کدام پادشاه ایرانی در دوران یوسف پیامبر حکومت میکرد؟ + کشفی جذاب!
کدام پادشاه ایرانی همزمان با حضرت یوسف حکومت میکرد؟ پرسشی جذاب و چالشبرانگیز تاریخی!

شناسایی دقیق هویت پادشاه ایرانی در زمان یوسف پیامبر ، به دلایل تاریخی و مذهبی، همچنان یک موضوع معمایی است. علت اصلی این پدیده این است که منابع مذهبی معمولاً بر جنبههای اخلاقی و معنوی تأکید دارند، نه بر جزئیات گاهشماری. همچنین مفهوم امپراتوری متمرکز ایران، با محوریت آریاییها، بعد از زمان تخمینی زندگی حضرت یوسف ایجاد شد.
زندگی حضرت یوسف؛ بررسی گاهشماری سنتی
بر اساس گاهشماری سنتی، سالهای زندگی حضرت یوسف بر پایه "سالهای پس از هبوط حضرت آدم" محاسبه میشود. این روش گاهشماری، اطلاعاتی مختصر و کلی ارائه میدهد:
حضرت یوسف در سال ۳۵۵۶ پس از هبوط آدم متولد شد و در سال ۳۶۶۶ دار فانی را وداع گفت. طبق این گاهشماری، کوروش کبیر دو سال بعد از وفات حضرت یوسف، یعنی در سال ۳۶۶۸ پس از هبوط آدم، به تاجوتخت رسید. از این رو، نتیجه گرفته شده بود که پادشاهان ماد در زمان زندگی حضرت یوسف، در ایران حکومت میکردند.
با این حال، دقیقاً مشخص نیست که کدام یک از پادشاهان ماد با زندگی حضرت یوسف همزمان بودهاند، زیرا شواهد تاریخی قطعی برای این ادعا وجود ندارد.
دیدگاه باستانشناسی؛ شواهد جدید
بر اساس تحقیقات مدرن و یافتههای باستانشناسی، زوایای جدیدی به تاریخ زمان حضرت یوسف اضافه شده است که بسیاری از نظریات سنتی را به چالش میکشد.
به طور تقریبی، زمان زندگی حضرت یوسف در محدوده ۱۷۰۰ تا ۱۶۰۰ قبل از میلاد تخمین زده شده است. این تاریخ با عصر دوم میانی مصر و حکومت هیکسوسها در مصر تطابق دارد.
در همین دوران، ایران هنوز به یک کشور متحد و یکپارچه تبدیل نشده بود. تمدن اصلی در جنوب غرب ایران، عیلامیها بودند که تحت حکومت سلسلههای مهمی مانند سوکالماه کنترل میشدند.
از پادشاهان برجسته آن دوره میتوان به کوتیر-ناهونته اول (حدود ۱۷۳۰ تا ۱۷۰۰ قبل از میلاد) و لیلا-ایر-تاش (حدود ۱۷۰۰ تا ۱۶۹۸ قبل از میلاد) اشاره کرد. همچنین تمدنهای دیگری مانند مانناییها در شمال غرب و کاسیها در غرب ایران فعال بودند.
شواهد تاریخی و تناقضها
بررسی تفاوت دیدگاهها
تفاوت اساسی میان دیدگاه سنتی با شواهد تاریخی آن است که نظریه مطابقت زندگی حضرت یوسف با حکومت مادها، با شواهد باستانشناسی سازگار نیست. مادها به عنوان یک قوم آریایی، حداقل هزار سال پس از زمان زندگی حضرت یوسف وارد عرصه سیاسی ایران شدند.
حکومت مادها از حدود ۶۷۸ قبل از میلاد آغاز شد؛ در حالی که زمان تخمینی زندگی حضرت یوسف حدود ۱۶۰۰ قبل از میلاد بوده است. بنابراین، ادعای ارتباط مستقیم میان این دو دوره، فاقد پشتوانه تاریخی است.
از نظر باستانشناسی، ایران در دوران حضرت یوسف تحت سلطه تمدنهای پیشآریایی نظیر عیلامیها بوده که مرکز و پایتخت آنها شهر شوش بود. به همین دلیل، نمیتوان پادشاه واحدی از ایران در دوران آن پیامبر شناسایی کرد.
نظر شما