گزارش اختصاصی صفحه اقتصاد ؛
شرایط جدید واردات خودرو | بازی جدید دولت با بازار خودرو ؛ دولت دست دلالان را باز گذاشت؟
آیا دولت قصد دارد بازار خودرو را متحول کند؟ جزئیات تصمیم جدید درباره واردات خودرو که موجب ایجاد نگرانی مردم شده است را در ادامه این گزارش اختصاصی بخوانید. را در این گزارش بخوانید!
![شرایط جدید واردات خودرو | بازی جدید دولت با بازار خودرو ؛ دولت دست دلالان را باز گذاشت؟](https://cdn.safheeghtesad.ir/thumbnail/uo1gfDDRBBtI/xFhi-ORYyrY4J8wuaJy0GBySxWKkPo7DPsxA4PYFGTYaNU4-iYx7_RnflFx1mrY4VJkBoxm0GgoVFwRfVu18ANn6cZr8orwru0pn2wnkc35x94m7L7tbXoBbthq0_jJyWmNjzKNlN_mxjPII_K_Cshjfdfxe3SoG/output.jpg)
در پی درخواست مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر اصلاح آییننامه واردات خودرو ، تغییرات جدید در خودروهای نو ابلاغ شد. اصلاحیه شامل حذف شرط ترکیبی و برقی بودن خودروهای سواری و حذف محدودیت ارزش کمتر از ۴۰ هزار یورو در مناطق آزاد است.
در فضای رو به تحول نظام واردات خودرو در کشور، تصمیمات و اصلاحات جدیدی اتخاذ شدهاند که گام مهمی در تغییر سیاستهای مرتبط با واردات خودروهای نو محسوب میشود.
این تغییرات که بر اساس درخواست مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صنعت، معدن و تجارت اتخاذ شدهاند، موجبات ایجاد تحول در بازار خودروهای وارداتی، بهویژه در مناطق آزاد تجاری-صنعتی، گردیدهاند. در ادامه، به تشریح جزئیات این اصلاحیه، بستر اجرایی آن و پیامدهای اقتصادی و تجاری آن پرداخته میشود.
زمینه و ضرورت اصلاح آییننامه واردات خودرو
در طی سالهای اخیر، افزایش تقاضا برای خودروهای نو و تغییر الگوهای مصرفی در کشور، باعث شده تا نهادهای ذیصلاح در جهت تسهیل روند واردات و بهبود شرایط تجاری گام بردارند. در این راستا، درخواست رسمی از سوی مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر اصلاح آییننامه واردات خودروهای نو مطرح شد.
هدف اصلی این تغییر، رفع محدودیتهای موجود، حذف شرطهای پیچیده و ایجاد زمینهای مناسبتر برای واردات خودروهای متنوع به مناطق آزاد تجاری-صنعتی بود.
با توجه به اینکه آییننامه موجود شامل محدودیتهایی از قبیل الزام به ترکیبی و برقی بودن خودروهای سواری و همچنین تعیین سقف ارزشی معادل کمتر از ۴۰ هزار یورو میباشد، مسئولین خواستند با حذف این محدودیتها، فرصتهای جدیدی برای تنوعبخشی به بازار خودرو و افزایش رقابت در بین واردکنندگان ایجاد شود. این اصلاحیه، علاوه بر حذف محدودیتهای مذکور، موجب اضافه شدن خودروی ون به فهرست خودروهای مجاز به واردات در مناطق آزاد گردید.
جزئیات اصلاحیه آییننامه واردات خودروهای نو
در تاریخ ۲۹ دی ماه، مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صنعت، معدن و تجارت، در نامهای رسمی که خطاب به جناب علیرضا صدریخواه، مدیر کل دفتر واردات گمرک ارسال شد، به تصویب اصلاحیه آییننامه واردات خودروهای نو اشاره کرد.
در این نامه، تاکید شده بود که طبق تصویب هیأت وزیران، بند ۳ ماده ۶ آییننامه واردات خودروهای نو به گونهای اصلاح گردیده که عبارت «واردات خودروهای سواری به مناطق آزاد تجاری-صنعتی مشروط به واردات خودروهای ترکیبی و برقی تا زیر ۴۰ هزار یورو» جای خود را به عبارت «واردات خودروهای سواری و ون به مناطق آزاد تجاری-صنعتی در چارچوب قوانین و مقررات مناطق مذکور و این آییننامه مجاز خواهد بود» داده است.
این تغییرات نشان میدهد که دیگر شرط ترکیبی و برقی بودن خودروهای سواری و محدودیت ارزشی تعیین شده برای ورود خودروهای نو از میان برداشته شده و این موضوع موجب تسهیل روند واردات و افزایش تنوع محصولات وارداتی میشود. در ادامه به تشریح دقیق موارد اصلاح شده پرداخته میشود:
-حذف شرط ترکیبی و برقی بودن خودروهای سواری:
در آییننامه قبلی، خودروهای سواری تنها در صورتی مجاز به واردات به مناطق آزاد تجاری-صنعتی بودند که دارای ویژگیهای ترکیبی یا برقی میبودند. این شرط موجب محدودیت در انتخاب برندها و مدلهای مختلف شده بود. با اصلاحیه جدید، این شرط کاملاً از میان برداشته شده و خودروهای سواری بدون نیاز به دارا بودن این ویژگیها واردات خواهند شد.
-حذف محدودیت ارزش کمتر از ۴۰ هزار یورو:
محدودیت ارزش تعیین شده، یکی دیگر از چالشهای مهم در روند واردات خودروهای نو به مناطق آزاد بود. به موجب آییننامه قبلی، خودروهایی که ارزش آنها از ۴۰ هزار یورو تجاوز میکرد، مورد قبول قرار نمیگرفتند. با حذف این شرط، واردکنندگان قادر خواهند بود خودروهای با ارزشهای بالاتر را نیز وارد کنند که این امر میتواند به افزایش سطح رقابت و ارتقای کیفیت خودروهای وارداتی بیانجامد.
-اضافه شدن خودروی ون به فهرست مجاز:
یکی از نکات قابل توجه اصلاحیه، اضافه شدن خودروی ون به فهرست خودروهای مجاز وارداتی در مناطق آزاد تجاری-صنعتی میباشد. این تغییر نه تنها تنوع محصولات موجود در بازار خودروهای وارداتی را افزایش میدهد بلکه امکان رقابت میان برندهای مختلف را نیز فراهم میآورد.
تغییرات کلیدی و پیامدهای اجرایی
با ابلاغ اصلاحیه آییننامه توسط محمدعلی بهپوری، سرپرست دفتر واردات گمرک جمهوری اسلامی ایران، در تاریخ ۱۵ بهمن ماه، این تغییرات به کلیه گمرکات اجرایی کشور اعلام گردید. متن ابلاغیه شامل توضیحات دقیق و مستندات مرتبط با اصلاحیه بوده که به شرح ذیل ارائه شده است:
«پیرو ابلاغیه شماره ۱۴۰۲/۱۶۶۳۵۹۴ مورخ ۱۴۰۲/۱۱/۲۱ این دفتر با موضوع ابلاغ آییننامه واردات خودروهای نو، به پیوست تصویر نامه شماره ۴۴۱۸۸۵۱ مورخ ۱۴۰۳/۱۰/۲۹ دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت ایران به همراه تصویر تصویبنامه شماره ۱۷۷۳۳۵ ت ۶۲۰۷۲ هـ مورخ ۱۴۰۳/۹/۲۸ هیأت محترم وزیران مبنی بر اصلاح بند (۳) ذیل ماده (۶) آییننامه فوق الذکر (موضوع تصویب نامه شماره ۱۹۳۳۷۸/ت۶۲۰۷۲ مورخ ۱۴۰۲/۱۰/۲۳ هیأت محترم وزیران) به شرح ذیل جهت بهرهبرداری و اقدام لازم با رعایت سایر ضوابط و مقررات مربوطه ارسال میشود: «واردات خودروهای سواری و ون به مناطق آزاد تجاری-صنعتی در چارچوب قوانین و مقررات مناطق مذکور و این آییننامه مجاز است.»
این ابلاغیه، نه تنها نشانگر تایید رسمی و حمایت اجرایی از اصلاحات مذکور است، بلکه بستر قانونی مناسبی را برای واردکنندگان فراهم میکند تا با شرایطی آزادتر و رقابتیتر وارد عمل شوند. از سوی دیگر، این تغییرات انتظار میرود که در کوتاهمدت و بلندمدت تاثیرات مثبتی بر روند واردات خودرو، رشد بازار خودروهای نو و حتی تأثیرات جانبی بر صنایع وابسته داشته باشد.
بررسی دقیق تغییرات – تحلیل جدول مقایسهای
برای درک بهتر تفاوتهای میان شرایط قبلی و اصلاحشده، میتوان یک جدول مقایسهای تهیه کرد که تغییرات کلیدی را به تفصیل نشان دهد:
بند / شرط | شرایط قبلی | شرایط جدید |
---|---|---|
شرط ترکیبی و برقی بودن خودروهای سواری | تنها خودروهای سواری دارای فناوری ترکیبی یا برقی مجاز به واردات به مناطق آزاد تجاری-صنعتی بودند. | شرط مذکور کاملاً حذف شده و خودروهای سواری بدون در نظر گرفتن فناوری ترکیبی یا برقی واردات میشوند. |
محدودیت ارزشی خودروها | خودروهای سواری مجاز به واردات تنها در صورتی که ارزش آنها کمتر از ۴۰ هزار یورو باشد، محسوب میشدند. | محدودیت ارزشی حذف گردیده؛ خودروهای با ارزشهای بالاتر نیز قابل واردات به مناطق آزاد تجاری-صنعتی هستند. |
ورود خودروی ون | خودروی ون در لیست خودروهای مجاز وارداتی به مناطق آزاد ذکر نشده بود. | با اصلاح آییننامه، خودروی ون به فهرست خودروهای مجاز وارداتی اضافه شده است. |
چارچوب قوانین و مقررات | واردات خودروها مشروط به رعایت شرایط محدودکننده و پیچیده در آییننامه و قوانین مناطق آزاد بود. | ورود خودروها طبق قوانین و مقررات مناطق آزاد و آییننامه بدون محدودیتهای قبلی امکانپذیر میباشد. |
این جدول به طور واضح نشان میدهد که چگونه حذف محدودیتها و شرطهای اضافی موجب ایجاد زمینهای آزادتر و رقابتیتر برای واردات خودروهای نو گردیده است. با این تغییرات، انتظار میرود که روند واردات تسهیل شده و بازار خودروهای نو با تنوع بیشتر و کیفیت بهتری شکل گیرد.
پیامدهای اقتصادی و تجاری اصلاحیه
اصلاح آییننامه واردات خودروهای نو، تاثیرات گستردهای بر چندین جنبه اقتصادی و تجاری کشور به همراه داشته است. از جمله این تاثیرات میتوان به موارد زیر اشاره نمود:
-افزایش رقابت در بازار خودرو:
با حذف محدودیتهای ارزشی و شرطهای فنی، شرکتهای واردکننده خودروهای مختلف، از برندهای بینالمللی و داخلی، میتوانند به راحتی وارد بازار مناطق آزاد شوند. این موضوع موجب افزایش رقابت و در نهایت کاهش قیمت نهایی خودروها برای مصرفکنندگان خواهد شد.
-تنوع محصولات و افزایش انتخاب برای مشتریان:
حذف شرطهای محدودکننده، زمینه را برای واردات مدلهای متنوعتر خودرو، از جمله خودروهای سواری و ون، فراهم کرده است. به این ترتیب، مشتریان با توجه به نیازها و سلیقههای مختلف، گزینههای بیشتری برای خرید خواهند داشت.
-تأثیر بر درآمدهای ارزی کشور:
با افزایش واردات خودروهای نو، گردش ارزی کشور نیز میتواند بهبود یابد. جذب ارز از طریق واردات خودروهای با ارزش بالاتر و افزایش فعالیتهای تجاری در مناطق آزاد، از جمله اهداف اقتصادی این اصلاحیه محسوب میشود.
-تحریک رشد صنایع وابسته:
ورود محصولات متنوعتر به بازار خودرو، میتواند منجر به رشد صنایع وابسته مانند خدمات پس از فروش، تعمیرات و قطعات یدکی گردد. این امر نه تنها باعث ایجاد اشتغال در بخشهای مختلف اقتصادی میشود بلکه موجب رونق صنعت خودروسازی در کشور نیز خواهد شد.
دیدگاه کارشناسان و واکنشهای ذینفعان
با ابلاغ اصلاحیه آییننامه، واکنشهای مختلفی از سوی کارشناسان و ذینفعان بازار خودرو مشاهده شده است. برخی از نظرات و دیدگاههای مطرح به شرح زیر است:
-نظر کارشناسان صنعت:
کارشناسان صنعت معتقدند که حذف محدودیتهای فنی و ارزشی میتواند موجبات رشد رقابت و بهبود کیفیت خودروهای وارداتی را فراهم آورد. آنها اشاره میکنند که افزایش تنوع محصولات وارداتی، به ویژه ورود خودروی ون، میتواند فرصتهای جدیدی برای سرمایهگذاران ایجاد کند.
-دیدگاه واردکنندگان:
نمایندگان شرکتهای واردکننده از این اصلاحیه استقبال گستردهای داشتند. آنها اظهار داشتند که با حذف شرطهای پیچیده، روند بوروکراتیک تسهیل شده و زمان و هزینههای مرتبط با واردات به طرز قابل ملاحظهای کاهش خواهد یافت.
-بازخورد مصرفکنندگان:
مصرفکنندگان نیز به استقبال تغییرات آمدهاند؛ چرا که انتظار میرود با افزایش رقابت و تنوع محصولات، قیمت خودروها کاهش یابد و گزینههای خرید متناسب با نیازهای آنان افزایش پیدا کند.
این دیدگاهها نشان میدهد که اصلاح آییننامه واردات خودروهای نو، همزمان با ایجاد چالشهایی در مرحله تطبیق و اجرا، پتانسیلهای قابل توجهی برای رشد و توسعه بازار خودروهای وارداتی در کشور دارد.
بستر اجرایی و مراحل پیش رو
اجرای این اصلاحیه از طریق ابلاغیههای رسمی و هماهنگیهای میان سازمانهای ذیربط، نشانگر یک روند منظم و دقیق در تدوین سیاستهای وارداتی است. به موجب ابلاغیه صادره در تاریخ ۱۵ بهمن ماه، تمامی گمرکات اجرایی کشور موظف به اجرای آییننامه اصلاحشده شدهاند. این موضوع از جنبههای زیر قابل بررسی است:
-هماهنگی میان سازمانها:
هماهنگی نزدیک میان وزارت صنعت، معدن و تجارت، دفتر مقررات صادرات و واردات و گمرکات کشور، از نکات مثبت اجرای این اصلاحیه محسوب میشود. این همگامی تضمین میکند که تمامی مراحل اجرایی بر مبنای قوانین و مقررات جدید به صورت یکپارچه و هماهنگ پیش برود.
-پایش و ارزیابی اثرات:
مسئولان در نظر دارند تا با پایش مداوم اثرات اصلاحیه بر روند واردات خودرو، در صورت لزوم اقدامات تکمیلی و اصلاحات بعدی را نیز مد نظر قرار دهند. ارزیابیهای دورهای از نظر اقتصادی و تجاری، به شناسایی نقاط قوت و ضعف این تغییرات کمک خواهد کرد.
-آموزش و آگاهیبخشی به ذینفعان:
یکی از اقدامات اجرایی مهم، برگزاری جلسات آموزشی و اطلاعرسانی به واردکنندگان و سایر ذینفعان از جمله نمایندگان گمرکات است. این برنامهها با هدف آگاهیرسانی دقیق نسبت به تغییرات آییننامه و نحوه بهرهبرداری از تسهیلات جدید طراحی شدهاند.
با اجرای دقیق این مراحل، انتظار میرود که اصلاح آییننامه نه تنها موجب تسهیل روند واردات خودروهای نو شود، بلکه بستر مناسبی برای رشد اقتصادی و افزایش تنافس در بازار خودرو فراهم آورد.
تأثیرات استراتژیک بر بازار مناطق آزاد
مناطق آزاد تجاری-صنعتی به عنوان قطبهای اقتصادی کشور، همواره از محورهای اصلی جذب سرمایهگذاریهای داخلی و خارجی به شمار میروند. اصلاح آییننامه واردات خودروهای نو، در این بستر تاثیرات چشمگیری به همراه دارد:
-جذب سرمایهگذاریهای جدید:
با حذف محدودیتهای تعیینشده و آزادسازی فضای رقابتی، فرصتهای جدیدی برای سرمایهگذاران در زمینه واردات خودرو ایجاد میشود. انتظار میرود که با ورود مدلهای متنوع خودرو، مشوقهای سرمایهگذاری و همکاریهای تجاری در مناطق آزاد افزایش یابد.
-توسعه زیرساختهای حمل و نقل:
افزایش واردات خودروهای نو، نیاز به بروز رسانی و توسعه زیرساختهای حمل و نقل در مناطق آزاد را به همراه خواهد داشت. این موضوع میتواند منجر به بهبود کیفیت خدمات لجستیکی و تسهیل در انتقال کالاها به داخل کشور شود.
-رشد تجارت بینالمللی:
حذف محدودیتهای ارزشی و فنی، امکان واردات خودروهای با تکنولوژی پیشرفته را نیز فراهم میآورد که در نتیجه، تجارت بینالمللی در حوزه خودروها دچار رشد چشمگیری خواهد شد. این روند به بهبود تراز تجاری کشور و افزایش ذخایر ارزی منجر خواهد شد.
فرصتهای جدید برای واردکنندگان و تأثیر بر شبکههای توزیع
اصلاح آییننامه، علاوه بر تأثیر مستقیم بر ورود خودروهای نو، فرصتهای جدیدی را برای واردکنندگان و شبکههای توزیع ایجاد کرده است. در این بخش به چند نکته کلیدی اشاره میکنیم:
-تسهیل فرآیندهای اداری:
حذف شرطهای پیچیده موجب کاهش زمان و هزینههای اداری مرتبط با واردات میشود. این امر برای واردکنندگان کوچک و بزرگ فرصت ایجاد میکند تا به صورت سریعتر وارد بازار شوند و به تبع آن شبکههای توزیع کارآمدتری ایجاد کنند.
-افزایش انعطافپذیری در انتخاب محصولات:
با حذف محدودیتهای تکنیکی و ارزش، واردکنندگان اکنون میتوانند محصولات متنوعتری را از برندها و کشورهای مختلف انتخاب نمایند. این انعطافپذیری، به ایجاد رقابت سالم میان عرضهکنندگان و بهبود کیفیت نهایی محصولات کمک خواهد کرد.
-ایجاد انگیزه برای نوآوری:
افزایش تنوع محصولات وارداتی میتواند محرکی برای شرکتهای داخلی در جهت بهبود فناوری و نوآوری در تولید خودروهای با کیفیتتر باشد. در نتیجه، این اصلاحیه میتواند به تحریک روند نوآوری در صنعت خودروسازی کشور منجر شود.
چالشها و راهکارهای پیش رو
با وجود مزایای فراوان اصلاح آییننامه، چالشهایی نیز در مسیر اجرای کامل آن وجود دارد. از جمله این چالشها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
-هماهنگی میان نهادهای اجرایی:
هرچند هماهنگی میان سازمانهای مرتبط در دستور کار قرار گرفته، اما اجرای یکپارچه تغییرات در سطح کشور نیازمند نظارت دقیق و هماهنگی بیشتر بین گمرکات و سایر ارگانهای ذیربط است. به همین منظور، برنامههای آموزشی و هماهنگیهای دورهای از اهمیت ویژهای برخوردارند.
-تطبیق سیستمهای قدیمی با مقررات جدید:
برخی از سیستمهای بوروکراتیک و فرآیندهای اداری موجود، نیاز به بازبینی و هماهنگی با مقررات جدید دارند. این موضوع ممکن است در کوتاهمدت منجر به ایجاد سردرگمیهایی شود که با برنامهریزی مناسب قابل رفع است.
-چالشهای فنی و زیرساختی:
با ورود مدلهای جدید خودرو، بروز رسانی زیرساختهای فنی و لجستیکی در گمرکات و مناطق آزاد ضروری به نظر میرسد. سرمایهگذاریهای لازم در این حوزه میتواند به تسهیل فرآیندهای وارداتی کمک کند.
راهکارهای پیشنهادی برای رفع این چالشها شامل برگزاری جلسات هماهنگی منظم، بهروزرسانی سیستمهای اداری و فنی و ایجاد کانالهای ارتباطی مستقیم میان نهادهای اجرایی است. با اجرای این راهکارها، انتظار میرود که موانع موجود در مسیر اجرای اصلاحیه به حداقل برسد.
چشمانداز آینده و تاثیرات بلندمدت
با توجه به اصلاحات صورت گرفته، کارشناسان بر این باورند که تغییرات جدید در آییننامه واردات خودروهای نو، میتواند در بلندمدت منجر به تحولی اساسی در بازار خودرو و اقتصاد کشور شود. از جمله نقاط مثبت این تغییرات میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
-ایجاد بازار رقابتی و پویا:
حذف محدودیتهای قدیمی زمینه را برای ورود برندهای جدید و مدلهای متنوع فراهم کرده است. این روند موجب افزایش رقابت در بازار و در نهایت بهبود کیفیت محصولات ارائهشده به مصرفکنندگان خواهد شد.
-توسعه صادرات خودرو:
با تثبیت روند واردات و ایجاد رقابت سالم، صنعت خودروسازی داخلی نیز ممکن است به توسعه صادرات خود بیاندیشد. این موضوع میتواند به تقویت جایگاه کشور در بازارهای بینالمللی و افزایش درآمدهای ارزی منجر شود.
-تحریک نوآوری در صنعت:
رقابت افزایش یافته میان واردکنندگان و تولیدکنندگان خودرو، عامل محرکی برای بهکارگیری فناوریهای نوین و بهبود مستمر محصولات خواهد بود. انتظار میرود که این روند، موجبات رشد قابل توجه در صنایع وابسته به خودروسازی مانند قطعات یدکی، خدمات پس از فروش و فناوریهای مرتبط با حمل و نقل را فراهم آورد.
-بهبود شرایط اقتصادی مناطق آزاد:
با افزایش فعالیتهای وارداتی و تجاری، مناطق آزاد تجاری-صنعتی شاهد رشد اقتصادی قابلتوجهی خواهند بود. این امر میتواند به ایجاد فرصتهای شغلی جدید و افزایش سطح رفاه اقتصادی در این نواحی بیانجامد.
در بلندمدت، انتظار میرود که اصلاح آییننامه واردات خودروهای نو، نه تنها تاثیرات مثبت مستقیم بر بازار خودرو داشته باشد، بلکه زمینهساز توسعه سایر بخشهای اقتصادی مرتبط و تقویت شاخصهای کلان اقتصادی کشور گردد.
نکات کلیدی اصلاحیه واردات خودرو
این تغییرات مهم در آییننامه واردات خودروهای نو به شرح زیر خلاصه میشود:
-حذف شرط ترکیبی و برقی بودن خودروهای سواری
-حذف محدودیت ارزش کمتر از ۴۰ هزار یورو
-اضافه شدن خودروی ون به فهرست خودروهای مجاز وارداتی
-اجرای هماهنگ میان سازمانهای ذیربط با نظارت مداوم
-تأثیرات مثبت بر افزایش رقابت، تنوع محصولات و جذب سرمایهگذاری
این نکات، مسیر تحول در سیستم واردات خودرو را هموارتر میسازد و انتظار میرود تأثیرات مثبتی در تمامی سطوح اقتصادی کشور داشته باشد.
اصلاحیه آییننامه واردات خودرو چیست؟
اصلاحیه محدودیتهای ترکیبی، برقی بودن خودروهای سواری و ارزش کمتر از ۴۰ هزار یورو را حذف کرده و خودروی ون را مجاز اعلام میکند.
چه تاریخی ابلاغیه اصلاحیه صادر شد؟
ابلاغیه در تاریخ ۱۵ بهمن ماه توسط سرپرست دفتر واردات گمرک صادر شد.
آییننامه جدید چه تغییراتی دارد؟
شرطهای ترکیبی و برقی بودن و محدودیت ارزش حذف شده و خودروهای سواری و ون مجاز واردات میگردند.
تاثیر اصلاحیه بر بازار خودرو چیست؟
افزایش رقابت، تنوع محصولات، جذب سرمایهگذاری و رشد صنایع وابسته از جمله تاثیرات مثبت است.
از شما خوانندگان عزیز دعوت میشود تا در خصوص این اصلاحیه و تأثیرات آن در بخشهای مختلف اقتصادی، نظرات و پیشنهادات خود را با ما به اشتراک بگذارید. برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاهده تحلیلهای جامع در حوزه اقتصاد، لطفاً به بخش «اقتصاد و تجارت خودرو» در وبسایت ما مراجعه نمایید.
نظر شما