تا روز ملی صادرات/ گذر از صادرات تک محصولی / توسعه و تنوع در سبد صادراتی

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به لزوم حل مشکلات و چالش‌های پیش روی صادرات غیرنفتی از وابستگی اقتصاد به درآمدهای حاصل از فروش و صادرات نفت انتقاد کرد.

تا روز ملی صادرات/ گذر از صادرات تک محصولی / توسعه و تنوع در سبد صادراتی
صفحه اقتصاد -

عباس پاپی‌زاده در آستانه روز ملی صادرات، تمرکز بر تولید را راه برون‌رفت از مسایل اقتصادی کشور دانست و گفت: تولید وابسته به بازار است، یعنی اگر نتوانیم بازار مناسبی برای محصولات تولید داخلی کشور فراهم کنیم، در عمل تولیدکنندگان دچار مشکل  خواهند شد؛ بنابراین بازارسازی در حوزه تولید و اقتصاد حرف اول را می‌زند.

عضو کمیسیون اقتصادی شورای اسلامی تصریح کرد: بازار بسیاری از کالاهای تولیدی که در آنها مزیت نسبی داریم، در داخل اشباع شده و نیاز است که بازارهای جدیدی به روی تولیدکنندگان باز کنیم تا بتواند محصول خود را در بازار عرضه کند؛ بازارسازی، اشتغال پایدار و درآمدزایی در حوزه تولید ایجاد می‌کند.

پاپی‌زاده اهمیت صادرات را در ارزآوری برای کشوردانست و گفت: کشورهای توسعه یافته بر روی صادرات تمرکز ویژه داشته‌اند و در این حوزه قوی کار کرده‌اند؛ به‌عنوان مثال توسعه ژاپن ناشی از تولید و خلق ارزش افزوده، روی محصولاتی وارداتی است و به عبارتی ارز واردات را از محل صادرات خود تامین می‌کند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه تحریم‌های ظالمانه بین‌المللی شرایط پیچیده‌تری نسبت به دیگرها برای ما ایجاد کرده‌ است، خاطرنشان کرد: تحریم‌ها نیازما را به تامین ارز بیشتر می‌کنند. بنابراین ما باید نسبت به دیگران توجه خود را نسبت به صادرات و مقوله ارزآوری بیشتر کنیم. دولت و بخش‌خصوصی می‌توانند با تعامل و مشورت بایکدیگر مسایل و مشکلات حوزه تجارت را رفع و برای توسعه و تسهیل صادرات قدم بردارند.

این نماینده مجلس تصریح: اعزام رایزنان بازرگانی باهدف ارتباط برقرار کردن با فعالان اقتصادی، توسعه بازارهای محصولات ایران و برگزاری نمایشگاه فصلی، سالانه و دوره‌ای در کشورهای هدف یا منطقه‌ای می‌تواند به توسعه تجارت کمک کند.

نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نقش دولت در توسعه صادرات، تاکید کرد: امیدواریم دولت موانع  قانونی پیشروی صادرات را بردارد و اقداماتی همچون معافیت‌ها و مشوق‌های جدی برای صادرات مثل تامین هزینه‌های حمل و نقل، معافیت‌های مالیاتی، رفع موانع قانونی موجود و تسهیل‌سازی را در دستور کار خود قرار دهد.

وی تصریح کرد: به نظر می‌رسد بخش‌های خصوصی به‌ویژه اتاق‌های بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی، اتاق تعاون و اصناف برای عملیاتی‌کردن نظام‌مند و با برنامه در حوزه صادرات باید بیشتر ورود کنند. باید از وابستگی اقتصاد به فروش منابع نفت گذر و زمینه‌های رشد صادرات غیرنفتی را فراهم سازیم.

پاپی‌زاده با بیان اینکه ارز حاصل از فروش نفت باید از بودجه منفک و به یک ثروت بین نسلی تبدیل شود، گفت: درآمدهای نفتی باید در یک صندوق ذخیره و پشتوانه تولید شود؛ ارز حاصل از منابع باید در بخش‌های عمرانی و تامین زیرساخت‌های کشور هزینه شود.

عضوهیأت رییسه مجلس شورای اسلامی در پایان تاکید کرد: روز ملی صادرات، بهانه‌ای است، برای حل مشکلات، چالش‌ها و راهکارهای توسعه صادرات؛ همچنین برگزاری این روز، باعث طراحی، تدوین اهداف و چشم‌اندازهای بلندمدت و ایجاد هماهنگی‌های بهتر دراین مسیر خواهد شد.  

گفتنی است، روز ملی صادرات پایان مهر با حضور مقامات عالی کشوری و جمعی از فعالان اقتصادی باهدف تقدیر و تکریم از صادرکنندگان نمونه برگزار  خواهد شد.

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد