حقوق وزارت کار ۱۴۰۴ زیر سایه میزان افزایش حقوق کارگران
حقوق وزارت کار ۱۴۰۴ عنوان مطلبی است که در این گزارش به آن می پردازیم و از جزئیات پایه حقوق اداره کار ۱۴۰۴ تا میزان افزایش حقوق کارگران ۱۴۰۴ بهمراه جدول واریزی را بیان خواهیم کرد.

اکنون که به روزهای پایانی سال نزدیک می شویم قبل از هر چیزی مسئله حقوق وزارت کار 1404 به ذهن کارگران، کارمندان و مستمری بگیران تامین اجتماعی میآید و از این رو ما نیز
قصد داریم شما را با جزئیات حداقل حقوق وزارت کار در سال ۱۴۰۴ آشنا کنیم و درصد افزایش حقوق ۱۴۰۴ را نسبت به سال قبل، مورد بررسی قرار دادیم تا شرکتها آشنایی کافی با میزان حقوق وزارت کار داشته باشند.
حقوق وزارت کار ۱۴۰۴
حقوق اداره کار ۱۴۰۴ به چه مبلغی رسیده است؟ در پایان هر سال حقوق کارگران و کارمندان از سوی دولت و وزارت کار افزایش مییابد؛ در سال ۱۴۰۳ حقوق کارگران ۷ میلیون ۱۶۶ هزار تومان بوده و حقوق اداره کار ۱۴۰۴ امسال به ۱۱ میلیون ۶۱۶ هزار تومان افزایش یافته است.
پایه حقوق اداره کار ۱۴۰۴ برای کارگران بدون کسر مالیات و بیمه ۱۱,۶۱۶,۰۳۸ تومان و برای کارمندان ۱۲,۰۰۰,۰۰۰ تومان است. با این حال برای کسب اطلاع بیشتر لازم است این مطلب را تا پایان مطالعه کنید.
میزان افزایش حقوق کارگران ۱۴۰۴
حقوق وزارت کار ۱۴۰۴ برای کارمندان ۲۰ درصد افزایش داشته است و حداقل حقوق آنان به ۱۲ میلیون تومان رسیده و میزان افزایش حقوق کارگران در سال ۱۴۰۴ حدود ۳۰ درصد است که حداقل حقوق کارگران را به ۱۱,۶۱۶,۰۳۸ تومان رسانده است.
جدول حقوق کارگران ۱۴۰۴
در جدول زیر حقوق کارگران ۱۴۰۴ را شرح خواهیم داد:
شرح حقوق و دستمزد | سال ۱۴۰۴ (ریال) | سال ۱۴۰۳ (ریال) |
حداقل دستمزد روزانه | ۳,۱۰۵,۳۴۶ | ۲,۳۸۸,۷۲۸ |
حداقل دستمزد ماهانه | ۹۳,۱۶۰,۳۸۰ | ۷۱,۶۶۱,۸۴۰ |
مزد هر ساعت کاری | ۴۳۱,۲۹۹ | ۳۲۵,۸۸۸ |
مزد هر ساعت اضافه کاری | ۵۹۲,۸۳۹ | ۴۶۹.۶۰۷ |
حق مسکن | ۹,۰۰۰,۰۰۰ | ۹,۰۰۰,۰۰۰ |
بن خواربار | ۱۴,۰۰۰,۰۰۰ | ۱۴,۰۰۰,۰۰۰ |
پایه سنوات( افراد با حداقل ۱ سال سابقه کار) | ۲,۱۰۰,۰۰۰ | ۲,۱۰۰,۰۰۰ |
حق اولاد (یک فرزند) | ۹,۳۱۶,۰۳۸ | ۷,۱۶۶,۱۸۴ |
حق اولاد (دو فرزند) | ۱۸,۶۳۲,۰۷۶ | ۱۴,۳۳۲,۳۶ |
حق تاهل | ۵,۰۰۰,۰۰۰ | ۵,۰۰۰,۰۰۰ |
حداقل حقوق کارگران متاهل بدون فرزند (با حداقل یکسال سابقه کار) | ۱۲۱,۱۶۰,۳۸۰ | ۹۹,۶۶۱,۸۴۰ |
حداقل حقوق با یک فرزند | ۱۳۲,۵۷۶,۴۱۸ | ۱۰۸,۹۲۸,۰۲۴ |
حقوق فرد مجرد بدون سابقه و فرزند ( بدون کسر حق بیمه) | ۱۱۶,۱۶۰,۳۸۰ | ۹۴,۶۶۱,۸۴۰ |
اگر سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه این مبلغ را بهعنوان حداقل دستمزد ماهانه کارگران اعلام کرده باشد، با این حساب میانگین حقوق و دستمزد ۱۴۰۴ بیشتر از ۸۱ درصد رشد خواهد کرد.پایه حقوق اداره کار ۱۴۰۴ نسبت به سال گذشته ۶ میلیون تومان رشد کرده است. معیار افزایش حقوق هر ساله با بررسی تبصره ۱۲ لایحه بودجه انجام میشود و بر اساس نرخ تورم، هزینههای سبد خانوار و… تعیین میشود.
این اولین خبری است که درباره پایه حقوق ۱۴۰۴ بطور رسمی منتشر شده است و قبل از مطالعه این گزارش یادآور می شویم که تعیین حداقل حقوق سال جدید و مقابله با نابرابری های درآمدی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از افزایش ۱۰ درصدی حقوق حداقل بگیران خبر داد.
احمد میدری با حضور در جمع خبرنگاران به آغاز فرآیند اجرای قانون متناسبسازی حقوق بازنشستگان اشاره کرد و افزود: حقوق حداقلبگیران بر اساس مقررات موجود مشابه شاغلان پرداخت میشود، بنابراین ۱۰ درصد به پرداختی آنان هم اضافه میشود.
میزان افزایش حقوق ۱۴۰۴
در سال جاری، تعیین حداقل حقوق جدید نه تنها به هدف تامین حقوق کارگران و ایجاد توازن میان کارگران و کارفرمایان کمک می کند، بلکه به تحقق عدالت اجتماعی نیز می انجامد. در حالی که ضوابط مالی و تدوین لایحه بودجه سال ۱۴۰۴، به عنوان پیوست شماره ۲ بخشنامه بودجه ۱۴۰۴ منتشر شده است، پیش بینی شده که افزایش حقوق کارکنان دولت در سال ۱۴۰۴ به میزان ۲۰ تا ۴۵ درصد به صورت پلکانی و بر مبنای عائله مندی و تعداد فرزندان محاسبه شود.
معیارهای تعیین حقوق اداره کار ۱۴۰۴
تعیین حقوق و دستمزد اداره کار عمدتاً بر مبنای چند معیار انجام میشود که هدف اصلی آن حمایت از کارگران و تنظیم بازار کار است. مهمترین معیارها را در ادامه مرور میکنیم:
۱. تورم و قدرت خرید
یکی از اصلیترین فاکتورها در تعیین حقوق، نرخ تورم است که توسط بانک مرکزی اعلام میشود. این معیار بهمنظور حفظ قدرت خرید کارگران در برابر افزایش قیمتها در نظر گرفته میشود. بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، نرخ تورم سالانه خانوارهای کشور در آبان ماه سال ۱۴۰۳، ۳۳.۱ درصد بوده است. به این معنا که خانوارهای ایرانی برای خرید مجموعهای از کالاها و خدمات یکسان نسبت به آبانماه ۱۴۰۲، ۳۳.۱ درصد بیشتر هزینه کردهاند.
۲. هزینههای زندگی
سبد معیشتی و نیازهای زندگی کارگران نیز در تعیین حقوق نقش دارد. این معیار بهویژه درنظرگرفتن هزینههای روزمره و ضروری یک خانواده با جمعیت متوسط است. یک فعال کارگری میانگین هزینه ماهانه سبد معیشت خانوار کارگری را ۲۵ میلیون تومان در ماه عنوان کرده است.
۳. ویژگیهای شغلی و جسمی کارگران
نیاز به مهارتهای خاص یا تحمل شرایط سخت در حین کار در تعیین حقوق و دستمزد مؤثر است. به طور خاص، میزان خطر و سختی شغل میتواند حقوق را تحتتأثیر قرار دهد. شورایعالی حفاظت فنی و بهداشت وزارت کار این مشاغل را بهعنوان مشاغل سخت و زیانآور معرفی کرده است:
کار در معدن
کار در مخازن بسته
کار استخراج
کار در ارتفاع (ارتفاع بیشتر از ۵ متر مانند کار روی داربست، اتاقهای محرک و…)
کار مداوم در مجاورت کورههای ذوب
کار در کارگاههای سخت (مانند رودهپاککنی، دباغی، حمل و دفن زبالههای شهری و…)
قیرپاشی، آسفالت دستی، مالچ پاشی و شنپاشی
جوشکاری در مخازن
کار با مواد رادیواکتیو (البته در صورت تداوم تماس با اشعه و رادیواکتیو و در معرض پرتوهای یونساز قرارگرفتن)
کار بر روی دکلهای برق
کار با مواد شیمیایی
کار در محیط پر ارتعاش
کار در حوزههای پزشکی (مانند هوشبری، فوریت پزشکی، مامایی و…)
خبرنگاری
آتشنشانی
رانندگان حملونقل درون و برونشهری
راهداران و رانندگان
بر اساس ماده ۵۲ قانون کار افرادی که در پوزیشنهای کاری بالا مشغول به فعالیت هستند، تنها موظف به ۶ ساعت کار در طول روز هستند. این افراد مجاز به اضافهکاری نیستند و میتوانند از ۵ هفته مرخصی در طول سال استفاده کنند.
حقوق وزارت کار ۱۴۰۴ ویژه کارکنان بخش دولتی و خصوصی
براساس احکام مرتبط با اعتبارات هزینه ای در پیوست شماره ۲، افزایش متوسط حقوق کارکنان دولت و سایر پرداختی ها به شرح زیر در نظر گرفته شده است:
بخشنامه بودجه سال ۱۴۰۴ کشور شامل هفت پیوست است که به شرح زیر می باشد:
برنامه زمان بندی تهیه و تنظیم لایحه برنامه و بودجه سال ۱۴۰۴ به صورت دو مرحله ای: این پیوست شامل زمان بندی دقیق مراحل مختلف تهیه و تنظیم لایحه بودجه است.
ضوابط مالی تهیه و تنظیم لایحه برنامه و بودجه سال ۱۴۰۴: این بخش شامل قوانین و مقررات مالی مرتبط با تهیه و تنظیم بودجه می باشد.
دستورالعمل و فرم های تهیه و تدوین بودجه دستگاه های اجرایی: این پیوست شامل دستورالعمل ها و فرم های لازم برای تدوین بودجه توسط دستگاه های اجرایی است.
دستورالعمل بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد و برنامه عملیاتی سالانه: این بخش به روش های بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد و برنامه های عملیاتی سالانه می پردازد.
دستورالعمل تهیه و تنظیم بودجه شرکت های دولتی، بانک ها و موسسات انتفاعی وابسته به دولت: این پیوست شامل دستورالعمل های خاص برای بودجه ریزی در شرکت های دولتی و مؤسسات وابسته به دولت است.
دستورالعمل غربالگری طرح ها و پروژه های تملک دارایی های سرمایه ای: این بخش به ارزیابی و غربالگری طرح ها و پروژه های سرمایه ای می پردازد.
دستورالعمل تنظیم پیوست تسهیلات بانکی و هزینه های فرابودجه ای: این پیوست شامل راهنمایی هایی برای تنظیم تسهیلات بانکی و هزینه های فرابودجه ای است.
نظر شما