چرا خوردن ماهی برای سلامتی مفید است؟

در این مطلب از پایگاه خبری صفحه اقتصاد ، توضیحاتی درباره خوردن ماهی خواهیم داشت! با ما همراه باشید.

چرا خوردن ماهی برای سلامتی مفید است؟
صفحه اقتصاد -

ماهی یکی از سالم‌ترین مواد غذاییِ روی کره‌ی زمین است که در سلامت بدن و تقویت مغز بسیار تاثیر گذار است.

ماهی دارای ارزش تغذیه‌ای بسیار بالایی است و مواد مغذی مفید و ضروری در خود دارد. نوع چربی موجود در ماهی سبب شده که این ماده غذایی در بین سایر مواد غذایی اهمیت بیشتری داشته باشد.
ماهی حاوی پروتئین با کیفیت بالا، ید، ویتامین‌های مختلف، مواد معدنی، چربی و کلسترول کم است. ماهی و آبزیان بهترین منبع اسید‌های چرب امگا-۳ هستند و اثرات بسیار مهمی در سلامت انسان به عهده دارد و از بسیاری از بیماری‌ها پیشگیری می‌کند.
برخی از ماهی‌ها از بقیه بهتر هستند؛ انواع ماهی‌های چرب، به‌عنوان سالم‌ترین نوع ماهی مطرح شده‌اند.
به همین دلیل ماهی‌های چرب، مانند سالمون، قزل‌آلا، ساردین، تُن و خالی مخالی حاوی چربی فراوانی هستند. ویتامین D محلول در چربی ماده‌ای مغذی است که بیشتر مردم در معرض کمبود آن هستند. این ویتامین مانند هورمون استروئیدی در بدن عمل می‌کند.
ماهی چرب مقدار زیادی اسید‌های چرب امگا ۳ دارد. این اسید‌های چرب برای عملکرد مطلوب بدن و مغز بسیار حیاتی هستند و ریسک ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها را تا حد زیادی کاهش می‌دهند. برای تأمین امگا ۳، خوردن ماهی حداقل یک یا دو بار در هفته توصیه می‌شود.
از جمله مهمترین خواص ماهی می توان به موراد زیر اشاره کرد:
  • تقویت و سلامت چشم
  • کمک به درمان صرع و تشنج
  • کاهش فشار خون
  • درمان بیخوابی
  • پیشگیری از بیماری ام اس
  • کاهش خطر بیماری‌های خودایمنی
  • کاهش ابتلا به سرطان
  • جلوگیری از ابتلا به آلزایمر
  • درمان و پیشگیری از افسردگی
  • پیشگیری از حملات قلبی و سکته
  • مفید برای مادران باردار
  • درمان آسم
  • تامین ویتامین D
  • نرمی پوست

آبزی خوشمزه

مصرف ماهی و تقویت و سلامت چشم
بیماری‌ای به نام تباهی لکه‌ی زرد وجود دارد که منجر به اختلال بینایی و نابینایی می‌شود، و اکثرا افراد سالمند را تهدید می‌کند. اما شواهدی وجود دارند که نشان می‌دهند ماهی و اسید‌های چرب امگا ۳ می‌توانند از این بیمای پیشگیری کنند.
در مطالعه‌ای نشان داده شد مصرف منظم ماهی خطر ابتلا به تباهی لکه‌ی زرد را در زنان تا ۴۲ درصد کاهش می‌دهد.
مطالعه‌ی دیگری نشان داد که خوردن ماهی‌های چرب یک بار در هفته خطر ابتلا به نوعی تباهی لکه زرد را تا ۵۳ درصد کاهش می‌دهد.
خلاصه اینکه، خطر ابتلا به تباهی لکه‌ی زرد که علت اصلیِ اختلال بینایی و نابینایی است، در افرادی که بیشتر ماهی می‌خورند، بسیار کاهش می‌یابد.
کمک به درمان صرع و تشنج
تحقیقات نشان داده است امگا ۳ موجود در ماهی سبب کاهش فرکانس تشنج بیماران مبتلا به صرع می‌شود. بیماران مبتلا به صرع می‌توانند در حملات تشنج با مصرف روزانه دوز کم امگا ۳ روغن ماهی عوارض بیماری را کاهش دهند.
کاهش فشار خون
محققان آمریکایی دریافتند اسید‌های چرب امگا ۳ سبب کاهش خطر مرگ‌های ناگهانی و بی نظم، کاهش تصلب شرایین، کاهش سطح تری گلیسرید، کاهش تشکیل لخته خون در عروق و کاهش فشار خون می‌شود.
پیشگیری از حمله های قلبی و سکته‌های مغزی
حمله قلبی و سکته مغزی شایع‌ترین علت مرگ زودرس در دنیا هستند. اما نگران نباشید! یکی از بهترین غذا‌هایی که می‌توانید برای سلامت قلب بخورید، ماهی است.
جای تعجب نیست که مطالعات فراوانی نشان می‌دهند افرادی که به‌طور مرتب ماهی می‌خورند، کمتر در معرض خطر حمله‌های قلبی، سکته‌های مغزی و مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی هستند.
محققان بر این باورند که انواع ماهی‌های چرب به‌دلیل میزان بالای اسید‌های چرب امگا ۳ برای سلامت قلب مفیدتر هستند.
خلاصه اینکه، خوردن حداقل یک بار ماهی در هفته خطر ابتلا به حمله‌های قلبی و سکته‌های مغزی، دو عامل بزرگ مرگ در دنیا را کاهش می‌دهد.
ماهی تنها منبع خوب ویتامین D است
ماهی و فرآورده‌های آن بهترین منابع غذایی ویتامین D هستند. ماهی‌های چرب مانند سالمون و شاه‌ماهی دارای بیشترین مقدار ویتامین D هستند.
یک وعده‌ی غذایی شامل ۱۱۳ گرم ماهی سالمون پخته حدود ۱۰۰ واحد نیاز به این ویتامین را تأمین می‌کند.
برخی روغن‌های ماهی مانند روغن کبد ماهی ویتامین D فراوانی دارند و یک قاشق غذاخوری از آن بیش از ۲۰۰ درصد نیاز بدن را تأمین می‌کند. اگر هم کمتر آفتاب می‌گیرید و به‌طور منظم ماهی چرب نمی‌خورید، باید از مکمل‌های غذایی ویتامین D استفاده کنید.
خلاصه اینکه، ماهی چرب منبع عالی ویتامین D، ماده‌ی غذایی مهمی است که بسیاری مردم با کمبود آن مواجه هستند.
مصرف ماهی و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های خودایمنی
بیماری‌های خودایمنی زمانی اتفاق می‌افتند که سیستم ایمنی بدن اشتبا‌ها به بافت‌های سالم بدن حمله می‌کند و آن‌ها را از بین می‌برد.
مثال مهم آن، دیابت نوع ۱ است که سیستم ایمنی بدن به سلول‌های تولیدکننده‌ی انسولین در پانکراس حمله می‌کند.
مطالعات متعدد نشان داده‌اند که مصرف امگا ۳ یا روغن ماهی با کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع یک در کودکان و همین‌طور نوعی دیابت خودایمنی در بزرگسالان مرتبط است.
نتایج ابتدایی است، اما محققان بر این باورند که این امر می‌تواند به‌علت وجود اسید‌های چرب امگا ۳ و ویتامین D در ماهی و روغن ماهی باشد.
ماهی و بهبود کیفیت خواب
بهبود کیفیت خواب، یکی دیگر از خواص بینظیر ماهی است.اما برخی محققان معتقدند کمبود ویتامین D هم ممکن است در این زمینه نقش داشته باشد.
مطالعه‌ای شش‌ماهه که روی ۹۵ مرد میان‌سال انجام شد، نشان داد مصرف ماهی سالمون به‌میزان ۳ بار در هفته باعث بهبود خواب و عملکرد روزانه می‌شود.
محققان بر این باور بودند که این امر به‌دلیل وجود ویتامین D در ماهی سالمون است.
خلاصه اینکه، شواهد اولیه نشان می‌دهند که خوردن ماهی چرب مانند سالمون باعث بهبود خواب می‌شود.

ماهی‌های پرمصرف در ایران

میزان امگا ۳ موجود در انواع دریایی و پرورشی ماهی‌ها چندان تفاوتی با هم ندارد. برخی ماهی‌ها دارای امگا ۳ کمتری هستند و تولید آن‌ها به شکل پرورشی باعث پایین‌تر آمدن این مقدار از امگا ۳ در بدنشان هم می‌شود. مثلا ماهی تیلاپیای پرورشی بر پایه ذرت است و امگا ۳ کمی دارد.

ماهی ازون برون
ازون برون تنها ماهی فیله‌ای شمال است که برای کباب کردن بی نظیر است. از تخم‌های موجود در شکم ازون برون ماده، خاویار به دست می‌آید. خاویار یکی از گرانترین مواد غذایی موجود در جهان است.

کپور
این ماهی پر مصرف در ایران حاوی چربی، مواد معدنی، ویتامین و پروتئین‌ها بوده که برای سلامتی بسیار ضروری می‌باشد. گوشت ماهی کپور بوی قوی تری نسبت به انواع دیگر دارد و فلس آن مایل به قرمز و درشت و بدنش پرگوشت است. مصرف ماهی به دلیل امگا ۳ بالایی که دارد بسیار توصیه شده، زیرا باعث تقویت حافظه شده و نیاز بدن به این ماده را تامین می‌نماید. برای از بین بردن بوی ماهی کپور پس از پاک کردن و پیش از مصرف آن را نیم ساعت در محلولی شامل یک لیترآب سرد و چند قاشق سرکه سفید بخوابانید.

ماهی سفید
ماهی سفید یکی از مرغوب‌ترین و پرطرفدارترین ماهی‌های شمال است که دارای گوشت سفید و پنبه مانند و بدون بو و طعم است. ماهی سفید تیغ‌های فراوانی دارد و خوردن آن کمی دشوار است.

ماهی آزاد
ماهی آزاد که نام فرنگی آن سالمون یا سمون هم است سرشار از کلسیم، منیزیم، زینک (روی)، آهن، پتاسیم، فسفر، مس، سلنیوم و … می‌باشد. رنگ نارنجی گوشت و بافت محکم آن مناسب همه نوع طبخ مانند کباب کردن روی آتش، پخت در فر و تهیه استیک است. ماهی آزاد معمولا کم صید می‌شود و اکثر ماهی آزاد‌های موجود در بازار پرورشی است. بهترین روش این است که هر هفته دو مرتبه ماهی آزاد میل کنید تا تمام این مواد معدنی مورد نیاز بدن را به راحتی جذب کنید.

چگونگی تشخیص ماهی سالم و تازه

آبزی خوشمزه

ماهی را بو کنید:
  • برای شناختن ماهی تازه، ماهی را بوکنید. ماهی تازه دریایی بوی شبیه آب و گیاهان دریایی دارد و ماهی تازه پرورشی بویی شبیه آب آکواریوم می‌دهد. ماهی‌های مانده و فاسد، بوی تند و ترش، شبیه گندیدگی دارند.
به بدن ماهی توجه کنید:
  • بدن ماهی تازه سفت صاف است و شل و افتاده نمی‌شود. پولک‌های ماهی تازه، کاملا به سطح بدنش چسبیده اند، اما ماهی‌هایی که پولکشان کم وبیش از روی پوست جدا شده اند، تازه نیستند.
  • پوست ماهی تازه، لیز است. ماهی‌های مانده و کهنه پوستشان حالت چسبندگی داشته و ترشحات لزج و چسبناکی روی بدنشان وجود دارد. آبشش ماهی تازه قرمز و کمی مرطوب بوده و اگر آبشش خاکستری رنگ و خشک باشد ماهی مانده است.
ماهی را دور از تابش نور خورشید نگهداری کنید:
  • ماهی‌هایی را که در خارج از مغازه درون یخدان‌های پر از یخ نگهداری می‌شوند، را نخرید. ماهی‌ها باید درون مغازه و یخچال و دور از تابش نور خورشید نگهداری شود

ماهی را همراه با چه چیزی بخوریم؟

این خوراک مقوی طبعی سرد دارد برای همین افراد زیادی از آن فراری هستند و از خواص آن هم استفاده نمی‌کند. اما برای این مشکل راه‌حل‌های بسیاری وجود دارد که بعد از خوردن ماهی به خاطر طبع سردان بدن دچار مشکل نمی‌شود. بهترین زمان برای مصرف ماهی فصل‌های گرم است. خرما بهترین دسری است که میتوان برای خنثی شدن طبع سرد ماهی بعد از غذا مصرف شود.
به‌عنوان طعم‌دهنده ماهی هم بهتر است از آب‌لیمو یا آب‌نارنج استفاده کرد که بعد از مصرف جذب آهن این پروتئین حیوانی را بیشتر می‌کند. اگر بخواهید بدن شما تمامی آهن موجود در ماهی را جذب کند بهتر است بعد از اتمام غذا یک پرتقال تازه را که سرشار از ویتامین c است میل کنید، زیرا ویتامین c تأثیر به سزایی در جذب آهن دارد.
مواد دیگری که مصرف آن‌ها به همراه ماهی توصیه می‌شوند سبزیجات خام یا بخارپز شده است. خوردن ادویه‌جاتی مانند فلفل، دارچین و زنجبیل نیز همراه ماهی مفید است. نوشیدنی مفیدی که برای همراهی ماهی توصیه میشود شربت نعناع یا شربت آب‌لیموی کم شیرینی است.

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد