گزارش اختصاصی صفحه اقتصاد ؛

پیش بینی قیمت خودرو هفته دوم اسفند ۱۴۰۳ | دلار افسار پاره کرد، قیمت خودرو پرواز کرد

سونامی گرانی دوباره بازار خودرو را درنوردید؛ با نزدیک شدن به نوروز قیمت خودرو سر به فلک کشیده است.پیش بینی داغ قیمت خودرو در هفته دوم دوم اسفند ۱۴۰۳ در ادامه این گزارش اختصاصی بخوانید.

پیش بینی قیمت خودرو هفته دوم اسفند ۱۴۰۳ | دلار افسار پاره کرد، قیمت خودرو پرواز کرد
صفحه اقتصاد -

در هفته دوم اسفند ۱۴۰۳، بازار خودرو ایران شاهد تغییرات قابل توجهی است. افزایش تدریجی قیمت‌های خودروهای داخلی، چینی و وارداتی همراه با نوسانات ارزی و تقاضای کاذب شب عید، چشم‌اندازی متفاوت از رکود تورمی ارائه می‌دهد. این گزارش اختصاصی از صفحه اقتصاد به بررسی علل، روندها و پیامدهای اقتصادی مربوط کاملاً می‌پردازد  و نکات کلیدی بازار، از جمله تقاضای کاذب شب عید و عوامل تاثیرگذار بر قیمت‌ها، به دقت شرح داده می‌شود.

بررسی روند کلی بازار خودرو

بازار خودرو در هفته جاری با افزایش نسبی قیمت‌ها در هر سه بخش داخلی، چینی و وارداتی روبه‌رو شده است. این افزایش قیمت‌ها، که در گزارش‌های پیشین نیز به صورت تدریجی پیش‌بینی شده بود، اکنون به عنوان یکی از دغدغه‌های اصلی مصرف‌کنندگان و کارشناسان اقتصادی مطرح شده است.

علیرغم رکود یک‌ساله اقتصادی که قدرت خرید مصرف‌کنندگان را به شدت تحت فشار قرار داده است، روند افزایشی قیمت‌ها به صورت آرام و پیوسته ادامه دارد. در این میان، تأثیر نوسانات ارزی و افزایش هزینه نهاده‌های تولید به‌عنوان عوامل کلیدی در تعیین قیمت‌های نهایی خودرو، بیش از پیش مشهود است.

کارشناسان صنعت خودرو بر این باورند که بازار، چه در بخش ارز آزاد و چه در بازار مبادله‌ای، همچنان دستخوش نوسانات ارزی است؛ نوسانی که به رغم گذر زمان و افزایش تورم واقعی، تأثیر خود را در بازار خودرو نیز به وضوح نشان داده است.

به عبارت دیگر، گرچه تورم واقعی از تورم بازار خودرو پیشی گرفته است، اما تأثیر آن به مرور زمان در روند افزایش قیمت‌ها منعکس می‌شود. در نتیجه، پیش‌بینی‌های کارشناسان مبنی بر ادامه روند افزایشی قیمت خودروهای داخلی و چینی، همزمان با تحرکات اندکی در بخش خودروهای وارداتی، جایگاه ویژه‌ای در تحلیل‌های اقتصادی به خود اختصاص داده است.

از سویی دیگر، به گزارش کارشناسان، تقاضای خرید خودرو در ایام نزدیک به عید نوروز هر ساله افزایش می‌یابد؛ اما در سال جاری به دلیل تعمیق رکود تورمی، نسبت افزایش تقاضا از سال‌های گذشته کمتر شده و بخش عمده‌ای از این تقاضا کاذب تلقی می‌شود. به عبارت دقیق‌تر، تقاضای واقعی به مراتب کمتر از آنچه در گذشته شاهد بود، در حال حاضر در بازار مشهود است و این موضوع نگرانی‌های فراوانی را در میان تولیدکنندگان و بازار سرمایه به وجود آورده است.

تحلیل دقیق وضعیت خودروهای وارداتی

تحلیل دقیق وضعیت خودروهای وارداتی

بازار خودروهای وارداتی نیز به دلیل شرایط اقتصادی و نوسانات ارزی، شاهد تغییراتی جزئی اما محسوس در قیمت‌گذاری شده است. به گفته کارشناسان، خودروهای وارداتی که از جذابیت کمتری نسبت به نمونه‌های داخلی برخوردارند، در برخی موارد کاهش جزئی در قیمت‌ها مشاهده می‌شود؛ اما در عین حال برخی مدل‌های وارداتی نیز شاهد افزایش اندکی در قیمت بوده‌اند. این تغییرات قیمتی، که به ترکیبی از عوامل اقتصادی، سیاسی و بین‌المللی بستگی دارد، به وضوح نشان‌دهنده وابستگی بازار خودرو به شرایط کلی اقتصادی و نوسانات ارز در سطح کشور می‌باشد.

فرزانه، یکی از کارشناسان برجسته در زمینه خودروهای وارداتی، در توضیحات خود به شرایط موجود اشاره کرد و گفت: «تغییرات قیمتی خودروهای وارداتی، نتیجه تعامل عوامل متعددی از جمله افزایش هزینه نهاده‌ها، تغییرات نرخ ارز و شرایط بین‌المللی است.» او افزود که هرچند کاهش قیمت جزئی در برخی مدل‌ها مشاهده شده است، اما تغییرات قیمتی در مدل‌های دیگر به دلیل شرایط خاص بازار و تقاضای مصرف‌کنندگان، افزایش یافته است.

در تحلیل‌های اقتصادی اخیر، تأثیر نوسانات ارزی بر بازار خودرو از جنبه‌های مختلف مورد بررسی قرار گرفته است. بسیاری از کارشناسان بر این باورند که افزایش ناگهانی نرخ ارز، علاوه بر افزایش هزینه‌های واردات، به شکل مستقیم بر قیمت خودروهای داخلی تأثیرگذار است.

به عنوان نمونه، عادل پیرمحمدی، مدیرعامل ایران‌خودرو، در جلسه پرسش و پاسخ با سهامداران اذعان کرد که: «برای تأمین هزینه‌های بالای تولید و افزایش قیمت نهاده‌ها، قیمت خودرو نیز باید متناسب افزایش یابد تا برنامه‌های توسعه‌ای به نحو مطلوب پیش برود.» وی به اهمیت همگام‌سازی قیمت خودرو با افزایش هزینه‌های تولید اشاره داشت و بیان کرد که عدم این همگام‌سازی می‌تواند منجر به ثبت زیان‌های سنگین در شرکت‌های خودروسازی شود.

تحلیل روند کاذب افزایش قیمت در آذرماه امسال

پس از گذشت سه ماه از افزایش قیمت خودروهای داخلی، تازه‌ترین گزارش‌ها نشان می‌دهد که افزایش قیمت دلار تأثیر مثبتی بر اصلاح نرخ‌های قبلی نداشته و شرکت‌های خودروسازی بار دیگر در تلاش برای دریافت مجوز افزایش قیمت محصولات خود هستند. در ابتدای آذرماه امسال، شرکت‌های خودروسازی پس از مدت‌ها موفق به دریافت مجوز افزایش قیمت شدند؛ به‌طوری که طبق این مجوزها، قیمت محصولات ۲۶ محصول از دو شرکت بزرگ یعنی ایران‌خودرو و سایپا بین «۲۱ تا ۳۵ درصد» افزایش یافت.

بر اساس این تغییرات، قیمت جدید برخی از خودروها به شرح زیر اعلام شده است:

-دنا پلاس اتوماتیک: افزایش «۲۰۹ میلیون تومان» تا رسیدن به مرز «۸۰۰ میلیون تومان» که نشان‌دهنده افزایش «۳۵ درصد» است.

-کارخانه تارا اتوماتیک: با افزایش «۳۱ درصد» به قیمت «۷۶۱ میلیون تومان».

-شاهین پلاس اتوماتیک (شرکت سایپا): افزایش قیمت «۱۴ درصد» به میزان «۷۲۸ میلیون تومان».

این تغییرات در مجوزهای افزایش قیمت، ناشی از عدم تطابق هزینه تمام‌شده تولید خودرو با قیمتی است که در بازار عرضه می‌شود. به عبارت دیگر، هزینه‌های تولید یک خودرو به‌شدت از قیمتی که در بازار دریافت می‌شود بیشتر است که این موضوع باعث ثبت زیان‌های سنگین در شرکت‌های خودروسازی شده است. طبق آمارهای ارائه شده در سامانه کدال، جمع کل زیان انباشته تلفیقی شرکت‌های خودروسازی از مرز «۲۷۷ هزار میلیارد تومان» عبور کرده است.

پیش بینی قیمت خودرو در هفته دوم اسفند ماه ۱۴۰۳ در بازار خودرو

پیش بینی قیمت خودرو

در تحلیل‌های انجام شده توسط کارشناسان، علاوه بر نوسانات ارزی و افزایش هزینه‌های نهاده‌های تولید، تقاضای کاذب شب عید نیز از جمله عواملی است که به شکل مستقیم بر قیمت خودرو تأثیرگذار است. به گفته کارشناسان، هر ساله در ایام پایانی سال شاهد افزایش تقاضای خرید خودرو هستیم؛ اما در سال جاری به دلیل فشارهای اقتصادی و رکود تورمی، حجم تقاضای واقعی کاهش یافته و بخش عمده‌ای از این افزایش تقاضا به صورت کاذب و صرفاً برای حفظ رونق ظاهری بازار تلقی می‌شود.

از دیدگاه کارشناسان، این تقاضای کاذب می‌تواند علاوه بر ایجاد نوسانات کوتاه‌مدت، زمینه‌ساز بروز مشکلات جدی در برنامه‌ریزی تولید و مدیریت موجودی خودروها شود. به همین دلیل، بسیاری از مدیران ارشد در صنعت خودروسازی از جمله عادل پیرمحمدی، جم شید ایمانی و آقاپور بر لزوم اتخاذ سیاست‌های دقیق‌تر در زمینه تعدیل قیمت‌ها تاکید دارند. ایشان بر این باورند که نظارت مراجع نظارتی باید به‌صورت مستمر و پسینی بر قیمت‌ها اعمال شود تا تغییرات ناگهانی در بازار خودرو به حداقل برسد.

نگاهی به چشم‌انداز بازار در هفته‌های آتی

با توجه به تحلیل‌های جامع انجام‌شده، انتظار می‌رود در هفته‌های آینده نیز روند افزایشی قیمت‌ها به دلیل ادامه رکود تورمی و نوسانات ارزی پایدار بماند. کارشناسان معتقدند که خودروهای داخلی و چینی با روند افزایشی تدریجی و خزنده خود، همچنان در شرایط بحرانی قرار دارند؛ در حالی که خودروهای وارداتی بسته به میزان تقاضا و شرایط اقتصادی، ممکن است تغییرات متفاوتی را تجربه کنند.

به علاوه، سیاست‌های اجرایی نظارتی نظیر اجرای دستورالعمل‌های شورای رقابت و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان، نقش مهمی در تعدیل قیمت‌ها داشته و می‌تواند در کاهش نوسانات بازار مؤثر واقع شود. از سوی دیگر، مدیران شرکت‌های خودروسازی از جمله مدیرعامل ایران‌خودرو تاکید دارند که افزایش قیمت نهاده‌ها ناگزیر است و قیمت نهایی خودرو باید متناسب با این افزایش‌ها تنظیم شود تا از ثبت زیان‌های سنگین جلوگیری به عمل آید.

یکی از نکات برجسته در این میان، افزایش شدید قیمت دلار از نیمایی به توافقی است که منجر به افزایش حدود «۵۰ درصد» در هزینه‌های نهادی تولید شده و در نتیجه خود محصولات دوباره با زیان تولید می‌شوند. این تغییرات در هزینه‌های تولید، باعث شده است تا خودروسازان بار دیگر خواستار افزایش قیمت محصولات خود شوند تا بتوانند هزینه‌های اضافی را جبران نمایند.

تجزیه و تحلیل نظرات مدیران ارشد صنعت خودروسازی

عادل پیرمحمدی، مدیرعامل ایران‌خودرو

عادل پیرمحمدی، مدیرعامل ایران‌خودرو، در نشست پرسش و پاسخ با سهامداران تاکید کرد که در شرایط کنونی، افزایش قیمت خودرو تنها در صورت افزایش متناسب قیمت نهاده‌ها امکان‌پذیر است. وی افزود: «بدون افزایش قیمت نهاده‌ها، برنامه‌های توسعه‌ای شرکت قابل پیشبرد نخواهد بود.» او همچنین به کاهش هزینه‌ها از طریق مذاکرات با تأمین‌کنندگان خارجی اشاره کرد و اظهار داشت که توانسته‌اند در دوره اخیر حدود «۲۵ میلیون دلار» کاهش هزینه محقق کنند که بدون شک در بهبود شرایط تولید نقش مهمی خواهد داشت.

جمشید ایمانی، قائم‌مقام ارشد گروه صنعتی ایران‌خودرو، نیز بر اهمیت نظارت پسینی بر قیمت‌ها تأکید نمود و افزود که درخواست شده است هر ماه هیأت‌مدیره بر اساس نرخ ارز و تورم قیمت خودرو را تعدیل کند. ایشان بر این باورند که نظارت دقیق و مستمر از سوی مراجع ذی‌صلاح می‌تواند زمینه‌ساز کاهش نوسانات و بهبود برنامه‌های توسعه‌ای شرکت‌ها شود.

آقاپور، قائم‌مقام مالی و اقتصادی گروه صنعتی ایران خودرو، در ادامه توضیحات خود اشاره کرد که تغییر نرخ ارز از نیمایی به توافقی، نیازمند اتخاذ سیاست‌های جدید قیمت‌گذاری است. وی بیان داشت: «تا زمانی که حاشیه قیمت کارخانه و بازار افزایشی باشد، لاتاری خودرو نیز تداوم خواهد داشت.» این نکته نشان از اهمیت هماهنگی دقیق میان تغییرات نرخ ارز، هزینه‌های تولید و قیمت نهایی خودرو دارد.

بررسی جامع عوامل اقتصادی و تاثیرات متقابل آن‌ها

عوامل اقتصادی متعدد از جمله افزایش هزینه‌های تولید، نوسانات ارزی، رکود تورمی و تقاضای کاذب شب عید، همگی دست به دست هم داده‌اند تا شرایط پیچیده‌ای را در بازار خودرو ایجاد کنند. در این میان، تحلیل دقیق هر یک از این عوامل ضروری به نظر می‌رسد. به عنوان مثال، افزایش قیمت دلار که در آذرماه شاهد آن بود، نه تنها تأثیر مستقیمی بر هزینه‌های واردات داشته، بلکه منجر به بازنگری در مجوزهای افزایش قیمت خودروهای داخلی و چینی نیز شده است.

یکی از نتایج حاصل از این تغییرات، ثبت زیان‌های سنگین در شرکت‌های خودروسازی است. طبق آمارهای موجود در سامانه کدال، جمع کل زیان انباشته تلفیقی شرکت‌های خودروسازی از مرز «۲۷۷ هزار میلیارد تومان» عبور کرده است. این رقم هنگفت نشان از فشارهای شدید اقتصادی موجود در صنعت خودروسازی دارد که با توجه به افزایش هزینه‌های نهادی تولید، مسئولیت مدیریت و کاهش زیان‌ها بر دوش مدیران ارشد شرکت‌ها قرار گرفته است.

از سوی دیگر، تقاضای کاذب شب عید که سالانه شاهد افزایش تقاضای خرید خودرو هستیم، در سال جاری به علت رکود تورمی کاهش یافته است. این کاهش در تقاضای کاذب، گرچه ممکن است از نظر ظاهری به عنوان نشانه‌ای از بهبود وضعیت اقتصادی تلقی شود، اما از سوی دیگر نشانه ضعف قدرت خرید مصرف‌کنندگان نیز محسوب می‌شود. در این میان، نقش نظارت دقیق و به‌موقع بر قیمت‌ها، از سوی سازمان‌های ذی‌صلاح، می‌تواند به تثبیت شرایط بازار کمک نماید.

جدول تغییرات قیمت خودروهای منتخب

جدول تغییرات قیمت خودروهای منتخب

برای درک بهتر تغییرات قیمت‌های اعلام شده، در ادامه جدولی ارائه می‌شود که مهم‌ترین ارقام و درصدهای افزایش قیمت در ابتدای آذرماه امسال را به تفصیل نمایش می‌دهد:

مدل خودرو افزایش قیمت (تومان) درصد افزایش قیمت نهایی اعلام‌شده (تومان)
دنا پلاس اتوماتیک «۲۰۹ میلیون» «۳۵ درصد» «۸۰۰ میلیون»
کارخانه تارا اتوماتیک - «۳۱ درصد» «۷۶۱ میلیون»
شاهین پلاس اتوماتیک (سایپا) - «۱۴ درصد» «۷۲۸ میلیون»

این جدول، علاوه بر ارائه ارقام کلیدی، به روشن ساختن تفاوت‌های نسبی افزایش قیمت بین مدل‌های مختلف کمک می‌کند و از دیدگاه تحلیلی، ابعاد متفاوتی از چالش‌های پیش رو را به تصویر می‌کشد.

نقش نوسانات ارزی در تعیین قیمت نهایی

نقش نوسانات ارزی و قیمت دلار در تعیین قیمت نهایی

نوسانات ارزی همچنان از مهم‌ترین عوامل موثر بر قیمت خودروها به‌شمار می‌آیند. در شرایطی که بازار ارز آزاد و مبادله‌ای همزمان دستخوش تغییرات شدیدی هستند، تأثیر مستقیم بر قیمت خودروهای داخلی و وارداتی غیرقابل انکار است. کارشناسان اقتصادی بیان می‌کنند که افزایش ناگهانی نرخ ارز، بخصوص در شرایطی که تأمین نهاده‌های تولید عمدتاً وارداتی است، مستلزم افزایش قیمت خودرو به‌طور مستقیم می‌باشد. در این میان، سیاستگذاران باید با اتخاذ تدابیر لازم از بروز تغییرات ناگهانی و ناپایدار در بازار جلوگیری کنند.

این نوسانات ارزی، علاوه بر افزایش هزینه‌های تولید، باعث تغییر در الگوهای مصرف و تقاضای بازار نیز شده است. در واقع، مصرف‌کنندگان در شرایطی که نرخ ارز به شدت افزایش می‌یابد، تمایل کمتری به خرید خودروهای گران‌قیمت دارند و این امر می‌تواند تأثیر منفی بر حجم فروش داشته باشد. به همین دلیل، مدیران ارشد صنعت خودروسازی بر این نکته تاکید دارند که نظارت دقیق بر نرخ ارز و تعدیل قیمت‌ها به صورت مداوم، از الزامات ضروری در شرایط کنونی محسوب می‌شود.

تأثیر سیاست‌های نظارتی بر کاهش نوسانات

سازمان‌های نظارتی همچون شورای رقابت و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان در تلاشند تا با اعمال نظارت پسینی بر قیمت‌ها، از بروز جهش‌های ناگهانی جلوگیری کنند. به عنوان مثال، جم شید ایمانی، قائم‌مقام ارشد گروه صنعتی ایران‌خودرو، تأکید کرده است که هر ماه هیأت‌مدیره خودروساز باید بر اساس نرخ ارز و تورم، قیمت خودرو را تعدیل نماید و سپس مراجع نظارتی بر این تغییرات نظارت دقیق داشته باشند. این رویکرد به منظور ایجاد ثبات در بازار و کاهش نوسانات قیمت، می‌تواند از افزایش بی‌رویه هزینه‌ها جلوگیری کند.

همچنین، تأکید آقاپور، قائم‌مقام مالی و اقتصادی گروه صنعتی ایران خودرو، بر لزوم هماهنگی میان نرخ ارز، هزینه‌های تولید و قیمت نهایی خودرو، از دیدگاه تحلیلی، نشان‌دهنده نیاز به سیاست‌های جامع اقتصادی است. او در این میان بیان کرد که تا زمانی که حاشیه قیمت کارخانه و بازار افزایشی باقی بماند، لاتاری خودرو نیز به تداوم خود ادامه خواهد داد؛ امری که نشان از تأثیر مستقیم نوسانات ارزی بر بازار خودرو دارد.

چالش‌های پیش رو و راهکارهای پیشنهادی

با توجه به بررسی‌های صورت گرفته، چند چالش اصلی در پیش رو برای صنعت خودروسازی مشخص شده است:

۱. نوسانات ارزی: با توجه به تغییرات مداوم نرخ ارز، هماهنگ‌سازی قیمت خودرو با هزینه‌های واردات و تولید امری ضروری به نظر می‌رسد.

۲. افزایش هزینه‌های نهاده‌ها: افزایش قابل توجه قیمت نهاده‌های وارداتی و داخلی منجر به افزایش هزینه تولید شده است که نیازمند تجدید نظر در سیاست‌های قیمت‌گذاری است.

۳. تقاضای کاذب: حضور تقاضای کاذب شب عید، علی‌رغم کاهش نسبی آن، می‌تواند چالش‌هایی در توازن عرضه و تقاضا ایجاد کند.

برای مقابله با این چالش‌ها، کارشناسان پیشنهاد می‌کنند که شرکت‌های خودروسازی با اتخاذ سیاست‌های تعدیلی دقیق، هماهنگ‌سازی بیشتری بین هزینه‌های تولید و قیمت نهایی خودرو داشته باشند. همچنین، نظارت مداوم و پسینی توسط مراجع ذی‌صلاح می‌تواند از نوسانات شدید جلوگیری کرده و ثبات نسبی در بازار ایجاد کند. به علاوه، استفاده از تکنولوژی‌های نوین در مدیریت موجودی و تحلیل روندهای بازار، می‌تواند به بهبود برنامه‌ریزی‌های استراتژیک کمک شایانی نماید.

فهرست نکات کلیدی و اطلاعات عددی:

افزایش قیمت خودروهای داخلی و چینی:

-افزایش قیمت به صورت تدریجی و خزنده

-تاثیر مستقیم نوسانات ارزی و افزایش هزینه نهاده‌ها

افزایش قیمت خودروهای وارداتی:

-برخی مدل‌ها کاهش جزئی قیمت را تجربه کرده‌اند

-مدل‌هایی وجود دارند که افزایش اندکی در قیمت داشته‌اند

مجوزهای افزایش قیمت در آذرماه:

-۲۶ محصول از شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا

-درصد افزایش بین «۲۱ تا ۳۵ درصد»

جزئیات افزایش قیمت مدل‌های منتخب:

-دنا پلاس اتوماتیک: افزایش «۲۰۹ میلیون تومان» به «۸۰۰ میلیون تومان» (افزایش «۳۵ درصد»)

-کارخانه تارا اتوماتیک: افزایش «۳۱ درصد» به «۷۶۱ میلیون تومان»

-شاهین پلاس اتوماتیک (سایپا): افزایش «۱۴ درصد» به «۷۲۸ میلیون تومان»

ضرر انباشته شرکت‌های خودروسازی:

-زیان انباشته تلفیقی بیش از «۲۷۷ هزار میلیارد تومان»

در پایان، با توجه به تمامی موارد مطرح‌شده و بررسی‌های دقیق انجام‌شده، از شما عزیزان دعوت می‌شود تا جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت تحلیل‌های جامع در خصوص روند قیمت خودرو، به بخش « خودرو» از صفحه اقتصاد مراجعه فرمایید و نظرات، پیشنهادات و تجربیات ارزشمند خود را با ما به اشتراک بگذارید. نظرات شما می‌تواند راهگشای تدوین سیاست‌های بهبود وضعیت بازار باشد و ما مشتاقانه منتظر شنیدن دیدگاه‌های شما هستیم.

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه