چه خبر از قیمت گندم؟

تابستان هم تمام شد و خبری از اجرای وعده های سرخرمن به گندمکاران نیست! | دوربین که باشد همه دستان کشاورزان را می بوسند!

در این گزارش به توضیحاتی درباره قیمت گندم و وعده های مسئولین به گندمکاران پرداخته شده است.

تابستان هم تمام شد و خبری از اجرای وعده های سرخرمن به گندمکاران نیست! | دوربین که باشد همه دستان کشاورزان را می بوسند!
صفحه اقتصاد -

ماه ها از فروش گندم کشاورزان به دولت می گذرد اما هنوز نه خبری از اعلام رسمی قیمت جدید گندم است و نه مطالبات این قشر زحمت کش به طور کامل پرداخت شده است. 

با این اوضاع و زجری که گندمکاران برای انتظار قیمت جدید گندم کشیدند، سال زراعی پیش رو کشاورزان بدون انگیزه و نا امید شروع به کشت می کنند و شاید برخی نیز دیگر طالب فروش گندم به دولت نباشند و یا به جای گندم این با ارزش ترین و مهم ترین محصول غذایی زندگی روزمره، به کشت محصول دیگری که برای آنتا به صرفه باشد روی بیاورند که اگر اینگونه باشد، وا مصیبتا به حال مردم... 

آقایان مسئول؛ اکنون که کشاورزان دیگر امیدی به اعلام قیمت جدید گندم ندارند حداقل مطالباتشان را پرداخت کنید تا فکری به حال خودشان کنند، صفحه اقتصاد در این گزارش به بیان جزئیاتی از آخرین وضعیت خرید تضمینی گندم در کشور نیز پرداخته است. 

براساس بررسی ها، و خبرهای منتشر شده در برخی رسانه های رسمی پرداخت مابه التفاوت مطالبات گندم برای برخی با تاخیری شش ماهه همراه بوده است. 

همانطور که روشن است، تاخیر در پرداخت مابه التفاوت مطالبات گندم موضوع جدیدی است و بسیاری از کشاورزان در مناطق مختلف کشور که از فروردین ماه اقدام به تحویل محصولات خود کرده اند با این مشکل روبرو شدند و این موضوع بارها بیان شده است، اما تاکنون نتیجه‌ای حاصل نگردیده است. و در حال حاضر تاخیر پرداخت مابه التفاوت مطالبات گندم به ۶ ماه رسیده است.

آخرین خبر از پرداخت مطالبات گندمکاران امروز جمعه ۳۱ شهریور ماه ۱۴۰۲

به گزارش صفحه اقتصاد، کشاورزان گندمکار با ارسال پیام از مسئولان درخواست رسیدگی دارند.

آنها می گویند با گذشت ۶ ماه از برداشت محصول گندم هنوز هیچ خبر قطعی از پرداخت مابه التفاوت گندم وجود ندارد، از رسانه ها می خواهیم این موضوع را پیگیری کنید تا بخشی از مشکلات کشاورزان برطرف گردد.

در این گزارش به بیان حرف دل کشاورزان و وعده های مسئولین پرداخته شده است. 

کشاورزان که با وجود مشکلات کار کاشت، داشت و برداشت شان را انجام می دهند اما زمانی که نوبت به مطالبات این قشر می رسد باید منتظر وعده ها باشند.

کشاورزان با مشکلات فراوان اقدام به کاشت می کنند، اما برای مطالباتشان باید ماه ها انتظار بکشند. 

کشاورزان که در سال زراعی با بی آبی و خشکسالی، سیل و طوفان و در نهایت از بین رفتن محصولات زراعی شان دست و پنجه نرم می کنند؛ پول اندک حاصل زحمتشان هم هنوز به جیب شان برنگشته است.

پای دوربین و تلویزیون که به میان می آید همه دستان کشاورزان را می بوسند و از آن ها به عنوان تامین کننده امنیت غذایی نام می برند اما زمانی که پای پول در میان می آید، کشاورز فراموش می شود. تا بوده همین بوده! 

کشاورزان فصل کشت که می شود با هزار منت و واسطه گری بذر می خرند. دیگر که پیدا کردن کود و سم، می شود فاجعه. زمان برداشت گندم هم که وضع شان اینگونه است.

همانگونه که در خبرها گفته شد، و امسال همه دیدند، خشکسالی و سیل چه بلایی بر سر کشاورزان آورد. این در حالی است که در این شرایط انتظار می رفت که دولت از کشاورزان حمایت کند. اما علاوه بر اینکه حمایتی صورت نگرفت، بلکه برای دریافت مطالباتشان هم باید ماه ها منتظر بمانند.

بازی تازه شروع می شود! 

یک نکته جالب این است که با پایان سال زراعی، تازه کار مجلس و دولتی ها شروع می شود و ماه ها وقت خودشان را برای تعیین قیمت خرید تضمینی گندم و سایر محصولات صرف می کنند. در آخر هم می گویند قیمت خرید تضمینی این مبلغ از ۵۰۰ تومان تا ۱۰۰۰ تومان اضافه شد.

کشاورزانی که با دستان خالی کار کشاورزی را انجام می دهند و اما برای گرفتن مطالبات شان اینگونه با آنها برخورد می شود. 

۱۰ میلیون و ۳۲۲ هزار تن گندم خریداری شد

در سال گذشته زراعی، ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تن گندم از کشاورزان خریداری شده بود که این رقم تا امروز به بیش از ۱۰ میلیون و ۳۲۲ هزار تن با بیش از ۴۴ درصد رشد نسبت به سال گذشته رسیده است.

گندم در نیمه نخست سال ۱۴۰۲ یکی از خبرسازترین محصولات در بخش کشاورزی بود. قیمت خرید تضمینی، پرداخت مطالبات گندم کاران، کیفیت گندم‌ها، تعیین نرخ جدید همگی سبب شده بود تا اخبار مربوط به این محصول استراتژیک در صدر خبرها باشد. افزایش خدمات مربوط به بخش کشاورزی و افزایش قیمت تمام شده کشت گندم، نرخ خرید تضمینی را با چالش‌هایی همراه کرد. قرار است در هفته جاری قیمت ۳۲ قلم کالای اساسی از جمله گندم در سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ از سوی وزیر جهاد کشاورزی ابلاغ شود. در راستای گندم خریداری شده از گندم کاران سید سعید راد، مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت: در سال گذشته زراعی، ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تن گندم از کشاورزان خریداری شده بود که این رقم تا امروز به بیش از ۱۰ میلیون و ۳۲۲ هزار تن رسیده و بیش از ۴۴ درصد نسبت به سال گذشته و ۱۲۸ درصد نسبت به سال ۱۴۰۰ رشد داشته است؛ علاوه بر این، سال گذشته ۵ میلیون و ۸۸۲ هزار تن گندم وارداتی، ۸۰۸ هزار تن روغن خام، ۳۴۹ هزار تن برنج، ۳۳۷ هزار تن شکر خام و ۱۴۰ هزار تن دانه‌های روغنی نیز تأمین شد.

وی با اعلام اینکه بخش‌هایی از برنامه‌های کلیدی این شرکت برای سال ۱۴۰۲ تحقق یافته و بخش‌های دیگر نیز در مسیر محقق شدن است، گفت: مدیریت اثربخش تأمین کالاهای اساسی، حفظ سطوح مناسب و مطمئن ذخایر کالاهای اساسی، مدیریت زنجیره نگهداری (ذخیره‌سازی) و شبکه توزیع، ایجاد شبکه یکپارچه اطلاعات با هدف توسعه بانک‌های اطلاعاتی و تقویت و توسعه نظام جامع مدیریت کیفیت و استاندارد ملی در حوزه تأمین کالاهای اساسی از جمله این برنامه‌هاست.

وی، اهم اقدامات و برنامه‌های این شرکت مبتنی بر شعار سال را شامل خرید تضمینی کالاهای اساسی از جمله گندم، برنج و دانه‌های روغنی از کشاورزان داخل و اجرای طرح کشت قراردادی گندم و برنج در راستای رشد تولید برشمرد و افزود: تأمین و تدارک کالاهای اساسی وارداتی، تأمین و حفظ ذخایر راهبردی کالاهای اساسی و توزیع و فروش کالاهای اساسی از جمله گندم، شکر، روغن، برنج و دانه‌های روغنی از اقدامات و برنامه‌هایی است که در جهت مهار تورم اجرا شده‌اند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با تأکید بر اینکه سال گذشته، شاهد مدیریت ۳ میلیون و ۳۵۰ هزار تن ذخایر راهبردی کالاهای اساسی بودیم و حجم عملیات شرکت بازرگانی دولتی ایران نیز به ۶۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تن رسید، خاطرنشان کرد: در سال گذشته زراعی، حدود ۱۰۰ هزار تن دانه‌های روغنی از کشاورزان خریداری شده بود که این رقم تا امروز به حدود ۱۱۰ هزار تن رسیده و حدود ۱۰ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است.

عباس عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفته است: ما اعتقاد داریم محصولاتی که از کشاورزان خریداری می شود باید مبالغ آن به موقع به حساب کشاورزان واریز گردد.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس افزوده است: به ویژه در بحث گندم که مرتبط با امنیت غذایی کشور است این مسئله حائز اهمیت است.

جهانگیرزاده اظهار کرد: ما به ساعت و به روز در حال پیگیری پرداخت مطالبات کشاورزان سراسر کشور هستیم.

این مسئول در بخشی از سخنان خود گریزی هم به ضرورت تعامل سازمان برنامه بودجه و بانک مرکزی با وزارت جهادکشاورزی زد و گفت: اگر اعتبارات لازم به موقع در اختیار وزارت جهادکشاورزی قرار بگیرد بی شک شرایط به نفع کشاورزی کشور خواهد بود.

آخرین خبر از خرید تضمینی گندم در خراسان شمالی 

سرپرست شرکت غله و خدمات بازرگانی خراسان شمالی گفت: کشاورزان استان از ابتدای خردادماه امسال تاکنون ۹۸ هزار و ۷۷۰ تن گندم مازاد بر مصرف خود را به سیلوها و مراکز خرید تحویل داده‌اند.

احمد نامور اظهار کرد: ارزش گندم های خرید تضمینی بیش از ۱۴ هزار ۸۳۶ میلیارد ریال است که تاکنون ۱۰ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال از وجوه گندم خریداری شده به حساب کشاورزان استان واریز شده است.

وی افزود: بر این اساس گندم کاران استان اکنون چهار هزار و ۳۳۴ میلیارد ریال بابت محصول عرضه شده خود از دولت مطالبه دارند.

نامور خاطرنشان کرد: تاکنون ۲۳ هزار و ۴۴۰ محموله گندم از ۹ هزار و ۵۵۱ کشاورز استان به قیمت تضمینی خریداری شده است.

سرپرست شرکت غله و خدمات بازرگانی خراسان شمالی تصریح کرد: تمامی مبالغ پرداختی به کشاورزان بر مبنای نرخ ۱۵۰ هزار ریال به ازای هر کیلوگرم از محصول انجام شده است و از تاریخ قبل ۲۴ تیر ماه که به صورت علی الحساب واریز شده بود، تسویه می شود.

وی افزود: میزان خرید گندم در مدت مشابه سال گذشته ۱۰۳ هزار و ۴۵۸ تن بود که بر این اساس میزان خرید این محصول امسال کاهش یافته است.

نامور گفت: در آغاز فصل خرید گندم، ۲۶ مرکز برای دریافت محصول گندم کاران گشایش یافت اما اکنون شمار مراکز خرید آماده دریافت این محصول کاهش یافته است.

سال زراعی جاری در سطح ۴۸ هزار هکتار زمین های آبی و ۹۵ هزار هکتار اراضی دیم گندم کشت شد و در سال زراعی گذشته ۱۹۲ هزار تن گندم از سطح کشتزارهای این استان تولید شد که نسبت به سال قبل تر از آن ۴۵ درصد افزایش یافت که گندمکاران این استان ۱۱۲ هزار تن محصول مازاد بر نیاز را به سیلوهای دولتی تحویل داده بودند.

خراسان شمالی با بیش از یک میلیون نفر جمعیت در شمال شرق کشور واقع است.

این استان دارای ۹ شهرستان بجنورد، شیروان، اسفراین، بام و صفی آباد، فاروج، گرمه، جاجرم، مانه و سملقان و راز و جرگلان است.

آخرین خبر از پرداخت مطالبات گندمکاران اردبیلی 

علی نوبخت اظهار کرد: تاکنون ۲۷ هزار و ۱۰ میلیارد تومان مطالبات گندمکاران استان اردبیل پرداخت شده و مابقی مبلغ نیزتا آخر شهریورماه پرداخت خواهد شد.

وی با بیان اینکه از ۱۶ خردادماه تاکنون ۲۶۸ هزار و ۵۹ تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان خریداری شده است، تصریح کرد: ارزش گندم خریداری شده بالغ بر ۴۰ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بوده که بخشی از این مطالبات پرداخت و مابقی نیز تا آخر شهریورماه به حساب کشاورزان واریز می شود.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی اردبیل گفت: کشاورزانی که تا پنجم تیرماه نسبت به ثبت اطلاعات عرضه محصول خود در سامانه اقدام کرده اند، با نرخ ۱۰۵ هزار تومان بهای گندم خود را دریافت کردند که مابه التفاوت این مبلغ در روزهای آینده به حساب زارعین واریز می شود.

نوبخت افزود: با پیگیری های انجام شده سعی بر این است تا معوقات گندمکاران تا شروع فصل کشت محصول پرداخت شده و این زارعین بتوانند نیازمندی خود را در سال زراعی جدید تأمین کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: عملیات خرید گندم در روزهای پایانی قرار دارد و پیش بینی بر این است که تا آخر شهریورماه فرآیند خرید توسط غله به پایان رسیده و زمینه برای ثبت دقیق اطلاعات گندم خریداری شده و پرداخت مطالبات آنها انجام شود.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی اردبیل بیان کرد: سال زراعی همراه با تنش خشکسالی را شاهد بودیم و به رغم همه شرایط سخت رخ داده در بروز حوادثی همچون سیل، خشکسالی و سایر رخدادهای قهری میزان تولید گندم استان نه تنها کاهش نیافته بلکه با یک رشد مناسبی نیز همراه بوده است.

در هرحال این روزها و در شرایط سخت اقتصادی، کشاورزان اردبیلی همچنان منتظر پرداخت مطالبات شان هستند و ما امیدواریم که شهریورماه نقطه پایان انتظارت شان باشد.

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

  • موسوی

    بنام خدا
    سلام
    بابت خرید کود وسم از بازار چک دادم فردا اگه پاس نشه باید برم زندان الان شیش ماهه گندم تحویل دادیم مطالبات رو دولت نمی ده اخه ما کشاورزان مظلوم کجا بریم چکار کنیم تا کی به ما کشاورزان دروغ می گید
    #دولت دروغگو
    #دولت دروغگو

  • ناشناس

    همش وعده ودروغ زلیل شدیم خداسرتون بیاره که تواین مملکت همونم نمیتونه کاری کنه

اخبار ویژه

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد