آخرین خبر از خرید تضمینی گندم و پرداخت مطالبات گندمکاران امروز سه شنبه ۲۳ مرداد ماه ۱۴۰۳ | از واردات گندم چه خبر؟

در این خبر به آخرین خبر از خرید تضمینی گندم و پرداخت مطالبات گندمکاران امروز سه شنبه ۲۳ مرداد ماه ۱۴۰۳، پرداخته شده است.

آخرین خبر از خرید تضمینی گندم و پرداخت مطالبات گندمکاران امروز سه شنبه ۲۳ مرداد ماه ۱۴۰۳ | از واردات گندم چه خبر؟
صفحه اقتصاد -

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی گفت: امسال تاکنون میزان خرید تضمینی گندم از مرز ۱۱ میلیون و ۱۱۲ هزار تن گذشت.

سهراب سهرابی دوشنبه در جلسه برنامه‌ریزی و هماهنگی کشت پاییزه سال زراعی ۱۴۰۴- ۱۴۰۳ که در سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی برگزار شد افزود: این میزان خرید تضمینی گندم تلاش، همت و زحمات کشاورزان، کارشناسان، مدیران، محققین و همه دست اندرکاران بخش را نشان می‌دهد که طبق برآوردها امسال رکورد خرید تضمینی گندم شکسته خواهد شد.

وی یادآور شد: بالاترین میزان خرید تضمینی گندم به سال ۱۳۹۵ با یازده میلیون و ۵۲۰ هزار تن مربوط می‌شود و در سال ۱۴۰۰ میزان خرید تضمینی گندم ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تن بود که در آن سال ۷ میلیون تن واردات به کشور داشتیم که ارزش واردات گندم حدود ۲.۴ میلیارد دلار بود. امسال با تلاش‌های کشاورزان واردات به صفر می‌رسد و نیازی به واردات نخواهیم داشت.

سهرابی با اشاره به اینکه در زمینه بررسی کیفیت گندم ۱۳ سال مطالعه وجود دارد اظهار کرد: با وجود طرح‌هایی که هست یک روند رو به رشدی در کیفیت داشتیم. متوسط پروتئین در کشور به ۱۳ درصد، متوسط گلوتن به ۲۸ تا ۳۰ درصد رسیده است. مهمترین دلیل این موضوع بذر بوده که خوشبختانه با تنوع بخشی که مؤسسه تحقیقات دیم کشور در بحث بذر داشته ارتقا کیفیت اتفاق افتاده است.

وی به مصرف کودهای شیمیایی اشاره کرد و گفت: در گندم آبی حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ کیلو کود اوره، ۴۴ کیلو فسفات و ۱۷.۵ کیلو پتاس مصرف کردیم. استان آذربایجان شرقی نیز در خصوص میزان مصرف کود وضعیت خوبی دارد ولی در بعضی موارد با شرایط مطلوب فاصله دارد.

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی گفت: در کشت پاییزه امسال به ارتقای بهره وری، توسعه کشت‌های مکانیزه با همکاری مرکز توسعه مکانیزاسیون، همکاری با مؤسسه‌های تحقیقاتی و افزایش عملکرد با همکاری مدیریت‌های ترویج کشاورزی توجه خواهد شد.

رکورد خرید تضمینی گندم در همدان شکسته شد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: رکورد تاریخی خرید تضمینی گندم در استان شکسته شد و تاکنون ۶۵۰ هزار تن گندم از کشاورزان خریداری شده است.

رضا بهراملو افزود: بارش مناسب نزولات جوی، تغییر الگوی کشت و استفاده مناسب از کودهای شیمیایی از مهمترین علل افزایش تولید گندم در استان همدان است.

وی ادامه داد: از دیگر علل افزایش برداشت گندم در سال جاری را کاشت بذر اصلاح شده، مکانیزه کردن ماشین آلات کشاورزی و برگزاری دوره آموزش برای کشاورزان عنوان کرد.

گفتنی است ، ۵۵ مرکز خرید تضمینی گندم، با ظرفیت بیش از ۸۰۰ هزار تن گندم ، مسوولیت خرید گندم از کشاورزان استان همدان را برعهده دارند.

سال گذشته در استان همدان ۴۱۰ هزار تن گندم از کشاورزان خریداری شد و پیش بینی می شود، با توجه به بارش های مناسب سالجاری ، بیش از ۷۰۰ هزار تن گندم از کشاورزان استان همدان خریداری شود.

یک هزار و ۸۰۰ کمباین کار برداشت گندم از مزارع کشاورزی در استان همدان را برعهده دارند.

خرید گندم در مراکز تعاون روستایی خراسان شمالی از مرز ۵۲‌ هزار تن گذشت

مدیر تعاون روستایی خراسان شمالی گفت: خرید گندم در مراکز تعاون روستایی استان از مرز ۵۲ هزار تن گذشت.

جلیل رمضانی با اشاره به افزایش چشمگیر خرید تضمینی گندم در مراکز خرید تعاون روستایی استان اظهار کرد: با اقدامات صورت گرفته در جهت حمایت از تولید محصول داخلی و رشد تولید، تعداد ۱۶ مرکز خرید در نقاط روستایی و دوردست استان راه اندازی شد که از این تعداد مرکز در حال حاضر ۱۱مرکز واقع در شهرستان های رازوجرگلان، فاروج، شیروان و بجنورد همچنان فعال بوده و کار خرید تضمینی گندم را از کشاورزان انجام می دهند.

وی بیان کرد: از زمان آغاز طرح خرید تضمینی گندم تا امروز، مقدار ۵۲۱۴۰ تن گندم با کیفیت تحویل مراکز خرید تعاون روستایی شد که نسبت به سال گذشته روند افزایشی داشته و رکورد خرید نسبت به مدت مشابه سال قبل شکسته شد، بطوری‌که تا این تاریخ میزان گندم تحویل شده در مراکز خرید استان نسبت به کل گندم خریداری شده در سال گذشته با رشد ۱۰۴ درصدی همراه بوده است و روند خرید همچنان ادامه دارد.

تحقق ۸۸ درصدی برآورد میزان خرید تضمینی گندم در کردستان

نماینده شرکت بازرگانی دولتی کردستان گفت: از ابتدای زمان برداشت گندم در استان تاکنون یک میلیون و ۵۹ هزار و ۴۸۱ تن گندم خرید تضمینی شده که تحقق ۸۸ درصدی از میزان برآورد خرید را نشان می دهد.

جمال صالحی اظهار کرد: از ابتدای زمان برداشت گندم در استان تاکنون یک میلیون و ۵۹ هزار و ۴۸۱ تن گندم خرید تضمینی شده که نسبت به سال گذشته ۱۰ درصد رشد نشان می‌دهد.

نماینده شرکت بازرگانی دولتی کردستان افزود: از مجموع گندم خریداری شده تاکنون یک میلیون و ۴۱هزار و ۳۲۱ هزار تن در سامانه ثبت شده است.  

وی خرید روزانه گندم در استان را ۹ هزار و ۶۵۳۲ تن اعلام کرد و گفت: شهرستان بیجار با ۲۷۰هزار و ۲۳ تن، دهگلان با ۱۷۶ هزار و ۸۹۴ تن، قروه با ۱۷۵ هزار و ۸۱۵ تن، سقز با ۱۵۹ هزار و ۴۵۹ تن بیشترین میزان خرید را ثبت کرده اند.

صالحی یاد آور شد: امسال ۲۷۲ هزار تن گندم مازاد بر نیاز مصرف استان به استان‌های تهران، البرز، مازندران، کرمان، سیستان و بلوچستان ارسال شده است که ۲۰ هزار تن از طریق حمل ریلی و ۲۵۲ هزار تن به صورت زمینی جابه جا شده است.

میزان سطح زیرکشت گندم در استان کردستان در سال زارعی جاری ۶۲۶ هزار هکتار است که از این میزان ۵۸۸ هزار هکتار آن دیم و ۴۱ هزار هکتار آن آبی است.

امسال ۸۷ مرکز در استان خرید تضمینی گندم را برعهد دارند.

استان ایلام پیشتاز کشور در تولید گندم و کلزا

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام با اشاره به اینکه این استان در سال زراعی جاری در حوزه تولید گندم و کلزا از استان‌های پیشتاز در کشور بوده است گفت: میزان تولید گندم در این استان نسبت به پارسال ۱۰ درصد افزایش یافته است.

«حشمت عزیزان» در نشست با خبرنگاران با بیان اینکه ۸۰ درصد مطالبات گندمکاران در اقصی نقاط استان پرداخت شده است، افزود: مابقی طلب گندمکاران استان تا پایان هفته آینده پرداخت می‌شود.

وی با اشاره به اینکه استان ایلام دارای ۳۳۶ هزار هکتار اراضی کشاورزی است که با وجود محدودیت‌ها و وقوع سیلاب و بارش تگرگ، با برداشت ۴۱۷ هزار تن گندم، رکورد جدیدی در تولید این محصول ثبت شده است، اظهار کرد: با تلاش کارشناسان جهاد کشاورزی استان میزان تولید گندم و کلزا رشد قابل توجهی داشته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام با اشاره به خرید تضمینی ۳۵۱ هزار تن گندم در استان، ابراز کرد: تولید گندم در سال جاری ۱۰ درصد نسبت به سال زراعی قبل از آن افزایش یافته است.

عزیزان به محصول کلزا تولید شده در استان اشاره کرد و گفت: بیش از ۲۲ هزار و ۵۰۰ تن کلزا به ارزش هشت هزار میلیارد ریال در سال زراعی جاری در استان تولید شد و تمام مطالبات کلزاکاران نیز پرداخت شده که روش خرید آن برای اولین بار به بخش خصوصی واگذار شد و مشکلات سنوات گذشته نیز برطرف شد.

وی با بیان اینکه ارزش کل گندم تولید شده در استان ۶۱ هزار و ۵۰ میلیارد ریال بوده و تاکنون نیز حدود ۸۲ درصد مطالبات گندمکاران پرداخت شده است، افزود:ایلام از لحاظ وسعت جغرافیایی کوچک‌ترین وسعت را در کشور دارا است و با وجود اینکه در ابتدای سال زراعی جاری با تنش کم‌آبی و بارش روبرو بودیم و در اواخر سال با تگرگ و طوفان مواجه شدیم یک رکورد جدید در تولید گندم داشتیم که این نتیجه تلاش زحمات کشاورزان و کارشناسان جهاد کشاورزی بوده است.

عزیزان به فعالیت‌های صورت گرفته در حوزه آب و خاک اشاره کرد و اظهار کرد: طرح سامانه گرمسیری به‌منظور اجرای ۱۷ هزار هکتار شبکه فرعی در ۴ شهرستان استان با اعتبار مصوب ۱۲ هزار میلیارد ریال در استان در حال انجام است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام تصریح کرد: تا کنون سه هزار و ۲۵۰ میلیارد ریال برای این طرح تخصیص یافته و عملیات اجرایی و بهره‌برداری از ۵۰ درصد پروژه آغاز شده است.

عزیزان به راه‌اندازی و بهره برداری از سه ایستگاه پمپاژ در ماه‌های آینده اشاره کرد و گفت: در سال جاری در صورت تأمین اعتبار؛ فعال‌سازی واحدهای تولیدی غیرفعال بخش کشاورزی در دستور کار قرار دارد.

وی ادامه داد: از یک هزار و ۶۷۷ واحد تولیدی در بخش کشاورزی بیش از ۵۰۰ واحد غیرفعال است که در تلاشیم تعدادی از این واحدها به چرخه تولید بازگردد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام تصریح کرد: در سطح استان ایلام ۵۵۲ واحد تولیدی در بخش کشاورزی وجود دارد که از این تعداد ۳۳ درصد غیرفعال هستند که تلاش می‌شود تا پایان سال جاری بیش از برنامه ما در سال جاری بیش‌ از ۸۰ واحد تولیدی راه اندازی و به چرخه تولید بازگردند.

عزیزان با اشاره به اینکه در بحث تولید گوشت مرغ ۲ میلیون قطعه جوجه ریزی در غالب ۸۰ واحد مرغداری به‌صورت ماهانه فعالیت می کنند، تاکید کرد: در بحث تولید گوشت مرغ تا ۳ برابر نیاز استان تامین و مشکلی در تامین و عرضه گوشت مرغ وجود ندارد و ایلام جزو ۶ استان برتر در این زمینه است.

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

  • ناشناس

    بگید ببینیم مدیران چه غلطی کردند که از زحماتشون تقدیر بشه؟ پول گندم رو به کشاورز بدید که نه ماه زحمت کشیده

  • ناشناس

    این پول دادنتون ب درد خودتون میخوره

  • ناشناس

    واقعا خجالت مسیولین نمی کشند پول کشاورز را دو ماهه پرداخت نمیکنند ولی وامهای بانک کشاورزی را سر تاریخ وصول پیامک میزنند ضمن دریافت سود و جریمه آبروی کشاورز را پیش ضامن میبرن کشاورزان اگر شرف داشته باشن دیگه گندم نمیکارند تا این مدیران بی شرف بفهمند یک سال انتظار برای برداشت گندم و پرداخت بدهی و بدبختی ها یعنی چه برای راهپیمایی اربعیین پول دارید هزینه کنید امام حسین به کمرتان بزنه پول کشاورز بد بخت را پرداخت نمیکنید

اخبار ویژه

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد