یادداشت اختصاصی از حمیدرضا حاجی اشرفی

چه کسی PIay maker بازار بیمه در ایران است؟

برخی از بیمه شناسان بر این عقیده اند که نوآوری در محصولات و روش های بیمه ای وفق همان [ تکلیف تعمیمی ] بطور مستقیم بر عهده بیمه مرکزی ایران است . استناد این اشخاص ، قوانین جدید مصوب دولت که در آنها نسبت به طراحی و اجرا محصولات جدید بیمه ای تاکید شده ،می باشد .

چه کسی PIay maker بازار بیمه در ایران است؟
صفحه اقتصاد -

اصطلاح پلی میکر از ورزش و بخصوص از بازیهای فوتبال به ادبیات کارگروهی در تبیین بازی سازی برای اولین بار در محاورات تخصصی رایج شد .لیکن همچون بسیاری از واژه ها و اصطلاحات که از یک رشته به رشته دیگر مهاجرت کردند این اصطلاح نیز از ورزش به دنیای تجارت پس از آغاز بکار ؛ [ استارتاپ ها و شتابدهنده ها ] کاربردی شد و باعث انتقال ساده تر و سریعتر مفاهیم و ادراکات تشریحی ساختاری و اجزا بازارها و تجزیه و تحلیل سیستم های جدید از سوی تحلیلگران و منتور استارتاپ های رشته های مدیریت ریسک و بازاریابی به دولتمردان و مدیران گردیده است .

در راس ساختار صنعت بیمه بازرگانی کشورمان شرکت سهامی عام دولتی بیمه مرکزی ایران قرار دارد . در ماده یکم قانون تاسیس بیمه مرکزی فلسفه وجودی و تکالیف واگذاری به این نهاد مشخص شده که( تنظیم و هدایت و نیز تعمیم بازار بیمه ) به این سازمان محول شده است .

در طی ۵۳ سالی که از تاسیس این نهاد موسوم به ناظر بازار بیمه می گذرد ، هر گاه پرسش ؛ چه کسی وظیفه توسعه کمی و کیفی بازار بیمه در ایران را بعهده دارد ؟ طرح گردید ، برخی ها با استناد به کلمه [ تعمیم ] در ماده اول قانون تاسیس بیمه مرکزی ، همه مسئولیت های در این زمینه را در صلاحیت این نهاد عنوان نموده اند . از سوی دیگر عده ای از پیشکسوتان ، اعطا پروانه های تاسیس شرکت های بیمه ، کارگزاری ها ، نمایندگی ها ،ارزیابان خسارت ، اکچوئرها و تایید صلاحیت مدیران عامل و اعضا هیئت مدیره و مدیران فنی موسسات بیمه توسط این سازمان را وظایف [ تعمیمی ] او می دانند! 

و اینکه در وظایف [ تعمیمی ] بیمه مرکزی آیا برای توسعه بازار بیمه کشور تکلیف طراحی مستمر محصولات جدید بیمه ای بنا بر اقتضا شرایط پویا اکوسیستم محیط کسب و کار کشور و تحولات مستمر و شتابان اجتماعی - اقتصادی جهان و ایران که موجد ریسک های جدید میشوند و نیاز به تامین پوشش های بیمه ای متناسب وجود دارد نیز بطور مستقیم بر عهده بیمه مرکزی هست ،مورد مناقشه است!؟

برخی از بیمه شناسان بر این عقیده اند که نوآوری در محصولات و روش های بیمه ای وفق همان [ تکلیف تعمیمی ] بطور مستقیم بر عهده بیمه مرکزی ایران است . استناد این اشخاص ، قوانین جدید مصوب دولت که در آنها نسبت به طراحی و اجرا محصولات جدید بیمه ای تاکید شده ، می باشد.

لیکن گروهی دیگر از بیمه شناسان بر این باورند که مدیران و کارشناسان دولتی و مجلس قانونگذاری که در تهیه و تنظیم قوانین مشارکت دارند گرچه با حسن نیت و واقعگرایانه ،تکالیفی حرفه ای را به بیمه مرکزی و شرکت های بیمه واگذار می کنند ، اما چون از نظرات مشاورین و  کارشناسان زبده و مسلط به دانش مدیریت ریسک و بیمه بهره مند نیستند ، از لابیرنت ها و نقاط قوت و ضعف کارشناسی و پتانسیل علمی و رویکردهای مدیریتی صنعت بیمه در دوره های مختلف زمانی اطلاع ندارند لذا در بسیاری از موارد با واگذاری تقنینی تکالیف قانونی جدید که  ابتر میمانند ، مانع حصول اهداف دولت از طریق پشتیبانی بازار بیمه از طرحهای اقتصادی می گردد!؟ 

این عملکرد به زیان اقتصاد ملی و تبدیل به یک پاشنه آشیل و عدم همسویی بازار بیمه با اهداف کلان و خرد دولت در گسترش کمی و کیفی اکوسیستم محیط کسب و کار تبدیل گردیده!

چاره کار چیست؟ 

در قانون برنامه پنجساله هفتم توسعه نسبت به تاسیس شتابدهنده ها و استارتاپ های خصوصی بعنوان پیشران برنامه های اقتصادی هوشمندانه تاکید گردیده ، این اقدام منطبق با آخرین دستاوردهای مدیریتی رویکرد استراتژیک توسعه کشورهاست . در همه صنایع و بخش های اقتصادی ضرورت فعالیت [ استارتاپ های رشته های مختلف ] جهت همکاری با وزارتخانه های دولتی حسب رعایت قوانین ، مقررات ، مصالح ملی  حد واسط دولت و بخش خصوصی در بازارهای مختلف ؛ بعنوان Play maker پیشرفت و توسعه اکوسیستم فضای کسب و کار ملی و جوامع محلی جهت افزایش پایدار ، متوازن و اصولی اقتصاد تولید محور GDP با روشهای علمی شتابدهنده توسعه بازارها هستند .

در صنعت و بازار بیمه کشورمان نیز [ استارتاپ های مطالعات ریسک و مروج فرهنگ‌ بیمه ] حد فاصل بیمه مرکزی و موسسات بیمه با وزارتخانه ها ، نهادها ، بازارها و جامعه بیمه گذاران کشور توانایی علمی و دانش بنیان جهت افزایش پتانسیل خدمتگزاری به اقتصاد ملی در موج چهارم دگردیسی ناشی از انقلاب های چهارم و پنجم صنعتی را دارند . بدون این استارتاپ ها ، امکان خلاقیت و نوآوری در هیچ بازاری منجمله بازار بیمه ابدا وجود ندارد!! ضمنا استارتاپ ها با سایت های مقایسه قیمت و تخفیف رشته بیمه شخص ثالث تفاوت دارند! خدمات استارتاپ های تخصصی شامل : آموزش ، پژوهش، فنی ، اکچوئری ، حقوقی ، طراحی محصولات و روش ها در بازار بیمه است.

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه

آخرین اخبار