همه چیز در مورد طراحی هواپیمای ۸ نفره در ایران/ آیا وعده معاون رئیس جمهور محقق شد؟
خبرها حالی از این است که طراحی هواپیمای ۸ نفره مجوز سازمان هواپیمایی را ندارد.
![همه چیز در مورد طراحی هواپیمای ۸ نفره در ایران/ آیا وعده معاون رئیس جمهور محقق شد؟](https://cdn.safheeghtesad.ir/thumbnail/MAJzFpV78T5Q/xFhi-ORYyrY4J8wuaJy0GBySxWKkPo7DPsxA4PYFGTYaNU4-iYx7_RnflFx1mrY4VJkBoxm0GgoVFwRfVu18ANn6cZr8orwru0pn2wnkc35x94m7L7tbXoBbthq0_jJyWmNjzKNlN_mxjPII_K_Csla1kpUKLnsJ/%D9%87%D9%88%D8%A7%D9%BE%DB%8C%D9%85%D8%A7%DB%8C+8+%D9%86%D9%81%D8%B1%D9%87.jpg)
درحالی وعده معاون فناوری رئیسجمهوری برای رونمایی از هواپیمای ۸ نفره محقق نشد که رئیس سازمان هواپیمایی از عدم هماهنگی با این سازمان و رعایت نشدن مراحل استاندارد در طراحی و تولید هواپیما خبر داد.
حسین پورفرزانه رئیس سازمان هواپیمایی کشوری میگوید: این طرح ایرادات زیادی دارد؛ یک زمانی شما یک کار نظامی انجام میدهید، میتوانید با اختیاری که دارید یک هواپیما را طراحی کرده و آنرا در قالب پروتکل های نظامی تست کنید.
وی ادامه داد: در پروتکلهای نظامی، زمانی که صحبت از "هوانوردی غیرنظامی" (Civil Aviation) میشود، به محض اینکه بخواهید یک محصول تجاری طراحی کنید، اولین گام این است که به سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کنید که قصد راهاندازی یک "دفتر طراحی" (Design Office) را دارید و درخواست بهروزرسانی اطلاعات را بدهید.
وی افزود: پس از انجام اصلاحات و ادیتهای لازم در دفتر طراحی، باید تأیید شود که این دفتر از صلاحیت کافی برای طراحی هواپیما برخوردار است یا خیر.
وی تاکید کرد: پس از اینکه دفتر طراحی را اصلاح و بهروزرسانی کردیم، باید اعلام کنیم که این دفتر دارای صلاحیت لازم برای طراحی هواپیماست و استانداردهای مورد نیاز را برآورده میکند.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به مرحله بعدی برای طراحی و ساخت هواپیما، گفت: پس از اینکه تأییدیه دفتر طراحی (DOA) دریافت شد، کار طراحی هواپیما آغاز میشود.
پورفرزانه بیان کرد: سیوی یا دفتر طراحی در کنار ما و تحت نظارت مستقیم ما عملیات طراحی را به طور کامل رصد میکند تا نهایتاً به گواهی POA (Production Organization Approval) برسد.
به گزارش تسنیم، گواهی POA (Production Organization Approval) یک مجوز رسمی است که توسط سازمانهای هوانوردی ملی (مانند EASA در اروپا) به شرکتها و سازمانهایی که در زمینه تولید و ساخت هواپیما یا قطعات آن فعالیت دارند، اعطا میشود. این گواهی نشاندهنده این است که سازمان تولیدی، ظرفیت، تواناییها، و فرآیندهای لازم برای طراحی، تولید و تست قطعات یا هواپیماها مطابق با استانداردهای ایمنی و کیفیت را دارد.
معاون وزیر راه وشهرسازی در ادامه یادآور شد:بعد از اینکه گواهی پروداکشن ارگانیزیشن (POA) صادر شد و فرآیند تولید آغاز شد، در این مرحله دوباره ما مسئول نظارت و کنترل کامل فرآیند تولید هستیم. پس از تولید، تمامی تستها و آزمایشهای لازم را انجام داده و نظارت دقیق داریم تا از بروز هرگونه سانحه جلوگیری کنیم. تمامی قوانین هوانوردی و استانداردهای ایمنی بهطور کامل روی تولیدات پیادهسازی میشود. در مورد هواپیمای ۸ نفره هیچکدام از این مراحل طی نشده است.
وی با تأکید بر اینکه متولیان طراحی هواپیمای ۸ نفره هیچ هماهنگی با سازمان هواپیمایی کشوری نداشتهاند، افزود: یک شرکت خصوصی در اصفهان در حال دنبال کردن طراحی هواپیمای ۸ نفره است. من به این شرکت تذکر دادهام. آنها در نمایشگاه کیش حاضر شدند و این موضوع را مطرح کردند. به آنها گفتم که این کار باید طبق اصول و استانداردهای مربوطه پیش برود.
وی ادامه داد: هر کسی به شما توصیهای میکند که خارج از اصول و استانداردها باشد، باید بدانید این کار نه تنها به نفع کشور نیست، بلکه موجب آسیب میشود. ما باید یاد بگیریم که در کشور با قاعده کار کنیم. اگر این روند ادامه یابد، کارها به صورت سلیقهای و بدون استاندارد پیش خواهد رفت. کشور به عقلگرایی نیاز دارد؛ هر کاری که خارج از عقلانیت و عقل جمعی است، باید کنار گذاشته شود.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به اینکه کشور دیگر کشش تصمیمات سلیقهای، ناگهانی و هیجانی را ندارد، بیان کرد: شرکت مذکور برخی قطعات را هم ساخته است، اما به آنها اعلام کردهایم که باید اسناد را ارائه دهند تا سازمان هواپیمایی کشوری آنها را تأیید کند.
پورفرزانه تأکید کرد: تا زمانی که اسناد مربوطه تأیید نشود، طراحی و تولید هواپیمای ۸ نفره عملیاتی نیست.
آذر ماه امسال معاون علمی رئیسجمهوری درباره آخرین وضعیت طراحی و ساخت هواپیمای ۷۲ نفره گفت: ما هیچ مانعی برای اجرای طرحهای فناورانه ایجاد نکردهایم. همچنین، در نمایشگاه هوایی که هفته آینده در کیش برگزار میشود، هواپیمای ۸ نفره رونمایی خواهد شد.
نظر شما