صفحه اقتصاد بررسی می کند:
همه چیز از خودرو MVM X۲۲ مدیران خودرو
در این مطلب از صفحه اقتصاد به توضیحاتی درباره خودرو شاسی بلند و کراس اوور MVM X۲۲ پرداخته شده است.

در این مطلب از صفحه اقتصاد به توضیحاتی درباره خودرو شاسی بلند و کراس اوور MVM X۲۲ پرداخته شده است.
با بالا گرفتن تب عرضه و استفاده از خودروهای شاسی بلند و کراس اوور در سراسر جهان، شرکت مدیران خورو نیز جهت پاسخ به نیاز مشتریان، خودرو MVM X۲۲ را در سبد محصولات خود قرار داد. این خودرو در سگمنت کراس اوورهای شهری کوچک قرار می گیرد و با بهره گیری از پیشرانه 1500 سی سی با قدرت 105 اسب بخار بر اساس نیاز مصرف کنندگان با گریبکس های دستی و اتوماتیک عرضه می گردد. همچنین تنوع آپشنهای فنی و رفاهی، قیمت گذاری منعطف برای مصرف کنندگان با بودجه های متفاوت را فراهم می آورد. X22 از ظاهری اسپرت بهره می برد که زبان طراحی خودرو در کنار استفاده از رینگ و لاستیک 16 اینچی سبب این امر گردیده است. در کنار طراحی جذاب خارجی خودرو، فضای داخلی خودرو نیز از تودوزی دو رنگ اسپرت و سرعت سنج اسپرت بهره می برد و در کنار آپشنهای رفاهی مناسب عرضه شده همانند نمایشگر چند رسانه ای 8 اینچی خودرو، فرمان چند منظوره، کامپیوتر سفری و سیستم تهویه مطبوع اتومات تجربه
رانندگی متفاوتی را برای سرنشینان به ارمغان می آورد. همچنین وجود دو ایربگ به همراه سیستمهای کمک ترمز ABS و EBDنیز بر ایمنی خودرو می افزایند. همانند سایر خودروهای عرضه شده توسط مدیران خودرو MVM X22 نیز دارای سطح آلایندگی یورو 5 بوده و استفاده از قطعات ساخت عرضه کنندگان بین المللی همچون بوش آلمان، ولئو، کانتیننتال و غیره دلیلی بر کیفیت بالای این خودرو می باشد
پکیج ESP بکار گرفته شده در خودرو X22 شامل سیستم کنترل حرکت در سربالایی (HAS)، سیستم کنترل کشش خودرو (TCS) ، و سیستم کنترل ترمز الکتریکی (EBA) می باشد که مجموعه سیستمهای بکار گرفته شده در کنار ABS و EBD ایمنی بالا و آرامش خاطر قابل توجهی را برای راننده و سرنشینان خودرو فراهم می آورد.
خودرو X۲۲ مجهز به سیستم TPMS است که با نظارت دائم بر میزان باد و دمای تک تک لاستیکهای خودرو، در صورت کاهش فشار باد تایرها و یا بالا رفتن بیش از حد آن به راننده اخطار میدهد. این سیستم سبب می شود در بازه طولانی مدت با تنظیم نگه داشتن فشار باد لاستیکها علاوه بر کاهش خطرات در میزان مصرف سوخت خودرو نیز صرفه جویی گردد.
سان روف برقیخودرو X۲۲ مجهز به سانروف برقی دو حالته می باشد که علاوه زیبایی بصری در خودرو، امکان تهویه و گردش هوای داخل کابین را در روزهای نچندان گرم و یا سرد سال را فراهم می آورد.
مانیتور 8 اینچی با قابلیت به اشتراک گذاری تصاویر تلفن همراهخودرو x۲۲ مجهز به مانیتور ۸ اینچی تاچ می باشد که امکان اتصال و مشاهده تصاویر روی صفحه تلفن همراه بر روی دیسپلی خودرو را نیز فراهم می سازد. همچنین امکان مشاهده تصویر دوربین عقب خودرو بر روی دیسپلی ۸ اینچی خودرو نیز فراهم گردیده است.
برند چری که بعضی محصولات خود را با نام MVM در ایران عرضه میکند، باسابقهترین برند چینی فعال در کشور محسوب میشود. کراساورهای چری، با نام تیگو شناخته میشوند و نام اصلی X22 از برند MVM، تیگو ۲ است که البته در کشور چین با نام تیگو X3 فروخته میشود.
با این حساب، چهار مدل کراساور در سبد محصولات چری وجود دارند که شامل تیگو 2، تیگو 3 (ام وی ام x33 با برند MVM )، تیگو 5 و تیگو 7 هستند. پیشتر، به بررسی کامل خودروهای تیگو 5 و چری تیگو 7 در زومیت پرداختهایم و حال به سراغ کوچکترین عضو این گروه، ام وی ام ایکس۲۲ میرویم که بهنظر میرسد باتوجه به قیمت کمتر، جذابیت بیشتری برای بازار ایران داشته باشد.
طراحی خودرو MVM X22
کراساور ام وی ام X22 با نوعی پختگی در طراحی روبهرو است که فراتر از یک محصول چینی بهنظر میرسد. کافی است نگاهی به نسخهی اول X33 داشته باشید تا به یاد آورید که همین چند سال پیش، ظاهر خودروهای چینی قابل مقایسه با محصولات مدرن دنیا نبود؛ اما باید قبول کرد که سری جدید محصولات چری (MVM) و خصوصا خودروی ام وی ام X22، طراحی بهتر و البته راضیکنندهای دارند.
در نمای روبهرو، چراغهای درشت ام وی ام X22 هماهنگی بسیار خوبی با سایز بدنه دارند و این محصول نسبتا کوچک را بزرگتر از آنچه هست، نشان میدهند. نوار LED با خطی صاف در بخش پایینی کاسه چراغ قرار دارد که ضمن تأمین روشنایی روز، در امتداد خط میان جلوپنجره قرار گرفته است تا زیبایی X22 را افزایش دهد. مثل بسیاری از خودروهای دنیا، لوگوی سازنده در میان جلوپنجره دیده میشود که البته برای ام وی ام X22 بهجای لوگوی چری (که شبیه به حرف A است) عبارت MVM وجود دارد. داخل این قسمت از پلاستیک و بهصورت لانهزنبوری ساخته شده، اما با قاب فلزی که پهنای متفاوتی در گوشهها دارد، جذابتر شده است. سپر جلو هم طراحی قابل قبولی دارد و درحالیکه متقارن بخش بالایی، از فضای خالی میانی استفاده میکند، جایگاه بسیار خوبی برای پلاک خودرو خواهد داشت. زیبایی بخش روبروی ام وی ام X22 به همینجا ختم نمیشود و با قطعهای نقرهای رنگ در پایین سپر و فضاسازی بسیار خوب گوشههای سپر همراهبا چراغهای مهشکن، نمره بسیار خوبی میگیرد. فراموش نکنیم، حجمدهی بسیار خوبی در بخش جلوی این خودرو وجود دارد که با خطوط روی کاپوت و جایگذاری چراغ، تقویت میشود.
از نمای کنار، بهسختی میتوان ایرادی به طراحی X22 گرفت. حالت آیرودینامیک این خودرو بهخوبی حفظ شده است، درحالیکه اندازهی پنجرهها و شیب سقف، راضیکننده بهنظر میرسد. ریل مربوط به باربند سقف، فلزی و براق است؛ اما قاب دور شیشهها و زیر رکاب، از پلاستیک سیاهرنگ خواهد بود. ادوات پلاستیکی، پیرامون گلگیرها را هم فرا گرفتهاند و مانند بسیاری از خودروهای امروزی، از سپر جلو تا سپر عقب امتداد دارند. طرح چرخها نسبتا ساده و البته اسپرت و قابل قبول است؛ اما در همهی نسخهها از سایز ۱۶ اینچ خواهد بود که چندان بزرگ نیست. زیبایی این بخش، با خطوط حجمدهندهای شکل میگیرد که از گوشهی چراغ عقب در امتداد دستگیرهها تا گلگیر جلو ادامه دارد. از سویی دیگر، طراحی سهبعدی بدنه در گلگیر عقب و نزدیکی رکابها نیز بهخوبی انجام شده است.
بسیاری از سازندگان خودروهای چینی که تا به حال دیدهایم، اهمیت کمی به طراحی عقب دادهاند و این موضوع برای ام وی ام X22 نیز تا حدودی صادق است. سایز و طراح چراغهای عقب، نهتنها وجه اشتراکی با چراغهای جلو ندارد؛ که با دیگر ادوات پشت خودرو هم چندان هماهنگ نیست. کوچک بودن این چراغها، بیننده را به یاد MVM 315 میاندازد که یک هاچبک کوچک و نهچندان محبوب در سبد محصولات چری است. از سویی دیگر، بخش زیادی از درپوش صندوق عقب، خالی و ساده دیده میشود که صرفا با نواری فلزی و براق، میان چراغها و همراه لوگوی سازنده، کشیده شده است. از نکات مثبت در طراحی عقب ام وی ام X22 میتوان به حجمدهی با خطوط شکسته در بخش میانی و پایینی صندوق اشاره کرد؛ ضمن اینکه بالچهی عقب و سپر هم حالت اسپرت و جذابی دارند. سایز شیشهی عقب، قابل قبول است و با دو قطعهی باریک پلاستیکی در حاشیه و زیر بالچه ارائه میشود.
ابعاد ام وی ام X22 عبارتاند از طول ۴.۲ متر، عرض ۱.۷۶ متر و ارتفاع استاندارد ۱.۵۷ متر از سقف تا سطح زمین، که با فاصلهی کف ۱۸.۵ سانتیمتر تا جاده تولید میشود. زاویهی شیب قابل تردد برای چرخ جلو تا سپر، ۲۴ درجه و زاویهی شیب چرخ عقب تا لبهی سپر پشت، ۳۰ درجه عنوان شده است. این خودرو برای گردش کامل به دایرهای با شعاع ۵.۲۵ متر نیاز خواهد داشت؛ درحالیکه فاصلهی محورهای ۲.۵۵۵ متر دارد.
فضای داخلی و کابین خودرو MVM X۲۲
ورود به X۲۲، حالت مدرن و خوشآیندی بههمراه دارد و هرچند متریال بهکاررفته در داشبورد چندان خوب و رضایتبخش نیست؛ میتوان از دوخت صندلیها و طراحی آنها لذت برد. تقریبا تمام داشبورد از پلاستیک سخت ساخته شده است؛ اما قطعاتی از آن طرح فیبرکربن دارد که در نوع خود جالب توجه است. اینگونه ادوات در تودریها نیز دیده میشوند و حس یک خودروی اسپرت گرانقیمت را تداعی میکند. در بخشهای بالا و پایین فرمان، چرم استفاده شده است و پوشش داخل در، پیرامون استراحتگاه بازو نیز از پلاستیک نرم استفاده میکند که هماهنگ با پوشش بدنه، رنگی متمایز از داشبورد خواهد داشت.
نمایشگر ۸ اینچی در میان داشبورد یک کراساور ارزانقیمت چینی، از نکات مثبت ام وی ام X۲۲ است که نمیتوان بهراحتی از کنار آن گذشت. دوربین دندهی عقب هم در تمامی نسخههای این خودرو وجود دارد؛ ضمن اینکه پشت پنل فرمان هم از نمایشگر دیجیتال برای اطلاعرسانی مصرف سوخت و بسیاری از شرایط فنی خودرو، استفاده شده است. X۲۲ از طراحی سیلندری برای بخش سرعتسنج و نشاندهندهی دور موتور بهره نمیبرد، اما در این قسمت هم با حداقل هزینه، مدرن و کارآمد جلوه میکند؛ هرچند حالت متقارن عقربهها و برعکس بودن نمایشدهندهی دور موتور، میتواند آزاردهنده باشد.
طراحان ام وی ام X۲۲ در شرکت چری، با نواردوزی صندلیها و استفاده از ادواتی هماهنگ با آن، یکنواختی کابین را کاهش دادهاند. رنگ فرعی فضای داخلی، میتواند زرد یا نارنجی باشد که البته همهی نسخههای X۲۲ در کشورمان از رنگ نارنجی استفاده میکنند. این موضوع، علاوه بر حاشیهی صندلیها و تودریها، در پیرامون مجاری هوای تهویهی مطبوع و دستهدنده هم دیده میشود.
جالب است بدانید فاصله محورهای ام وی ام X۲۲، کمی از X۳۳ بیشتر است که باعث میشود سرنشینان از نظر فاصلهی زانو، راحتی قابل قبولی داشته باشند. صندوق عقب نیز بهصورت استاندارد دارای ۴۲۰ لیتر فضای مفید است؛ هرچند که با جمع کردن صندلیها میتوان آن را افزایش داد. زیر داشبورد، داخل در و زیر کنسول میانی هم چندین محل مختلف برای قرار دادن وسایل کوچک پیشبینی شده است.
شرکت سازنده ادعا کرده است که از تجهیزات کاملا مدرن و خودکار خود برای دوخت صندلیهای X۲۲ استفاده میکند تا از نظر کیفیت استفاده و ظرافت تولید، تفاوتی با نمونههای موجود در مدلهای لوکس لندروور انگلیس نداشته باشد. چری، از سالها پیش با لندروور همکاری میکند و خط مونتاژ اصلی این برند در چین را در اختیار دارد. راحتی و ارگونومی خوب صندلیها در ام وی ام X۲۲، حاصل ۲۰۰ نمونهی آزمایشی در پیش تولید این خودرو و بیش از ۱ میلیون کیلومتر، تست جادهای با آن است.
در مجموع میتوان به طراحی فضای داخلی X۲۲، باتوجه به چینی بودن و قیمت نسبتا پایین آن، نمرهی بسیار خوبی داد و البته اطمینان داشت که در سالهای آینده، تفاوت ظاهری این خودروها با نمونههای طراز اول دنیا، کاملا فراموش شود.
طبق معمول خودروهای چینی، ام وی ام X۲۲ هم از نبود پیشرانهای قدرتمند رنج میبرد. این مهم، البته نسبت مستقیمی با هزینهی خرید این مدلها دارد و نمیتوان باتوجه به قیمت نهائی، توقعی بیش از این داشت. تنها یک پیشرانهی ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی برای این خودرو در سراسر دنیا قابل سفارش است که قدرت ۱۰۵ اسببخار در دور موتور ۶۰۰۰ دور بر دقیقه تولید میکند و از دور موتور ۲۷۵۰ دور بر دقیقه، گشتاور ۱۳۵ نیوتن متر خواهد داشت.
باتوجه به اینکه قدرت ناچیز ۱۰۵ اسببخار، از دورهای پایین در اختیار راننده نیست، نمیتوان توقع خاصی از شتابگیری ام وی ام X۲۲ داشت و طبیعتا در زمانی بیش از ۱۵ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت میرسد. نهایت سرعت این خودرو، نزدیک به ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت خواهد؛ درحالیکه شرکت سازنده ادعا میکند میانگین مصرف سوخت آن در هر دو نمونهی مجهز به جعبهدندهی دستی و خودکار، حدود ۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است. این موضوع توسط خریداران X۲۲ در ایران، تأیید نمیشود و باتوجه به فصل تابستان و کیفیت بنزین داخلی، اعدادی بین ۸ تا ۹ لیتر برای میانگین مصرف سوخت این خودرو در کشورمان گزارش شده است.
امکانات رفاهی خودرو MVM X22
در کشور ما دو تیپ ام وی ام x22 با نامهای اسپرت اکسلنت و لاکچری، بیش از دیگر مدلها عرضه میشوند. از سال ۱۳۹۸، نسخههای دنده دستی و خودکار از ایکس 22 اسپرت اکسلنت بهعنوان نمونههای با کاملترین امکانات، توسط مدیران خودرو پیشفروش شدهاند. فارغ از جعبهدندهی دستی یا خودکار که مهمترین عامل در قیمت نهائی ام وی ام X22 محسوب میشود، این خودرو در دو تیپ ساده و اسپرت نیز شناخته میشود که تفاوتهای ظاهری خاصی با یکدیگر دارند. نمونهی اسپرت، دارای سقف مشکی است؛ اما تقریبا تمامی نمونههای ام وی ام x22 موجود در ایران، دارای سانروف برقی و رینگ اسپرت ۱۶ اینچ هستند.
نظر شما