بیش از یکسوم آمریکاییها توافق با ایران را «باخت» میدانند
بر اساس نظرسنجی مشترک CBS News و YouGov که روز یکشنبه منتشر شده، ۳۷ درصد از شهروندان آمریکایی تفاهمنامه ۱۴ مادهای واشنگتن و تهران را بیش از آنکه به سود ایالات متحده باشد، به نفع ایران میدانند.
نظرسنجی تازه در آمریکا نشان میدهد، تفاهمنامه واشنگتن و تهران، اگرچه با حمایت گسترده افکار عمومی برای پایان دادن به جنگ همراه شده، اما هنوز از منظر دستاوردهای راهبردی برای آمریکا محل تردید جدی است. بخش قابل توجهی از آمریکاییها این توافق را بیشتر به سود ایران میدانند و همزمان نسبت به مهار پایدار برنامه هستهای، رفتار منطقهای تهران و احتمال بازگشت تنشها در ماههای آینده بدبین هستند.
گزارش «هیل» با استناد به نظرسنجی مشترک CBS News و YouGov نشان میدهد که تفاهمنامه اخیر میان ایالات متحده و ایران، در افکار عمومی آمریکا با ارزیابیهای دوگانه و تردیدهای جدی روبهرو شده است. بر اساس این نظرسنجی که روز یکشنبه منتشر شد، بیش از یکسوم شهروندان آمریکایی معتقدند این توافق بیش از آنکه به نفع واشنگتن باشد، به سود تهران تمام شده است؛ ارزیابیای که در شرایطی مطرح میشود که دولت ترامپ تلاش دارد از مسیر مذاکرات، به یک توافق صلح بلندمدت برای پایان دادن به تنشهای خاورمیانه دست یابد.
طبق یافتههای این نظرسنجی، ۳۷ درصد پاسخدهندگان گفتهاند که تفاهمنامه بیشتر به نفع ایران است، در حالی که تنها ۲۲ درصد آن را به سود آمریکا ارزیابی کردهاند.
همزمان، ۴۷ درصد نیز معتقدند منافع توافق میان دو طرف بهطور برابر تقسیم شده است. توافق ۱۴ مادهای میان تهران و واشنگتن در مرحله نخست به بازگشایی تنگه هرمز، آغاز روند رفع تحریمهای آمریکا علیه ایران، آزادسازی داراییهای مسدودشده تهران و برقراری آتشبس در تمامی جبهههای لبنان منجر شد؛ با این حال، افکار عمومی آمریکا هنوز درباره دستاوردهای راهبردی آن برای واشنگتن قانع نشده است.
اگرچه اکثریت شرکتکنندگان، معادل ۶۶ درصد، بر این باورند که دولت ترامپ این تفاهمنامه را با هدف پایان دادن به درگیریها امضا کرده، اما تنها ۳۴ درصد گفتهاند آمریکا پس از امضای توافق به اهداف خود در جنگ دست یافته است. این شکاف نشان میدهد بخش قابل توجهی از جامعه آمریکا، میان «پایان دادن به درگیری» و «تحقق اهداف جنگی» تمایز قائل است؛ بهویژه در شرایطی که مذاکرات ۶۰ روزه پیشبینیشده در توافق همچنان ادامه دارد و نگرانیها درباره احتمال بازگشت درگیریها رو به افزایش است.
همزمان، تنشهای میدانی نیز بر بدبینیها افزوده است.
ایران روز شنبه اعلام کرد که حملات اسرائیل به حزبالله در لبنان نقض توافق محسوب میشود و هشدار داد در واکنش به این حملات، تنگه هرمز را خواهد بست. در مقابل، دونالد ترامپ روز یکشنبه تهدید کرد که اگر ایران برای پایان دادن به درگیری لبنان اقدام نکند، با واکنشی «بسیار سخت» از سوی آمریکا مواجه خواهد شد. این تبادل هشدارها نشان میدهد که با وجود امضای تفاهمنامه، توافق هنوز در معرض آزمونهای جدی امنیتی و سیاسی قرار دارد.
در سطح افکار عمومی، ۷۸ درصد آمریکاییها خواهان پایان یافتن درگیری با ایران هستند، در حالی که ۲۲ درصد معتقدند جنگ باید تا زمان گرفتن امتیازات بیشتر از تهران ادامه یابد. با این حال، بدبینی نسبت به نتایج راهبردی توافق همچنان بالاست؛ ۶۸ درصد پاسخدهندگان گفتهاند آمریکا نتوانسته مانع تهدید سایر کشورها از سوی ایران شود و ۶۹ درصد نیز معتقدند واشنگتن موفق به توقف دائمی برنامه هستهای ایران نشده است. همچنین ۵۹ درصد شرکتکنندگان بر این باورند که ایران احتمالاً در ماههای آینده همسایگان خود در منطقه را تهدید خواهد کرد، در حالی که ۴۰ درصد چنین احتمالی را رد کردهاند.
این نظرسنجی در فاصله ۱۷ تا ۱۹ ژوئن و با مشارکت ۲۵۱۹ بزرگسال آمریکایی انجام شده و حاشیه خطای آن مثبت یا منفی ۲٫۴ واحد درصد اعلام شده است. مجموعه نتایج نشان میدهد که هرچند بخش بزرگی از جامعه آمریکا از پایان درگیری با ایران حمایت میکند، اما نسبت به اینکه تفاهمنامه بتواند تهدیدهای منطقهای تهران، پرونده هستهای و بحرانهای پیرامونی را بهطور پایدار مهار کند، تردیدهای جدی باقی مانده است.
نظر شما