در بازدید دبیر شورای عالی مناطق آزاد از غرفه ماکو مطرح شد:
تحول در مسیر صادرات با تمرکز بر تولید داخلی و اتصال به کریدورهای بینالمللی از منطقه آزاد ماکو
دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی کشور در بازدید از غرفه منطقه آزاد ماکو در نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۵، با اشاره به توان تولیدی این منطقه و نقش راهبردی آن در توسعه کریدورهای بینالمللی، بر لزوم تمرکز بر صادرات در مناطق آزاد و توسعه مسیرهای حملونقل ریلی و جادهای تأکید کرد.

به گزارش صفحه اقتصاد، بازدید رضا مسرور، دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی، از غرفه منطقه آزاد ماکو در نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۵، فرصتی بود تا ظرفیتهای بومی این منطقه در حوزه تولید و صادرات و همچنین برنامهریزی برای نقشآفرینی در کریدورهای بینالمللی مورد بررسی قرار گیرد. وی با بیان نکاتی در خصوص ظرفیتهای انسانی، صنعتی و موقعیت جغرافیایی ماکو، آیندهای روشن برای نقش این منطقه در توسعه صادرات کشور ترسیم کرد.
رضا مسرور، دبیر شورای عالی مناطق آزاد، در جریان بازدید از غرفه سازمان منطقه آزاد ماکو در نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۵، تولیدات این منطقه را نمونهای از افتخار ملی دانست و اظهار کرد: محصولات تولیدی این منطقه، از جمله چربیزداها، کاملاً ایرانی و حاصل تلاش افرادی از جمله مددجویان کمیته امداد هستند که امروز به چرخه تولید بازگشتهاند و برای کشور افتخار آفریدهاند.
وی با بیان اینکه اکنون ۱۲ نفر در تولید این محصول مشغول فعالیت هستند و ظرفیت توسعه اشتغال نیز وجود دارد، افزود: رویکرد مناطق آزاد باید صرفاً صادراتمحور باشد. تولیدی که در این مناطق انجام میشود نباید صرفاً مصرف داخلی داشته باشد بلکه باید هدف آن بازارهای بینالمللی باشد.
مسرور با اشاره به کیفیت بالای محصولات منطقه آزاد ماکو، اظهار داشت: پیش از این کالاهایی وارداتی با قیمت بالا به بازار عرضه میشد، اما اکنون محصول مشابه با کیفیت بالاتر در منطقه تولید میشود. برای مثال چربیزدایی که پیشتر با قیمت ۳۵۰ هزار تومان از تهران تأمین میشد، امروز با قیمت مناسبتر ۲۵۰ هزار تومان از مناطق مرزی تأمین میشود.
دبیر شورای عالی مناطق آزاد با بیان توانمندیهای فنی منطقه آزاد ماکو در تولید شیشههای دوجداره و طراحیهای انجامشده بر روی آنها، افزود: از طراحی روی شیشه تا مونتاژ و تولید، همه در همین منطقه انجام میشود و هدفگذاری ما صادرات به کشورهای همسایه مانند عراق و آذربایجان است.
وی با اشاره موضوع کریدورها به عنوان یکی از مباحث مهم مطرحشده در سفر به آذربایجان، عنوان کرد: کریدور سرخس با توجه به موقعیت راهبردی میتواند به یکی از مسیرهای اصلی ترانزیت منطقه تبدیل شود. مسیر ریلی از مرز سرخس تا تبریز برقرار است و تفاهمی با شرکتهای ترک برای تکمیل بخش باقیمانده مسیر از سرای مرند تا چشم ثریا به طول ۲۲۰ کیلومتر انجام شده است.
مسرور، این مسیر را یکی از کریدورهای مهم مرتبط با پروژه جهانی «یک کمربند، یک جاده» چین دانست و تاکید کرد: از شانگهای یا بندر دالیان چین، کالا میتواند از طریق ریل به مرز سیاه چین و سپس به بندر کاسپین و مرند برسد. در صورت تکمیل ۲۰۰ کیلومتر باقیمانده و اتصال ترکیه به این مسیر، ما شاهد راهاندازی یکی از شاخههای اصلی این جاده خواهیم بود.
وی افزود: این کریدور نه تنها مسیر صادراتی ایران را متحول خواهد کرد، بلکه منطقه ماکو را به نقطه تلاقی چهار کشور ایران، ارمنستان، آذربایجان و ترکیه بدل میسازد. این موضوع میتواند به توسعه توریسم سلامت، ترانزیت، لجستیک و همکاریهای منطقهای منجر شود.
رضا مسرور ادامه داد: در کنار توسعه زیرساختها، باید دلهای همسایگان نیز به هم نزدیک شود. برای مثال، مسیر ۵۱ کیلومتری که پیشتر بهصورت دوخطه بود، با تدبیر دولت به چهارخطه تبدیل خواهد شد. این مسیر اکنون یک مسیر بینالمللی محسوب میشود و کالای تجاری اختصاصی، فاینانس و راهکارهای بانکی نیز برای آن پیشبینی شده است.
وی در پایان با اشاره به تأکید آقای دکتر گروسی، از مسئولان حوزه زیرساخت، بر تکمیل این کریدورها، گفت: از مسیر انزلی تا مرند، از ریل تا جاده، همه باید بهطور منسجم توسعه یابند تا ایران به حلقه اصلی زنجیره ترانزیت شرق به غرب بدل شود. ما با تمام توان این پروژهها را دنبال خواهیم کرد.
نظر شما