بررسی و معرفی کیا سراتو رقیب سرسخت مزدا ۳ در بازار خودرو ایران
کیا سراتو به عنوان یکی از محبوبترین و شناختهشدهترین سدانهای بازار ایراناست،در این گزارش به بررسی تخصصی سراتو سایپایی ۲۰۰۰ و مقایسه آن با رقیب اصلیاش یعنی مزدا ۳ نیو میپردازیم.
کیا سراتو (یا فورته در بازار آمریکا) از سال ۲۰۰۳ به تولید رسیده و نسلهای مختلف آن به تدریج وارد بازار ایران شده است. در سال ۲۰۰۹، نسل دوم سراتو توجه زیادی را به خود جلب کرد و در دو نسخه سدان و کوپه با موتورهای ۱.۶ و ۲ لیتری به بازار عرضه شد. با توجه به رقابت شدید با مزدا ۳، این مقاله نگاهی عمیق به طراحی، امکانات و ویژگیهای فنی سراتو سایپایی ۲۰۰۰ خواهد داشت و همچنین آن را با مزدا ۳ نیو مقایسه خواهد کرد.
طراحی ظاهری و بدنه کیا سراتو
طراحی کیا سراتو که بیش از یازده سال پیش انجام شده، ممکن است به روز به نظر نرسد، اما به دلیل سادگی و خطوط زیبا و ریزهکاریهای ظریف، جذابیت خاصی دارد. طراحی این خودرو به گونهای است که به راحتی برای تمامی افراد با سنین و جنسیتهای مختلف قابل قبول است. نمای جلوی خودرو، الگوهایی مشابه دیگر محصولات کیا را به نمایش میگذارد و نمای جانبی آن با بزرگ بودن دربها، سادگی و زیبایی را ارائه میدهد. در مجموع، طراحی بدنه سراتو نسبت به مزدا ۳ پختهتر به نظر میرسد و احتمال کسلکننده شدن آن در طول زمان کمتر است.
طراحی داخلی کابین و امکانات کیا سراتو
داخل کابین کیا سراتو سایپایی، حال و هوای کرهای آن به خوبی حس میشود. اگرچه مدل تستی که بررسی میشود، آپشنال نیست و مانیتور مولتی مدیا به صورت سفارشی نصب شده، اما کیفیت کلی آن قابل قبول است. سراتو سایپایی نسبت به پراید کیفیت بهتری دارد و این موضوع برای بسیاری از خریداران حائز اهمیت است. در مقایسه با مزدا ۳، فضای داخلی سراتو در هر دو ردیف جلو و عقب مناسبتر است و این یکی از نقاط قوت این خودرو به شمار میرود.
صندلیهای پارچهای سراتو نرم و راحت هستند و از لحاظ نرمی در سطح قابل قبولی قرار دارند. با این حال، امکانات داخل کابین در سال ۲۰۲۱ به نسبت دیگر خودروها چندان جذاب نیست و به امکانات پایهای مانند شیشههای بالابر برقی و تهویه اتوماتیک محدود میشود. این کمبود آپشنها ممکن است خریداران را در انتخاب نهایی دچار تردید کند.
ویژگیهای فنی و موتوری کیا سراتو
اما شاید جالبترین بخش سراتو سایپایی به ویژگیهای فنی و موتوری آن مربوط میشود. این خودرو مجهز به یک موتور ۲ لیتری ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپی است که میتواند ۱۵۴ اسب بخار قدرت و ۲۰۰ نیوتنمتر گشتاور تولید کند. این قدرت و گشتاور از طریق یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک به چرخهای جلو منتقل میشود. این اعداد روی کاغذ نسبت به بیشتر رقبای خود بهتر به نظر میرسند و در عمل نیز سراتو از لحاظ شتاب اولیه و ثانویه عملکرد بهتری نسبت به مزدا ۳ دارد. با این حال، باید توجه داشت که در صورتی که لذت رانندگی مد نظر باشد، مزدا ۳ به دلیل عملکرد فوقالعاده موتور و گیربکس و هندلینگ عالی، میتواند انتخاب بهتری باشد.
نکته دیگری که در مورد سراتو وجود دارد، در دسترس بودن و قیمت قطعات آن است. در واقع، قطعات سراتو به راحتی و با قیمت مناسبتر نسبت به مزدا ۳ در بازار قابل تهیه است. مالکان سراتو همچنین گزارش دادهاند که این خودرو استهلاک پایینی دارد و در چند سال استفاده، تنها نیاز به تعویض قطعات مصرفی دارد.
تست رانندگی کیا سراتو
تجربه رانندگی با سراتو نسبتاً مطلوب است. فضای کابین مناسب و صندلیها راحت هستند، اما کیفیت متریال به کار رفته ممکن است برای کسانی که خودروهای لوکستر را تجربه کردهاند، محسوس باشد. شتاب و کشش موتور ۲ لیتری سراتو بسیار خوب است و عملکرد گیربکس ۶ سرعته نیز رضایتبخش است. صدای موتور در دورهای بالا ممکن است کمی زیاد باشد، اما این موضوع به راحتی قابل حل است.
یکی از نقاط ضعف سراتو به عدم وجود سیستم دیسکی در چرخهای عقب مربوط میشود. این موضوع در خودروهایی که در سال ۲۰۲۱ تولید میشوند، چندان قابل قبول نیست و ممکن است در مواقعی باعث از دست دادن تعادل خودرو شود. همچنین نبود سیستم کنترل پایداری، ایمنی خودرو را در مانورهای ناگهانی کاهش میدهد. با این حال، باید گفت که ترمزهای جلو عملکرد خوبی دارند و در مقایسه با رقبای خود از جمله مزدا ۳، چندان قوی به نظر نمیرسند.
ایمنی کیا سراتو
در زمینه ایمنی، سراتو سایپایی توانسته است ۴ ستاره ایمنی را در آزمونها کسب کند، هرچند که این موفقیت به راحتی به دست نیامده است. فقدان برخی ایربگها در مدل سایپایی و مشکلات دیگر به کاهش امتیازهای ایمنی منجر شده است. با این حال، سراتو از نظر ایمنی نسبت به بسیاری از رقبا، عملکرد مناسبی دارد و میتواند خیال خریداران را از این لحاظ تا حدی راحت کند.
بازار دست دوم و خدمات پس از فروش کیا سراتو
بازار دست دوم سراتو و مزدا ۳ هر دو بسیار خوب هستند و این دو خودرو به دلیل محبوبیتشان، رقبای زیادی را در این زمینه تحت فشار قرار دادهاند. خدمات پس از فروش در هر دو برند نیز مناسب است، اما هزینههای تعویض قطعات مزدا ۳ به مراتب بالاتر از سراتو است. به طور مثال، قیمت یک جفت چراغ مزدا ۳ نیو ممکن است به اندازه خرید یک خودروی دیگر باشد. با این حال، عمر قطعات مزدا ۳ کمی بیشتر است و به همین دلیل ممکن است برخی از خریداران به سمت این گزینه متمایل شوند.
جمعبندی
در نهایت، انتخاب بین کیا سراتو و مزدا ۳ به اولویتهای شخصی شما بستگی دارد. اگر به دنبال خودرویی با فضای بزرگتر و هزینه نگهداری کمتر هستید، سراتو گزینه مناسبی است. اما اگر لذت رانندگی و آپشنهای بیشتر برایتان اهمیت دارد و آمادگی پرداخت هزینههای بالاتر را دارید، مزدا ۳ انتخاب بهتری خواهد بود. هر دو خودرو در بازار ایران اعتبار خوبی دارند و انتخاب بین آنها به نیازها و سلیقه شما بستگی دارد.
نظر شما