سخنان مهم وزیر آموزش و پرورش درباره مدیران مدارس و معلمان
وزیر آموزش و پرورش گفت: مدیران مدارس و معلمان دو عامل کلیدی ارتقای کیفیت آموزشی هستند.

علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش، عصر امروز شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۴ در دیدار با معلمان نمونه کشوری به مناسبت روز معلم، بر اهمیت نقش معلمان در تربیت نسل آینده تأکید کرد.
در ابتدای این مراسم معلمان نمونه کشور در سال ۱۴۰۴ به بیان دغدغهها، دیدگاهها و نقطهنظرات خود پرداختند.
سپس علیرضا کاظمی به ایراد سخن پرداخت و گفت: همه موارد مطرحشده از سوی شما عزیزان را یادداشت کرده و حتماً پیگیری خواهم کرد. البته اکنون بنای پاسخگویی توصیفی به بیانات شما را ندارم و ترجیح میدهم مسئلهمحور عمل کنم.
وزیر آموزش و پرورش، تربیت را سختترین امر هستی خواند و اظهار داشت: تربیت امری لطیف، پیچیده و شکننده است که با زور و تحکم محقق نمیشود.
وی انسانسازی را بالاترین مأموریت آموزش و پرورش دانست و گفت: در سوره حمد، الگوی سخن گفتن بنده با خدا آموزش داده شده که میتوان آن را در فرهنگ جامعه نیز جاری کرد.
کاظمی با اشاره به جایگاه معلمان، تصریح کرد: هدایت انسانها نیازمند معلم است؛ ازاینرو معلمی والاترین شغل محسوب میشود.
وی همچنین به سخنی از بنیانگذار جمهوری اسلامی استناد کرد و گفت: هیچچیز در دنیا ارزش کار معلم را نمیتواند اندازهگیری کند.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه انتظارات از معلمان نمونه، فراتر از یک معلم است، افزود: هر یک از شما در استان و حوزه خود الگو هستید و باید بدانید مسئولیتی بسیار ویژه بر عهده شماست.
وی از نگرانیهای موجود در نظام آموزشی سخن گفت و اظهار داشت: امروز دانشآموزان نمره ۲۰ میگیرند، اما این آموزهها در زندگی آنها نمود ندارد. آموزشهای خشک، بیروح و غیرمهارتی چالش بزرگی است که امروز گریبانمان را گرفته است.
کاظمی چالشهای اصلی نظام آموزشی را «منابع مالی، عدالت، کیفیت فضای آموزشی و برنامه درسی» برشمرد و گفت: باید سازوکاری طراحی کنیم که دانشآموز در کنار آموزش، تربیت شود، نماز را تجربه کند و مسائل اجتماعی را عملی بیاموزد.
وی با اشاره به افزایش ۶۸ درصدی بودجه آموزش و پرورش، تأکید کرد: صرف افزایش بودجه مشکلگشا نیست؛ باید برنامه درسی را اصلاح کنیم.
وزیر آموزش و پرورش به «شانهای چندگانه معلمی» شامل تربیتی، تعلیمی، تسکینی، پدری و مادری و نظارتی اشاره کرد و گفت: باید جایگاه معلمان را به سطح تربیتی ارتقا دهیم.
کاظمی با اشاره به حضور یک میلیون معلم در کشور، گفت: مشکل اصلی این است که آموزش و پرورش اولویت دولتها نبوده، اما اکنون با برگزاری ۲۸ جلسه تخصصی، شاهد توجه ویژه به این حوزه هستیم.
وی سال گذشته را «بهترین سال آموزش و پرورش» خواند و از پرداخت بهموقع حقوق و پاداش معلمان خبر داد.
وزیر آموزش و پرورش اجرای «سند تحول بنیادین» را مهمترین رسالت این وزارتخانه دانست و گفت: عدالت، محور اصلی این سند است و توسعه آن را با تمرکز بر کیفیت آموزشی پیگیری میکنیم.
وی همچنین بر ضرورت تحول در شیوههای یادگیری تأکید کرد و گفت: دانشآموزان، معلمان و خانوادهها باید در فرآیند آموزش فعال باشند.
کاظمی از روشهای نوین تدریس مانند «آموزش معکوس» نام برد و خواستار استفاده از تجهیزات و فضای پویاتر در کلاسها شد.
وزیر آموزش و پرورش مدیران مدارس را دومین عامل کلیدی پس از معلمان در ارتقای کیفیت آموزش دانست و از اجرای «الگوی مدرسه تراز» خبر داد.
وی در پایان از معلمان نمونه خواست تا به عنوان «پیامرسانان تحول آموزشی» در مدارس و جامعه نقشآفرینی کنند.
نظر شما