صفحه اقتصاد گزارش می دهد؛

پیشرفت گم‌شده خودرو در ایران | آیا بورس راه‌حل بازار خودرو است؟

در این گزارش از صفحه اقتصاد به پیشرفت گم‌شده خودرو در ایران و پاسخ به این سوال که آیا بورس راه‌حل بازار خودرو است؟پرداخته شده است.

پیشرفت گم‌شده خودرو در ایران | آیا بورس راه‌حل بازار خودرو است؟
صفحه اقتصاد -

بازار خودروی ایران به مدت‌هاست که درگیر مشکلاتی نظیر انحصار و کمبود رقابت است. عضو هیات رئیسه مجلس، مجتبی یوسفی، به شدت به وضعیت کنونی صنعت خودروسازی کشور اعتراض کرده و از فروش خودروهای با تکنولوژی قدیمی به قیمت روز خودروهای لوکس خارجی انتقاد کرده است. وی در سخنان خود به مشکلاتی اشاره کرد که نتیجه انحصار در بازار خودرو هستند و از تاثیرات منفی آن بر کیفیت و قیمت خودروها صحبت کرد. در ادامه، یوسفی به‌طور خاص به بحث عرضه خودرو در بورس پرداخت و آن را راه‌حلی نادرست برای حل مشکلات موجود دانست.

خودروسازی انحصاری و مشکلات کیفیت و قیمت

مجتبی یوسفی، عضو هیات رئیسه مجلس، در سخنان اخیر خود به یکی از بزرگ‌ترین مشکلات صنعت خودروسازی کشور اشاره کرده است: انحصار در تولید خودرو. او تاکید کرد که این انحصار باعث شده تا مردم برای تأمین یک نیاز اولیه خود، مجبور شوند مدت‌ها در صف بایستند. او همچنین به این نکته اشاره کرد که نتیجه این انحصار، فروش خودروهایی با تکنولوژی قدیمی است که به قیمت خودروهای پیشرفته روز دنیا، مانند لندکروز و بوگاتی، به مردم عرضه می‌شود. در واقع، خودروهای تولیدی در ایران، اغلب از لحاظ تکنولوژی به دهه‌های گذشته تعلق دارند، اما قیمت آنها به قدری بالا است که به نظر می‌رسد این خودروها در رقابت با خودروهای گران‌قیمت جهانی قرار دارند.

یوسفی با انتقاد از این وضعیت گفت که این موضوع نه تنها برای مصرف‌کننده ناعادلانه است، بلکه این بی‌کیفیتی و انحصار به این دلیل ادامه دارد که رقابتی در این بازار وجود ندارد. بدون وجود رقابت، خودروسازان داخلی هیچ انگیزه‌ای برای بهبود کیفیت و کاهش قیمت نخواهند داشت. به همین دلیل، شاهد عرضه خودروهایی با تکنولوژی دهه‌های گذشته و قیمت‌هایی به اندازه یا حتی بیشتر از خودروهای روز دنیا هستیم.

آیا بورس می‌تواند راه‌حلی برای مشکل خودروسازی باشد؟

در ادامه، یوسفی به بحث عرضه خودرو در بورس پرداخت و با انتقاد از این پیشنهاد، بیان کرد که عرضه خودروهای داخلی در بورس نمی‌تواند به حل مشکلات انحصار و کیفیت کمک کند. به عقیده او، بورس تنها در کشورهایی که بازار کامل و رقابتی دارند، کارایی دارد. اما در شرایطی که بازار خودروسازی ایران انحصاری است و تولید محدود، عرضه خودرو در بورس نمی‌تواند به رقابتی منصفانه و عادلانه منجر شود.

او افزود که این رویکرد ممکن است فقط به افزایش قیمت‌ها منتهی شود، چرا که بورس خود به نوعی محدودیت در عرضه و تقاضا ایجاد خواهد کرد و به دلیل نبود رقابت واقعی، قیمت‌ها به طور غیرمنطقی بالا خواهند رفت. یوسفی به‌شدت مخالف این ایده است و بر این باور است که این پیشنهاد فقط به ضرر مردم خواهد بود.

افزایش واردات خودرو برای شکست انحصار

مجتبی یوسفی در ادامه تاکید کرد که برای حل مشکلات موجود در صنعت خودروسازی ایران، باید واردات خودرو تسهیل شود. او به یادآوری اشاره کرد که مجلس یازدهم با وجود مخالفت‌های فراوان، واردات خودروهای نو و کارکرده را به‌منظور ایجاد رقابت در صنعت خودروسازی تصویب کرده است. این واردات، به اعتقاد او، می‌تواند زمینه‌ساز رقابت در بازار داخلی شده و در نتیجه، باعث بهبود کیفیت و کاهش قیمت‌ها شود.

یوسفی از وزیر صنعت، معدن و تجارت، آقای اتابک، که آیین‌نامه‌های مربوط به واردات خودرو را تدوین کرده، تشکر کرد و افزود که انتظار می‌رود وزارت صمت در مقابل فشارها ایستادگی کرده و واردات خودرو را به‌طور جدی پیگیری کند. او تاکید کرد که مردم حق دارند خودروهایی با کیفیت بالا و قیمت مناسب دریافت کنند و برای احقاق این حق، نباید هیچ‌گونه فشاری مانع از تحقق این تصمیمات شود.

در نهایت، یوسفی تاکید کرد که عرضه خودرو در بورس فقط به افزایش قیمت‌ها منجر خواهد شد و به جای اینکه راه‌حل مؤثری برای مشکلات صنعت خودرو باشد، به بدتر شدن شرایط کمک می‌کند. او معتقد است که باید واردات خودرو در کشور تسهیل شود تا انحصار از بین برود و رقابت به صنعت خودروسازی ایران بازگردد. تنها در این صورت است که می‌توان انتظار داشت کیفیت خودروها بهبود یابد و قیمت‌ها کاهش پیدا کند.

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه