آخرین وضعیت خرید گندم در کشور

یک خبر تازه از افزایش قیمت گندم امروز | چه خبر از قیمت ۱۷ هزار تومانی گندم؟

صفحه اقتصاد– در این گزارش به توضیحاتی درباره یک خبر تازه از افزایش قیمت گندم امروز پرداخته شده است. از قیمت جدید گندم چه خبر؟

یک خبر تازه از افزایش قیمت گندم امروز | چه خبر از قیمت 17 هزار تومانی گندم؟

صفحه اقتصاد - در این گزارش به توضیحاتی درباره یک خبر تازه از افزایش قیمت گندم امروز پرداخته شده است.

با توجه به اینکه دولت ایران در حوزه تضمین خرید محصولات کشاورزی، نرخ تضمینی را سالانه اعلام می کند، بسیاری از گندم کاران در انتظار اعلام نرخ جدید هستند. در صورتی که دولت نرخ جدیدی اعلام کند، گندم کاران می توانند با قیمت تضمینی محصول خود را به دولت بفروشند. اما در صورتی که دولت نرخ جدیدی اعلام نکند، گندم کاران می توانند محصول خود را به بازار آزاد فروشند و به عنوان فروشنده خود قیمت را تعیین کنند.

در مورد مطالبات گندم کاران نیز باید گفت که در صورتی که محصول آن ها به سیلو های دولتی تحویل داده شده باشد، دولت موظف است مطالبات آن ها را پرداخت کند. اما باید توجه داشت که این پرداخت ها ممکن است با تأخیر صورت بگیرد و باید صبر و شکیبایی داشته باشند. همچنین در صورتی که محصول به بازار آزاد فروخته شده باشد، پرداخت مطالبات به عهده خریدار محصول خواهد بود.

به طبع، قیمت گندم به عنوان یکی از محصولات اساسی کشاورزی در اقتصاد کشور بسیار حائز اهمیت است. در این مورد، دولت و بنیاد ملی گندم کاران دو دیدگاه متفاوت دارند. بنیاد ملی گندم کاران به دلیل افزایش قیمت دلار و هزینه های افزایش یافته تولید گندم، درخواست تجدید قیمت را ارائه کرده است. از طرف دیگر، دولت در نظر دارد که قیمت را حدود ۱۵ هزار تومان به ازای هر کیلو تعیین کند.

در جلسات شورای قیمت‌گذاری محصولات اساسی کشاورزی، این موضوع بحث شده است، اما هنوز تصمیمی در این زمینه گرفته نشده است. بر اساس تحلیل شرایط بازار و قیمت محصولات و خدمات، قیمت تمام شده گندم حدود ۱۷ هزار تومان تعیین شده است، اما بنیاد ملی گندم کاران از این قیمت راضی نیست و می‌خواهد قیمت بیشتری تعیین شود.

در این شرایط، بنیاد ملی گندم کاران به سازمان بازرسی کل کشور و دیوان عدالت اداری شکایت خواهد کرد اگر جلسه شورا برای تعیین تکلیف قیمت گندم برگزار نشود. در نهایت، تعیین قیمت گندم به عهده دولت است و باید به نحوی انجام شود که منافع تمامی ارکان این زنجیره، از کشاورز تا مصرف کننده، رعایت شود.

تضمین قیمت یا نرخ تضمینی به معنای تعیین یک حداقل قیمت برای محصولات کشاورزی توسط دولت است. به نظر می‌رسد که نرخ تضمینی برای محصولات کشاورزی در این سال کاهش یافته و این موضوع باعث شده تا تلاش کشاورزان برای کسب سود بیشتر، نتیجه‌ای مطلوب نداشته باشد.

با این حال، باید توجه داشت که قیمت محصولات کشاورزی به شدت وابسته به عوامل زیادی مانند شرایط آب و هوایی، عرضه و تقاضا، رقابت در بازار و … است. در نتیجه، تعیین نرخ تضمینی تنها یکی از عوامل مؤثر بر قیمت محصولات کشاورزی است و تغییرات آن تنها یکی از عوامل مؤثر بر سود کشاورزان است. به همین دلیل، برای بهبود وضعیت کشاورزان، لازم است تلاش‌های بیشتری برای بهبود شرایط کشاورزی و افزایش کیفیت و میزان تولید صورت گیرد.

بر اساس اعلام سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل متحد (FAO)، کشورهایی که میانگین بارندگی در آن‌ها کمتر از ۵۰۰ میلی‌متر در سال است، با مخاطرات بیشتری در زمینه کشاورزی مواجه هستند. این می‌تواند به دلیل کاهش رطوبت خاک و کاهش تولید محصولات کشاورزی باشد.

اما باید توجه داشت که میزان بارندگی برای هر کشور به شدت متغیر است و تنها توجه به میانگین بارندگی در سال نمی‌تواند به تنهایی به عنوان شاخصی برای تعیین مخاطرات کشاورزی در آن کشور استفاده شود. در برخی مناطق ایران، میانگین بارندگی بسیار کمتر از ۲۰۲ میلی‌متر است و در برخی مناطق دیگر، میانگین بارندگی بیشتر از ۵۰۰ میلی‌متر است، بنابراین شرایط کشاورزی در این مناطق نیز متفاوت خواهد بود.

آریان پور: قیمت کلزا و گندم عادلانه تعیین شود

یک خبر تازه از افزایش قیمت گندم امروز

نماینده مردم مینودشت در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: تعیین قیمت کلزا و گندم عادلانه نبوده و با ادامه این روند میزان درآمد آنها پاسخگوی هزینه‌شان نخواهد بود.

رضا آریان پور در تذکری شفاهی در جریان جلسه علنی امروز مجلس، خطاب به رئیس جمهور و وزیر جهاد کشاورزی، بیان کرد: بابت واریز بخشی از پول گندمکاران تقدیر و تشکر می‌ کنم اما باید توجه داشته باشید سال گذشته اکثر استان‌ها به ویژه استان گلستان دچار خشکسالی بودند که همین موضوع منجر به کاهش محصولات کشاورزی شده است.لازم است خسارت کشاورزان برآورد و جبران شود.

وی در ادامه اظهار کرد: تعیین قیمت کلزا و گندم عادلانه نیست و با این روند میزان درآمد آنها پاسخگوی هزینه‌شان نخواهد بود. لذا بیم آن می‌رود که کشاورزان در سال‌های آتی از کشت این محصولات استراتژیک خودداری نمایند. لازم است هرچه سریعتر در این رابطه چاره‌اندیشی صورت گیرد.

۴۴ رقم جدید زراعی اعلام می شود

۴۴ رقم جدید زراعی توسط محققان مرکز تحقیقات و آموزشی کشاورزی و منابع طبیعی استان تهران ظرف ده سال اخیر به بخش کشاورزی معرفی شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان تهران امروز سه‌شنبه در جریان بازدید خبرنگاران از پایلوت‌های این مرکز در قالب تور رسانه‌ای و در جمع خبرنگاران گفت: این ۴۴ رقم جدید زراعی شامل ۱۳ رقم گندم، ۹ رقم جو، یک رقم کنجد، ۴ رقم گلرنگ، ۳ رقم کلزا، ۹ رقم پنبه، ۴ رقم بادمجان و یک رقم طالبی می‌شود.

عباس صلاحی اردکانی افزود: یکی از وظایف ما معرفی ارقام گندم، جو، کلزا و گلرنگ در سطح ملی و استانی برای مناطق معتدل و نیمه‌خشک کشور است.

وی ادامه داد: این مرکز علاوه بر تولید بذور پایه، وظیفه حفظ و احیای بخشی از ذخایر ژنتیکی را برعهده دارد.

صلاحی اردکانی اظهار داشت: این مرکز در حال حاضر از جمله ۲۲۰ ژنوتیب منحصر به فرد پنبه و پنج رقم الیاف رنگی پنبه را نگهداری و حفاظت می‌کند.

یک خبر تازه از افزایش قیمت گندم امروز

وی گفت: مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان تهران دارای پنج بخش تحقیقاتی شامل بخش تحقیقات نظام‌های نوین زراعی و باغی، پنبه و گیاهان لیفی، کشت‌های گلخانه‌ای، آبخیزداری و بهره‌وری آب و خاک و علوم دامی است ضمن آن که به پنج ایستگاه تحقیقاتی کارآمد نیز مجهز است.

رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان تهران با بیان این که این مرکز از طریق کارهای پژوهشی و فروش دانش و انعقاد قراردادهای مشارکتی درآمدزایی می کند، تصریح کرد: درآمد مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان تهران از دو میلیارد تومان در سال ۱۳۹۷ به ۱۴ میایارد تومان در سال ۱۴۰۱ رسیده است.

وی به ارتقای رتبه آموزشی این مرکز اشاره و خاطر نشان کرد: بر اساس ارزیابی و‌ بررسی های سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، این مرکز در زمینه آموزش بهره برداران در حوزه کشاورزی از رتبه ۳۰ در سال ۱۳۹۵ به رتبه یک در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ در کشور دست یافته است.

صلاحی اردکانی افزود: این مرکز علاوه بر اموزش کشاورزان و کارشناسان بخش کشاورزی، به ۶۴ نهاد و ارگان در کشور همچون ارتش، هوانیروز، زندانیان و غیره آموزش‌های کشاورزی ارایه می‌دهد.

وی ادامه داد: ما در سال ۱۳۹۷ حدود ۱۷۳۰ نفر روز سرباز در پادگان ها را آموزش کشاورزی دادیم و این رقم در سال ۱۴۰۱ به ۱۹۳ هزار نفر روز رسیده است.

رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان تهران اذعان داشت: طبق رصدی که انجام داده ایم ۱۷ تا ۱۸ درصد سربازان آموزش دیده در بخش کشاورزی مشغول به کار شدند.

وی با تاکید بر این که بخش کشاورزی به ویژه بخش گلخانه‌ها نیاز به نیروهای کارآمد و بومی دارد، گفت: ما باید کشاورز تربیت کنیم و در این راستا یک هنرستان کشاورزی در دو رشته راه‌اندازی کرده‌ایم.

صلاحی اردکانی ایجاد زیست‌بوم نوآوری و کارآفرینی گلخانه به منظور تکمیل زنجیره کارآفرینی پایدار، هم‌افزایی بازیگران زیست‌بوم نوآوری و فناوری، ایجاد زمینه مناسب برای بروز خلاقیت‌ها و هم‌افزایی استارتاپ‌ها ‌و ایجاد بستر کارآفرینی را از جمله برنامه‌های این مرکز برشمرد.

وی درباره برنامه‌ها و چشم‌اندازهای مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان تهران نیز توضیح داد: آب‌های نامتعارف، تغییر کاربری، زراعت چوب، الگوی کشت، ضایعات کشاورزی، سلامت محصولات، تولید علوفه خارج از فصل، استفاده از توان کشاورزان پیشرو در برنامه‌های آموزشی و پایلوت‌های تحقیقاتی و ایجاد مرکز رشد و دهکده نوآوری و فناوری از برنامه‌های این مرکز است که انجام خواهد شد.

صلاحی اردکانی افزود: ما به طور متوسط سالانه ۷۰ پروژه تحقیقاتی داریم که با توجه به نوسانات قیمتی، این نیازها تغییر می‌کند.

وی در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران درباره تولید بذر سبزی و صیفی گفت: یکی از دلایل وابستگی در غذا به موضوع تامین بذر به ویژه در مورد بذر هیبرید سبزی و صیفی برمی گردد.

رییس مرکز تحقیقات و اموزش کشاورزی و منابع طبیعی گفت: شرکت های بزرگ با حجم تراکنش مالی زیاد، در زمینه تولید بذر هیبرید سبزی و صیفی فعالیت می کنند و با تولید بذر هیبرید ارزان، کشورها را به این نهاده وابسته می کنند.

وی اضافه کرد: در کشور ما فعالیت های خوبی در حوزه بذور هیبرید صورت گرفته و ما سال گذشته در حوزه بذر هیبرید خیار در قالب یک پروژه تحقیقاتی کار کرده ایم و بذر تولید ما از کیفیت خوبی برخوردار است.

معاون استاندار سمنان: ۸۳ درصد مطالبات گندم کاران استان سمنان پرداخت شده است

یک خبر تازه از افزایش قیمت گندم امروز

سمنان- معاون اقتصادی استاندار سمنان گفت: ۸۳ درصد معادل ۴۱۰ میلیارد تومان از مطالبات گندم کاران استان در بحث خرید تضمینی محصول تولیدی زراعی، پرداخت شده است.

محمدرضا صادقی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر ، ضمن بیان اینکه خرید تضمینی محصول گندم کشاورزان استان سمنان از سمت غرب آغاز شده و با توجه به اقلیم منطقه، هم اکنون در شهرستان‌های شاهرود و میامی صورت می‌پذیرد، ابراز کرد: خرید تضمینی خوشبختانه روند خوبی را طی کرده است.

وی با بیان اینکه ۴۲ هزار تن گندم کشت شده در استان سمنان تاکنون خرید تضمینی شده است، افزود: ۴۹۰ میلیارد تومان ارزش گندم خرید تضمینی شده از کشاورزان استان است.

معاون اقتصادی استاندار سمنان گفت: ۴۱۰ میلیارد تومان از مطالبه کشاورزان معادل ۸۳ درصد پرداخت شده و به نوبت سایر خریدها نیز پرداخت خواهد شد.

صادقی با بیان اینکه با توجه به اینکه عید قربان در پیش است از دامپزشکی استان سمنان خواسته‌ایم که با کار رسانه‌ای که انجام می‌دهند اطلاعات بهداشتی مورد نیاز مردم را در خصوص دام و ذبح آن در اختیار مردم بگذارند.

وی افزود: دامپزشکی همچنین اکیپ‌های نظارتی خود را نیز در سراسر استان توزیع خواهد کرد تا بر ذبح بهداشتی و شرعی دام نظارت کامل صورت گیرد. از سوی دیگر بازگشت حجاج را در پیش داریم و لذا از فرمانداران استان درخواست شده تا برای تأمین اقلام مورد نیاز اساسی ولیمه‌های مردم، اقدام کنند.

معاون استاندار سمنان گفت: در این ارتباط از فرمانداران درخواست شده تا در زمینه توزیع شکر اقدامات لازم را بر حسب سهمیه هر منطقه صورت دهند چرا که شکر استان تأمین، سهمیه بندی و تنها نیاز است که مباشران توزیع مراجعه و اقدامات لازم را صورت دهند.

مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی: ۹ هزار و ۴۸۲ تن گندم از کشاورزان خراسان جنوبی خرید تضمینی شد

یک خبر تازه از افزایش قیمت گندم امروز

مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی گفت: تاکنون ۹ هزار و ۴۸۲ تن گندم به صورت تضمینی از کشاورزان خریداری شده است.

سید حسن رضوی در گفتگو با خبرنگار مهر با تأکید بر اینکه خرید تضمینی گندم در راستای حمایت از کشاورزان انجام می‌شود، اظهار کرد: خرید گندم تضمینی توسط مراکز تعاون روستایی خراسان جنوبی ۵۷ درصد افزایش داشته است.

مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی با بیان اینکه طرح خرید تضمینی گندم در استان از ۲۰ اردیبهشت ماه آغاز شده است، افزود: این برنامه تا پایان فصل برداشت گندم در استان ادامه خواهد داشت.

رضوی افزود: تاکنون ۹ هزار و ۴۸۲ تن گندم از کشاورزان خراسان جنوبی خریداری شده است و ادامه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه سال گذشته در همین بازه زمانی ۶ هزار و ۵۰ تن گندم از کشاورزان خریداری شده بود است، گفت: مقایسه آمار خرید گندم نشان از رشد ۵۷ درصدی خرید گندم در استان دارد.

مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی اظهار کرد: در خراسان جنوبی حدود ۵۰ نفر در اجرای طرح خرید تضمینی گندم در قالب ۱۵ مرکز فعال در این زمینه با تعاون روستایی همکاری دارند.

رضوی افزود: پیش‌بینی ما بر این است تا پایان اجرای این طرح بیش از ۱۲ هزار تن گندم از کشاورزان به‌صورت تضمینی خریداری شود.

رضوی یادآور شد: بیشتر شرکت‌های تعاونی تولید گندم با استفاده از کمباین‌های خودشان و برداشت این محصول استراتژیک را انجام می‌دهند.

وی گفت: تحویل گندم مستقیم و بدون واسطه، تحویل گندم در نزدیک ترین محل به مزرعه کشاورزان و تضمین پرداخت وجه گندم کشاورزان ازجمله این مزایای خرید گندم به صورت تضمینی است.

فرماندار سرپل ذهاب خبر داد؛ واریز ۹۸ درصد بهای گندم کشاورزان سرپل ذهابی

یک خبر تازه از افزایش قیمت گندم امروز

فرماندار سرپل ذهاب از واریز ۹۸ درصد بهای گندم کشاورزان سرپل ذهابی با اتمام فصل برداشت خبر داد.

صدراله بابلی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: امسال حدود ۱۰۰ هزار تن برداشت گندم از نوع دوروم و معمولی در مزارع شهرستان سرپل ذهاب برداشت شد.

وی افزود: در مجموع چیزی حدود ۴۳ هزار هکتار از اراضی زیر کشت گندم آبی و دیم بودند و سال زراعی جاری رضایت بسیار خوبی برای کشاورزان رقم زد.

فرماندار سرپل ذهاب تصریح کرد: در زمان تحویل گندم خوشبختانه پنج تا مرکز خرید تقریباً به صورت شبانه‌روزی در اختیار کشاورزان بود و تحویل گندم انجام شد و کشاورزان رضایت خوبی داشتند.

بابلی بیان کرد: با پیگیری‌های استاندار کرمانشاه در تاریخ ۳۱ خرداد امسال بهای گندم به صورت علی الحساب به حساب کشاورزان واریز شده که حدود ۹۸ درصد بهای گندم پرداخت و مابقی هم در آینده نزدیک پرداخت خواهد شد.

وی ادامه داد: مابه تفاوت هم که جنبه‌های تشویقی و ترقیبی دارد در اسرع وقت به حساب کشاورزان واریز خواهد شد.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی کرمانشاه خبر داد؛ خرید تضمینی ۱۵۷ هزار تن گندم کشاورزان کرمانشاهی

یک خبر تازه از افزایش قیمت گندم امروز

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی کرمانشاه از پرداخت بیش از ۹۲ درصد از مطالبات کشاورزان گندمکار کرمانشاهی خبر داد.

علی ملکشاهی در خصوص خرید تضمینی گندم از گندمکاران، اظهار کرد: روزانه بیش از ۶ هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان کرمانشاهی به صورت تضمینی خریداری و وارد سیلوهای استاندارد استان کرمانشاه می‌شود.

وی با بیان اینکه خرید تضمینی گندم در مناطق معتدل استان کرمانشاه از مرز ۱۵۷ هزار تن گذشت، افزود: از ابتدای فصل خرید تضمینی تاکنون بیش از ۱۵۷ هزار و ۵۳۵ تن گندم از کشاورزان استان کرمانشاه با نرخ مصوب هر کیلو گرم ۱۵ هزار تومان خریداری شده است.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان کرمانشاه تصریح کرد: تعداد کل مراکز خرید تضمینی در استان کرمانشاه ۶۱ مرکز شامل هفت مرکز دولتی، ۴۰ سیلوی بخش خصوصی و ۱۴ مرکز مباشرین تعاونی روستایی پیش، بینی و آماده سازی شدند که هم اکنون پنج مرکز خرید تضمینی دولتی، ۲۰ مرکز سیلوی بخش خصوصی و پنج مرکز مباشر تعاون روستایی در حال خرید تضمینی گندم از کشاورزان هستند.

ملکشاهی ادامه داد: با آغاز برداشت گندم در سایر نقاط استان سردسیر و معتدل دیگر مراکز نیز با توجه به نیاز، فعالیت خود را برای خرید گندم گندمکاران آغاز خواهند کرد.

وی به تشکیل ششمین جلسه کمیته برداشت استان کرمانشاه در اداره کل غله و خدمات بازرگانی استان کرمانشاه تاکید کرد و گفت: با پیگیری‌های انجام شده برای پرداخت مطالبات گندمکاران استان تاکنون بیش از یک هزار و ۵۶۶ میلیارد و ۸۹۳ میلیون تومان از مطالبات کشاورزان کرمانشاهی بالغ بر ۹۲ درصد از کل مطالبات ثبت شده در سامانه بانک مربوطه پرداخت شده است.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان کرمانشاه در مورد پیش بینی خرید تضمینی گندم در استان کرمانشاه، بیان کرد: در ابتدا پیش بینی می‌شد که ۶۰۰ هزار تن گندم در استان کرمانشاه از گندمکاران خریداری شود اما در حال حاضر به نظر می‌رسد این مقدار افزایش یابد و مقدار بیشتری گندم از کشاورزان کرمانشاهی خریداری گردد چرا که تا امروز نیز شاهد رشد ۲۱ درصدی خرید تضمینی گندم نسبت به مدت مشابه سال گذشته هستیم.

ملکشاهی اضافه کرد: میزان گندم مورد نیاز استان کرمانشاه در سال حدود ۲۵۰ هزار تن برآورد شده که با توجه به جمعیت کل این استان سالیانه این میزان گندم برای تولید آرد گندم توسط ۱۴ کارخانه آرد سازی فعال مورد فرآوری و تبدیل به آرد قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: مازاد گندم ذخیره‌سازی استان کرمانشاه با توجه به برنامه حمل اعلامی از سوی شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران به سایر استان‌های کشور از جمله استان‌های تهران، البرز، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، اصفهان، یزد، نوار شمالی کشور و….. صادر می‌شود.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان کرمانشاه گفت: ظرفیت سیلوهای ذخیره سازی در استان بیش یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن در ۲ بخش دولتی و خصوصی است که در این استان شاهد پیشرفت صنعت سیلو سازی نسبت به میانگین کل کشور هستیم و با توجه راه اندازی پایانه حمل و نقل ریلی گندم در شهرستان کرمانشاه گامی بلند در راه تجلی اقتصاد مقاومتی برداشته شده است.

ملکشاهی افزود: کاهش بار ترافیکی جاده‌ها، کاهش تصادفات جاده‌ای، هزینه پایین‌تر جابجایی کالا، آلایندگی کمتر و کاهش هزینه‌های سوخت از مهمترین مزایای حمل و نقل ریلی بوده که از ابتدای راه اندازی این پ پایانه تاکنون بیش از ۱۹ هزار تن گندم از مبدا استان کرمانشاه به مقصد چند استان شامل سیستان بلوچستان، خراسان رضوی، کرمان و تهران حمل شده است.

مدیر تعاون روستایی اردبیل: ۲۲۰ تن گندم از اراضی پارس‌آباد برداشت شد

یک خبر تازه از افزایش قیمت گندم امروز

مدیر تعاون روستایی استان اردبیل از برداشت ۲۲۰ تن گندم با اجرای طرح کشت ۳۷ هکتاری در اراضی شمال استان اردبیل به ویژه پارس‌آباد توسط اتحادیه خبر داد.

ابوالفضل دشتبانی بعدازظهر دوشنبه در بازدید از مزارع شهرستان پارس‌آباد با بیان اینکه با توجه به وارد آمدن خسارت هنگفت به دیم زارها برداشت محصول از اراضی آبی در مغان آغاز شده است، اظهار کرد: ۲۲۰ تن گندم با اجرای طرح کشت ۳۷ هکتاری در اراضی شمال استان اردبیل به ویژه پارس‌آباد توسط اتحادیه برداشت شده است.

وی افزود: اتحادیه تعاون روستایی استان اردبیل با اجاره قسمتی از اراضی کشت و صنعت مغان و برداشت گندم توانست نقش کوچکی از سهم و رسالت خود را در تولید کشور ایفا کند.

مدیر تعاون روستایی استان اردبیل بیان کرد: این مقدار برداشت گندم در اوایل تیر ماه سال جاری با تلاش مسئولین و کارکنان اتحادیه تعاون روستایی استان اردبیل با راندمان ۶ تن در هر هکتار برداشت شد و به مرکز خرید گندم شرکت تعاونی «تازه کند قائم پارس آباد» تحویل داده شد.

دشتبانی با بیان اینکه حدود ۴۶ مرکز خرید گندم در اقصی نقاط دور و نزدیک استان اردبیل برای خرید گندم کشاورزان ایجاد شده است، گفت: در سال جاری تعاون روستایی ۶ استان به جای ادارات غله و خدمات بازرگانی مسئول خرید گندم هستند که اردبیل نیز جز این استان‌ها است.

وی در رابطه با خرید تضمینی گندم از کشاورزان افزود: از کشاورزانی که تاکنون در پهنه بندی جهاد کشاورزی ثبت نام نکردند تقاضا می‌شود تا در اولین فرصت نسبت به ثبت نام اقدام کنند.

جشنی برای شکرگزاری شبیه سیزده بدر

یک خبر تازه از افزایش قیمت گندم امروز

«آیین شکرگزاری برداشت محصول» در روستای سُنقرآباد استان همدان، از جمله رسم‌هایی است که هر سال با پایان برداشت محصول در این روستا برگزار می‌شود و مردم به شکرانه نعمتی که نصیبشان شده، گوسفندی قربانی و خدا را نیایش می‌کنند.

فریبا نعمتی ـ کارشناس میراث‌ ناملموس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان ـ درباره این آیین به ایسنا گفت: قربانی کردن و نذر و نیاز از جمله آیین‌های کهن در ایران است. در استان همدان نیز چند آیین شکرگزاری داریم. یکی از آیین‌ها «جشن شکرگزاری برداشت محصول» در روستای سُنقُرآباد است که مردم این روستا هر سال همزمان با برداشت محصولشان که گندم است، مراسمی را برپا می‌کنند. این مراسم همچمون روز سیزده‌ بدر، شن ایرانی و باستانی است.

او افزود: تپه‌ای در این روستا وجود دارد که پای کوه است و مردم روستا از صبح به این تپه می‌آیند و صبحانه هم همان جا میل می‌کنند. سپس یک گوسفند را قربانی می‌کنند و برای غذای آن روز با گوشت گوسفند آبگوشت طبخ می‌کنند. در پایان روز هم به امامزاده روستا می‌روند، نماز می‌خوانند و به شکرانه این‌که محصول خوبی داشتند دعا و نیایش می‌کنند و سپس به خانه خود باز می‌گردند.

نعمتی با بیان این‌که این مراسم دو سال به علت کرونا برگزار نشد، اظهار کرد: این آیین اکنون، مانند گذشته اجرا می‌شود و اگر نخواهم اغراق کنم در جشن‌ سال بعد از کرونا، حدود سه‌هزار ماشین برای حضور در این مراسم شرکت کردند. این یک آیین کهن در روستا سُنقرآباد است، از این رو قصد داریم پرونده آن در فهرست میراث ناملموس کشور به ثبت برسانیم.

این کارشناس میراث‌ ناملموس همچنین به آیین شکرگزاری دیگری به نام «آیین دارامام» در همدان اشاره کرد که در خردادماه امسال به ثبت ملی رسیده است و درباره آن گفت: «دارامام» یکی دیگر از آیین‌های شکرگزاری است که هم برای آب و هم محصول، چند بار در سال در روستای حیدره قاضی‌خان اجرا می‌شود. در این روستا تپه‌ای وجود دارد که چند چشمه و درخت روی آن قرار دارد. در اردیبهشت ماه که آب چشمه پر می‌شود مردم روستا به تپه می‌آیند و کنار یکی از درخت‌های این تپه که به دارامام معروف است (درختی که نظر کرده حضرت علی (ع) است) گوسفندی قربانی می‌کنند و برای ناهار آبگوشت طبخ می‌کنند.

نعمتی افزود: در تیر و مرداد نیز زمان برداشت محصول دوباره آیین شکرگزاری کنار این درخت برپا می‌شود و حاضران گوسفند قربانی می‌کنند و تا بعد ازظهر کنار هم وقت می‌گذرانند و بعد هم به نیایش می‌پردازند.

بیشتر بخوانید:

گفتگوی «صفحه اقتصاد» با عباس رجایی؛ رئیس پیشین کمیسیون کشاورزی مجلس
چالش های اصلاح قیمت ۱۵ هزار تومانی خرید تضمینی گندم

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد