۲ هزار و ۲۰۰ دلار شده است. به این ترتیب، اونس طلا در طول یک ماه گذشته جهشی در حدود ۸.۹ درصد را شاهد بوده است.

قیمت طلا و سکه در دو روز آینده صعود می کند؟

برای سال ۱۴۰۳ طلا و سکه بخریم ؟

قیمت طلا و سکه به دلیل رویدادهای ژئوپلیتیکی اخیر (حمله حماس به اسرائیل، حمله سپاه به پایگاه‌های موشکی سوریه و تنش‌های موجود در یمن) همگام با قیمت دلار در حدود ۲۰٪  افزایش یافت. البته صندوق‌های طلا در بورس بیشتر از این مقدار و تا حدود ۳۰٪ نیز افزایش قیمت داشتند.

یک کارشناس بازار طلا با بیان این‌که من فکر می‌کنم تا پایان سال بازار طلا و سکه همین روند را سپری خواهد کرد، متذکر می‌شود که از الان نمی‌شود درباره شرایط سال آینده سخن گفت.

محمد کشتی‌آرای درباره وضعیت بازار طلا و سکه نیز تصریح می‌کند: به نظر من بازار در ثبات قرار دارد، زیرا امسال بانک مرکزی به موقع اقدام مدیریتی خوبی را انجام داد. اقدام مدیریتی این بود که در اتاق طلا و ارز، شمش طلا واگذار کرد و اطلاعیه‌ای هم صادر کرده که قرار است سیزدهم اسفندماه سکه حراج کند. نزدیک به ۷ میلیون تومان حباب سکه بود که عرضه سکه باعث شد این حباب کاهش پیدا کند که الان به حدود ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسیده است.

این کارشناس بازار طلا و سکه می‌گوید: به طور طبیعی این‌ها عواملی هستند که مدیریت بانک مرکزی باعث شده که نوسانات و شوک قیمتی نداشته باشیم. نوسانات جزئی ۱۰۰ هزار تومان تا ۳۰۰ هزار تومان که روی قیمت سکه ایجاد می‌شود و همچنین نوسانات طلا، طبیعی است.

قیمت طلا امروز جمعه ۳ فروردین ماه ۱۴۰۳ | طلا سقوط کرد

۳ سناریوی محتمل برای قیمت طلا و سکه در سال ۱۴۰۳

هم اکنون سیاست‌های انقباضی آمریکا که بر اساس آنها هر بار نرخ بهره را افزایش می‌دهد، کمتر شده و سعی در ثابت نگه داشتن این عدد دارند. بنابراین طبق نظر

بسیاری از کارشناسان احتمال رشد قیمت اونس طلای جهانی تا محدوده 2200 دلار تا پایان سال 2024 میلادی وجود دارد.

طبق برخی نظرات کارشناسان قیمت طلا در ایران به قیمت طلای جهانی و نرخ دلار وابسته است. با این وجود بیشترین تاثیر بازار طلای ایران از نرخ دلار گرفته می‌شود. بر اساس اطلاعات زمان نگارش که بر مبنای وضعیت اقتصادی ایران، قیمت دلار و قیمت طلای جهانی است، تارگت ۴۰ میلیون تومان حتی برای سکه طلا محتمل است.

از جنبه تحلیل تکنیکال، سه سناریو برای قیمت طلا در ۶ ماه آینده متصور است که احتمال وقوع سناریوی اول تقریبا ۸۰٪ است.

در سناریوی اول احتمال صعود قیمت طلا تا اهداف ۳ میلیون و ۳ میلیون ۴۰۰ هزار تومان وجود دارد. در سناریوی دوم که احتمال رخ دادن کمتر (حدوده ۱۵٪) است، قیمت در یک محدوده خنثی به روند خود ادامه داده و ماه شاهد اصلاح زمانی خواهیم بود.

در سناریوی سوم هم که احتمال رخ دادن آن بسیار اندک (حدود ۵٪) است، قیمت کف کانال کنونی را شکسته و به محدوده ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان نزدیک خواهد شد. با این حال پیشنهاد می کنیم جهت اطلاع از زمان دقیق خرید و فروش طلا و سکه در بازار ایران از تحلیل‌های هفتگی کارشناسان و تحلیلگران بازارهای مالی چه از جنبه تحلیل تکنیکال و چه از جنبه تحلیل فاندامنتال استفاده کنید.

 

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان