صفحه اقتصاد گزارش می دهد:

چگونه به استارلینک متصل شویم؟ آیا استارلیک در ایران فعال است؟

بر اساس بررسی ها تنها برخی از کشورها به اینترنت ماهواره ای استارلینک دسترسی دارند. آیا استارلیک در ایران فعال می شود؟

چگونه به استارلینک متصل شویم؟ آیا استارلیک در ایران فعال است؟

صفحه اقتصاد - جواد نبوتی- بر اساس بررسی ها تنها برخی از کشورها به اینترنت ماهواره ای استارلینک دسترسی دارند. آیا استارلیک در ایران فعال می شود؟
با وجود اینکه تنها برخی از کشورها به اینترنت ماهواره ای استارلینک دسترسی دارند و این اینترنت ماهواره ای در بازار جهانی قدمت نسبتا کمی دارد، اما در همین زمان از آن استقبال زیادی شده است.
بر اساس خبرها با وقوع اتفاقات و ناآرامی های اخیر در ایران، و قطع شدن اینترنت و شبکه های اجتماعی، مدیرعامل اسپیس ایکس، ایلان ماسک گفته است که قصد دارد اینترنت ماهواره ای استارلینک را در ایران فعال کند. چگونه باید از اینترنت استارلینک استفاده کرد؟ نحوه استفاده از اینترنت استارلینک چگونه است؟

ماجرای اینترنت ماهواره ای استارلینک در ایران چیست؟

توییت ایلان ماسک برای شروع سرویس‌دهی استارلینک در 7 قاره جهان در یک توییت خبر داد، یک کاربر ایرانی در زیر این توییت درباره ارائه آن در ایران از ایلان ماسک سوال پرسید. ثروتمندترین فرد دنیا هم در جواب به این کاربر وعده داد که استارلینک به دنبال معافیت از تحریم‌ها علیه کشورمان می رود.

در مدت کوتاهی پس از گفته ایلان ماسک، وزارت خزانه‌داری آمریکا برخی تحریم‌های تکنولوژی علیه ایران را لغو کرد. و اینگونه شد که ایلان ماسک از فعالسازی اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در آینده ای نزدیک در ایران خبر داد. و این خبر با واکنش های زیادی همراه بود و وزارت ارتباطات ایران برای مقابله با این اقدام، سایت استارلینک را در بیشتر اپراتورها فیلتر کرد.

روش استفاده و راه اندازی اینترنت استارلینک

بر اساس بررسی ها برای استفاده از استارلینک تجهیزات خاصی نیاز است و باید کیت مربوط به آن را خریداری کرد. این کیت که شامل دیش و گیرنده می‌شود، سال های قبل قیمتی برابر 499 دلار داشته است اما اکنون قیمت آن به 599 دلار می‌رسد. اما ماجرا به این ختم نمی شود و کاربر پس از تهیه کیت، باید به فکر خرید سرویس باشد.

نرخ سرویس استارلینک ماهانه برابر 110 دلار می باشد و حتی اگر از هزینه بالای آن برای کاربران ایرانی عبور کنیم، باز هم تحریم‌های مالی اجازه خرید این سرویس را از طریق ایران غیرممکن می‌کنند.

این اینترنت ماهواره ای استارلینک اکنون در کشورهای تقریبا زیادی برقرار است و با فعال شدن آن در جنوبگان، بر اساس ادعای اسپیس ایکس در 7 قاره به کاربران سرویس دهی می شود، بر اساس همین ادعا برخی منابع گفته اند که احتمالا تا پایان سال جاری میلادی عملیاتی شود و چندین کشور در هر قاره به آن متصل شوند.

در حال حاضر اتصال به اینترنت ماهواره ای استارلینک به تجهیزات مخصوص نیاز دارد. این تجهیزات شامل یک دیش برای دریافت سیگنال‌های اینترنتی از سوی ماهواره‌های موجود در فضا و همچنین یک گیرنده می‌شود. کاربران برای خرید سخت افزار مورد نیاز Starlink باید حدود 599 دلار هزینه کنند و اشتراک ماهانه این اینترنت ماهواره ای نیز حدود 110 دلار خواهد بود.

اینترنت استارلینک چیست؟

براساس گزارشات اینترنت ماهواره ای استارلینک پروژه اسپیس ایکس است؛ گفتنی است که این شرکت سالانه راکت‌های زیادی را که حامل ماهواره‌ها و همچنین کپسول‌های فضانوردی هستند، روانه فضا می‌کند.

هدف این شرکت که با مدیریت ایلان ماسک ثروتمندترین فرد دنیا است، این است که اینترنت را در اختیار تمام مردم جهان به ویژه در مناطق صعب‌العبور بگذارد.

این طرح استارلینک شامل هزاران ماهواره می‌باشد؛ ماهواره‌هایی که به صورت فلکی در مدار زمین ایجاد می شوند و اینترنت را به زمین ارسال می کنند. برای استفاده از این اینترنت تا حدودی ایستگاه‌های زمینی و تجهیزات ویژه برای دریافت آن احتیاج است.

بر اساس گفته ی طراحان این طرح، هر چقدر تعداد ماهواره‌ها افزایش یابد، بر سرعت و کیفیت اینترنت ماهواره‌ای استارلینک افزوده می شود، و از طرفی ممکن است این کار روی کار اخترشناسان تاثیر منفی بگذارد و موجب افزایش تعداد زباله‌های فضایی شود.

از گوشی های جدید اپل و هواوی که عبور کنیم، گوگل هم ظاهرا به فکر افتاده و اعلام کرده است که می خواهد پشتیبانی از اینترنت ماهواره ای را به سیستم عامل اندروید ۱۴ اضافه کند، اما هنوز جزئیات بیشتری در این خصوص عنوان نشده است. اما با وجود همه اینها، مهم‌ترین خبر درباره ارائه اینترنت ماهواره ای در گوشی های موبایل، خبر همکاری تی موبایل و اسپیس ایکس می باشد. بر اساس خبرها چند وقت گذشته این دو شرکت بزرگ اعلام کردند می خواهند شرایطی را فراهم کنند تا امکان اتصال کاربران شبکه T-Mobile به اینترنت ماهواره ای استارلینک فراهم شود.

طبق بررسی ها، قرار است در این همکاری امکان ارسال و دریافت پیام و استفاده از برخی پیام رسان‌ها در اختیار کاربران قرار داده شود، اما در حال حاضر خبری از برقراری تماس صوتی یا دانلود فایل از اینترنت وجود ندارد. اینترنت ماهواره ای هنوز به آن شکلی که انتظار داریم به گوشی های موبایل راه پیدا نکرده است و دستیابی به چنین پیشرفت بزرگی، زمان‌بر است و احتمال اینکه در آینده چنین شرایطی فراهم شود، وجود دارد.

بر اساس بررسی ها، شرکت‌های بزرگ ثابت کرده اندد که فکرهای زیادی در این خصوص در سر دارند، اما فعلا امکان اتصال با گوشی موبایل به اینترنت ماهواره ای از جمله استارلینک اسپیس ایکس وجود ندارد.

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان