رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در بیست و نهمین دوره روز ملی صادرات تاکید کرد؛
جهش صادراتی لازمه توسعه پایدار
رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، با تأکید بر اهمیت صادرات در توسعه اقتصادی کشور، گفت: توسعه پایدار هر کشور بدون جهش صادراتی ممکن نیست، ورود ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصاد کشور، مثل خونی تازه در رگها است و کل اقتصاد به صادرات وابسته است و نباید این مقوله کم اهمیت شمرده شود.
مراسم بیست و نهمین دوره روز ملی صادرات با حضور مسعود پزشکیان رییس جمهور، محمد اتابک وزیر صمت، محمدعلی دهقان دهنوی رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران، صمد حسن زاده رییس اتاق بازرگانی ایران، رضا علیزاده رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، جمعی از مدیران و بازرگانان در سالن اجلاس سران برگزار شد.
رضا علیزاده رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در این مراسم بر اهمیت صادرات تاکید و اظهار کرد: بیتردید صادرات در همه زمینهها که کشور نیاز به توسعه دارد، تاثیرگذار است. از کشاورزی در روستای دور افتاده تا مدیر ارشد در یک شرکت شناخته شده، به همه آنها این روز را باید تبریک گفت.
وی افزود: توسعه پایدار هر کشور بدون جهش صادراتی ممکن نیست. ورود ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصاد کشور، مثل خونی تازه در رگها است. کل اقتصاد به صادرات وابسته است و نباید این مقوله کم اهمیت شمرده شود. میدانم که به دلیل مشکلات تحریم نتوانستهایم همانند سایر کشورها با راحتی صادرات را انجام دهیم، اما معتقدم که باز هم میتوان شرایط را بهتر کرد.
علیزاده گفت: در راستای حمایت از تولید و صادرات اقدامات خوبی رخ داده است، اما به وضوح حس میشود که نیاز داریم شرایط را بهتر کنیم تا ارز بیشتری از طریق صادرات وارد کشور شود.
صادرات، نمایش چهره توانمند ایران و ایرانی
صمد حسنزاده رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران نیز در ادامه این مراسم گفت: صادرات، نمایش چهره توانمند ایران و ایرانی در جهان است و معنای آن، اثبات ایستادگی ملت ایران در برابر تحریمهاست.
حسنزاده با تأکید بر اینکه مسیر صادرات در ایران آسان نیست، افزود: بازار کشورهای همسایه ظرفیت بالایی برای جذب محصولات ایرانی دارد، اما محدودیتهای لجستیکی مانع از بهرهبرداری کامل از این ظرفیت شده است.
وی در تشریح راهکارهای عملی برای تقویت صادرات غیرنفتی گفت: سه اهرم کلیدی میتواند پیشران توسعه صادرات باشد، اولین اهرم، تسهیل و هدفگذاری مقررات و مسیرهای ترانزیتی از جمله کریدور شرقی_غربی و مسیرهای ریلی مرزی با آسیای میانه برای کاهش هزینه و زمان حملونقل است. دومین اهرم نیز تأمین مالی زنجیرهای، ایجاد اعتبارات منطقهای و پوشش ریسک صادراتی است. ارتقای استاندارد و برند کالاهای ایرانی در بازارهای همسایه و افزایش مشارکت بنگاههای کوچک و متوسط در صادرات به عنوان سومین اهرم است.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، تصریح کرد: بازاریابی بیرونی یکی از روشهای مؤثر برای حمایت از کالای ایرانی است و با تقویت آن، میتوان آینده صادرات غیرنفتی را تضمین کرد.
گفتنی است، در مراسم بیست و نهمین دوره روز ملی صادرات از۴۶ صادرکننده در رتبه بندی صادرکننده مدال آور، صادرکننده ممتاز، صادرکننده نمونه ملی، صادرکننده شایسته تقدیر، قدردانی شد که این افراد از بین ۵۰۰ صادرکننده ثبت نام شده در سامانه ارزیابی صادرکنندگان سازمان توسعه تجارت ایران انتخاب شدند.
نظر شما