صفحه اقتصاد گزارش می دهد:

نگاهی به عملکرد تسهیلات بانک کشاورزی در سال ۱۴۰۱

صفحه اقتصاد - برنامه پرداخت تسهیلات بانک کشاورزی به عنوان نخستین بانک تخصصی ایران، تا پایان سال جاری به میزان 117 در صد در هفته اول دی ماه تحقق یافته است. طبق

نگاهی به عملکرد تسهیلات بانک کشاورزی در سال 1401

صفحه اقتصاد - برنامه پرداخت تسهیلات بانک کشاورزی به عنوان نخستین بانک تخصصی ایران، تا پایان سال جاری به میزان 117 در صد در هفته اول دی ماه تحقق یافته است. طبق گزارش روابط عمومی این بانک، تمامی شعب بانک کشاورزی در سراسر کشور، از فروردین ماه سال 1401 تا دهم دی ماه، علاوه بر پرداخت 200 هزار میلیارد ریال، 1400 هزار میلیارد ریال دیگر تسهیلات، بیشتر از برنامه پرداختی در نظر گرفته برای تمام سال 1401 به متقاضیان پرداخت کرده اند.

مطابق با گزارش بانک کشاورزی، تسهیلات پرداختی سال 1401 نسبت به سال 1400، 69 درصد رشد یافته و 572 هزار میلیارد ریال برآورد شده است. همچنین، حدود 86 در صد از تسهیلات بانک کشاورزی از ابتدای سال 1401 تا به حال به سه بخش پرداخت گردیده که عمده آن مربوط به بخش کشاورزی، 4 در صد تسهیلات قرض الحسنه و 10 درصد نیز مربوط به سایر بخش های تولیدی است.

رشد 132 درصدی پرداخت تسهیلات گلخانه ای توسط بانک کشاورزی در سال جاری

پرداختی مربوط به تسهیلات کشت گلخانه ای بانک کشاورزی در سال 1401 تا دی ماه جاری، نسبت به بازه زمانی مشابه در سال 1400، 132 در صد رشد داشته است. همچنین، طبق گزارش بیان شده از سوی روابط عمومی بانک کشاورزی، تسهیلات کشت گلخانه ای پرداخت شده از سوی شعب این بانک در تمامی شهرهای کشور از فروردین تا 13 دی ماه سال 1401، 42 هزار و 649 میلیارد ریال بوده که نسبت به سال گذشته، بیشتر از 132 درصد رشد داشته است.

بانک کشاورزی، سومین بانک دولتی ایرانی، برای حمایت از توسعه کشت گلخانه ای و ارائه راهکارهای موثر در مدیریت منابع آب و خاک، کم کردن ریسک های محیطی، کنترل شرایط مربوط به اقلیم و محکم کردن پایه های امنیت غذایی کشور، اولویت اعتباری خود را پرداخت تسهیلات گلخانه ای قرار داده، بدین منظور، در سال 1401، به متقاضیان 9305 فقره تسهیلات گلخانه ای را پرداخت کرده است.

جذب 100درصدی اعتبار تبصره 18 توسط بانک کشاورزی برای تامین مالی طرح های اشتغالزا

بانک کشاورزی، در زمینه تامین مالی طرح های اشتغالزا در بخش کشاورزی و صنایع وابسته، 100 درصد اعتبار تخصیصی مطابق با دستورالعمل « بند الف تبصره 18 قانون بودجه سال 1400» را جذب کرد و با این کار به تعهد خود با وزارت جهاد کشاورزی در این بخش عمل کرد.

در گزارش روابط عمومی بانک کشاورزی این گونه بیان شده که مطابق با این قرارداد، بانک کشاورزی، مبلغ 43 هزار و 313 میلیارد ریال خالص سهم دولت یا همان وزارت جهاد کشاورزی همراه با مبلغ 86 هزار و 625 میلیارد ریال سهم بانک از محل منابع داخلی تلفیق که دو برابر مبلغ فوق بوده را تا پایان آبان ماه 1401، به 6584 نفر معرفی شدگان وزارت جهاد کشاورزی پرداخت کرده که این مبلغ به طور مجموع 129 هزار و 938 میلیارد ریال بوده است.

مطابق با این گزارش، اولین بانک تخصصی ایران، برای این که اعتبارات تخصیصی دولت در این قرارداد را را به صورت بهینه جذب کند، علاوه بر تعهداتی که برای حمایت از طرح های اشتغالزا داشته و به طور مستمر پرداخت کرده، مبلغ 7 هزار میلیارد ریال به صورت اضافه و در کل 136 هزار و 938 میلیارد ریال تسهیلات را به کشاورزان، دامداران و صاحبان صنایع، مطابق با این بند از قانون بودجه پرداخت کرده است.

علاوه بر این، به معرفی شدگان وزارت جهاد کشاورزی، با توجه به نوع طرح پیشنهادی تسهیلات تامین مالی طرح های اشتغالزا از محل « بند الف تبصره 18 قانون بودجه سال1400» با بازپرداخت 12 ماهه تا 7 ساله و سود 10 تا 14 درصد پرداخت گردیده است.

رشد 72 درصدی تسهیلات پرداختی بانک کشاورزی در حمایت از زراعت محصولات بهاره و پاییزه

مطابق با تمام تسهیلات گوناگون پرداخت شده توسط بانک کشاورزی، سومین بانک دولتی ایران، برای حمایت از کشت محصولات پاییزه و بهاره، در 8 ماه اول سال 1401، تسهیلات ویژه ای را پرداخت کرده که نسبت به این بازه زمانی در سال 1400، 72 درصد رشد کرده است.

طبق گزارش اعلام شده از سوی روابط عمومی بانک کشاورزی، این بانک برای این که پایه های امنیت غذایی کشور را محکم کند، از فروردین ماه تا 26 آبان ماه، تسهیلات زراعت برای کشت محصولات بهاره و پاییزه را به حدود 99 هزار نفر از کشاورزان به مبلغ 109 هزار میلیارد ریال پرداخت کرد. این رقم نسبت به سال گذشته رشدی 72 درصدی داشته است.

علاوه بر این، با معرفی وزارت جهاد کشاورزی و برای حمایت از کشاورزان در تمامی مراحل تولید محصول کشاورزی مانند کاشت، داشت و برداشت، بانک کشاورزی در تمامی شعب خود، تسهیلات زراعت را پرداخت کرد.

اجرای کشاورزی قراردادی گندم بر بستر پلتفرم مدیریت مالی زنجیره تامین

مدیر عامل اولین بانک تخصصی ایران، خبر از آغاز اجرای کشاورزی قراردادی گندم و کامل کردن زیرساخت های الکترونیکی پلتفرم تامین مالی زنجیره ای در آغاز آذرماه سال جاری داد. همچنین، طبق گفته روابط عمومی بانک کشاورزی و به گزارش خبرگزاری موج، فرخ نژاد مدیر عامل بانک کشاورزی، این بانک ۷.۲ میلیون تن گندم تولید شده توسط کشاورزان در سال زراعی جاری به ارزش تقریبا ۸۳۰ هزار میلیارد ریال را به صورت تضمینی خرید کرده و میلیاردها ریال تسهیلات ویژه ای را برای خرید نهاده های زراعی پرداخت کرده است.

فرخ نژاد تایید کرد که باید از ابزارهای نوین تامین مالی تعهدی و اعتباری به جای روش های سنتی و نقدی استفاده کرد. پیرو قراردادهای انجام گرفته در حوزه کشاورزی مانند قراردادی بر بستر پلتفرم مدیریت زنجیره تامین، کشاورز این امکان را دارد تا تامین تمامی نهاده ها و خدمات مورد نیاز خود را بدون پرداخت هیچ مبلغی و تنها به صورت اعتباری، از سازمان های ذیربط انجام دهد و پس از این که محصول تولیدی خود را برداشت کرد و به دولت تحویل داد، تمامی این هزینه ها از محل وجوه خرید تضمینی محصول کم می شود.

فرخ نژاد اضافه کرد، مطابق با تجربه های موفقی که بانک کشاورزی در سال های گذشته در زمینه کشاورزی قراردادی یا Contract Farming داشته، بر اساس نقشه و شیوه اعلام شده از سوی بانک مرکزی و در راستای سیاست های اتخاذ شده توسط این بانک در سال جاری به وسیله ابزارهای نوین تعهدی مانند کیف پول و کارت اعتباری، گشایش اعتبار ریالی و ضمانت نامه و گواهی اعتبار مولد (گام) و رویکرد اعتباری، کشاورزی قراردادی گندم و تامین مالی زنجیره ای را بر بستر پلتفرم مدیریت زنجیره تامین اجرا می کند.

وی افزود، مدلی که برای تامین مالی بانک کشاورزی در جهت اجرای کشاورزی قراردادی پیشنهاد شده، با کم ترین اتکا به منابع نقدی و به صورت اعتباری قابل انجام است. همچنین، برای این که کمبود منابع مالی بانک ها در حمایت از بخش کشاورزی جبران شود و به امنیت غذایی کشور از طریق افزایش پایداری تأمین نهاده ‌ها کمک بزرگی شود، گردش جریان اعتباری انجام می گیرد.

فرخ نژاد تایید داشت که با استفاده از این روش، انعقاد قراردادهای کاغذی و مراجعات حضوری به شعب بانک های کشاورزی کاهش یافته و کلیه فاکتورهای خدمات و نهاده ها به صورت الکترونیک، ایجاد شده و تسویه آن از محل اعتبار تخصیصی به وسیله بانک انجام می گیرد. در پایان مدیر عامل بانک کشاورزی خاطر نشان کرد که در حال حاضر خدمات ارائه شده بر بستر پلتفرم شامل خرید کود و بیمه محصولات کشاورزی، با هماهنگی صندوق بیمه کشاورزی، شرکت خدمات حمایتی کشاورزی و شرکت بازرگانی دولتی صورت می گیرد.

همچنین، پیش بینی می شود که طی چندین سال آینده، انجام کلیه خدمات مورد نیاز و خرید مواد اولیه ضروری و نهاده ها در حوزه تولید محصول مانند انجام آزمایشات خاک، خدمات گیاه پزشکی، خرید بذر گواهی شده، خرید سم، خدمات مکانیزاسیون، خدمات آموزشی، فنی، توسعه‌ای، دانش‌بنیان، تحقیقاتی و غیره بر بستر این پلتفرم صورت می گیرد.

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد