صفحه اقتصاد گزارش می دهد:

واردات آیفون ۱۴ ؛ تمدید ممنوعیت و بلاتکلیفی گوشی های مسافرتی

واردات آیفون 14 به هرشیوه ای ممنوع است. چه بخواهید مسافرتی آن را وارد کنید، چه به صورت پستی و چه واردات قانونی شرکتی، اجازه ثبت این گوشی را در گمرک ندارید.

واردات آیفون 14 ؛ تمدید ممنوعیت و بلاتکلیفی گوشی های مسافرتی

صفحه اقتصاد - واردات آیفون 14 به هرشیوه ای ممنوع است. چه بخواهید مسافرتی آن را وارد کنید، چه به صورت پستی و چه واردات قانونی شرکتی، اجازه ثبت این گوشی را در گمرک ندارید. کارشناسان دلایل مختلفی را برای آن ذکر می ‏کنند اما نکته مهم اینجاست که برخلاف تصور عموم، واردات آیفون 14 به صورت مسافرتی از ابتدای مهرماه ممنوع بوده و نه از ابتدای اسفندماه. از ابتدای اسفندماه ممنوعیت واردات آیفون 14 تمدید شده است. از سویی دیگر به گفته فروشندگان آیفون، به نظر می ‎رسد آیفون 14 پرومکس تکنولوژی مورد نیاز برای اتصال به اینترنت ماهواره ای را دارد. البته برخی از دیگر کارشناسان می گویند تکنولوژی استارلینک برروی تمامی موبایل‏ها قابل نصب است.

بررسی اخبار نشان می‌دهد بحث ممنوعیت واردات گوشی‌های لوکس برای اولین بار در سال ۹۹ مطرح شد، اما کمتر از دو روز از اعلام خبر در رسانه‌ها، دولت گذشته از اجرای آن عقب‌نشینی کرد و حتی سخنگوی وقت دولت با وجود منتشر شدن اسناد و صورتجلسه، اتخاذ چنین تصمیمی را از اساس انکار کرد.

واردات آیفون 14

واردات آیفون 14

پس از گذشت مدتی و در ابتدای امسال، با این استدلال که بر اساس آمار و ارقام، حجم عظیمی از آنچه که به اصطلاح گوشی‌های لوکس یا همان گوشی‌های با قیمت بالای ۶۰۰ دلار یاد می‌شود، مربوط به گوشی‌های برند آمریکایی اپل است، ثبت‌سفارش گوشی‌های مربوط به این برند در سامانه جامع تجارت ممنوع اعلام شد، اما اعمال نفوذ برخی ذینفعان و ایجاد فشار رسانه‌ای موجب شد بار دیگر دولت این تصمیم را به یک خطای سیستمی تقلیل داد و از موضع خود عقب‌نشینی کرد.

حال با تصمیم جدید دولت سیزدهم، واردات آیفون ۱۴ به صورت مسافری و پستی از ابتدای اسفند 1401 ممنوع اعلام شده است، البته واردات رسمی و ثبت سفارش سری جدید گوشی‌های آیفون از همان ابتدا هم امکان‌پذیر نبوده و هر آنچه امروز در بازار خرید و فروش می‌شود از طریق رویه مسافری وارد کشور شده است. با اینحال وضعیت رجیستری گوشی‌های وارد شده تا این تاریخ هنوز مشخص نیست و مسئولان پاسخ قاطع و روشنی در این خصوص ارائه نمی‌دهند.

اتصال به تکنولوژی اینترنت ماهواره‎ای

واردات آیفون 14

واردات آیفون 14

یکی از فعالان بازار موبایل دلیل ممنوعیت واردات آیفون 14 را تکنولوژی اتصال به اینترنت ماهواره ای عنوان کرد.

مهدی بکایی گفت: واردات آیفون 14 به صورت مسافری ممنوع شده است و البته پیش از این نیز واردات آن ممنوع بود. اما دلیل اصلی آن این است که آیفون 14 تکنولوژی اتصال به اینترنت ماهواره ای را دارد.

او افزود: البته گوشی های جدید سامسونگ نیز احتمالا به اینترنت ماهواره ای متصل می‏ شوند اما احتمالا با مشکل ممنوعیت واردات مواجه نخواهند شد چرا که کره جنوبی به ایران بدهکار است و در ازای بدهی، موبایل و کالا به ایران می ‏دهد.

بکایی گفت: زمانی واردات گوشی ‏های گران‏تر از 300 یورو ممنوع بود اما این مشکل رفع شد و واردات آیفون 13 به راحتی صورت گرفت چرا که از کره جنوبی گوشی ‏هایی وارد می‏ شد که بیش از هزار و 200 یورو قیمت داشتند. در نتیجه واردات آیفون 14 به طور خاص ممنوع شد. از سویی دیگر تعرفه واردات گوشی های آمریکایی و آیفون نیز به حدی افزایش یافته که قیمت آیفون در ایران سربه فلک گذاشته است. تمام این موارد مهم نیست، چرا که مشتریان آیفون قشر ثروتمندی هستند که هرچه قیمت این گوشی بالا برود برایشان فرقی نمی‏ کند. طبقه متوسط اما دیگر توان خرید گوشی آیفون را ندارد، بنابراین ممنوعیت واردات آیفون 14 نیز فرقی برایش نمی‎ کند.

واردات آیفون 14

واردات آیفون 14

تمدید ممنوعیت

به گفته دبیر کنگره موبایل ایران، از ابتدای مهرماه واردات مسافرتی، پستی، شرکتی و قانونی آیفون 14 به هرشیوه‎ای ممنوع بوده است. اکنون تنها این ممنوعیت تمدید شده است.

رضا عالیان گفت: گوشی های آیفون 14 از ابتدای مهر وارد کشور نمی ‏شد و از همان زمان واردات آیفون 14 ممنوع بود. از ثبت آیفون 14 در گمرک چه مسافری و چه شرکتی جلوگیری می شد. نکته اینجاست که ممنوعیت واردات آیفون 14 تا اسفندماه اعتبار داشت و اکنون مجددا این امر تمدید شده است.

او افزود: سازمان توسعه تجارت استعلام وضعیت گرفته و گمرک نیز نام ه‎ای منتشر کرده مبنی بر ممنوعیت ورادات آیفون 14 چه به صورت پستی، چه مسافرتی و چه شرکتی. اتفاق جدیدی رخ نداده است در واقع ممنوعیت تمدید شده است.

عالیان تاکید کرد: پیش از مهرماه 7 الی 8 هزار آیفون 14 به صورت مسافرتی وارد شده بود و در گمرک ثبت شده بود که هیچ یک رجیستر نشده ‏اند و اجازه رجیستری برای آن‎ها صادر نشده است. به جز آن هیچ گوشی آیفون 14 به صورت مسافرتی وارد کشور نشده است.

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان