چرا چین ایران را دور زد؟ + تحلیل دلایل و پیامدها
نخستین کشتی باری چین با عبور از مسیر قطب شمال یا «جاده ابریشم قطبی» و دور زدن ایران و خاورمیانه، سفر خود به اروپا را به پایان رساند.

شرکت دولتی روساتم خبر داد که اولین کشتی باری چینی که از مسیر قطب شمال به اروپا میرفت، سفر خود را با موفقیت به پایان رسانده است.
مسیر جدید و کاهش زمان حملونقل
براساس اطلاعات ارائه شده از سوی روساتم ، این جابجایی که به کمک ناوگان یخشکنهای هستهای روسیه صورت گرفت، مدت زمان انتقال از مسیرهای جنوبی سنتی را تقریباً نصف کاهش داد.
مسیر جدید دریای شمال که تحت نظارت روساتم و از طریق ناوگان یخشکنهای هستهای مدیریت میشود، کوتاهترین مسیر دریایی برای اتصال اروپا به منطقه آسیا-اقیانوسیه است.
انتقال بار آسانتر و کاهش چشمگیر زمان
روسیه پروژهای بزرگ برای توسعه این مسیر آغاز کرده است تا این راه حملونقل از مناطق قطب شمال و خاور دور کشور عبور کند. انتظار میرود که این مسیر نقش مهمی در تغییر و رشد تجارت جهانی ایفا کند و باعث کاهش زمان جابجایی نسبت به مسیرهای سنتی مانند کانال سوئز یا کانال پاناما شود.
این کشتی تنها پس از ۲۰ روز سفر از بندر نینگبو در چین با موفقیت به بندر فلیکسستو در انگلستان رسید.
برنامههای آتی و مسیرهای اضافی
بر اساس برنامهریزیها، این کشتی که دارای وزن ناخالص تقریباً ۲۵ هزار تُن است، پس از توقف در بنادر اروپایی مثل روتردام و هامبورگ ، سفر خود را در سنپترزبورگ خاتمه خواهد داد.
قطب شمال، جایگزینی جدید در حملونقل بینالمللی
صنعت کشتیرانی جهانی مسیر قطب شمال را به دلیل سرعت بالاتر، بسیار جدی میپندارد. در حالی که طی مدت زمان جابجایی از کانال سوئز معمولاً نزدیک به ۴۰ روز طول میکشد و مسیر دماغه امید نیک در آفریقا حدود ۵۰ روز زمان نیاز دارد، مسیر قطب شمال این مدت زمان را بهطور چشمگیری کاهش میدهد.
هدف روساتم از توسعه مسیر قطب شمال
این شرکت بیان کرده که هدف اصلی از ایجاد و گسترش این مسیر جدید، نه تنها جایگزینی مسیرهای موجود بلکه تقویت تجارت جهانی و کمک به رشد اقتصادی در سراسر دنیاست.
نظر شما