آخرین خبر سه شنبه ۴ مهر ماه ۱۴۰۲ از مطالبات گندمکاران / دولت ۴۵ همت بدهکار است

در این خبر به توضیحاتی درباره آخرین خبر سه شنبه ۴ مهر ماه ۱۴۰۲ از مطالبات گندمکاران پرداخته شده است.

آخرین خبر سه شنبه ۴ مهر ماه ۱۴۰۲ از مطالبات گندمکاران / دولت ۴۵ همت بدهکار است
صفحه اقتصاد -

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی گفت:۵ مکاتبه با رئیس جمهور و ۴ نشست در راستای پرداخت مطالبات گندمکاران انجام شد اما همچنان مطالبات پرداخت نشده است.

امروز سه شنبه چهارم مهر ۱۴۰۲ مراسم آغاز سال زراعی جدید (۱۴۰۳_۱۴۰۲) و چهارمین سال اجرای طرح جهش تولید در دیم زارها با حضور و سخنرانی وزیر جهاد کشاورزی و مسؤولان کشوری در محل وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد. محمدجواد عسکری، رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در این مراسم با بیان اینکه کشاورزی محور توسعه است، گفت: کشاورزی ۳ برابر صنعت بهره‌وری برای اقتصاد کشور دارد.

وی با گلایه از برخی برخوردها با شورای قیمت گذاری محصولات اساسی کشاورزی، افزود: پیش تر قیمت گذاری محصولات در شورای اقتصاد انجام می‌شد که به نوعی نگاه از بالا به پایین حاکم بود. اما با تغییراتی که انجام شد در حال حاضر خود تولیدکنندگان تصمیم گیر در حوزه نرخ گذاری هستند.

وی ادامه داد: شرکت نکردن متولی در جلسات شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی یکی از ایراداتی است که باید رفع شود. مساله دوم عدم توجه به مصوبات شورا است. هنگامی که قیمت مشخص می‌شود پس از خرید تضمینی محصول باید هزینه آن پرداخت شود اما تأخیر پرداخت‌ها چالش‌های بسیاری برای جامعه کشاورزان به وجود آورده است.

وی اظهار کرد: ۵ مکاتبه با رئیس جمهوری و ۴ نشست در راستای پرداخت مطالبات گندم کاران انجام شد و حتی کمیسیون کشاورزی آدرس داد در کدام وزارتخانه چه میزان پول وجود دارد. اما همچنان بخشی از مطالبات گندم کاران باقی مانده است. نهادهای متولی باید هر چه زودتر نسبت به پرداخت هزینه‌ها و خسارات اقدام کنند.

وی با بیان اینکه هنگامی که پرداخت مطالبات درست انجام نشود کشاورز در پرداخت تسهیلات دچار مشکل می‌شود، گفت: بخشی از کشاورزان به دلیل پرداخت نکردن به هنگام سود تسهیلات از سوی بانک‌ها تحت فشار بوده و جریمه می‌شوند. متولیان امر باید پاسخگو این بخش از مشکلات کشاورزان باشند.

بازار ۵۰۰ میلیونی محصولات کشاورزی

عسکری در ادامه سخنان خود به موضوع ارزآوری بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر در پایانه صادراتی بیشتر استان‌های کشور دچار چالش هستیم در حالی که یک جمعیت ۵۰۰ میلیون نفری در اطراف ایران علاقه مند به خرید محصولات کشاورزی ما هستند. اگر این فرصت نادیده گرفته شود کشورهای دیگر جایگزین ایران می‌شوند.

این نماینده خانه ملت با اشاره به اهمیت تأمین به هنگام نهاده‌های کشاورزی، اظهار کرد: اگر کشت محصولی ۱۰ روز عقب افتد بهره‌وری در واحد سطح تا ۲۵ درصد کاهش می‌یابد.

آخرین پرداخت پول گندم کاران برای تقریباً ۲۵ روز قبل بوده در حالی که بر اساس وعده‌ای که رئیس سازمان برنامه و بودجه داده بود باید تا پایان شهریور تسویه پول گندم کاران انجام می‌شد.

امسال حدود ۱۰ میلیون و ۳۵۰ هزار تن خرید تضمینی گندم انجام شد که مبلغ آن ۱۵۵ هزار میلیارد تومان (همت) می‌شود. از این مبلغ تا امروز ۱۱۰ همت پرداخت و همچنان ۴۵ همت باقی مانده است.

عطا هاشمی، رئیس بنیاد ملی گندم کاران در این‌باره به مهر گفت: آخرین پرداخت پول گندم کاران برای تقریباً ۲۵ روز قبل بوده در حالی که بر اساس وعده‌ای که رئیس سازمان برنامه و بودجه داده بود باید تا پایان شهریور تسویه پول گندم کاران انجام می‌شد.

قانون چه می‌گوید؟

رئیس بنیاد ملی گندم کاران در ادامه سخنان خود به تبصره قانونی تأخیر پرداخت مطالبات اشاره و عنوان کرد: بر اساس تبصره ۲ قانون خرید تضمینی گندم، دولت موظف است تا ۲۴ ساعت پس از تحویل گندم مبلغ آن را پرداخت کند. همچنین بر اساس تبصره ۳ این قانون در صورت تأخیر در پرداخت، دولت باید بر اساس نرخ سود میان مدت اعلام شده از سوی بانک جریمه دیرکرد به گندم کاران بپردازد.

واردات گندم برای صنایع

بر اساس اخبار منتشر شده، ۱۴۰ هزار تن گندم از روسیه وارد ایران شده است. هاشمی در این‌باره گفت: گندم تولید داخل به لحاظ کیفیت و کمیت پاسخگو بوده و امسال آرد مورد نیاز خبازی‌ها با تولیدات داخل تأمین است.

وی ادامه داد: واردات گندم معمولاً از سوی صنعتگران برای محصولات صنف و صنعت بوده یا از سوی شرکت بازرگانی دولتی برای حفظ ذخایر استراتژیک انجام می‌شود.

نرخ خرید تضمینی گندم برای سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ در دو نوبت انجام و ۱۵ هزار تومان تعیین شد. همچنین برای سال زراعی جدید ۱۴۰۲-۱۴۰۳ این عدد حدود ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان بوده که هنوز از سوی وزیر جهاد کشاورزی به عنوان رئیس شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی اعلام رسمی نشده است. به گفته کارشناسان بر اساس مصوبات قانونی، قیمت ۳۲ قلم کالای اساسی باید ۲۹ شهریور، یک هفته پس از نهایی شدن قیمت‌ها در شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی (۲۲ شهریور) اعلام رسمی و ابلاغ می‌شد.

واردات ۱۴۰ هزار تن گندم از طریق بندر امام خمینی(ره)

مدیر کل غله و خدمات بازرگانی خوزستان گفت ۲ کشتی حامل ۱۴۰ هزار تن گندم وارداتی از روسیه در بندر امام خمینی (ره) پهلوگیری کرده‌اند و در حال تخلیه و بارگیری هستند.

امید جهان نژادیان مدیر کل غله و خدمات بازرگانی خوزستان از واردات ۱۴۰ هزار تن گندم از طریق بندر امام خمینی (ره) خبر داد.

جهان نژادیان گفت: ۲ کشتی حامل گندم وارداتی در بندر امام خمینی (ره) پهلوگیری کرده‌اند و اکنون در حال تخلیه و بارگیری هستند.

وی با بیان اینکه این ۲ کشتی حامل ۱۴۰ هزار تن گندم به عنوان کالای اساسی هستند، افزود: این گندم‌ها پس از تخلیه به دیگر استان‌های کشور حمل خواهند شد.

مدیر کل غله و خدمات بازرگانی خوزستان گفت: این محموله‌ها توسط شرکت بازرگانی دولتی ایران وابسته به وزارت جهاد کشاورزی از روسیه خریداری شده است.

جهان نژادیان اضافه کرد واردات گندم مورد نیاز کشور با هدف تامین پایدار کالای اساسی و در راستای بالا بردن ضریب امنیت غذایی انجام می‌شود و خوشبختانه روند واردات به خوبی در حال انجام است و ادامه خواهد داشت.

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد