گزارش اختصاصی صفحه اقتصاد ؛

حقیقت تلخ بازار خودرو | واردات خودرو ؛ کاسبی جدید دولت و شرکت‌ها

سال ۱۴۰۴ سالی پر از ابهام برای بازار خودرو خواهد بود،آیا در واردات خودرو مصرف‌ کنندگان قربانی سیاست‌های جدید دولت خواهند شد؟در ادامه این گزارش اختصاصی از صفحه اقتصاد بخوانید.

حقیقت تلخ بازار خودرو | واردات خودرو ؛ کاسبی جدید دولت و شرکت‌ها
صفحه اقتصاد -

با تصویب تعرفه ۱۰۰ درصدی برای واردات خودرو در سال ۱۴۰۴ و تخصیص دو میلیارد یورو ارز، بازار خودرو ایران در سال آینده با تغییرات بزرگی مواجه خواهد شد.

در این میان، گروه‌هایی از این شرایط بهره خواهند برد و برخی نیز متضرر می‌شوند. دولت، شرکت‌های واردکننده و دلالان از برندگان اصلی هستند، در حالی که مصرف‌کنندگان واقعی، بازندگان این سیاست خواهند بود. این مقاله به بررسی دقیق پیامدهای این مصوبه برای گروه‌های مختلف می‌پردازد.

واردات خودرو در سال ۱۴۰۴؛ نفع دولت و زیان مصرف‌کننده

حقیقت تلخ بازار خودرو | واردات خودرو؛ کاسبی جدید دولت و شرکت‌هاواردات خودرو در سال آینده تحت تأثیر دو عامل اساسی خواهد بود: اول، افزایش تعرفه واردات از ۶۰ درصد مصوب مجلس به ۱۰۰ درصد توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام، و دوم، تخصیص دو میلیارد یورو ارز برای این منظور. این تصمیمات تأثیرات گسترده‌ای بر دولت، واردکنندگان، دلالان، خودروسازان داخلی و مصرف‌کنندگان خواهد داشت.

۱. دولت؛ بزرگ‌ترین برنده واردات خودرو

دولت از افزایش تعرفه و تعیین نرخ ارز بالا برای واردات، بیشترین سود را خواهد برد. طبق اعلام عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، میانگین قیمت ارز برای محاسبه حقوق دولتی ۶۴ هزار تومان تعیین شده است.

این افزایش نرخ ارز، باعث افزایش درآمد دولت از محل واردات خودرو به ۱۲۸ هزار میلیارد تومان خواهد شد. پیش‌تر پیش‌بینی شده بود که این درآمد ۱۰۰ هزار میلیارد تومان باشد، اما با افزایش نرخ ارز، ۲۸ هزار میلیارد تومان درآمد اضافی نصیب دولت خواهد شد.

۲. شرکت‌های واردکننده؛ سودآور اما محتاط

شرکت‌های واردکننده خودرو نیز از این تعرفه ناراضی نخواهند بود، زیرا مجوز واردات در اختیار تعداد محدودی از شرکت‌ها است که از افزایش حجم واردات سود خواهند برد.

اما به دلیل تعرفه ۱۰۰ درصدی، واردکنندگان به سمت خودروهای چینی تمایل بیشتری پیدا خواهند کرد. زیرا خودروهای ژاپنی، کره‌ای و اروپایی با این تعرفه، قیمت بسیار بالایی خواهند داشت و تقاضای محدودی در بازار ایران خواهند یافت.

۳. دلالان و واسطه‌ها؛ بازار پررونق برای سوداگران

با افزایش تعرفه و نرخ ارز، قیمت خودروهای وارداتی به شدت بالا خواهد رفت. این افزایش قیمت، فرصت مناسبی برای دلالان و واسطه‌گران ایجاد می‌کند تا خودروهای خارجی را با قیمت‌های بسیار بالا در بازار آزاد عرضه کنند.

در سال‌های گذشته، عدم واردات خودرو باعث کمبود شدید خودروهای خارجی و افزایش قیمت آن‌ها شد. حالا نیز با وجود واردات اما با تعرفه ۱۰۰ درصدی، قیمت‌ها همچنان بالا خواهد ماند و واسطه‌ها از این وضعیت بیشترین بهره را خواهند برد.

بازندگان واردات خودرو در سال ۱۴۰۴

بازندگان واردات خودرو در سال ۱۴۰۴

۱.مصرف‌کنندگان بزرگ‌ترین بازنده این سیاست خواهند بود. طی ۵ سال گذشته، واردات خودرو ممنوع بود و حالا با وجود آزاد شدن، قیمت‌های نجومی مانع از خرید راحت خودروهای خارجی برای مردم خواهد شد.

بسیاری از مشتریان که امید داشتند با آزاد شدن واردات، بتوانند خودروهای باکیفیت خارجی را با قیمت معقول تهیه کنند، حالا ناامید شده‌اند.

۲. خریداران خودروهای اقتصادی؛ بدون انتخاب مناسب؛به دلیل تعرفه بالا، خودروهای باکیفیت و اقتصادی ژاپنی و کره‌ای دیگر در دسترس بسیاری از خریداران نخواهند بود.

بیشتر خودروهای وارداتی، از برندهای چینی خواهند بود که اگرچه نسبت به خودروهای داخلی برتری دارند، اما همچنان کیفیت آن‌ها نسبت به خودروهای اروپایی و کره‌ای پایین‌تر است.

۳. خودروسازان داخلی و مونتاژکاران؛ محافظت از بازار داخلی؛یکی دیگر از گروه‌هایی که از این تعرفه سود می‌برند، مونتاژکاران داخلی هستند.

با تعرفه ۱۰۰ درصدی، خودروسازان داخلی نگرانی از بابت رقابت با خودروهای وارداتی نخواهند داشت. در واقع، افزایش تعرفه به نوعی از صنعت داخلی حمایت می‌کند و باعث می‌شود که مشتریان، به اجبار به سمت خودروهای داخلی و مونتاژی سوق پیدا کنند.

با تعرفه ۱۰۰ درصدی، قیمت نهایی خودروهای وارداتی به‌شدت افزایش خواهد یافت.همان‌طور که مشاهده می‌شود، حتی خودروهای معمولی نیز با تعرفه جدید، قیمتی فراتر از قدرت خرید بسیاری از مردم خواهند داشت.

 آیا واردات خودرو در سال ۱۴۰۴ راهگشاست؟

با توجه به افزایش تعرفه و نرخ ارز، آزادسازی واردات خودرو کمکی به کاهش قیمت در بازار نخواهد کرد. برندگان این سیاست، دولت، واردکنندگان، دلالان و مونتاژکاران هستند، در حالی که مصرف‌کنندگان و خریداران واقعی خودروهای خارجی، بزرگ‌ترین بازندگان محسوب می‌شوند.

به نظر می‌رسد که این سیاست بیشتر در جهت تأمین درآمد دولت و حمایت از خودروسازان داخلی طراحی شده است و امیدی به کاهش قیمت خودرو در سال آینده نیست.

پاسخ به سوالات کاربران درباره واردات خودرو و خودروهای وارداتی

تعرفه واردات خودرو در سال ۱۴۰۴ چقدر است؟

۱۰۰ درصد تعیین شده است.

چه مقدار ارز برای واردات خودرو تخصیص یافته است؟

دو میلیارد یورو.

دولت از این مصوبه چقدر درآمد خواهد داشت؟

حدود ۱۲۸ هزار میلیارد تومان.

کدام شرکت‌ها بیشترین سود را از واردات خودرو خواهند برد؟

شرکت‌های دارای مجوز واردات و دلالان.

خریداران واقعی خودروهای خارجی چه وضعیتی خواهند داشت؟

متضرر خواهند شد، زیرا قیمت‌ها بسیار بالا خواهد بود.

آیا این مصوبه به نفع خودروسازان داخلی است؟

بله، زیرا رقابت با خودروهای خارجی کاهش می‌یابد.

آیا این تعرفه باعث کاهش قیمت خودرو در بازار خواهد شد؟

خیر، بلکه باعث افزایش قیمت خواهد شد.

آیا این سیاست به نفع مصرف‌کنندگان است؟

خیر، باعث گرانی بیشتر خودروها خواهد شد.

چرا واردکنندگان تمایل بیشتری به واردات خودروهای چینی دارند؟

زیرا تعرفه بالا قیمت خودروهای ژاپنی و اروپایی را غیررقابتی کرده است.

چگونه دولت از این تعرفه سود می‌برد؟

با دریافت حقوق گمرکی و مالیات‌های سنگین از واردات.

آیا این تصمیم بر بازار خودروهای داخلی تأثیر دارد؟

بله، باعث افزایش تقاضا برای خودروهای داخلی خواهد شد.

آیا مصرف‌کنندگان می‌توانند خودروهای خارجی با قیمت مناسب بخرند؟

خیر، قیمت‌ها بسیار بالا خواهد بود.

شما چه نظری درباره تعرفه ۱۰۰ درصدی واردات خودرو دارید؟ آیا این سیاست به نفع مصرف‌کنندگان است؟ نظرات خود را در بخش دیدگاه‌های صفحه اقتصاد در بخش"خودرو "با ما به اشتراک بگذارید.

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه