نکات کلیدی اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی ۱۴۰۲

در این پست از صفحه اقتصاد نکات کلیدی اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی 1402 که مودیان حقیقی تا 31 خرداد ماه 1402 فرصت دارند اظهارنامه عملکرد مالی سال 1401

نکات کلیدی اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی 1402

در این پست از صفحه اقتصاد نکات کلیدی اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی 1402 که مودیان حقیقی تا 31 خرداد ماه 1402 فرصت دارند اظهارنامه عملکرد مالی سال 1401 خود را یا به صورت تکمیل فرم تبصره ماده 100 قانون مالیات های مستقیم یا تکمیل اظهارنامه مالیاتی از طریق سایت https://my.tax.gov.ir/ ارسال کنند آمده است.

مبلغ معافیت سالانه اشخاص حقیقی برای عملکرد سال 1401 چه مقداری است؟

معافیت سالانه اشخاص حقیقی برای عملکرد سال 1401 مبلغ 396 میلیون ریال (سیصد و نود و شش میلیون ریال) است.

مودیان حقیقی چگونه می توانند اظهارنامه شراکتی ارسال نمایند؟

نماینده پرونده ابتدا می بایست اطلاعات شرکا را در سامانه ثبت نام الکترونیکی ثبت نماید و سپس اقدام به ارسال اظهارنامه شراکتی نماید، اطلاعات شرکا به صورت اتوماتیک از سامانه ثبت نام در سامانه اظهارنامه نمایش داده خواهد شد.

موقع ایجاد اظهارنامه جدید، با پیغام خطای مربوط به اینتاکد مواجه شدم، چه کاری می بایست انجام دهم؟

اگر هنگام ایجاد اظهارنامه جدید، با پیغام خطای "مودی گرامی، لازم است ابتدا به سامانه ثبت نام مراجعه و تمامی فعالیت های مربوط به واحد شغلی خود را بر اساس اینتاکد در سامانه ثبت نام الکترونیک تکمیل گردد" مواجه می شوید،

می بایست به سامانه ثبت نام الکترونیک به آدرس زیر مراجعه، و در منوی " فعالیت ها "، قسمت " لیست فعالیت ها بر اساس اینتاکد "، بر اساس نوع فعالیت در واحد شغلی خود، آن را تعیین نمایید.

https://my.tax.gov.ir

** لازم به توضیح است در حال حاضر (خرداد ماه سال 1402)، امکان تغییر اینتاکد در ثبت نام هایی که قبلا انجام شده است، فقط توسط ادارات امور مالیاتی صورت می پذیرد.

چگونه می توان برای مودیان فوت شده اظهارنامه ثبت نمود؟

> پرونده انفرادی:

* در صورتیکه مودی قبل از سال عملکرد (سال قبل) فوت نموده باشد، امکان ثبت نام الکترونیکی و ارائه اظهارنامه نخواهد داشت و با پیغام خطا از طرف برنامه مواجه می شود.

برای مثال در صورتیکه سال 1402 باشد، سال عملکرد 1401 بوده و مودی که در سال 1400 فوت نموده باشد، امکان ثبت نام الکترونیکی و ارائه اظهارنامه را نخواهد داشت.

* در صورتیکه مودی طی سال عملکرد فوت نموده باشد، نماینده وراث می بایست از ابتدای سال تا تاریخ فوت برای مودی متوفی اظهارنامه تسلیم نماید; و برای بقیه سال، وراث می بایست ثبت نام الکترونیکی مشارکتی جدید انجام داده و اظهارنامه مشارکتی با نوع شراکت اختیاری تسلیم نمایند. (بدون حضور مودی فوت شده در لیست شرکا)

* * لازم به توضیح است مودی متوفی امکان ورود به سامانه ثبت نام الکترونیکی را نداشته و نماینده وراث جهت تسلیم اظهارنامه از ابتدای سال تا تاریخ فوت مودی متوفی، می بایست به اداره امور مالیاتی مراجعه نمایند. بنابراین فرآیند تسلیم اظهارنامه برای مودی متوفی با پرونده انفرادی، به صورت الکترونیکی امکان پذیر نمی باشد . و البته برای بقیه سال، می بایست طبق توضیح بالا عمل شود.

* در صورتیکه مودی بعد از پایان سال عملکرد (سال جاری) فوت نموده باشد، نماینده وراث مطابق توضیح قبل، جهت تسلیم اظهارنامه از ابتدای سال تا انتهای سال، می بایست به اداره امور مالیاتی مراجعه نمایند.

> پرونده مشارکتی:

* در صورتیکه یکی از شرکا قبل از سال عملکرد (سال قبل) فوت نموده باشد، مودی متوفی نباید در لیست شرکا وجود داشته باشد و بقیه شرکای حاضر در شراکت، می بایست اظهارنامه مشارکت با نوع شراکت اختیاری تسلیم نمایند.

* در صورتیکه یکی از شرکا طی سال عملکرد (سال قبل) فوت نموده باشد، مودی متوفی می بایست در لیست شرکا با درصد سهم صفر و تاریخ فوت وجود داشته و بقیه شرکای حاضر در شراکت (نوع شراکت اختیاری ) همراه با وراث مودی فوت شده ( نوع شراکت قهری )، می بایست اظهارنامه مشارکت برای کل سال یک اظهارنامه تسلیم نمایند.

* در صورتیکه یکی از شرکا بعد از پایان سال عملکرد (سال جاری) فوت نموده باشد، طبق سنوات گذشته اظهارنامه مشارکت با نوع شراکت اختیاری تسلیم می شود.

نکته: در صورتیکه مودی، نماینده پرونده مشارکتی بوده و در سال عملکرد فوت نموده باشد، چون ورود مودی متوفی، به سامانه درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی امکان پذیر نیست، نماینده وراث جهت دسترسی به پرونده/ پرونده های مالیاتی، می تواند به اداره امور مالیاتی مراجعه نموده تا در سامانه ثبت نام، شخص دیگری به عنوان نماینده پرونده تعیین شود. پس از آن، امکان ورود به سامانه درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی برای فرد معرفی شده وجود خواهد باشد.

لازم به توضیح است، در صورتیکه نام کاربری و رمز عبور پورتال ثبت نام به آدرس register.tax.gov.ir را دارا می باشید، می توانید خود اقدام به تغییر نماینده پرونده نمایید.

اگر مودی هنگام ثبت اظهارنامه گروه مشمول را اشتباه ثبت نماید، چه باید کرد؟

در صورتی که در موعد قانونی ارسال اظهارنامه باشد مودی میتواند اظهارنامه جدید ثبت نماید و در آن گروه مشمول را تغییر دهد و در صورتی که خارج از موعد قانونی باشد، مودی اظهارنامه نداده محسوب می گردد.
در اظهارنامه شراکتی به منظور تقسیم درست معافیت ماده 101 زمانی که یکی از شرکا فوت می کند نوع شراکت را چگونه می بایست تعریف نمود؟

در اظهارنامه شراکتی هنگامی که یکی از مودیان فوت نموده باشد و ورثه جایگزین آن شوند، می بایست نوع شراکت وراث "قهری" و نوع شراکت شرکا دیگر، "اختیاری" انتخاب گردد.

* شایان ذکر است در صورتیکه احدی از وراث قبلا در شراکت حضور داشته باشد، نوع شراکت ایشان باید "هردو" (اختیاری و قهری) انتخاب گردد.

برای مثال پدر با پسر خود و چند فرد دیگر شریک است. در صورتیکه پدر فوت نماید، ورثه ایشان که قبلا در شراکت حضور نداشتند و به موجب فوت پدر به شراکت اضافه می شوند، نوع شراکتشان "قهری" و نوع شراکت پسر "هر دو" (اختیاری و قهری) می شود. همچنین نوع شراکت افراد دیگر که قبلا در شراکت حضور داشتند، اختیاری خواهد بود.

قسط بندی مبلغ مالیات را به چه صورت می توان انجام داد؟

در پایان ارسال اظهارنامه، اگر مودی نخواهد کل مبلغ مالیات خود را یکجا پرداخت نماید، می تواند حداقل 40% از مالیات خود را نقد و بقیه را به صورت اقساط (حداکثر 6 قسط) پرداخت نماید، به این صورت که در برنامه می بایست مبلغ پرداخت نقدی را در مکان مربوطه وارد و پس از آن تعداد اقساط را وارد نماید. پس از ارسال اظهارنامه، یک قبض نقدی و به تعداد اقساط، قبض برای مودی صادر خواهد شد.

علت عدم محاسبه معافیت ماده 101 برای مودیان اشخاص حقیقی مشارکتی چیست؟

در اظهارنامه شراکتی در صفحه اطلاعات هویتی شرکا می بایست نوع شراکت (اختیاری یا قهری)، و در صورت شراکت با همسر در واحد کسبی مربوطه، کدملی شوهر برای خانم مشخص شود.
در صورتی که هر یک از شرکا مشمول معافیت ماده 101 باشند توسط خود سیستم به هر یک از شرکا معافیت داده می شود.
لازم به توضیح است معافیت در اظهارنامه شراکتی بر اساس درصد سهم اعمال نمی گردد و فقط وابسته به تعداد شرکا و نوع شراکت و شراکت با همسر می باشد.
چاپ اظهارنامه در مرورگر فایرفاکس، کامل نمایش داده نمی شود. برای تنظیمات جه کاری باید انجام شود؟

در صورتی که سایز صفحه print در مرورگر فایرفاکس (Mozilla Firefox) صحیح نمی باشد، لطفا تنظیمات ذیل را انجام دهید:

گام 1 - در مرورگر مربوطه بر روی تنظیمات مرورگر (سه خط گوشه قسمت بالا سمت راست) کلیک نموده و سپس بر روی گزینه Print کلیک فرمائید. توجه داشته باشید کلید های میانبر CTRL+P، شما را مستقیم به پرینت سریع می برد.

گام 2- بر طبق تصویر ذیل در قسمت scale عدد 65 را وارد نماید

گام 3 - در قسمت Margins،custom (inches) را انتخاب نموده و سایز های top ، Bottom، Right و Left را به 0.5 تغییر دهید.

در ثبت اظهارنامه اشخاص حقیقی اسامی شرکا قابل مشاهده نیست ؟

اطلاعات مودیان از سامانه ثبت نام الکترونیکی خوانده می شود به همین خاطر در صورت بارگزاری نشدن اطلاعات شرکا، می بایست در سامانه ثبت نام تاریخ شروع شراکت شرکا بررسی گردد که می بایست کوچکتر یا مساوی سال عملکرد اظهارنامه باشد.

در مواردی که زن و شوهر شریک هستند اطلاعات کد ملی آنها چطور می بایست ثبت گردد؟

در صفحه اطلاعات هویتی شرکا، می بایست برای خانم، شماره ملی همسرش در فیلد شماره ملی شوهر در صورت شراکت ذخیره گردد.

آموزش_قدم_به_قدم_تکمیل_فرم_تبصره_ماده_100_ق.م.م

آیین_نامه_اجرایی_موضوع_ماده_۹۵_اصلاحی_ق.م.م_.مصوب_۱۳۹۴۰۴۳۱

بخشنامه تبصره 100 سال 1402

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان