آیا ورق آهن سایز و ابعاد استاندارد دارد؟

ورق‌های آهن از پرفروش‌ترین مصالح ساختمانی هستند که به علت برخورداری از ویژگی‌های فیزیکی و مکانیکی منحصر به فرد، در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرند.

آیا ورق آهن سایز و ابعاد استاندارد دارد؟
صفحه اقتصاد -

ورق‌های آهن از پرفروش‌ترین مصالح ساختمانی هستند که به علت برخورداری از ویژگی‌های فیزیکی و مکانیکی منحصر به فرد، در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرند. تمامی محصولات فولادی از جمله ورق آهن ۱ میل، نبشی، تیرآهن و مواردی مانند این، در ابعاد و اندازه‌های استانداردی به بازار عرضه می‌شوند.

برخی از این استانداردها بین المللی هستند و در سطح جهانی مورد استفاده قرار می‌گیرند. بعضی از کارخانه‌ها نیز از استانداردهای داخلی برای تولید ورق آهن ۲ میل یا سایر ورق‌ها استفاده می‌کنند. در ادامه قصد داریم به طور کامل درباره سایز و ابعاد استاندارد ورق آهن و سایر ورق‌های فولادی توضیح دهیم. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

ابعاد استاندارد ورق آهن

قبل از خرید ورق st37 یا سایر ورق‌های فولادی ، باید به ابعاد و استاندارد دقیق آن توجه داشته باشید. ورق‌های آهنی موجود در بازار از نظر طول عرض و ضخامت متفاوت هستند. اما استانداردهای خاصی برای تولید یک ورق آهن با ابعاد خاص وجود دارد.

به عنوان مثال، طول ورق‌های آهنی نباید بیشتر از دو تا سه متر باشد. البته می‌توان ابعاد و ضخامت ورق آهن را با توجه به نیاز مشتری و نوع پروژه تغییر داد. عرض ورق‌های آهنی در حدود ۱ تا یک و نیم متر است و به کاربرد یا محل استفاده ورق بستگی دارد. ضخامت‌های ورق نیز از نیم میلی‌متر تا ۲۰ میلی‌متر یا بیشتر است که روی استحکام نهایی آن‌ها موثر می‌باشد.

استانداردهای ورق ملی و بین المللی | آهن رسان

استانداردهای ملی و بین‌المللی ورق

برای تولید ورق‌های آهن از برخی استانداردهای ملی و بین المللی نیز استفاده می‌شود که مهم‌ترین آن‌ها شامل موارد زیر هستند. تولید محصولات فولادی بر اساس این استانداردها، به حفظ کیفیت محصول و ایمنی آن کمک می‌کند و نیاز بازار را نیز برآورده خواهد کرد.

ASTM (American Society for Testing and Materials)

ISO (International Organization for Standardization)

DIN (Deutsches Institut für Normung)

ورق‌های آهنی بر اساس ضخامت نیز در دسته‌های مختلفی قرار می‌گیرند و شامل ورق‌های نازک، ورق‌های متوسط و ورق‌های ضخیم هستند. ضخامت ورق آهن ۲ میل و به صورت کلی ورق های‌ کمتر از ۳ میلی‌متر است. این قطعات معمولاً برای پروژه‌های سبک و کارهای تزیینی مورد استفاده قرار می‌گیرند. ورق‌های متوسط ضخامتی در حدود ۳ تا ۱۰ میلی‌متر دارند و برای پروژه‌های ساختمان سازی مناسب هستند. ضخامت ورق‌های ضخیم نیز بیشتر از ۱۰ میلی‌متر است که برای پروژه‌های صنعتی و سنگین استفاده می‌شوند.

ابعاد استاندارد و سایزهای مختلف ورق آهن | آهن رسان

استاندارد انواع ورق فولادی

همانطور که گفته شد، هر یک از ورق‌های فولادی بر اساس استانداردهای خاصی تولید می‌شوند. در ادامه استانداردهای تولید انواع ورق فولادی را برای شما بیان می‌کنیم.

استاندارد ورق روغنی

این ورق معمولاً بر اساس دو نوع استاندارد با نام‌های ST13 و ST14 تولید می‌شود. فولاد ST13 باعث افزایش خاصیت کشسانی ورق می‌شود و به بهبود انعطاف پذیری یا فرم پذیری آن کمک می‌کند.

ورق ST14 برای اکسیژن زدایی مورد استفاده قرار می‌گیرد و انعطاف پذیری فلز را تا حد زیادی افزایش می‌دهد. ورق‌های روغنی تولید شده بر اساس این استانداردها دارای تاریخ انقضا هستند و قیمت آن‌ها با توجه به تاریخ مصرف قابل تغییر است.

استاندارد ورق آجدار

ورق آجدار نیز بر اساس استانداردهای متنوع تولید می‌شود و برای امور مختلف مانند کف آسانسور یا پله برقی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ورق دارای شکل‌های مختلف مانند لوزی، ستاره و دایره است و طی فرایند نورد گرم تولید می‌شود. مواد اولیه تولید این ورق‌ها شامل فولاد استیل و آلومینیوم هستند و بر اساس استانداردهای مختلف مانند ST37،ST52 و St44، ساخته می‌شوند.

ابعاد استاندارد و سایزهای ورق آجدار | آهن رسان

استاندارد ورق سیاه

ورق سیاه نوع قطعه فولادی است که رنگی مات دارد و در پروژه‌های ساختمان سازی، کشتی‌سازی، ماشین‌سازی و مواردی مانند این مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای تولید این قطعات از فولاد با استانداردهای ST37 تا ST52 استفاده می‌شود.

این ورق‌ها معمولاً در ضخامت‌های ۱ تا ۴ میلی‌متر به بازار عرضه می‌شوند و دارای وزن و قیمت متفاوتی هستند. برای تولید ورق سیاه صنعتی از استاندارد A516-GR، A516-GR، A283 و ST52 استفاده می‌شود.

برای تولید ورق سیاه معمولی نیز از فولاد ST37 استفاده می‌شود که آن را برای تولید سوله و پروژه ساختمانی مناسب می‌سازد. ورق‌های سیاه صنعتی معمولاً در صنایع کشتی‌سازی و تولید مخزن کاربرد دارند.

استاندارد ورق گالوانیزه

ورق‌های گالوانیزه بهترین محصولات فولادی برای محافظت از سطح فلز در برابر خوردگی و زنگ زدگی هستند. این قطعات دارای پوشش روی هستند و در تمامی کشورهای دنیا بر اساس استانداردهای مختلف تولید می‌شوند.

به عنوان مثال، در کشور آمریکا در کشور آمریکا از استاندارد ASTM A653، در اروپا استاندارد EN 10346 و در روسیه استاندارد GOST 14918 استفاده می‌شود. به همین دلیل، ترکیبات شیمیایی و خواص یا کاربردهای ورق‌های گالوانیزه در کشورهای مختلف با یکدیگر متفاوت هستند.

در هر کارخانه، از فولاد با مارک‌ها و شکل‌های مختلف برای تولید ورق گالوانیزه استفاده می‌شود. به عنوان مثال فولاد تجاری مارک CS، فولاد شکل‌پذیر FS، فولاد BHS، فولاد کشش عمیق DDS، فولاد کشش عمیق EDDS و فولاد ساختمانی SS برای تولید این ورق‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

استاندارد ورق آلومینیومی

ورق‌های آلومینیومی نیز در برابر زنگ زدگی و خوردگی مقاوم هستند و انعطاف پذیری بالایی دارند. از دیگر ویژگی‌های این قطعات شامل قابلیت جوشکاری و فرم پذیری و وزن سبک است.

قیمت ورق آلومینیوم به استانداردهای تولید و وزن نهایی آن بستگی دارد. این ورق‌ها در ۸ گروه گوناگون یعنی گروه‌های ۱۰۰۰ تا ۸۰۰۰ قرار می‌گیرند. آلومینیوم‌هایی که کاملاً خالص هستند، در گروه ۱۰۰۰ دسته‌بندی می‌شوند. اما آلومینیوم‌های آلیاژی و ناخالص در گروه‌های ۲۰۰۰ به بالا قرار می‌گیرند. پرکاربردترین ورق‌های آلومینیومی موجود در ایران و ورق‌های 6061 و 7075 هستند.

جدا از مواردی که برای شما بیان شد، سایر ورق‌های فولادی نیز بر اساس استانداردهای داخلی و بین‌المللی تولید می‌شوند. به عنوان مثال ورق‌های رنگی دارای ابعاد ۱۰۰ در ۲۰۰ هستند و معمولاً بر اساس این ابعاد و استانداردها به بازار عرضه می‌شوند. به طور معمول، سایز و استاندارد دقیق محصول در گواهینامه اطلاعات کالا درج می‌شود.

نتیجه‌گیری

ورق‌های در سایزها و استانداردهای مختلف به بازار عرضه می‌شود و در صنایع گوناگون مانند ساختمان سازی، خودروسازی و مواردی مانند این مورد استفاده قرار می‌گیرد. بررسی ابعاد و استانداردها و کاربردهای ورق‌های آهنی قبل از خرید اهمیت بسیار زیادی دارد.

با توجه به تنوع بالای سایز و اندازه این قطعات، باید اطلاعات کاملی درباره مشخصات فنی محصول و نیازهای پروژه خود داشته باشید. می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان مراکز معتبر تماس بگیرید.

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد