گزارش تحلیلی صفحه اقتصاد از خصوصیسازی صنعت خودرو
چالشهای خصوصیسازی دو خودروساز بزرگ ایرانی | آیا واگذاریها به بخش خصوصی به بهبود وضعیت این صنعت منجر خواهد شد؟
خصوصیسازی در صنعت خودروسازی ایران همواره یکی از موضوعات بحثبرانگیز بوده است. در سالهای اخیر، تلاشهایی برای واگذاری شرکتهای بزرگ خودروسازی مانند ایرانخودرو و سایپا به بخش خصوصی صورت گرفته است. با این حال، این فرآیند با موانع و چالشهای متعددی روبهرو بوده که نیازمند بررسی دقیق و ارائه راهکارهای مناسب است.

با نگاهی به شرایط اقتصادی و ساختار سیاسی موجود، کارشناسان معتقدند که خصوصیسازی صنعت خودروسازی ایران در صورت نبود اصلاحات بنیادی در محیط اقتصادی و ناتوانی در برقراری ارتباط با خودروسازان جهانی، نمیتواند تحول چشمگیری ایجاد کند. این گزارش تحلیلی به بررسی چالشها و فرصتهای پیشروی این تصمیم اقتصادی با نگاه موردی به خودروسازی سایپا میپردازد و دیدگاههای مختلف کارشناسان در این زمینه را مورد تحلیل قرار میدهد.
نقش نوسانات نرخ ارز در بازار خودرو
نوسانات نرخ ارز یکی از عوامل مهم تأثیرگذار بر بازار خودرو در ایران است. افزایش نرخ دلار میتواند به افزایش قیمت خودروهای وارداتی و حتی داخلی منجر شود، زیرا بسیاری از قطعات و مواد اولیه مورد نیاز صنعت خودروسازی از خارج تأمین میشود. در سالهای اخیر، با افزایش نرخ ارز، قیمت خودروها نیز روند صعودی داشته است.
بر اساس گزارشها، قیمت دلار در روزهای اخیر با نوسانات محدودی در کانال ۹۱ هزار تومانی معامله شده است. معاملهگران روند رنج قیمت دلار را خواست سیاستگذار میدانند و کارشناسان اقتصادی تأکید میکنند که واقعیتهای اقتصادی تغییری نکرده تا قیمت دلار را کاهش دهد.
این نوسانات ارزی تأثیر مستقیمی بر قیمت خودروها داشته است. بهعنوان مثال، قیمت برخی خودروهای داخلی در روزهای اخیر افزایش یافته است. بر اساس گزارشها، قیمت تارا دندهای V۱ به ۸۹۵ میلیون تومان رسیده است که نسبت به روز گذشته ۵ میلیون تومان افزایش داشته است. همچنین، قیمت شاهین G اتوماتیک CVT سال ۱۴۰۳ نیز ۹۷۰ میلیون تومان گزارش شده که نسبت به روز گذشته ۵ میلیون تومان افزایش داشته است.
واگذاری سایپا به بخش خصوصی؛ فرصتها و تهدیدها
واگذاری شرکت خودروسازی سایپا به بخش خصوصی در حالی مطرح میشود که چالشهای متعددی از جمله نوسانات نرخ ارز، ساختارهای اقتصادی و سیاسی کشور و تأثیرات آن بر بازار خودرو وجود دارد. این گزارش به بررسی ابعاد مختلف این واگذاری و تأثیرات آن بر صنعت خودروسازی ایران میپردازد.
واگذاری سایپا به بخش خصوصی میتواند فرصتهایی نظیر افزایش کارایی، بهبود کیفیت محصولات و رقابتپذیری بیشتر را به همراه داشته باشد. با این حال، در شرایط فعلی اقتصادی و سیاسی کشور، اجرای موفقیتآمیز این واگذاری با چالشهای جدی مواجه است. بهعنوان مثال، برخی کارشناسان معتقدند که در شرایط کنونی، بخش خصوصی واقعی قادر به ورود مؤثر به این عرصه نیست و ممکن است این واگذاریها به تغییر مالکیت درون شبکههای موجود محدود شود.
بابک صدرایی، کارشناس خودرو، در گفتوگویی با صفحه اقتصاد اظهار داشت: «به نظر من، خصوصیسازی به معنی واقعی کلمه نیست؛ هیچ بخش خصوصی در شرایط و ساختارهای فعلی اقتصادی و سیاسی ما نمیتواند وارد گردونه رقابت و کار شود. بیشتر حالت تغییر مالکین و سرمایهگذاران از یک عده به عده دیگری است که آنها هم در همین سیستم ارتباطات خودشان را به شبکه عظیم رانت و مافیایی که شکل گرفته، دارند و مجبورند داشته باشند؛ غیر از این، کاری پیش نخواهد رفت.»
چالشهای ساختاری و نیاز به اصلاحات اساسی
علاوه بر نوسانات نرخ ارز، چالشهای ساختاری نیز بر فرآیند خصوصیسازی سایپا تأثیرگذار است. ساختارهای اقتصادی و سیاسی کشور نیازمند اصلاحات اساسی هستند تا بخش خصوصی واقعی بتواند در صنعت خودروسازی نقشآفرینی کند. تا زمانی که شرایط محیطی بیرونی اصلاح نشود و ارتباط با خودروسازان جهانی برقرار نگردد، تغییر مالکیت از بخش دولتی به خصوصی یا خصولتی تأثیر قابلتوجهی نخواهد داشت.
بابک صدرایی در این باره میگوید: «تا زمانی که شرایط محیطی بیرونی ما اصلاح نشود و نتوانیم ارتباط با خودروسازان جهانی داشته باشیم، عملاً هیچ اتفاقی در تغییر مالکیت از بخش خصوصی به دولتی یا خصولتی رخ نمیدهد. با دلار ۹۰ هزار تومان، ایرانخودرو یا سایپا چه محصولی حتی چینی را میتواند بیاورد که بتواند با حفظ همین محدوده قیمت خودروهای زیر یک میلیارد تومان به بازار ایران عرضه کند و خودروی مردمی داشته باشیم؟ حتی خودروهای درجه دو چینی هم در کشور ما امکان این قیمت را ندارند.»
راهکارهای پیشنهادی برای بهبود وضعیت صنعت خودروسازی
برای بهبود وضعیت صنعت خودروسازی و موفقیت در فرآیند خصوصیسازی، نیاز به اتخاذ راهکارهای جامع و مؤثر است. یکی از این راهکارها، تمرکز بر تولید پلتفرمهای مشترک با ساخت داخل بالا و خودروهای با تکنولوژی روز، مانند پلتفرمهای پلاگین هیبریدی است که با شرایط اقلیمی کشور سازگارتر هستند و میتوانند به کاهش مصرف سوخت و آلودگی هوا کمک کنند.
واگذاری سایپا به بخش خصوصی فرصتی مهم برای تحول در صنعت خودروسازی ایران است، اما این فرآیند تنها در صورتی موفق خواهد بود که با اصلاحات ساختاری، ثبات اقتصادی و سیاستهای حمایتی دولت همراه باشد
صدرایی در این زمینه پیشنهاد میدهد: «این شرکتها باید روی تولید پلتفرمهای مشترک که ساخت داخل بالایی دارد و خودروهای با تکنولوژی روز و پلتفرمهای پلاگین هیبریدی که با شرایط اقلیمی سازگارتر است، با توجه به اینکه کمبود برق داریم و در عین حال پاک است و به سمت رفع مساله آلودگی و کاهش مصرف سوخت بروند و بتوانند از عوامل داخلی و در کنارش حداقل از برخی شرکتهای چینی که فعال در بازار هستند استفاده کنند تا یک سری خودروهای مدرنتر، بهروزتر و متناسب با نیاز روز جامعه را نسبت به محصولات فعلی تولید کنند و در زمینه بهرهوری و کنترل قیمت اقدامات مؤثری انجام بدهند.»
نقش دولت در تسهیل فرآیند خصوصیسازی
دولت نیز نقش مهمی در تسهیل فرآیند خصوصیسازی و بهبود شرایط صنعت خودروسازی دارد. بهجای دخالتهای مستقیم در مدیریت شرکتهای خودروسازی، باید زمینه را برای رقابت سالم و ورود سرمایهگذاران واقعی فراهم کند. یکی از اقداماتی که دولت میتواند انجام دهد، کاهش مقررات زائد و تسهیل فرآیندهای اداری برای سرمایهگذاران بخش خصوصی است.
همچنین، سیاستهای ارزی و مالی دولت باید بهگونهای تنظیم شود که از نوسانات شدید قیمت ارز جلوگیری کند، زیرا این نوسانات تأثیر مستقیمی بر قیمت خودروها و مواد اولیه دارد. بهبود روابط بینالمللی نیز میتواند راهگشای ورود فناوریهای جدید و مشارکت خودروسازان خارجی در بازار ایران باشد.
واگذاری سایپا به بخش خصوصی فرصتی مهم برای تحول در صنعت خودروسازی ایران است، اما این فرآیند تنها در صورتی موفق خواهد بود که با اصلاحات ساختاری، ثبات اقتصادی و سیاستهای حمایتی دولت همراه باشد. نوسانات نرخ ارز، مشکلات مدیریتی و نبود رقابت سالم از جمله چالشهایی هستند که باید برای آنها راهکارهای عملیاتی ارائه شود.
در پایان باید گفت، اگر خصوصیسازی به شکل واقعی و با ورود سرمایهگذاران و مدیران کارآمد انجام شود، میتوان انتظار داشت که کیفیت محصولات افزایش یابد، قیمتها بهطور منطقی کنترل شود و صنعت خودروسازی ایران در مسیر پیشرفت قرار گیرد. اما در غیر این صورت، این واگذاریها تنها به جابهجایی مالکیت منجر خواهد شد، بدون آنکه تغییرات اساسی در صنعت خودرو رخ دهد.
نظر شما